Man rekomenderar 0,3-0,5 Watt per liter, om det är lysrör och har bra reflektor.
Om man tillsätter co2...Ja. Vill man inte mickla med det så bör man gå ytterligare lägre. Jag har 30w i mitt 320liters tangakvarium och växterna mår fint, men dom växer oerhört sakta.
Gödning till växter är i första hand CO2. Antingen via tuber (dyr men bra) eller via mäskblandning (billigt men sämre) (sök forumet eller artiklar i ämnet).
Väljer man rätt växter behövs ingen co2.
Sedan så göder man med mikronäring (Bäst TMG, men exempelvis SERA fungerar i akvarium med CO2-gödning, men har för mycket järn).
Även om jag själv är en ivrig påhejare för pmdd anser jag inte att det är rätt i alla fall. Det finns många som blir skrämda av växtakvarium när dom läser såna inlägg. Det finns andra sätt för dom som inte vill kladda med dessa pulverna. Ett extremfall är en vän till mig som har ett kar fullt med växter som han göder enbart med oscarskit. Det växer oerhört fint och han behöver sällan byta vatten.
Växterna i akvarium är mestadels tropiska, och har då en dygnsrytm på 12 timmar. Mer är bara ljus som gynnar algerna. Så ändra timer tii 12 timmar på. Notera att även ljus utifrån räknas till de timmar som ljuset är på. Så soljus vill man undvika, eftersom den är svår att ha koll på, så det gynnar gärna alger.
Om man väljer att inte tillsätta makroämnena är det ljuset som får agera som gas/broms åt karet. Blir det mycket alger bör man sänka på belysningstiden, ser allt bra ut kan man öka sakta. Jag tycker att 8 timmar är en bra början då, så man har marginal åt bägge hållen.
MVH
Magnus