Hur snabbt växer fiskarna?

#1 - 5 februari 2006 15:06
Jaa, hur snabbt går det vanligtvis från att de är små yngel till de är fullvuxna? Hur gamla/stora ska de vara för att börja leka?
Tänker främst på malawiciklider.
#2 - 6 februari 2006 11:58
jag undrar också!
Jag har haft ett gäng cilkider i snart ett halvår och de har inte växt specielt mycke i mitt 320literskar, ändå tycker jag att jag matar ganska mycket! De har kanske växt 1-2 cm i snitt, förutom min rödjuvelhane som växer så det knakar!
Det verkar som det tar 2-3 år ungefär för att en ciklid ska bli fullvuxen?
Leka kan de nog göra efter nåt år eller kanske 1,5 år ?
Jag bara gissar utifrån mina egna firrars växthastighet...
#3 - 6 februari 2006 12:38
beroende på utrymme o vattenkvalite växer fiskar olika
även foder spelar in
måste finnas protein o mineraler .. annars har ju fiskarna inget o växa av
#4 - 6 februari 2006 18:29
Förhållandena kan göra stor skillnad, foder, vattenkvalitet och storlek på akvariet. Men sen så kan tillväxten också påverkas av hur fisken mår och om den är "ledare" i akvariet eller om den är "fisken som alla jagar". Jag har flera gånger varit med om att en fisk har stått i princip stilla i växten och sen har någon hänt och helt plötsligt har den börjat ta för sig i karet och växt flera cm på ett par månader.

På yngel och yngre fiskar som bara är några cm stora brukar man kunna se om de växer onormalt sakta genom att ögonen blir onormalt stora jämfört med fisken. Om jag har förstått det rätt så växer ögonen i jämn hastighet även om fisken i övrigt inte växer eller nått liknande.

Du har säkert enklare att få ett konkret svar om du ger exempel på någon art som du har, jag har dock själv ingen erfarenhet av just malawiciklider.
#5 - 8 februari 2006 15:14
komme ihåg när jag var liten och dum.Köpte en liten liten guldfisk som jag döpte till "Sigge" och sedan köpte jag ett 3 liters kar av en kompis för 20kr och där simmad sigge ett tag,men sen skaffade jag ett lite stärre kar åt han.Och efter det så skulle jag åka bort 2 veckor så han fick bo hos några jag känner i ett 350 liters kar med deras små fiskar och deras mal.Och sedan när man kom tillbaka och skulle hämta lilla sigge så var han inte så liten längre,han hade blivit stor som ett hus på bara 2 veckor så de slutade med att han fick bo hos dom jag kännde i 1 månad till så att jag hann få mitt 50 literskar åt han......
#6 - 8 februari 2006 16:00
Tur att du skrev "när jag va liten" annars hadde nog folk flygit på dig nu om akvariestorlek osv
#7 - 8 februari 2006 19:04
jo jag vet...men man vet juh inte allt direckt.De sägs juh att man blir klokare juh äldre man blir så de stämmer nog :P

Men trotts detta så levde fisken bra många år.Den dog så fort den bytte ägare

Annons