Hur ska vi klara oss utan Granhomarnas PMDD?

#1 - 25 oktober 2005 20:46
Fick ett mail om att Granholmarna lägger ner försäljningen av PMDD!

Är det någon som vet om "pulvren" säljs av någon annan än Granholmarna och någon enstaka akvariebutik? Det känns tungt om man måste lägga ner det här med PMDD nu när man kommit igång!
#2 - 25 oktober 2005 20:53
Nån lär väl ta över innan de 4kg jag beställde nyss tar slut. :)

Vi här i väst borde väl kunna gå ihop och leta reda på nått ställe som vill sälja några 25kg säckar till oss annars?
#3 - 25 oktober 2005 20:57
beställde du nyss då får du betala det dyar priset som du ser så gäller det priset från och med den 26 =O)
#4 - 25 oktober 2005 21:02
Det stod inget om nått datum i mailet som han skickade till mig.

Efter att ha räknat på det så tror jag inte att jag fick betala det dyra priset, nu kommer jag inte ihåg vad det brukade kosta..
#5 - 25 oktober 2005 21:04
det står så iaf på hans sida men han menar kanske idag

[color=#ff0000][font=Comic Sans MS][size=6]NU ÄR DET DAX ATT LÄGGA NER PMDD FÖRSÄLJNINGEN.
MEN JAG SÄLJER UT MITT LAGER MED
BÖRJAN DEN 26 OKTOBER. [/size][/font][font=Comic Sans MS][size=1] [/size][/font][/color]
#6 - 25 oktober 2005 21:38
Fy vad tråkigt och jag som har börjat älska det här med växter... Jag är helt klart behov av pulverna... Jaja det dyker väl upp nya ställen förr eller senare.
#7 - 25 oktober 2005 21:46
Vad har bosse för e-mail adress förresten?
#8 - 25 oktober 2005 21:49
[QUOTE=cryptomarko]Vad har bosse för e-mail adress förresten?[/QUOTE]

Vad dum jag är det står ju på hans hemsida!
#9 - 26 oktober 2005 02:58
www.pmdd.se finns det minst en till kanske 2 som säljer pmdd.

annars är det ju bara å fixa en tråd så kan ju flera gå ihop.
#10 - 26 oktober 2005 03:08
Econova säljer allt utom KH2PO4 som jag helt klart tror man kan fixa på granngården det är bara att hitta namnet på dom olika produkterna o sen beställa .

Jag köpte ihop 25 kg säckar av allt förra året ( utom KH2PO4 )samt en st 10 kg NutriSI spann
och jag tror att det slutade på strax över 1000 lappen och då kostade NutriSI spannen runt 300 spänn

MVH Jimmy
PatrikMalmo
#11 - 26 oktober 2005 04:43
Jag vet att det kommer fler som säljer PMDD, så det är lugnt. :) Messar när det kommer igång.

Hilsen,

P
#12 - 26 oktober 2005 04:51
hhmm låter nästan som du planerar på att börja ;)
#13 - 26 oktober 2005 06:19
Som jag hade hoppats så känner jag mig något lugnare nu :D
#14 - 26 oktober 2005 07:17
#15 - 26 oktober 2005 07:59
[QUOTE=Tant Nancy]Som jag hade hoppats så känner jag mig något lugnare nu :D[/QUOTE]

allting löser sej tillslut ;)
#16 - 26 oktober 2005 08:51
Härligt!
#17 - 26 oktober 2005 09:40
Jag är inne på att börja sälja PMDD och tänkte bara kolla av om folk kommer köpa eller om ni kommer skaffa det på något annat sätt
#18 - 26 oktober 2005 09:43
[QUOTE=pmdd]Jag är inne på att börja sälja PMDD och tänkte bara kolla av om folk kommer köpa eller om ni kommer skaffa det på något annat sätt[/QUOTE]Efterfrågan och konkurrens ;)
Presentera dina varor med priser så får vi se hur det blir med den saken.
Passa dig bara för att annonsera här i forumet.
#19 - 26 oktober 2005 09:53
[QUOTE=pmdd]Jag är inne på att börja sälja PMDD och tänkte bara kolla av om folk kommer köpa eller om ni kommer skaffa det på något annat sätt[/QUOTE]

är priset vettigt så kommer du få sålt.

