Hur snabbt kan hon bli med yngel igen?

#1 - 8 september 2007 17:52
Hej,

Jag har 2st Mbuna Interruptus honor och den första har precis släppt sina yngel. (Hon strax snart få komma tillbaka till stora karet igen). Nu upptäcker jag att även den andra honan tuggar och pappan "spelar" på som tusan... Jag har nu ett par frågor:

- Hur snabbt igen kan den första honan bli med yngel igen? (Hoppas det tar ett tag...)

- Kan jag låta den andra honan byta plats med den första, i yngelkaret? Eller är det risk att hon ger sig på de befintliga ynglen, när apptiten kommer tillbaka sedan?

Mvh
//Matts
#2 - 9 september 2007 08:56
Det dröjer ett par månader innan hon kan tugga igen.
Du kan ha den tuggande honan med ynglen, för normalt så äter de inte medan de tuggar så hon kommer inte att ge sig på de små.
Bilagor:
#3 - 9 september 2007 10:02
Hej! Så fort honan har ätit upp sig igen så kan dom leka igen.. Du bör nog inte ha den nya honan med de första ynglen..Kan bli mat så fort hon har spottat..
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 september 2007 10:11
En hona som precis ruvat färdigt kan i princip leka direkt igen. Detta är dock inte så lyckat för om de inte får chansen att äta upp sig mellan varven så tynar de snabbt bort.
#5 - 9 september 2007 10:56
Tack för svaren!! :)

- Då låter jag bli att stoppa den tuggande honan i yngelakvariet, för det var precis det svar jag var rädd att få... (Att hon ger sig på de första ynglen, då hon spottat ut sena egna).

- Hur 17 får jag henne att låta bli att leka direkt igen då? [:-75] Nu vill jag inte ha fler yngel av denna sort. Jag försökte tala om det för henne, men hon bara vände sig om och jag tyckte dessutom att det såg ut som om hon flinade åt mig!! :rolleyes:

Matts
#6 - 9 september 2007 12:04
Hehehe..Du får låta henne gå kvar i det vanliga akvariet då..Å låta naturen ha sin gång.. Då blir det kanske inte så många yngel som överlever...

Annons