Hur sköta mina Cory-ägg?

#1 - 17 februari 2005 08:47
Mina Corydoras har lekt igen! [:D]
Ååååh jag blev så glad då jag har haft stora fiskdöden för en dryg vecka sedan.

Nu är frågan hur jag tar hand om äggen på bästa sätt.
Har lagt dem i ett separat kärl så inga ska äta upp dem.
Har ingen pump tyvärr men en syresten. Ska jag sätta in den?
Vattenbyte, hur ofta?
Hur lång tid tar det innan de kläcks?
Hur ska jag inreda så ynglena trivs? Har hört att det inte får vara för långt upp till vattenytan, då de måste hämta luft. Stämmer det?

Hade nämligen ca 30 yngel för ett år sedan men alla dog. Snyft! Hade dem i ett långsmalt kar = långt till ytan. Dödsorsak????
#2 - 17 februari 2005 09:13
Vi sitter i samma sitts:D
Jag har kopplat en luftpump till ett billifilter.
Mina yngel har ca 23cm till ytan.
Tror man skall vara sparsam med inredningen. Va noga med att hålla rent.
Sug upp matrester som blir över när du börjat mata dem.

Hade tänkt att mata mina med Bosmider och cyklops.

Mvh Ola
#3 - 17 februari 2005 09:21
Vad kul! Visst är det spännande?
Har ett gäng Platy-yngel också. Kanske ska man sadla om och bli fiskuppfödare? :-)

Vad är ett billifilter????
#4 - 18 februari 2005 16:18
kolla på http://pwss.nu där finns, under typ luftpumpar, billifilter

ett filter man kopplar till en luftpump. ska fungera bra för yngel. dubbelfiltret är till för max 130 l..
#5 - 18 februari 2005 17:43
Bosmider och cyklops är för stort för corysyngel i början. Nykläckt artemia, mikromask ev. pulvriserad maltablettfoder är bättre.
#6 - 18 februari 2005 17:47
Glömde hälften, dom brukar kläckas efter ca fyra dygn och lever på gulesäcken i ca 4-6 dygn. Håll rent på botten i yngelburken och byt lite vatten då och då. Ta från föräldrarnas i början.
#7 - 21 februari 2005 08:13
De kläcktes igår! Nu simmar en sisådär 30 yngel omkring.

Håller på att föra över mina Platyyngel till stora akvariet så jag kan göra om till cory-barnkammare.
Vill så gärna att de klarar sig denna gång!
#8 - 27 februari 2005 10:04
De dör....

Nu börjar de dö!!! Ger dem frusen Artemia som jag hackar.
De har haft det lite för kallt, kan det göra att de dör?

Har inte fört över de till yngelakvariet ännu (brist på tid), utan har de i en glasburk med en syresten. Byter lite av vattnet varje dag plus gör rent.
#9 - 27 februari 2005 11:13
Corysyngel

Lite yngel brukar dö för mig ibland, men jag misstänker att dina inte har något dom lyckas äta. Frusen artemia är alldeles för stort foder även om du hackar det. Försök att pulvrisera något fling- eller tablettfoder så att det blir ett riktigt fint mjöl och få ner lite av det på botten. Det är inte det bästa med prova i alla fall. Om dom äter så ser du det. Dom liksom hoppar till när dom suger in lite mat. Har du rumstemp. sådär 21-22 grader borde det funka. Men 30 yngel är mycket om du har dom i en liten burk. Hur stor är burken?

När du gör vattenbyten, tar du vatten från de vuxnas akvarium? Om inte , så gör det.
#10 - 27 februari 2005 14:14
Ååh tack för svaret. Jag ska göra ordning yngelakvariet på en gång. Och så ge dom pulvriserad maltablett. Det borde ju vara bra.

:-)
#11 - 27 februari 2005 15:21
Vad bra, men ta vatten från föräldrarnas kar när du fixar yngelkaret. Hoppas det funkar med maten. Jag ger inte det från början utan nykläckt artemia och mikromask, men har man inte det så får man försöka annat.
#12 - 1 mars 2005 16:25
När e det dom sticker upp till ytan ? Med 1 gång lr nät gulesäcken förbrukad ?
#13 - 1 mars 2005 17:34
[QUOTE=Edlund]När e det dom sticker upp till ytan ? Med 1 gång lr nät gulesäcken förbrukad ?[/QUOTE]Si så där 3-4 dar efter kläckningen beroende på sort.
Bra foder i brist på artemia är SERA MICROPAN.
#14 - 1 mars 2005 17:47
Jag håller mina Corys i Potatissalladsburk i ca. 4 veckor...byter vatten två till tre gånger om dan...vattnet tar jag från välfungerande kar...efter dom första fyra veckor så får de bo i att kal kar på 25L utan botten substrat å ett ytterfilter avsett för 300l kar bara en lavasten så att de kan kryppa under den å söka skydd i... där får de bo 4 veckor till...Vid 15- 20 mm storlek får de flytta ihop med resten av Corysarna i 160 litern där finns det närmare 400 - 600 corys i olika storlekar å sorter (Grovt uppskattad antal) Det kan va fler!!!
I 25L kar matar jag med Micro mask, Artemia, Micropan, å sist men inte minst hackad Mysis.
#15 - 1 mars 2005 18:40
Nu har jag flyttat över de till ett litet kar med fint grus i botten. Några har dött men de som är kvar är det full fart på. De gillar den hackade artemian väldigt mycket. Det ser ut som de sliter i det, eller som Sonja skriver. Det skulle vara kul om några klarade sig i allafall. Är ju ingen odlare utan en total nybörjare!

Hur lång tid tar det innan de är 15-20 mm?
#16 - 1 mars 2005 20:39
[QUOTE=Hemma]Nu har jag flyttat över de till ett litet kar med fint grus i botten. Några har dött men de som är kvar är det full fart på. De gillar den hackade artemian väldigt mycket. Det ser ut som de sliter i det, eller som Sonja skriver. Det skulle vara kul om några klarade sig i allafall. Är ju ingen odlare utan en total nybörjare!

Hur lång tid tar det innan de är 15-20 mm?[/QUOTE]8 till 10 veckor ca.

Annons