Hur skapar man ett skuggat hörn?

#1 - 5 juni 2005 17:59
Hej undrar hur man skuggar ett hörn?

Bra tekniker växter?
#2 - 5 juni 2005 19:03
Har du ett täckt kar kan du sätta en skiva som skuggar ljuset. Den syns ju inte. Har du ett öppet kar som jag, kan du sätta en murgröna med rötterna ner i vattnet. Tänk på att skölja av all jord bara. Mina skalarer gillar det hörnet.

mvh
Peter
#3 - 5 juni 2005 19:12
[QUOTE=Peter_F]Har du ett täckt kar kan du sätta en skiva som skuggar ljuset. Den syns ju inte. Har du ett öppet kar som jag, kan du sätta en murgröna med rötterna ner i vattnet. Tänk på att skölja av all jord bara. Mina skalarer gillar det hörnet.

mvh
Peter[/QUOTE]

Men vad ska plattan vara gjord av?
#4 - 5 juni 2005 20:17
det spelar väl egentligen ingen större roll eftersom den bara ska ta bort ljuset den kommer ju inte heller att nudda vattnet så länge det inte är något som ljuset går rakt igenom t.ex. glas så är det ju bara ta det som känns lättast att få tag i
#5 - 5 juni 2005 20:36
[QUOTE=Paniktandborste]det spelar väl egentligen ingen större roll eftersom den bara ska ta bort ljuset den kommer ju inte heller att nudda vattnet så länge det inte är något som ljuset går rakt igenom t.ex. glas så är det ju bara ta det som känns lättast att få tag i[/QUOTE]

Ja, precis. Har du täckglas kan du lägga en bit plastfilm (modell tjockare) ovanpå.
#6 - 6 juni 2005 00:13
Är du emot flytväxter? Flytormbunke, speciellt Ceratopteris pteridioides, är suveränt att skugga en hörna, eller halva, karet med (eller hela, den växer av bara attan ;))
Det finns annat också som t ex Limnobium laevigatum. Den blir inte alls lika stor som flytormbunken men har riktigt långa fina rötter som kan växa ända ner i botten om den får växa på ett ställe utan för mycket cirkulation.
#7 - 6 juni 2005 00:29
vattenspikblad växte nåt groteskt när ja hade de.
rensa bort 30-60% i veckan.
#8 - 6 juni 2005 01:19
Men kan man säga att dom skuggade karet? Lade dom sig ovanpå och flöt?
#9 - 6 juni 2005 02:08
japp.
vattenspikblad kan planteras om man vill men funkar fint som flytväxt.
jag fick hålla efter den rätt hårt för annars börja dne skugga anubiasen bl.a
#10 - 7 juni 2005 21:34
Har Malawi ciklider så de äter nog upp flyt växterna!
#11 - 8 juni 2005 11:37
Ja då föll alla mina växttips. Iofs kanske jättevallisneria skulle funka. Dom växer så himla fort så kanske malawisarna inte hinner äta upp dom ;) Men dom håller sig inte i ett hörn precis, utan flyter ut över hela ytan. Men jag vet inte hur dom klarar vattnet, man har väl rätt hårt vatten till malawi.
#12 - 9 juni 2005 10:40
[QUOTE=Sonja]Ja då föll alla mina växttips. Iofs kanske jättevallisneria skulle funka. Dom växer så himla fort så kanske malawisarna inte hinner äta upp dom ;) Men dom håller sig inte i ett hörn precis, utan flyter ut över hela ytan. Men jag vet inte hur dom klarar vattnet, man har väl rätt hårt vatten till malawi.[/QUOTE]

Har fin kornig sand klarar jättevallisneria detta?
#13 - 9 juni 2005 14:32
Ja hos mig gör den det. Jag har blästersand och just jättevallisnerian är den som växer bäst av det som är planterat nere i sanden. Fast kanske blir den inte riktigt lika "bredbladig" som i ett bottensubstrat med mer cirkulation. Men nog sjutton skickar den ut en massa nya utlöpare som blir nya skott med långa, långa blad.
#14 - 9 juni 2005 14:56
Hej!

Jag skulle testa någon mossa. Har det själv i mitt akvarium.. Och den har lagt sig på ena halvan av akvariumet. Plus en köttätande växt där i.

iofs vet jag inte riktigt hur de kommer att växa. Har nyss fått dem..

Men jag hoppas på det bästa. =)

Och mina hantlar har inte rört dem ännu, trots att de har varit på båda javamossan och vallisnerian.

//Linda
#15 - 9 juni 2005 16:35
[QUOTE=Sonja]Ja hos mig gör den det. Jag har blästersand och just jättevallisnerian är den som växer bäst av det som är planterat nere i sanden. Fast kanske blir den inte riktigt lika "bredbladig" som i ett bottensubstrat med mer cirkulation. Men nog sjutton skickar den ut en massa nya utlöpare som blir nya skott med långa, långa blad.[/QUOTE]

Har du ciklider i det akvariumet du har dina jättevallisnerian i och i så fall måsta man ha stenar runt växten för att de inte ska gräva up den?
#16 - 9 juni 2005 20:16
Nej jag har inga grävande fiskar alls, om man inte räknar snälla Corydoras som flyttar lite sand när dom letar mat.
Jag tänkte inte på grävrisken :( Men skulle du få tag i jättevallisneria kan du ju testa i alla fall, och då lägga sten runt roten. Fast det vete sjutton om det skulle funka i alla fall eftersom dom sprider sig rätt fort och cikliderna skulle gräva upp dom nya plantorna.
#17 - 9 juni 2005 20:26
borra hål i en bit skiffer och sätt fast vallisnerian däri.
#18 - 23 juni 2005 21:27
Lavastenar

Jag har ingen bild hur jag gjorde men jag gjorde så att jag köpte mörka lavastenar som jag byggde med inne i ett hörn. Sedan la jag lavastenar uppe på dem andra så att det skuggar av, bakom detta hade jag svart papper så det blv ännu mörkare.

Annons