Hur ska man mata ancistrus och pleco?

#1 - 20 april 2004 19:43
Hur i .. ska man lyckas se till att malarna skall få sina algtabletter om det resulterar i fiskrugby bland malawicikliderna så fort man släpper ner dem? De stackarna (malarna) har ju inte en chans...

Har provat att släppa i efter släckning, men det verkar inte hjälpa.
#2 - 20 april 2004 19:59
Hej på er!

Lägg i tabletten/na när det har varit släckt ett tag. malarna söker sig till rätt plats på ett par minuter!
Lycka till
#3 - 21 april 2004 10:46
Men under dessa två minuter gissar jag att cikliderna börjat mumsa rejält på algtabletterna och det kanske inte blir så lätt för den stackars malen att komma till? Jag har samma problem, fast men guldfiskar. Guldfiskarna ÄLSKADE algtabletterna och hittade rätt på dem fastän jag gömde dem på två olika ställen.
#4 - 21 april 2004 10:52
vänta då någon timme efter ljuset har släckts (och se till att det är mörkt i rummet) och stoppa sen ner tabletten då kommer odm andra fiskarna att sova.
#5 - 21 april 2004 11:23
Bygg en grotta som malarna kan ta sig in i, men inte de andra fiskarna. Ta ett par stenar och limma ihop dem med silicon så att det finns springor som malarna kan ta sig igenom. Sedan är det bara att lägga mat inne i grottan.
Jag har haft samma problem med mina papegojciklider som gör allt för att komma åt mal-maten, men med grottan så är allt frid och fröjd.
Se bara till att grottan står på akvariets botten så att grävande fiskar inte kan ställa till med någon olycka.
Mvh
Elana

#6 - 21 april 2004 14:41
Gosatta: Jag får prova, problemet är att jag har fiskarna i köket och totalt svart och lugnt blir det inte förrän vi andra gått och lagt oss också. Inte säker på att guldfiskarna sover så djupt innan dess.
Elena: Det borde var den säkraste metoden! Fast lite pilligt kan det bli att få till ett lagom stort hål. Min minsta guldfisk är inte så väldigt mycket större än malen men det borde gå....
En riktig grotta är en säkrare metod än att försöka lägga den i springor under roten som jag försökte sist, så lättlurade var inte guldfiskarna.
#7 - 21 april 2004 15:28
Ursprungligen skickat av mats_epost

Gosatta: Jag får prova, problemet är att jag har fiskarna i köket och totalt svart och lugnt blir det inte förrän vi andra gått och lagt oss också.

lägg i algtabletten precis innan ni går och lägger er så att det blir helt svart...
#8 - 21 april 2004 15:59
Du kan ju alltid mata samtidigt . Ge fiskarna mat samtidigt som du stoppar i maltabl.Funkar alldeles utmärkt hos mig.
#9 - 21 april 2004 18:37
Jag brukar ge rätt mycket mat samtidigt som jag släpper ner maltabletter, så att det tar en 6-7 min för fiskarna att äta upp den, annars tar bara guldfiskarna tabletterna.

Annons