Hur skiktar sig co2 mot luft

#1 - 1 maj 2005 10:17
Hej!

Jag håller på att utveckla en co2 reaktor av gasklockemodell vid ytan. Det verkar fungera över förväntningarna. men jag skulle behöva ha reda på hur pass co2 skiktar sig mot luften som också finns i klockan. blir det en ordentlig skiktning eller kommer den att blanda sig med luften?
Om den skiktar sig så kan jag borra ett 1mm hål för automatisk tryckutjämning.

Urban
#2 - 1 maj 2005 12:47
densiet på oolika gaser kan räknas ut mycket enkelt och tillräcligt exakt om man antar att molekylerna saknar storlek, då blir nämligen mägnden molekyler i en viss volym alltid samma vid samma tryck.

om man som nu inte är intresserad av värden utan endast förhållanden så blir det ännu enklare. för då densiteten är konstant mot molekylmassan (förutsatt det jag skrev i förra stycket) så kan man jämföra molekylmassorna för de olika gaserna direkt.

molekylmassan för olika gaser:
syre: 2*16 = 32
kväve: 2*14 = 28
koldioxid: 2*16+12 = 44

som ni ser är koldioxiden avsevärt tyngre än de andra gaserna luften består av och om skicktning skulle uppstå kommer den altså hamna underst.

vad du menar med tryckutjämning vet jag inte, det har ju inte med det jag har skrivit om att göra. men så läng du inte gör klockan väldigt djup så kommer eventuell överskottsgas "trilla" över kanten och bubbla ut.
#3 - 1 maj 2005 13:00
Hej!

Jag har gjort en låda som är 80x10x5 cm som gasen bubblar upp i. den sticker ner 1 cm genom vattenytan. när jag byter vatten så blir den full av luft. så för att tömma på luft så co2 får plats så skulle jag kunna borra mitt lilla hål. då blir alltid ytan innuti och utanför lådan densamma. och samma påverkan från strömmande vatten hela tiden borde ge stabilare co2 värde.

såvida inte gasen smiter ut genom mitt lilla tryckutjämningshål förståss, och detta var frågan.

Urban
#4 - 1 maj 2005 13:57
antingen så sätter du då ditt lilla hål så högt upp som möjligt, om du då har väldigt liten rörelse i gasen i lådan kommer det vara i huvudsak kvävgas och syrgas där som då åker ut.

men min gissning är att det kommer röra sig åt båda hållen genom hålet så att det kommer läcka ut koldioxid och komma in luft.

såvida du inte gör någon liten backventil så att det endast kan komma ut gas och inte in.

lättaset sättet att göra en backventil är att låta luften bubbla genom vatten, mn då måste vattennivån i backventilen vara lägre än vattennivåskillnaden i klockan (1cm).
#5 - 1 maj 2005 20:26
Hej!

Ja, troligtvis kommer det att röra sig på båda hållen, därav min frågeställning. en tanke jag har är att förse hålet med en syresten som kommer att bromsa upp luften lite så att inte lådan står och flämtar genom hålet. men OM gasen är mycket tyngre och skiktar sig bra så är det inga problem.

Vattenlåsiden är inte så dum. det enda problemet är att nivån i karet varierar lite.

Just nu har jag den helt tät. Jag sticker ner en slang och tömmer lådan helt. Sen blir den full av bara co2. då ser man om produktionen motsvarar förbrukningen på nivån i lådan. man ser helt enkelt vätskenivån genom plexiglaset. och man kan ha en buffert på några liter gas som samlas när växterna inte fotosynterar men som dom kan ta av på dagen.(om det nu funkar så)

Hittills har jag haft 100% upplösning , inget har bubblat utanför, men som allt annat så är det en inkörningsperiod innan man hittar sin balans mellan bubbletakt och upplösning. Det blir brutalt mycket mer upplösning om man riktar ett litet pumphuvud mot gasen i lådan. då räckte det med en bigpack glassburk som reaktor och ph föll till 6.6 (kh9).

Som sagt, lite mer test innan det går att utverdera.

Urban
#6 - 2 maj 2005 09:57
[QUOTE=urbanandersson]Hej!

Ja, troligtvis kommer det att röra sig på båda hållen, därav min frågeställning. en tanke jag har är att förse hålet med en syresten som kommer att bromsa upp luften lite så att inte lådan står och flämtar genom hålet. men OM gasen är mycket tyngre och skiktar sig bra så är det inga problem.
Urban[/QUOTE]

Eftersom du tillför gasen i burken borde du hela tiden ha ett litet övertryck i den, så jag tror inte det kommer flöda in luft i burken genom hålet. Kanske större risk att CO2 sticker ut genom hålet.

