Hur skulle ni växt- experter byggt upp ett 1200L

#1 - 9 mars 2006 17:02
Har suttit många gånger och läst växt-trådar, och experternas hemsidor/bloggar till att försöka förstå att göra om mitt 1200 till ett växt/fisk kar, men nada det funkar inte i mitt huvud:confused:
Hur hade ni gjort att bygga(skaffat för utrustning) upp ett 1200 till ett växt/fisk kar.
Vad jag har nu är ett 1200 kar, två ytterfilter, ljusramp med 5 lysrör 90W.
Fisk besättning 12 discus, 50 tal rödmunnstetra, 6 hypancistrus malar och 20 Corydoras malar i karet. Skall jag göra projektet så är jag villig och tömma hela karet och börja ifrån början, men vill gärna ha kvar fisken jag har.
#2 - 9 mars 2006 17:11
tänk om man kunde ha plats med ett sådant kar hemma :D eller det har jag nog ;) men jag tror inte att morsan skulle bli så glad om jag slängde ut allt som finns i vardagsrummet :P

vet inte men försök hitta växter med stora fina blad, tror nämligen det kan bli rätt dyrt om man bara köper småväxter :P
#3 - 9 mars 2006 18:33
Mycke' vatten blir det...:)

Vad jag har nu är ett 1200 kar, två ytterfilter, ljusramp med 5 lysrör 90W.
För att undvika missförstånd kanske du skulle förtydliga om det är total ljuseffekt eller om det är fem gigantiska rör a´90 W (om det nu finns?)?
0,075 W/l eller 0,375 W/l har en betydande inverkan på kommande taktik.
#4 - 9 mars 2006 21:06
Oj, vete tusan vad tänkte på när jag skrev 90W.
Men jag har 5 stycken Sylvia Aquastar F36/174-T8 i en heltäckande ljusramp.
En fråga till, jag såg i en fiskaffär förra veckan, en typ av co2 utan tub. Det var typ två stavar som gned emot varandra (kanske kolstavar?) Är det något och ha istället för co2 i tub?
#5 - 9 mars 2006 21:51
Det blir inte mycket ljus, sen skall du ha co2 till en diskusburk så rekomenderar jag att du köper en controller.
Du kan ju byta ut belysningen till 2st 250w mh och några lysrör...

Eventuelt kunde du prova ha de som en bicarb burk, kan bli svårt med vattenbyten dock.

Det du har sett med kolstavar fungerar på mindre burkar och är inte så billigt i drift som en tub.

Jag håller själv på att konvertera mitt 540 med diskus till ett växt/fisk kar.
Inte helt smärtfritt eller billigt, men det börjar ta sig.
Min uppsättning är som följer 6kg tub, 2ggr 150w mh IKS ph controller.
Jag har intte fått full kontroll på burken än så jag är kanske inte den bästa personen när de kommer till att ge råd.
#6 - 10 mars 2006 08:12


Eventuelt kunde du prova ha de som en bicarb burk, kan bli svårt med vattenbyten dock


Det funkar inte bra med så lite ljus. Bikarbonatsupptag kräver ganska rejäla ljusmängder. Och stora ljusmängder utan CO2 vet vi ju hur enkelt det är 8)



Är det något och ha istället för co2 i tub?


Kolstavsmaskinen heter Carboplus och knaprar karbonater/buffert vilket jag inte tror du gillar om du ska ha Discus och stabilt pH.

5 lysrör på 90 watt blir 0.375 watt/liter över ett 1200-litersakvarium, Takashi Amano kör motsvarande 0,27 watt/liter i samma storlek på akvarium enligt den här sidans kalkylator: http://www.fitchfamily.com/lighting.html

För att förstå varför det krävs lägre watt/liter i en stor burk kan man beräkna antal watt per kvadratmeter istället för liter.
Dina 0,375 watt över en 2,5x+0,7x0,7 burk blir 257 watt/kvm.
Skulle jag i min 310liters 1,2x0,5 burk köra 0.375 watt/liter skulle jag bara få 193 watt/kvm och över en 60-litrare 125 watt/kvm
Det är därför man måste dunka på med så väldigt mycket mer ljus över mindre akvarier.

