HUr ska pumpen placerars för bästa "cirkulation" på vattnet?

#1 - 20 april 2007 16:44
Hej
Sorry för rubriken, men jag menade hur man får vattnet att strömma för bästa syreupptagande (om man kan skriva så) undrar mest i allmänhet
Men för övrigt har jag ett 54l med en Powerclean 250.

Undrar också, om det går bra att ta det under samma tråd.. Hur många fiskar som är lagom till ett 54liters? Har just nu... 11 Neontetra, 2 silvermolly, och sex guppy....Undrar om det är några till man "behöver"? Är kanske lite oerfaren och över ambitiös, men är bättre att få reda på det nu, så man hiner rädda några fiskar, och köpa större
Vore tacksam för svar.
#2 - 20 april 2007 16:56
filtret bör vara placerat strax under ytan (ca2-5cm )
du har mycket fisk i ditt kar och det som är eller kan bli problem är att mollys och guppys får mycket avkomma....
#3 - 20 april 2007 17:49
Ok, och tack för svaret åheim.. Funderar också om det ska utblåset ska vara riktat längs med långsidan, eller kortsidan...

Å fan, nu blev jag ledsen...hade hoppats på några malar också... *suck* jaja blir det bara att köpa större då.
Men tack än en gång för ditt snabba svar
#4 - 20 april 2007 17:55
jag har mina utblås längst långsidan, känns som det blir bättre cirkulation då. Vet iofs inte om det stämmer :p
#5 - 20 april 2007 17:59
wicked1 skrev:
jag har mina utblås längst långsidan, känns som det blir bättre cirkulation då. Vet iofs inte om det stämmer :p

Jag brukar dessutom försöka rikta utblåsen uppåt dvs mot ytan.
#6 - 20 april 2007 18:02
Jag brukar dessutom försöka rikta utblåsen uppåt dvs mot ytan.

Så om jag förstår det hela rätt.. liggandes längs med botten, ca 2-4cm under ytan (låter lite dumt men vad fan, ni fattar nog) och utblåset riktat uppåt??
Inte stor riska att det "sprutar" på täckglaset då?
(säkert många dumma frågor, men bättre att få det helt rätt tidigt, än tvingas se fiskar dö av syrebrist)
#7 - 20 april 2007 18:04
nja asså, ha den så att utblåset är 2-5 cm under ytan. Om du har pumpen så, då borde den väl inte ligga på botten?
#8 - 20 april 2007 18:10
Happy76 skrev:
Så om jag förstår det hela rätt.. liggandes längs med botten, ca 2-4cm under ytan (låter lite dumt men vad fan, ni fattar nog) och utblåset riktat uppåt??

Inte stor riska att det "sprutar" på täckglaset då?

(säkert många dumma frågor, men bättre att få det helt rätt tidigt, än tvingas se fiskar dö av syrebrist)

Som sagt strax under ytan men med utblåset riktat upp mot ytan, du får justera utblåset så att det blir lagom, om du förstår vad jag menar. Oftas följer det med en "grej" som du kan rikta utblåset med, då det inte har gjort det har jag klippt till en slangbit som jag satt på utblåset och kunnat rikta "blåset".
Lite kryptiskt skrivet kanske, men du kanske förstår hur jag menar.
#9 - 20 april 2007 18:14
wicked1 skrev:
nja asså, ha den så att utblåset är 2-5 cm under ytan. Om du har pumpen så, då borde den väl inte ligga på botten?

Mja.. var kanske det jag försökte säga, men borde kanske skrivit horisontellt ca 2-4cm under ytan..... men men jag går och testar.. HAHA upptäckte precis att jag inte kan rikta den uppåt.. sugpopparna går inte med på det.. så det är väl bara att gilla läget och kolla lite ur det blir bäst cirkulation i tanken
Men tack för att svar. Uppskattas verkligen
#10 - 20 april 2007 18:23
Som sagt strax under ytan men med utblåset riktat upp mot ytan, du får justera utblåset så att det blir lagom, om du förstår vad jag menar. Oftas följer det med en "grej" som du kan rikta utblåset med, då det inte har gjort det har jag klippt till en slangbit som jag satt på utblåset och kunnat rikta "blåset".

Lite kryptiskt skrivet kanske, men du kanske förstår hur jag menar.

Jo faktiskt.. nu blev det tilloch med glasklart för mig.. Tack för tippsen.. Var verkligen snällt! :)
#11 - 20 april 2007 22:05
ursäkta att ja låna tråden lite,men måste bara få veta,ja ha ett innerfiler och hur ofta för ja rengöra det?
#12 - 20 april 2007 22:10
Hmm...

... beror på hur stort filtret är... prova när du byter vatten och om du får ut en massa skit och pumpen strömmar starkare efter så hade du gjort rent för sällan...

Innerfilter orkar inte suga så bra när filtret är igenslammat så det är bra att hålla kolla på före och efter man gjorde rent...;) Jag gör rent ganska ofta men inte under kranen utan i smutsvattnet jag tog ur karet... då spar man de snälla bakterierna också... bra att göra rent snällt och ofta eftersom förmultnande växdelar osv smutsar ner vattnet även när det sitter i filtret... :p
#13 - 20 april 2007 22:13
Det viktigaste för bra syresättning av vattnet är att få ytan att krusas. Gasväxlingen är absolut rikast där det blir ytspänningar. Just därför man vill ha en stillsam yta när man tillsätter CO2, för annars sticker den iväg istället.
#14 - 20 april 2007 22:22
Katharina skrev:
Jag gör rent ganska ofta men inte under kranen utan i smutsvattnet jag tog ur karet

Precis så gör jag också.Ska väl i framtiden köpa mig ett ytterfilter.
Tack iaf för svaret
#15 - 22 april 2007 16:17
Hmm

Hmm.. Ytterfilter till ett 54l är nog lite som att skuta mygg med Boforskanon.. ;) Fiskarna som du har kan kompletteras Med en Ancistrus att hålla algerna i chack med.. Mycket trevlig firre som är snäll och lättlekt.

Annons