Det är en intressant grej du håller på med. Testade du med mindre burkar innan den jättelådan du har nu? Jag testade nämligen denna metod för att lösa upp CO2 i en avkapad PET-flaska, och jag fick noll upplösning.
#7 - 2 maj 2005 10:44
Jag fick si-så upplösning med en uppochnervänd Puckoflaska+innerfilter:
http://82.183.138.227/akvarienet/controllersvt?action=galleryimage&imageid=106

Det var fullt tillräckligt för en 29-litrare men flaskan blev ganska snabbt full av gas och bubblade över.
#8 - 2 maj 2005 14:30
Hej!

Jag fick full upplösning med en kapad bigpack så den bara stack ner 1 cm när jag hade ett strömmande innerfilter mot den. det var ett litet innerfilter.

Urban
#9 - 4 maj 2005 13:46
Hej!

Testerna går aldeles utmärkt. jag får ner mer än tillräckligt med co2 med min co2 låda.
Jag har kh 9 och ph är nere på 6,6 och ingen co2 alls går förlorad. det bubblar inte ut över kanten.

150 liters kar
lådans yta är ca 6,5dm2 och tar ca 15% av den totala vattenytan. Ingen extra pump cirkulerar vattnet utan bara den normala filtreringen i karet.

Egentligen skulle lådan behöva kapas ner lite eller begränsas för ph 7 är mer lagom. Om mäsken bubblar för mycket så är det tänkt att överskottet ska bubbla över kanten.
Och då kommer vi in på min nästa fråga. Hur mycket av tillsatt co2 tar växterna upp och hur mycket vädrar man ut. Jag har inga mätbara skillnader i ph över dygnet med mitt dupla ph 6-7,2.
Kan jag kapa lådan utan att jag behöver mer upplösning om min växtmassa skulle öka?

Eller är det mitt höga kh 9 som håller ph:t stabilt?

Urban
#10 - 4 maj 2005 13:53


Jag har inga mätbara skillnader i ph över dygnet med mitt dupla ph 6-7,2.


Det är omöjligt om växterna får ljus. Då tar dom upp CO2 och pH:t går upp. Detta är inte linjärt som CO2-insprutningen är, så du ska få pH-svängningar annars betyder det att växterna inte fotosyntetiserar (eller att testet är kass).

Se Blues Boys pH-plottar: http://193.12.137.241/bluesboy/aquabase/plottlinks/sum.php
#11 - 4 maj 2005 14:07
Hej!

Dom fotosynerar inte med champangebubbel utan med enstaka bubblor eller en liten bubblesträng här och där. Men jag snålkör med ljuset. 48 w/150 liter. men jag kan dubbla om jag vill.

Cyanon fotosynterar inte heller så mycket. jag hade tänkt att se om jag kan trötta ut den med co2 och pmdd. Annars får jag väl ta till fungistopp.

så tokigt att diskussionen har hamnat i två olika trådar.

Hursomhelst så bör jag behålla min storlek på reaktorn om co2 konsumtionen går upp så kan det vara bra att ha lite extra resurser. Om jag får tolka dig fritt.

Urban
#12 - 4 maj 2005 14:25
[QUOTE=urbanandersson]Hej!
Dom fotosynerar inte med champangebubbel utan med enstaka bubblor eller en liten bubblesträng här och där. Men jag snålkör med ljuset. 48 w/150 liter. [/QUOTE]Jag tycker nog du skulle ha mer variation av pH:t. Titta på denna experimentkurva som visar CO2:ns väg ur karet när 1. Ljuset går på och fotosyntesen startar och 2. När ytcirkulationen ökar.
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=292
Det blir två intressanta lutningar som visar pH:ts stigning (CO2:ns urluftning/konsumtion). Vid pH 7.8 slår jag manuellt på CO2:n igen. Jag körde vid detta tillfälle med 0.3 W/l.

Växterna får pH:t att stiga (märkbart) vid fotosyntesen och ytcirkulation dygnet runt.
#13 - 6 maj 2005 15:04
Hej!

Nu har jag funderat över blues boys kurva. Ph ökar med 0,1 under 2,5 timmar när ljuset går på. Det är inte från den häftiga ytcirkulationen börjar som kurvan går rakt upp.

Jag har kh 9 = ganska stabilt vatten som i normala fall håller ph stenhårt vid 8,0.

sen kör jag ner co2 så ph går ner till ca 6,6 = 72 (ppm?) vilket är minst det dubbla av vad som rekomenderas.

