[:-106] Härligt Urban, mera funderande och labbande :)
Blir det verkligen mätbart med vanligt test om man har co2 i överflöd och ett kh på 9.
Eller hur mycket varierar det om man har växter som käkar massor?
Vi kan nog enas om att det finns en del parametrar som påverkar detta men varför inte roa oss med en grov överslagsräkning?
Jag har mätt en del och försökt att trimma hit och dit för att se hur mycket som vädras ut och hur mycket som borde gå till växterna. Tycker jag har fått en skapligt bra uppfattning nu. Detta tillsammans med uppgifter i min databas säger mig följande:
Jag har trimmat in ytcirkulationen så urluftningen tillsammans med den CO2 som genereras i karet får pH:t att vara ganska konstant den mörka perioden.
Jag påstår att mitt 540-kar slukar ca 40 gram CO2 (från tuben) per dygn som går till växterna. Dessa 40 gram slukar växterna på 8-10 timmar (tyvärr är inte upptaget linjärt från ljusstart till ljusstopp med mina 0,3 W/l så plotten jag hänvisade till är inte riiiiiktigt bra).
För att komma upp i målnivå hystar jag i ~20 gram (6.8 @ kH 8). Tar det 8-10 timmar att göra av med 40 gram borde jag få fylla på med 20 gram efter cirka 4-5 timmar.
En väldigt grov sammanfattning säger mig att mitt pH går från 6.8 till 8 på 4-5 timmar när växterna mår bra med 0,3 W/l. Kom ihåg att MIN kurva inte är linjär så konsumtionen ökar efter 3-5 timmar. Har man mer ljus och snabbväxare skulle jag absolut tro att det rör sig om tidsperioden defdac nämner. Det är ju ingen tillfällighet att man så lätt får CO2-brist med DIY-mupplandet eller är för lätt på hand när man justerar bubbeltakt. Växter käkar mycket kol.