Hur snabbt slår fenörta in?

Olorin
#1 - 26 februari 2008 21:32
Kom precis hem från innebandyn. I morse var alla fiskar i prima kondition. Nu ligger en skalare på botten och chippar, stjärtfenan och bröstfenorna är skadade och har tappat kanske halva sin längd. Kan fenörta va så snabb eller är det en annan fisk som ätit fenor och varit så jäkla aggressiv?
#2 - 26 februari 2008 21:36
Tror mer att den varit i strid med tex en artfrände. Är de så stora att de börjat skapa revir så är denna risken ganska överhängande.
Olorin
#3 - 26 februari 2008 21:44
Jo, de är i den storleken kan man säga. Kollat vattenvärden och ingen nitrit eller annat dåligt. Nu ser den ut att vara nära döden. Troligt att den stressats ihjäl?
#4 - 26 februari 2008 21:45
Ganska troligt!
Hur stort är karet och hur många skalarer har du?
Olorin
#5 - 26 februari 2008 21:54
250 liter och 5 skalarer var det. Märkligt nog uppfattade jag den här som dominantast... Snabb omsvängning i så fall.
#6 - 26 februari 2008 21:57
Det är ju inte säkert att det är det som har hänt, men det är min första tanke iaf, och inte fenröta.
Det kan hända på en dag att det blir rena kriget i karet, och den kanske har blivit jagad in i något så den har skadat sig.
250 liter funkar fint till ett lekpar skalarer, men de kommer att jaga de övriga fiskarna och skalarerna i synnerhet ganska ordentligt då lek pågår.
Olorin
#7 - 26 februari 2008 22:07
Fisken gick tyvärr inte att rädda eftersom jag inte hade något kar att evakuera den till. De övriga fyra simmar omkring utan minsta spår till konflikt. Synd att man inte var hemma och hade nån koll. I morron är jag ledig så då ska jag se vad resten hittar på.
#8 - 26 februari 2008 22:20
Kanske du snart hittar en hoper ägg på pumen eller något annat korkat ställe som skalarer brukar vara mästare på att hitta;).
Olorin
#9 - 27 februari 2008 08:25
Jag håller på att skriva ner skalarbråksteorin. Har kollat nog och länge i karet nu och upptäckt att en liten praktbotia jagar många fiskar och nafsar efter stjärfenorna. Kanske vågar den även sig på bröstfenorna, men det har jag inte sett. Hmm, vad ska jag göra med botian?
#10 - 27 februari 2008 11:13
Fenröta...drabbas alla fiskar i karet eller kan det vara enstaka?
#11 - 27 februari 2008 12:10
Fenröta drabbar oftast en fisk först men smittar även de andra.
Vad du ska göra med botian är inte så svårt, fånga upp den och fråga om zoobutiken kan ta emot den då den terroriserar de andra fiskarna.
Har du bara en så är det ett ganska vanligt beteende då de vill vara i grupp.

Annons