Hur snabbt kommer pannpuckeln?

#1 - 19 oktober 2011 16:18
Tycker nämligen att min guldsöm har fått en riktig bula i pannan på väldigt kort tid... Hur snabbt växer pannpuckeln egentligen? Fortsätter det så här kommer han ha en större pannpuckel än en flowerhorn i vår... =P
#2 - 19 oktober 2011 16:37
Den 4/10

http://www.flickr.com/photos/68255668@N02/6211270067/

Den 19/10 d.v.s 2 veckor senare.....

http://www.flickr.com/photos/68255668@N02/6261178634/

Skillnaden e väldigt markant... Svårt att tro det är samma firre...=P (liiite suddigt, tagen med mobil)
#3 - 28 oktober 2011 21:42
Har noterat samma utveckling på min hane. Den är drygt ett år nu. Ingen aning hur snabbt det går. Tycker iallafall att dom växer långsamt och dom måste tydligen bli hyfsat stora innan dom börjar leka.
#4 - 28 oktober 2011 21:47
Har noterat samma utveckling på min hane. Den är drygt ett år nu. Ingen aning hur snabbt det går. Tycker iallafall att dom växer långsamt och dom måste tydligen bli hyfsat stora innan dom börjar leka.
#5 - 29 oktober 2011 05:34
Min hane kan inte vara mer än 8 cm.. Han och hans "fru" föder just nu upp sina absolut första yngel..=) Har läst och hört att de brukar behöva ett par ggr på sig innan de förstår hur de ska gå tillväga, men mina verkar veta hur man gör=)

Men det känns som att när hanen började utveckla sin puckel, fick han frugan ner i sänghalmen...=P hon hade nada intresse för honom innan den kom...
#6 - 29 oktober 2011 05:57
Om den bara är 8 cm så är det nog väldigt tidigt, men är ca 15 cm och nästan så stor puckel som din.

Mina har lekt några gånger och dom började när dom var i samma storlek som din, men sen zebracikliderna släpptes i karet så har dom inte lekt igen (jag tror det beror på att zebrorna tog deras lekplats och nu hittar dom ingen ny).
#7 - 29 oktober 2011 06:08
fel av mig... han är 9 cm, mätte honom precis.. honan ungefär 2 cm kortare....
Så när min hane är 15 cm, kommer han ha en jättepuckel?!? WIEE!!=P

Du får göra fler lekplatser i karet...=) Möblera om och gör tydliga revirgränser så kommer dina guldsömmar leka igen=)
#8 - 29 oktober 2011 06:27
Har gjort det, men det funkade inte.
#9 - 29 oktober 2011 06:34
möblera om igen, gör ett stort vattenbyte och höj tempen till 28 grader...=) tror det var vad som gjorde att mina guldsömmar började leka=)
#10 - 29 oktober 2011 12:41
Grattis! Mitt par har inte visat några lektendenser ännu. Kanske skulle testa att dra upp värmen eller att avvakta tills dom blir större. Ryktet om guldsömmarnas aggressivitet tycker jag är klart överdrivet. Mina simmar iofs med större fiskar och kanske visar det sig när dom leker. Grymt snygg fisk iallafall!
#11 - 29 oktober 2011 14:22
Grattis! Mitt par har inte visat några lektendenser ännu. Kanske skulle testa att dra upp värmen eller att avvakta tills dom blir större. Ryktet om guldsömmarnas aggressivitet tycker jag är klart överdrivet. Mina simmar iofs med större fiskar och kanske visar det sig när dom leker. Grymt snygg fisk iallafall!

tack

Hur stora är dina guldsömmar då? min hona e som sagt mellan 7-8 cm och min hane e 9 cm.. Hanen måste vara större än honan för att hon ska vilja leka med honom... köttigt foder tror jag också hjälper..=) och många flata stenar i olika storlekar där de kan lägga rommen..
#12 - 29 oktober 2011 19:59
Hanen är nog ca 9 cm. Honan ungerfär halva storleken. Köttigt foder? Typ oxhjärta eller? Dom är iallafall rätt glupska. Sväljer stora klumpar med t.ex myggisar.
#13 - 29 oktober 2011 21:05
tror din hona är för liten ännu... Ja oxhjärta e bra, å räkor och fisk(filet eller levande)

Annons