upplysningsvis vad det står i reglerna om annonser.
9/ Annonser
Det är inte tillåtet att annonsera (vare sig köpa, sälja, byta, skänka etc.) i forumet. Den som bryter mot detta och lägger in en annons i forumet kommer att få en räkning på 300 kr.
Den som lägger in en kommersiell annons kommer att få en räkning på 1.000 kr.
#20 - 26 oktober 2005 09:59
Jo, jag vet, tänkte att det inte räknades som annons eftersom jag inte erbjuder något till försäljning...men om moderatorerna har en annan åsikt så får ni ta bort mina inlägg!
#21 - 26 oktober 2005 10:08
hoppas inte du missförståd vad jag skrev.
var mest ute för att upplysa om regeln innan problem uppstår.

du frågade bara om intresse fanns och det är i mitt tycke väldigt långsökt att klassa det som annons men om du börjar sälja måste du ju annonsera och då är det ju bra att veta vad som gäller.
#22 - 26 oktober 2005 10:10
De e lugnt!
Nej, jag vet, om jag säljer så blir det som en annons, så de funkar jhu inte, får fixas på nåt annat sätt då
#23 - 26 oktober 2005 10:35
Jag är ganska säker på att den som säljer till samma priser och med samma snabba service som Granholmarna kommer att få sälja sina grejor... om det blir nån förtjänst är en annan fråga...
#24 - 26 oktober 2005 13:08
[QUOTE=Tant Nancy]om det blir nån förtjänst är en annan fråga...[/QUOTE]

det ja satt å fundera på också.

10kg nutrisi 300kr = 30kr/kg = 3kr/hg

kommer inte in på granholmarnas sida men har för mej deras nutrisi påsar va på 250gr och då skulle det bli 7.50 kr per påse

om de då säljs för 20kr påsen så blir de ju en liten förtjänst där men för att de ska bli några större summor måste många påsar säljas vilket blir MYCKE jobb med ompaketering transport och stå på posten.
#25 - 26 oktober 2005 13:14
Jo, men jag tror att jag är villig att göra det ändå, och folk kankse dessutom är villiga att betala 2 spänn extra påsen mot att någon orkar fixa med det...
Håller just på att undersöka vad man köper, handelsnamnen och inköpsställe...
#26 - 26 oktober 2005 13:15
[QUOTE=Raven][QUOTE=Tant Nancy]om det blir nån förtjänst är en annan fråga...[/QUOTE]

10kg nutrisi 300kr = 30kr/kg = 3kr/hg [/QUOTE]

10 kg för 300 spänn då har det gått ner för jag siter här o kollar min räkning och jag betalade 616 kr + moms för min spann för ganska precis ett år sedan

MVH Jimmy
#27 - 26 oktober 2005 13:34
[QUOTE=Kharn][QUOTE=Raven][QUOTE=Tant Nancy]om det blir nån förtjänst är en annan fråga...[/QUOTE]

10kg nutrisi 300kr = 30kr/kg = 3kr/hg [/QUOTE]

10 kg för 300 spänn då har det gått ner för jag siter här o kollar min räkning och jag betalade 616 kr + moms för min spann för ganska precis ett år sedan

MVH Jimmy[/QUOTE]

räknade efter detta inlägget.
[QUOTE=Kharn]Jag köpte ihop 25 kg säckar av allt förra året ( utom KH2PO4 )samt en st 10 kg NutriSI spann
och jag tror att det slutade på strax över 1000 lappen och då kostade NutriSI spannen runt 300 spänn.[/QUOTE]
#28 - 26 oktober 2005 15:53
Kilon?!?!?!?

Ni pratar om kilon av pmdd har ni stora akvarie eller går det åt så mycket?
Själv vet jag knappt va det är. den enda växt gödning jag känner till är seras tabletter. kan någon med erfarenhet tala om för mig hur pass bra det är fördelar nackdelar överdosering ect
/bobbyfuller
#29 - 26 oktober 2005 16:15
[QUOTE=bobbyfuller]Ni pratar om kilon av pmdd har ni stora akvarie eller går det åt så mycket?
Själv vet jag knappt va det är. den enda växt gödning jag känner till är seras tabletter. kan någon med erfarenhet tala om för mig hur pass bra det är fördelar nackdelar överdosering ect
/bobbyfuller[/QUOTE]

Det är samma produkter som bönder använder därför kommer de i liiiiite stora förpackningar...
#30 - 26 oktober 2005 16:45
Npk?

