Hur "slamsuga" sand?

#1 - 26 december 2007 18:39
Hej!
Jag har ett 30 liters yngelakvarie som har vit sand, jag undrar hur jag kan slamsuga det? prova när jag hade gjort det med dom andra akvarierna men allt sand följde med..? så hur får man det rent utan att behöva ta upp allt och tvätta det?
Tacksam för svar!
#2 - 26 december 2007 18:40
ha slangen en bit från sanden när du slamsuger
#3 - 26 december 2007 19:25
och håller för tummen i andra änden av slangen och reglerar flödet!
#4 - 26 december 2007 20:51
men då åker ju inte vattnet ut? och om inte smutset åker ut blir inte sanden ren? och kan inte yngel åka med då???
#5 - 26 december 2007 20:54
äsch - håll inte för med tummen, håll slangen en bit ovanför sanden.
Om du är orolig för att dina yngel ska åka med så ta nätet från en gammal håv och bind fast den på slangen.
#6 - 26 december 2007 21:52
rödtoppen skrev:

Om du är orolig för att dina yngel ska åka med så ta nätet från en gammal håv och bind fast den på slangen.

Eller ta den nya håven som du fick i julklapp och håll insuget i den! :D
#7 - 27 december 2007 14:08
Ta en halvliters petflaska och skär bort botten på den och koppla den till en slang sen kan du slamsuga sanden genom att trycka ner den i sanden. Funkar utmärkt för mig.
#8 - 29 december 2007 19:42
rödtoppen skrev:

det är där tummen kommer till nytta, åker ett yngel in i sugen så trycker man dit tummen och stoppar flödet, och så gör jag så att jag drar upp sand i sugen och sätter dit tummen så rinner sanden tillbaks... sätter man nät för så insuget så fastar smutsen där och då blir det ingen vits med att slamsuga!
Bilagor:
#9 - 29 december 2007 20:40
matzen skrev:
Ta en halvliters petflaska och skär bort botten på den och koppla den till en slang sen kan du slamsuga sanden genom att trycka ner den i sanden. Funkar utmärkt för mig.

Jag gör så också fast med en annan flaska men principen är densamma
KANONBRA
#10 - 2 januari 2008 16:18
Jag har redan en gul, plast slamsugare, men alla tipsen var jätte bra :) ska prova det dära med nätet! men, om man bara tar nära sanden så kommer väl inte smutsen I sanden upp? och all sand rinner igenom nätet?
#11 - 2 januari 2008 20:29
Amanda321 skrev:
men, om man bara tar nära sanden så kommer väl inte smutsen I sanden upp? och all sand rinner igenom nätet?

vid väldigt finkornig sand (typ blästersand) så lägger sig skiten ovanpå sanden, det är också skiten som är det första att åka in i slangen.
Som sagt , tryck INTE ner slangen i sanden - nätet var ju till för att skydda eventuella yngel/småfisk.
#12 - 4 januari 2008 11:25
behöver du ens slamsuga de?
Virvla runt de lite så sätter de sig i filtret istället
#13 - 8 januari 2008 16:03
Koksalt skrev:
Eller ta den nya håven som du fick i julklapp och håll insuget i den! :D

Det är då man inser att man behöver fler armar och händer :p

matzen skrev:

Jag gjorde likadant och fäste med smältlim men den lossnade första gången jag prövade. Så, jag tänkte köpa en tändare och se om det fäster bättre då. För att minska suget nertill går det att borra några mindre hål i sidan så att man inte får samma sugeffekt från botten.
#14 - 8 januari 2008 16:54
matzen skrev:

Funkar jättebra för mig också, till de små karen känns de man köper för stora.. Nu kunde jag göra en egen mindre...
Jag kollar hinken på handfatet under spotlightsen och letar räklingar som har följt med..
Ni som bara har yngel ska inte gnälla, det är ju ingen match att plocka upp dem... räklingarna ser man ju inte ens... :D :D :D
#15 - 19 januari 2008 16:32
ehm.. jag fick ej svar på min fråga? :p allt det dära med petflaskan och det har jag ju sagt att jag redan har en :p
men svar helst på mina fråger där uppe?? :D
#16 - 19 januari 2008 19:21
Amanda321 skrev:
ehm.. jag fick ej svar på min fråga? :p allt det dära med petflaskan och det har jag ju sagt att jag redan har en :p

men svar helst på mina fråger där uppe?? :D

Jag/vi svarade faktiskt men jag var lite otydlig. Om man använder de köpta till så små kar så får man för mycket sug och det går för fort. Om man tillverkar en egen så blir den mildare.. Jag tog 1/3 av en 50 cl PET och gjorde hål i korken och tryckte i en slang. Det är ju viktigt att hålet i korken inte blir för stort utan att det sluter ganska tätt om slangen..

Men du har fel sug till ditt grus om gruset åker med. Det är inte meningen utan du ska kunna trycka ner den i gruset och få upp massa smuts utan grus!! ;)
#17 - 20 januari 2008 20:20
matzen skrev:

Tänkte precis säga samma sak;)
#18 - 20 januari 2008 20:46
Jag slamsuger min rådasand genom att ha häverten en bit ifrån för att få upp dom stora 'bitarna' som lägger sig ovanpå. Och för att slamsuga i gruset suger jag opp några toapappers ark i häverten så att den suger mindre, då kan jag ha ner den ända ner till botten och får upp massa skit men ingen sand.
#19 - 30 november 2008 18:47
ok, ja tack för tipsen. Får väl ta och tillverka en liten själv då och se om det funkar :D

Annons