Jag snålkör ljuset så växterna fotosynterar bara med enstaka syrebubblor eller med enstaka bubbelpelare.

Mitt dupla ph 6- 7,2 har på skalan: 6,0 6,3 6,6 6,9 7,2 och går mellan grönt till blått. så jag kan inte mäta så nogrant som 0,1.

Hur blir kurvan om man mäter utan att förändra cirkulation eller förändrar co2 flödet?
Blir det verkligen mätbart med vanligt test om man har co2 i överflöd och ett kh på 9.
Eller hur mycket varierar det om man har växter som käkar massor?

Det är kanske ingen som har plottat för dom flesta har ju magnetventil eller controller.

Urban
#14 - 6 maj 2005 15:18
Kör du ner CO2 så du får 40 ppm innan ljuset tänds och därefter stänger av CO2-tillsförseln bör växterna kunna strippa all CO2 på ett par timmar, dvs i ditt fall en pH-uppgång från ~6.8 till ~8 på ett par timmar.
#15 - 6 maj 2005 15:23
Har du bara glest med slöväxare kommer det gå betydligt långsammare, men har du hela akvariet fullproppat med snabbväxare/syrealstrare (Riccia t ex) så går det snabbt, likaså om växternas fotosyntes är starkt begränsade av t ex kvävetillgång eller något annat näringsämne så lär det gå saktare också.
#16 - 6 maj 2005 16:56
[:-106] Härligt Urban, mera funderande och labbande :)

Blir det verkligen mätbart med vanligt test om man har co2 i överflöd och ett kh på 9.

Eller hur mycket varierar det om man har växter som käkar massor?
Vi kan nog enas om att det finns en del parametrar som påverkar detta men varför inte roa oss med en grov överslagsräkning?

Jag har mätt en del och försökt att trimma hit och dit för att se hur mycket som vädras ut och hur mycket som borde gå till växterna. Tycker jag har fått en skapligt bra uppfattning nu. Detta tillsammans med uppgifter i min databas säger mig följande:

Jag har trimmat in ytcirkulationen så urluftningen tillsammans med den CO2 som genereras i karet får pH:t att vara ganska konstant den mörka perioden.
Jag påstår att mitt 540-kar slukar ca 40 gram CO2 (från tuben) per dygn som går till växterna. Dessa 40 gram slukar växterna på 8-10 timmar (tyvärr är inte upptaget linjärt från ljusstart till ljusstopp med mina 0,3 W/l så plotten jag hänvisade till är inte riiiiiktigt bra).
För att komma upp i målnivå hystar jag i ~20 gram (6.8 @ kH 8). Tar det 8-10 timmar att göra av med 40 gram borde jag få fylla på med 20 gram efter cirka 4-5 timmar.

En väldigt grov sammanfattning säger mig att mitt pH går från 6.8 till 8 på 4-5 timmar när växterna mår bra med 0,3 W/l. Kom ihåg att MIN kurva inte är linjär så konsumtionen ökar efter 3-5 timmar. Har man mer ljus och snabbväxare skulle jag absolut tro att det rör sig om tidsperioden defdac nämner. Det är ju ingen tillfällighet att man så lätt får CO2-brist med DIY-mupplandet eller är för lätt på hand när man justerar bubbeltakt. Växter käkar mycket kol.
#17 - 6 maj 2005 18:31
Hej!

"Jag har trimmat in ytcirkulationen så urluftningen tillsammans med den CO2 som genereras i karet får pH:t att vara ganska konstant den mörka perioden. "

Kör inte du co2 via magnetventil och ur eller controller?

"Det är ju ingen tillfällighet att man så lätt får CO2-brist med DIY-mupplandet eller är för lätt på hand när man justerar bubbeltakt. Växter käkar mycket kol."

Jag håller med, det är inte lätt att hålla stabila värden. Detta verkar lösa sig med min "enorma" gasklocka. inte en enda bubbla utanför hittills.

Urban
#18 - 6 maj 2005 18:41


Jag håller med, det är inte lätt att hålla stabila värden. Detta verkar lösa sig med min "enorma" gasklocka. inte en enda bubbla utanför hittills.


Din klocka, liksom vilken reaktor som helst, har en linjär upplösning. Den löser inte upp mindre bara för att du får mer CO2 i vattnet och isåfall kan du köra en effektivare och snyggare reaktorlösning likagärna.
#19 - 6 maj 2005 19:15
Kör inte du co2 via magnetventil och ur eller controller?
Jodå, det stämmer - magnetventil och controller. När jag har fått ner avluftningen behöver bara ventilen vara öppen till största delen under den ljusa perioden. Jag har givetvis några öppningar på natten och stängningar på dagen för att hålla ett konstant pH men grovt kan man säga att mina 40 gram går åt när växterna kör fotosyntes.
#20 - 7 maj 2005 18:05
Hej!