[QUOTE=oveb][QUOTE=bobbyfuller]Ni pratar om kilon av pmdd har ni stora akvarie eller går det åt så mycket?
/bobbyfuller[/QUOTE]

Det är samma produkter som bönder använder därför kommer de i liiiiite stora förpackningar...[/QUOTE]
typ npk?
har en 30 kg säck i garaget till gräsmattan man skulle kunna stoppa i ett par såna kulor då?
#31 - 26 oktober 2005 17:13
Problemet är att i de flesta vanliga NPK så är kvävet i ammonium form vilket gynnar algerna...
#32 - 26 oktober 2005 17:18
[QUOTE=pmdd]Problemet är att i de flesta vanliga NPK så är kvävet i ammonium form vilket gynnar algerna...[/QUOTE]
jag tänker inte stoppa i sånt i akvariet med tanke på hur jävlar:eek: många gånger jag klippt gräset i sommras he he:D men av ren nyfikenhet skulle det fungera utan att ha ihjäl något?
/bobbyfuller
#33 - 26 oktober 2005 17:29
Ammoniumet skulle sannolikt trigga massor av goa alger åt dig...

Men annars har du rätt, till PMDD brukar man räkna:

[size=4][size=2]KNO3
KH2PO4

Så där har du NPK m.a.o
[/size][/size]
och nån microblandning, de vanligaste är:

Micro+ (flytande)
NutriSI (torr)
TMG (dyr dansk blandning som säljs i akvariebutiker
Seachem Flourish (ännu dyrare blandning, fast bra)

osv osv
#34 - 26 oktober 2005 18:05
sorry det blev fel i första inlägget om att Priset på nutrisi skulle vara 300 spänn.

MVH Jimmy
#35 - 26 oktober 2005 20:24
Jag har fått bersälla för att kunna blanda motsvarande TMG nu.
#36 - 27 oktober 2005 08:57
[QUOTE=bobbyfuller]
den enda växt gödning jag känner till är seras tabletter. kan någon med erfarenhet tala om för mig hur pass bra det är fördelar nackdelar överdosering ect
[/QUOTE]
Nej ingen kan tala om för dig hur bra Seras tabletter är eftersom Sera inte skriver vad dom innehåller och hur snabbt dom släpper ut sitt innehåll. Dom brukar skriva något kryptiskt typ att dom räcker i något år eller nått, men det är ju ganska lätt att inse att 1 gram utspritt på ett år skulle ge runt 2,7 milligram av de näringsämnen som finns i tabletten per dag och eftersom det behövs runt 10-12 olika näringsämnen totalt så blir det runt 0,3 mg per dag per ämne vilket i en hundralitrare skulle bli runt 0,003 ppm per dag.
En normal växtburk käkar ca 1000 ggr mer per dag - och då har jag räknat som om alla näringsämnen tas upp i lika stor mängd, men en växt tar ju som bekant upp t ex 100 ggr mer kalium jämfört med järn.

Om tabletten mest innehåller järn (vilket är vanligt, speciellt om dom är lerabaserade) inser man kvickt att det inte kan bli mycket krut för pengarna.

Det är därför man går över till PMDD så man vet exakt vad man stoppar ner i sitt akvarium, och med lite fiffiga vattenbyten kan garantera vilka nivåer av alla näringsämnen man har.
#37 - 27 oktober 2005 15:12
Hej!

Är det nån som tänker börja sälja pmdd så vill jag säga att jag uppskattar enkelhet att handla, snabba leveranser och god service. Får jag detta så kan jag tänka mig att betala några kronor extra för jag har bara ett 150 liters kar och vill absolut inte ha stora säckar.

Urban
#38 - 27 oktober 2005 15:19
[QUOTE=urbanandersson]Hej!

Är det nån som tänker börja sälja pmdd så vill jag säga att jag uppskattar enkelhet att handla, snabba leveranser och god service. Får jag detta så kan jag tänka mig att betala några kronor extra för jag har bara ett 150 liters kar och vill absolut inte ha stora säckar.

Urban[/QUOTE]

hahaha tänk dej då mej med bara 37L ;)
#39 - 27 oktober 2005 16:02
Hej!

Håller på och kollar upp lite var man kan få tag på PMDD-ingredienser säckvis, och har hittat allt utom Kaliumdivätefosfat - KH2PO4 (tror jag).

Snubben jag mailar med påstår att MonokaliumFosfat (som han har i lager) är samma sak som Kaliumdivätefosfat ... Är det det, eller verkar det åtminstone på samma sätt?
PatrikMalmo
#40 - 27 oktober 2005 17:18
Aquapro,
det är samma sak.
#41 - 27 oktober 2005 17:19
Tackar så mkt Patrik!

;>
#42 - 24 november 2005 14:15
Nu finns det ännu fler försäljare av PMDD. Jag listar dom på www.pmdd.se
#43 - 24 november 2005 14:35
Själv köpte jag hem en del av Bosse

Har har fina priser på det som är kvar