Hur sköter man scalar rom?

#1 - 28 april 2012 19:59
Har två jättescalarer som jag inte visste hade lekt. En grå och en ghost, båda två förlorade varsin partner i vitaprick för tre veckor sen.
Men så i morse när jag tände karet var hela den ena pumpen full med rom! Och båda scalarerna håller sig tätt intill dom små kulorna och jagar hela tiden bort andra fiskar. Jag har aldrig någonsin haft rom i karet innan och har läst att det snabbt brukar sluta med att ynglen blir fiskmat?

Har nu delat akvariet med en vägg så att scalarerna är ensamma med romen, men vad krävs för en lyckad kläckning och för att dom ska överleva?

Tacksam för hjälp!!:)
#2 - 29 april 2012 00:00
Är de bra yngelvårdare, som vet hur de ska göra, så klarar de av det själva. Det du kan göra är att se till att de har bra förutsättningar, som rätt temperatur, vattenvärden, och så. Men de är nog ok, eftersom de har lekt. När de är frisimmande kan du börja mata dem med smått foder, som nykläckt artemia, eller färdigskalad artemia, som också brukar funka.
#3 - 29 april 2012 00:57
Tack för svar! Har delat akvariet med provisorisk skiva, men då jag har starka pumpar på båda kortsidor av karet blir strömmen väldigt stark när jag skärmat av, skadar det? Läste att en syresten kan hjälpa vid kläckning om dom inte kan ta sig upp (speciellt då jag som sagt har stark hög ström) men är det så eller bara en skröna? Tippar på att det sitter ca 50 ägg på pumpen nu, hur stor är chansen att det blir yngel som klarar sig? Vilken temperatur är lämpligast? Har 25 grader för tillfället.
Tacksam igen för hjälp:)
#4 - 29 april 2012 00:58
Artemia, måste man odla själv eller går det att köpa färsk? Är som sagt helt nybörjare på detta...
#5 - 29 april 2012 04:51
Levande artemia får du kläcka själv, skalad finns att köpa i butik.
#6 - 29 april 2012 12:18
Antingen köper du ägg, som du kläcker i en kläckare, som kan se ut på lite olika sätt, du kan göra en själv, eller köpa en. Färdigskalad artemia är ju lite enklare, bara att mata med som det är.

Annons