[QUOTE=bobbyfuller]
den enda växt gödning jag känner till är seras tabletter. kan någon med erfarenhet tala om för mig hur pass bra det är fördelar nackdelar överdosering ect
[/QUOTE]
Nej ingen kan tala om för dig hur bra Seras tabletter är eftersom Sera inte skriver vad dom innehåller och hur snabbt dom släpper ut sitt innehåll. Dom brukar skriva något kryptiskt typ att dom räcker i något år eller nått, men det är ju ganska lätt att inse att 1 gram utspritt på ett år skulle ge runt 2,7 milligram av de näringsämnen som finns i tabletten per dag och eftersom det behövs runt 10-12 olika näringsämnen totalt så blir det runt 0,3 mg per dag per ämne vilket i en hundralitrare skulle bli runt 0,003 ppm per dag.
En normal växtburk käkar ca 1000 ggr mer per dag - och då har jag räknat som om alla näringsämnen tas upp i lika stor mängd, men en växt tar ju som bekant upp t ex 100 ggr mer kalium jämfört med järn.
Om tabletten mest innehåller järn (vilket är vanligt, speciellt om dom är lerabaserade) inser man kvickt att det inte kan bli mycket krut för pengarna.
Det är därför man går över till PMDD så man vet exakt vad man stoppar ner i sitt akvarium, och med lite fiffiga vattenbyten kan garantera vilka nivåer av alla näringsämnen man har.