Jag skulle gjort såhär.
1) Köpa en CO2-tub utan stigarrör på närmaste brandfirma (~800:-)
2) Köpa valfritt CO2-paket från http://www.aquamas.de, be att få ett paketpris utan tub.

3) Skaffa PMDD, http://www.pmdd.se

Eftersom du kör Discus kanske du vill ha pH-controller. Du kan även köra mist-reaktor men då kommer det flyga omkring en massa mikrobubblor överallt. Det viktigaste i CO2-utrustningen är regulator, nålventil, backventil och magnetventil. Reaktor kan du göra själv om du är snål och pH-controller behövs inte om du kör mistupplösning.

Dra igång CO2-anläggningen, göd en fulldospuls och se dina växter börja bubbla. Göd 1 fulldospuls varannan dag. Inom 1 månad är akvariet igenväxt.
#7 - 10 mars 2006 11:33
[quote=defdac]Inom 1 månad är akvariet igenväxt.[/quote]

hahaha låter positivt ;)
#8 - 10 mars 2006 11:35
Och jag som tänkt skriva ett par veckor =)
#9 - 10 mars 2006 11:40
[QUOTE=defdac]5 lysrör på 90 watt blir 0.375 watt/liter över ett 1200-litersakvarium[/QUOTE]5 st Aquastar F36:or blir väl 180/1200=0.15 W/l ?

För att förstå varför det krävs lägre watt/liter i en stor burk kan man beräkna antal watt per kvadratmeter istället för liter.

Dina 0,375 watt över en 2,5x+0,7x0,7 burk blir 257 watt/kvm.

Skulle jag i min 310liters 1,2x0,5 burk köra 0.375 watt/liter skulle jag bara få 193 watt/kvm och över en 60-litrare 125 watt/kvm

Det är därför man måste dunka på med så väldigt mycket mer ljus över mindre akvarier.
Stort akvarium brukar innebära högre höjd - större avstånd mellan ljus och växter. Är det riktigt korrekt att jämföra ytan mellan burkarna då?
#10 - 10 mars 2006 11:54
vad är det för mått på karet? är det 70 högt?
#11 - 10 mars 2006 12:40
Tack så hemskt mycket för alla svar.
Höjden på karet är 60cm.
Där jag inte riktigt hänger med, är det här med lysrör. Nu har jag heltäckande ljusramp. Måste jag ta bort den? Eller där finns ljusrör som jag kan ha i rampen.

Fråga två.
Är där behov av att lägga värmeslinger under grusen och lera?
#12 - 10 mars 2006 12:44
[quote=BluesBoy]5 st Aquastar F36:or blir väl 180/1200=0.15 W/l ?
[/quote]
Okej, trodde det var 5 rör där varje rör var på 90watt, reflekterade inte över att det inte finns 90watts-rör 8)

Enligt Amano-listan borde hans nuvarande ljus alltså vara i underkant men inte jämförbart med 0.15 watt/liter i ett litet akvarium.



Stort akvarium brukar innebära högre höjd - större avstånd mellan ljus och växter. Är det riktigt korrekt att jämföra ytan mellan burkarna då?

Amanos större burkar tycker jag verkar se ut att fungera bra, och när det gäller nybörjarväxtakvarier tycker jag hellre man ska sikta lågt med ljuset ibörjan och istället köra allt fokus på CO2 som ändå kommer ha den största inverkan på tillväxten.
#13 - 10 mars 2006 12:47
[quote=discusred]
Nu har jag heltäckande ljusramp. Måste jag ta bort den?
[/quote]
Absolut inte. Skaffa bra reflektorer eller måla den matt vit för att diffusera ut ljuset ordentligt.



Är där behov av att lägga värmeslinger under grusen och lera?

Absolut inte. Ett väl inkört gammalt substrat (som du nu har) är guld värt. En nystartad botten med värmeslingor + lera kommer bara ge dig trådalgsodling och problem att plantera.

