Hur smart

#1 - 16 april 2006 20:48
Hej

Nu ska ja starta om mitt 63L. Så ja undrar hur smart är det att ha kvar inrednigen och växterna eftersom ja har haft vitaprick massor av gånger och munsvamp 2gånger ?:confused:
#2 - 16 april 2006 21:42
är du orolig så koka den innan du återanvänder
#3 - 16 april 2006 23:23
haha tror inte det är så lyckat att koka växterna ;)

en del föredrar att lägga sanden på plåt i ugnen.

är du det minsta orolig så kasta växterna och köp nya.
kostar inte så fasligt mycke att köpa nya till ett 63liters.

lilltips, kolla på annonsbörsen så kan du hitta växter riktigt billigt.
#4 - 17 april 2006 00:29
haha
självklart ska du inte koka dina växter ... såvidare du inte har plastväxter
#5 - 17 april 2006 07:16
Bada växterna i ett Alunbad!
#6 - 17 april 2006 07:26
Hehe :D Men asså ja undrar.. Det är inget farligt att lägga ner en 1000lapp för växter,sand å annat. Ja ska nog ta till backa mina fiskar sakta efter dom har flyttat. Dom ska till min morbror nu å då ska ja börja om.

Men nu undrar jag hur är det med Filtret. Borde ja köpa ett nytt ?
#7 - 19 april 2006 13:58
Nobody ? asså de me filter :P
#8 - 19 april 2006 16:14
rengör filtret ordentligt.
koka filtermassan.

vill du köra "overkill" kan du göra rent filtret i alkohol.
om du sköljer av filtret riktigt ordentligt kan typ k-sprit eller spolarvätska funka.
är både alkohol och isopropanol, isopropanolen är det som luktar sådär skarpt och den avdunstar så ha ordentligt med ventilation.
tänk också på att både k-sprit och spolarvätska är [SIZE="6"]MYCKETMYCKET[/SIZE] brandfarligt och kan i värsta fall explodera om det sätts under lite tryck med värme.

biltemas spolarvätska och k-sprit innehåller mer eller mindre samma vätskor.
#9 - 19 april 2006 16:47
Byter svamp/filtermassa. Men själva filtret borde ja rengöra det nogrant. ( Asså plasten) ?

Akvariet ska också rengöras , glaset . Har du/ni nån idé hur man ska rengöra det ?:D
#10 - 19 april 2006 16:52
fuktig trasa kommer du långt med.

med tanke på dom problem du har haft så hade ja själv tömt akvariet helt.
lagt gruset/sanden på en ugnsplåt och in i ugnen minst en timme på 150grader alternativt köpt helt ny.
köpt nya växter, kokat eller byt filtermassan och rengjort pumpen nogrannt med topz och låtit den torka ut ordentligt.
torkat ur akvariet med fuktig trasa.

finns inte så många medel man kan ha i akvariet dels pga silikonet dels pga giftighet men citronsyra kan gå och är inte giftigt men hur bra det dödar vet ja inte.
annars kan du ju köra med ättika men även där kan jag inte svara på hur det går med bakterier och parasiter.
#11 - 20 april 2006 05:46
Ähh ska göra rent det nog ,glaset . Grus har jag , ny. Samma sak med Filtersvampen. Själva filtret är nog smartast att göra rent me tops å tvätta av de i ljumetvatten ?

Annons