Hur skulle ni göra?

#1 - 9 mars 2007 20:51
Jag har 3 mycket viktiga guppyyngel i mitt ena 54 l kar nu. Och det är så att alla firrana ska flytta till större kar. Ynglen är idag ca 1 cm långa. Det finns ingen möjlighet att ha dem kvar i 54:an eller i ett yngelkar i nya karet då det är krångligt byggt.

Så, det som finns att välja på är

1. sätta in ynglen i det nya karet och hoppas på att de inte blir uppätna.
2. Flytta över dem i ett 2.5 l kar utan pump tills de blivit 2-3 cm stora.

Vilket skulle ni välja?
Vilket har de minsta riskerna?
#2 - 9 mars 2007 22:39
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om du absolut inte vill att dom skall bli mat så tycker jag att du skall ha en yngelkasse i ditt större kar tills dom växt till sig.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vattenkvaliteten är mycket bättre där än i en liten burk utan cirkulation.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vilket gör att dom är friskare samt växer och mår bättre.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lägg i någon växt till dom oxå så klarar dom sig bra. :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]edit: såg nu att du inte ville ha en yngelkasse, tycker änndå att det måste vara bästa alternativet.[/COLOR][/FONT]
#3 - 9 mars 2007 22:46
Båda alternativen är mycket riskfyllda.

h. Johan
#4 - 9 mars 2007 22:52
jag hade chansat och slängt i dom i de stora karet..

får man fråga varför dom är så viktiga? första yngelkullen kanske? :)

har du mycke växter o så i de stora karet så kan dom klara sig.

hur stort e de nya karet och vad är det för fiskar i karet?
#5 - 9 mars 2007 22:52
Fixa en skitliten pump för ett par hundra och ha dem i 2.5l baljan men ändå hellre fixa en störe plats för dem om de är viktiga.
#6 - 10 mars 2007 00:57
Köp en plastback på tex ICA, stoppa i en syresten kopplad till luftpump och i med ynglen...
#7 - 10 mars 2007 01:00
Nitra98 skrev:
Köp en plastback på tex ICA, stoppa i en syresten kopplad till luftpump och i med ynglen...

men då gäller det att byta vatten ofta eftersom man inte har någon filtrering i vattnet.
men vattenbyten ofta gör bara ynglen glada och dom växer fortare :)
#8 - 10 mars 2007 10:54
gickan_87 skrev:
Jag har 3 mycket viktiga guppyyngel i mitt ena 54 l kar nu. Och det är så att alla firrana ska flytta till större kar. Ynglen är idag ca 1 cm långa. Det finns ingen möjlighet att ha dem kvar i 54:an eller i ett yngelkar i nya karet då det är krångligt byggt.

Vilket skulle ni välja?

- Vad har du för andra fiskar..m.a.o är det några som kan tänkas kalasa på de små?
Miljömässigt skulle jag välja att släppa ut dem med de andra.
Har du guppys lär du ändå snart ha måååånga fler :p
- På vilket vis är yngelkar omöjligt? Går det ej att fästa?
Nät - kasse är ju ett alternativ...
#9 - 10 mars 2007 23:52
Svarar alla...

Ynglen är viktiga för mig därför att de är de enda som föddes av min favorit hona som dog 2 dagar efter. Hon hade väldigt vackra färger rosa/turkos.

Har dem just nu i 2.5 l baljan... byter 1½-2 dl vatten om dagen. Yngelkar kan jag inte ha då det går en glaskiva över så man kommer inte åt att mata ynglen..

Karet är 120 l och de största fiskarna (förutom malarna) kommer vara upp till 8 cm praktbotior.

Tror jag fick med det mesta :p
#10 - 11 mars 2007 00:05
gickan_87 skrev:
Svarar alla...

Ynglen är viktiga för mig därför att de är de enda som föddes av min favorit hona som dog 2 dagar efter. Hon hade väldigt vackra färger rosa/turkos.

Har dem just nu i 2.5 l baljan... byter 1½-2 dl vatten om dagen. Yngelkar kan jag inte ha då det går en glaskiva över så man kommer inte åt att mata ynglen..

Karet är 120 l och de största fiskarna (förutom malarna) kommer vara upp till 8 cm praktbotior.

Tror jag fick med det mesta :p

Bifoga en komplett lista med ALLA fiskar i det stora akvariet så skall jag svara om det går att släppa ut dem...om du har blandade guppys så är tyvärr sannolikeheten att ynglen får mammans färger minimal...tråkigt nog.
#11 - 11 mars 2007 18:31
De är iaf utsläppta i karet nu. Ännu så lever de iaf. Får hålla tummarna för att de överlever.

Iaf

I karet bor:
glödbandstetror
guppy
platy
neontetror
sebrafiskar
praktbotior (upp till ca 8 cm)
skäggmunsmal
#12 - 11 mars 2007 18:39
akta dig för zebrafiskarna, de må se små ut men fan så glupska och ettriga, de är de som brukar ta mina plty och svärdbäraryngel, hoppa är fanskapen bra på med så de försöker hoppa i yngelkaren så jag har fåt täcka över mina.

guppyyngel växer ju nästan äckligt fort, mina 3 veckor gamla är nästan 2cm stora.
#13 - 11 mars 2007 19:28
Ojdå. Får hålla tummarna för att de överlever då. Men de här var drygt 1 cm stor och snabba som sjutton
#14 - 12 mars 2007 10:04
gickan_87 skrev:

Vilket skulle ni välja?

Min erfarenhet av guppyyngel är att dom överlever det mesta, har t o m dom som klarat sig i guldfiskakvariet, i motsats till mollyyngel som blir uppätna i ett nafs. Av 2:an har jag bara nystartade erfarenheter av en ung hona som råkade föda då hon var tillfällig gäst i räkskålen-och ynglen har överlevt i 3 dagar nu.
#15 - 12 mars 2007 15:18
ja akta dig för zebra fiskar! dom dödade min brors platy och guppys (vuxna) och en massa andra fiskar!! :(
#16 - 12 mars 2007 21:07
gickan_87 skrev:
De är iaf utsläppta i karet nu. Ännu så lever de iaf. Får hålla tummarna för att de överlever.

Iaf

I karet bor:

glödbandstetror

guppy

platy

neontetror

sebrafiskar

praktbotior (upp till ca 8 cm)

skäggmunsmal

Är ynglen en cm ungefär så kommer de antagligen klara sig...:D
#17 - 12 mars 2007 21:09
Amanda321 skrev:
ja akta dig för zebra fiskar! dom dödade min brors platy och guppys (vuxna) och en massa andra fiskar!! :(

Du menar inte Zebraciklider????? Viktig skillnad....;)

Annons