CO2, CO2, CO2. Där är ditt fokus =)
#14 - 10 mars 2006 12:48
[quote=discusred]Fråga två.
Är där behov av att lägga värmeslinger under grusen och lera?[/quote]

du kan ha det om du vill men det kostar en hel del och är långt ifrån ett krav.
med doppvärmare kommer du mycket långt.
#15 - 10 mars 2006 12:49
[quote=defdac]CO2, CO2, CO2. Där är ditt fokus =)[/quote]

låter mer som ett mantra ;)
#16 - 10 mars 2006 12:50
Jag avråder å det bestämdaste att böka ner en värmeslinga. Det finns ingen som kunnat påvisa något samband mellan värmeslingor och bättre tillväxt.

Var rädd om din inkörda botten som nu har en fungerande mineralisering och nitrifikation, bättre läge än så kommer du aldrig få för en lyckad start.
#17 - 10 mars 2006 12:59
Ni är bäst, tack så mycket!
Läste i en tråd om vattenbyte när det gällde pmdd, där snurrade jag bort mig oxå. Behöver jag 50% vatten byte efter varje dosring av pmdd?
#18 - 10 mars 2006 13:03
Nope men gärna en gång i veckan. Alternativt kan du köra små vattenbyten varje dag och bara dosera för det bytta vattnet, vilket också kommer garantera att näringsnivåerna aldrig blir begränsande.
#19 - 10 mars 2006 13:29
Amanos större burkar tycker jag verkar se ut att fungera bra, och när det gäller nybörjarväxtakvarier tycker jag hellre man ska sikta lågt med ljuset ibörjan och istället köra allt fokus på CO2 som ändå kommer ha den största inverkan på tillväxten.
Absolut!
Bara man är medveten om att växtbubblet alla växtakvarister refererar till (jublar till...) kan bli ganska hämmat när man vrider ner ljuset markant. Tillväxten kan ju fortfarande vara riktigt, riktigt bra men man ska då inte "luras" hälla i mängder med gödning på grund av lite bubbel.
Medvetenhet alltså.
#20 - 10 mars 2006 13:49
Tack för alla svar. Nu börjar jag få lite klarhet på allt. Men det kommer säckert fler frågor.
Har fått sån inspiration av att titta på alla hemsidor ni har om era växtkar. Men sambon tycker jag är lite knäpp när jag spelade Bluesboys bubbelvideosar om igen femton gånger cirka...
#21 - 10 mars 2006 21:50
Blir det inte helt perverterat svårt att få i tillräckligt med co2 i 1200 liter ???
#22 - 10 mars 2006 21:54
haha nejdå inte med en gigantisk reaktor och lokal bredvid aga ;)
#23 - 10 mars 2006 22:01
Nu gör ni mig narvös. Hur ofta kommer jag att få fylla på tuben till ett 1200?
#24 - 10 mars 2006 23:32
[quote=discusred]Nu gör ni mig narvös. Hur ofta kommer jag att få fylla på tuben till ett 1200?[/quote]

Med en 6,5 kilos tub behöver du fylla ungefär var 40:e dag...
#25 - 11 mars 2006 10:12
Här är ett inlägg om bottenvärme. T om Tropica har tydligen gjort undersökningar och sett att dom inte ger någon tydlig effekt:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/science-of-substrates/14008-ada-aqua-soil-mulm-other-qs.html
Specifikt det här inlägget:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/98343-post8.html

Jag har alltid haft bottenvärme i en tredjedel av mitt akvarium eftersom jag har gamla skollheta gjutjärnsballaster liggande i ett skåp under akvariet, och jag har aldrig sett att det växer bättre där.
#26 - 11 mars 2006 10:22
[QUOTE=oveb]Med en 6,5 kilos tub behöver du fylla ungefär var 40:e dag...[/QUOTE]
Jag skulle gissa på att den räcker dubbelt så länge... minst!
#27 - 11 mars 2006 11:11
till vårat showcase på jobbet (1500l) så har jag testat att köra med dubbla reaktorer. Det funkade finfint. Men nu så kör jag bara med en (monsteriös) reaktor. Verkar som det går ut på det samma!
#28 - 11 mars 2006 13:24
[quote=brams]till vårat showcase på jobbet (1500l) [/quote]

är de de akvariet som finns i mitten av alla fiskakvarier typ och mittemot finns en bänk med en massa akvarieväxter runt om ?
#29 - 11 mars 2006 16:36
ja!
#30 - 13 mars 2006 16:19
Tycker att det verkar väldigt jobbigt att sköta vattenbytena om man ska köra med CO2 och pmdd. 30% varje vecka blir 360 liter, alltså mer än ett fullt badkar. Och även om man kanske inte måste byta mer än 15-20% så blir det väldigt mycket vatten.