"Din klocka, liksom vilken reaktor som helst, har en linjär upplösning. Den löser inte upp mindre bara för att du får mer CO2 i vattnet och isåfall kan du köra en effektivare och snyggare reaktorlösning likagärna."

Effektivare? än 100% upplösning?

köpa reaktor är nog bra, men dom flesta som kör diy mäsk vill inte lägga pengar på en stor utvändig reaktor. och en invändig är inte heller speciellt snygg. Min syns 1 cm ner genom ytan bakerst i karet.

Jag ville hitta en billig lösning som inte slösar med min "dyrbara" co2. Det behövs bara limmas fast lite lister på täckglaset så är den klar. och dessutom kan den spara 3,5 liter co2 innan den nya satsen hinner igång.

Egentligen vill jag ha ett 720 liters kar med stora filter och co2 tub med controller. gärna med växter som växer upp långt genom ytan och upp på väggen som i en regnskog och automatisk dusch några gånger om dagen. Ett eget litet tropiskt paradis.
Men, suck, plats och pengar fattas. så det blir till att mäska på ett tag till.

Urban
#21 - 7 maj 2005 18:07
Hej!

"men grovt kan man säga att mina 40 gram går åt när växterna kör fotosyntes."

Hur mycket volym är det?

Urban
#22 - 8 maj 2005 09:07
Hur mycket volym är det?
Volym vad?
Menar du gas vet jag inte. Karet är på 540.
#23 - 8 maj 2005 13:31
Hej!

uppslaget från min gamla fysikbok.
densitet koldioxid
gasform 1,98g/dm3
flytande 1,56g/cm3

Så dina 40 gram i flaskan är 25,64 ml
och i karet är dom 20,2 liter.

Jag var bara lite nyfiken. Det är mer än en som har haft funderingar på att spara mäskad nattgas i plastpåsar eller ballonger. Jar får väl be dom om ursäkt för nu ser jag att det inte är orimligt.
Dom flesta hemmäskare har nog max 250 liters kar. Då behövs 10 liter per dag. och då blir den nattliga produktionen som måste sparas 5 liter. Så om man bygger en reaktor av ett avloppsrör 110mm som är 6,36 dm långt så har det kapacitet att spara all den nattliga gasen.(12 timmar) och sen kör man cirkpumpen på timer. en bit genomskinlig akvarieslang som nivåglas gör att man kan ha koll på sin tillgång på co2. Om man behöver mäska mer altså.
En plastdunk borde också fungera bra fast känns kanske inte lika tät.

Spännande tanke!

Urban
#24 - 8 maj 2005 13:59
Jag fick juset en extremt flummig idé inspirerad av dig Urban som vill spara den nattliga gasen utan att göra av med den, vilket inte bara är snålt utan ganska smart eftersom man under natten (om man kunde spara gasen) så kan man ju köra betydligt snabbare bubbelhastighet sedan under dagen.

Idén är ungefär som din bigpack burk fast med en tyngd på locket och där man leder ut gasen ur gasfickan genom en slang till en reaktor. Tyngdens vikt kommer ge ett litet, ganska konstant, övertryck inne i bigparkburken som gör att man kan leda den till en reaktor.

Fast istället för en burk inne i akvariet har man två rör (enligt din kalkyl lite över en halvmeter långt). Ett med lite större diameter som är vattenfyllt och ett rör som passar i det stora röret där toppen är sluten och som har en tyngd och en ledning till magnetventil/reaktor.

Mäsken fyller innerröret som under natten sakta börjar vandra uppåt medans magentventilen är stängd. På morgonen är det helt uppskjutet och när magnetventilen går på så börjar det sakta sjunka igen - dvs man kan även använda en nålventil för att justera vilket bubbelflöde man vill köra.

Ytterligare fördel är att man ser väldigt tydligt om mäsken behöver bytas - dvs när "pistongen" ramlat ner helt innan ljuset släcks.
#25 - 8 maj 2005 14:35
Hej!

Jag var väl lite inne på samma bana som du defdac, men lite annorlunda lösning. Men din är nog bättre. Då får man konstant tryck på gasen.

Kan man inte använda samma rör som reaktor. bara pumpa in akvarievatten dagtid in bland gasen? eller nej föresten, gasklockan får nog stå som gasklocka.

Hm! Kul med lågbudget diy!

Urban











Annons