Borde inte ett gigantiskt low-tech funka bättre? Där kommer CO2 från botten och man slipper byta vatten lika ofta. Du slipper förhoppningsvis pH-svängningarna också. Fast då måste du sabba din inkörda botten.

Bara spånar...[:-54]
#31 - 13 mars 2006 18:39
Jo du har rätt. Ingenting är så bekvämt som low-techs, men vill du ha en bubblande Riccia botten och ha totalt fria tyglar vad gäller aquascaping är Estimative index det som ändå är enklast med tanke på vad man får - runt 10-30 ggr snabbare tillväxt och förmåga att klara alla de svåraste växterna. Ett stort vattenbyte i veckan som i princip sköter sig själv är ändå ganska bra.

Det finns även en lite mer high-tech-metod som kallas Perpetual Preservation System där man med vattentest hela tiden försöker trimma in gödningsmängden exakt mot vad som går åt och på så sätt kommer ifrån vattenbytena. I stället går det åt tid/fippel/pengar med osäkra vattentest, men jag tyckte det var ganska skoj ett tag iaf. Roligt att se nivåerna gå upp och ner och beräkna hur mycket man ska dosera.
#32 - 13 mars 2006 18:54
Kul å byta 2,4 kubik i månaden :P
#33 - 13 mars 2006 19:19
[QUOTE=ZakatH]Kul å byta 2,4 kubik i månaden :P[/QUOTE]

En slang in en slang ut ..
Sätt på tvn o kolla ett par avsnitt Simpssons och det är klart.

Det svåra blir att försörja det med CO2 men allt går :)

MVH Jimmy
#34 - 13 mars 2006 20:41
Sen går det ju alltid att strunta i vattenbyten och skicka i fulldospulser gödning istället.

Har man bara massor av co2 och inte för mycket ljus så fungerar det rätt bra.

Jag har bytt lite vatten var tredje vecka och peppar peppar så har det fungerat kanon. Hade problem med "grön yta" ett tag men det har åxå försvunnit med lite bättre cirkulation. Jag fulldospulsar var 3:e dag.
#35 - 13 mars 2006 20:43
[QUOTE=Kharn]Det svåra blir att försörja det med CO2 men allt går :)[/QUOTE]
Äsch! Inga problem med mitt 980-liters (med EN vanlig CO2-reaktor) och ett 1200-liters drar bara obetydligt mer...
#36 - 11 augusti 2006 12:20
Hur går det med monsterakvariet nu då?
#37 - 11 augusti 2006 16:38
[quote=BluesBoy]
Stort akvarium brukar innebära högre höjd - större avstånd mellan ljus och växter. Är det riktigt korrekt att jämföra ytan mellan burkarna då?[/quote]

Ja. Så länge reflektorn får ner ljuset dit det ska och vattnet är klart är watt per yta ett mycket bättre mått än watt per volym. Några decimeter kristallklart vatten absorberar inte mycket ljus, att ljusintensiteten minskar i kvadrat med avståndet har att göra med att det sprids, och det ska ju reflektorn kompensera för.

Om mindre än 1% av ljuset eller vad det kan röra sig om per decimeter vatten försviner så blir skillnaden mindre än 3% på lika höga växter i ett standard 54 lit och ett standard 1125lit. Höjden på akvariet kommer alltså långt ner på relevans-skalan efter en massa andra faktorer vi brukar strunta fullständigt i.
#38 - 11 augusti 2006 18:32
[quote=brams] Men nu så kör jag bara med en (monsteriös) reaktor.[/quote]Hur stor är monsteriös? Jag håller precis på att bygga en ytterreaktor i PVC med detaljer i PE och mässing som jag ska fylla med biobollar. Det kommer vara ca 35cm (höjd) á 4cm (diameter) "reaktoryta".











Annons