Hur ska man göra ? :P

#1 - 22 juni 2006 17:40
Hur ska man göra för att övertala mamma och pappa att man ska få köpa ett större akvarium...vi har gott om plats men dom säger att det bara kommer att glömmas bort...dom akvarium jag har nu sitter jag vid varenda dag och kollar på...fixar och donar...nån som har något tips ? :P :D
#2 - 22 juni 2006 17:44
Hur gammal är du? 11-12?
#3 - 22 juni 2006 17:49
öhm nee...14...men jahfår inte göra så mkt för mina föräldrar..=(
#4 - 22 juni 2006 18:04
Jag är betydligare äldre och vill köpa ett 500 l till min älsta dotterns rum men det får inte jag för min fru...Något tips?????Är det för dyrt måtro det tycker inte jag iallafall
#5 - 22 juni 2006 18:19
verkar som om många har samma problem =)

läste något att Kjell körde med fula knep, sa till frun att det skulle in ett nytt akvarium, 1000l, hon "övertalade" honom att 500l fick räcka...han hade redan köpt ett som stod i garaget (500l)...båda parter nöjda =)

om det är en skröna eller ej...vem vet.

kanske värt att testa =)

// SeanChai
#6 - 22 juni 2006 18:33
Sen får man inte glömma barn tröttnar alltid på något inte alla men mina gör det
#7 - 22 juni 2006 18:35
klart man ska låta barnen göra vad dom vill så länge det ekenomiska inte hindrar det. iaf enligt mig.

ps, har inga barn och är nära barn själv men den ekonomiska biten sköter jag själv =)

// SeanChai
#8 - 22 juni 2006 19:13
joakimboy:

Heisann!

Hvor mange akvarier har du nå, og hvor store er de? Hvor stort er akvariet du vil ha, og hvem betaler for det? Spør bare fordi jeg er nysgjerrig....
#9 - 22 juni 2006 19:39
Man kan inte låta barn göra vad dem vill om det verkar vettigt kan man göra det.Då räknar man med det ekonomiska också
#10 - 22 juni 2006 19:42
jag har två akvarium på ca 50L vardera. jag skulle vilja ha ett på 200-300l. Jag betalar själv för jag har spart en massa själv
#11 - 22 juni 2006 19:45
men om du säljer de du har så har du plats för ett större, och det blir mindre jobb...
#12 - 22 juni 2006 19:50
Det är alltid din mamma och pappa som besämmer vad du ska ha.Men du verkar så hängiven på dina saker så jag unnar det dig verkligen det,dem kanske tror du ska tröttna på det,om mina barn hade sagt samma sak så hade jag med glädje köpt det givitvis här är den äldre generationer positiv till det...Den andre hälft förståss
#13 - 22 juni 2006 20:51
[quote=joakimboy]jag har två akvarium på ca 50L vardera. jag skulle vilja ha ett på 200-300l. Jag betalar själv för jag har spart en massa själv[/quote]

Antakelig er foreldrene dine redd for at du skal bli lei, som flere her allerede har nevnt... kanskje de også er redde for at det vil være dem som blir sittende igjen med et akvarie de selv egentlig mener er mer arbeid enn de vil ha når du om noen år gjerne blir å flytte for å gå på skole, jobbe, etc. Det er jo ikke alle bosituasjoner det av praktiske grunner er mulig/fornuftig å ha akvarier heller. Kanskje det lureste hadde vært å vente til du eventuelt flytter ut fra foreldrene dine med å kjøpe et større akvarie? Du kan jo også være max uheldig når du en gang flytter, kanksje omstendighetene gjør at du må flytte rundt ganske mye. Da vil det ikke akkurat være så lett med en 200 liters tank, går jeg ut ifra. Og angående økonomien, et akvarie koster, som du nok allerede vet ettersom du har to stykker. Jo større det er, jo mer koster det. Kommer du til å ha noen form for inntekt (studielån/stipend etc) de neste årene, så du kan betale om noe skjer? Om katastrofen først er ute, koster det nok mer med en så stor tank fremfor de små du har fra før. Skal du beholde dem, forresten?
#14 - 22 juni 2006 23:09
[quote=joakimboy]Hur ska man göra för att övertala mamma och pappa att man ska få köpa ett större akvarium...vi har gott om plats men dom säger att det bara kommer att glömmas bort...dom akvarium jag har nu sitter jag vid varenda dag och kollar på...fixar och donar...nån som har något tips ? :P :D[/quote]

Dra en massa repor i glaset och visa hur djävligt det ser ut och säg att du behöver nytt.:D
#15 - 22 juni 2006 23:27
[quote=SeanChai]verkar som om många har samma problem =)[/quote]
finns ju en tråd härinne om hur man "övertalar" sin käresta

läste något att Kjell körde med fula knep, sa till frun att det skulle in ett nytt akvarium, 1000l, hon "övertalade" honom att 500l fick räcka...han hade redan köpt ett som stod i garaget (500l)...båda parter nöjda =)

hahaha klassiker
#16 - 19 september 2006 15:40
Ville bara berätta att jag nu har köpt ett 400L akvarium :D
#17 - 19 september 2006 15:44
Grattis!
Hur lyckades du med att övertala dina föräldrar?
#18 - 19 september 2006 16:09
Wow! Grattis! Undrar också hur det gick till att du fick göra det??? Jag fick inte ens köpa ett litet 125 liters för min sambo...
#19 - 19 september 2006 16:18
Ja jag satt på blocket..hittade det och frågade mamma...hon tyckte att det inte var så långt och åka..dessutom hade jag tjatat enda sen i våras :) så nu står det uppe på mitt rum med 50 st neontetror plus lite andra fiskar i :D
#20 - 2 oktober 2006 23:17
joakimboy skrev:
Ja jag satt på blocket..hittade det och frågade mamma...hon tyckte att det inte var så långt och åka..dessutom hade jag tjatat enda sen i våras :) så nu står det uppe på mitt rum med 50 st neontetror plus lite andra fiskar i :D

Coolt. Jag sitter och drømmer om mitt 720 liters som jag ska køpa i april nær jag flyttar hem till min lægenhet igen. Har suttit i flera dagar nu och drømt och børjat planera vilka fiskar och væxter jag ska køpa och hur inredningen ska se ut.

Såg att du hade 50 neontetra. Jag undrar lite hur många stimfiskar jag ska ha i mitt kommande. Jag har planerat ca 50 st av Thayeria boehlkei iaf.

Vad ær det annars før sorts miljø før dina fiskar och vilka fler arter har du?
#21 - 24 oktober 2006 17:34
Just nu har jag några svärdbärare som ska bort....Sen har jag palettciklider...tyvärr dog min hane inatt =( Ancictrius malar och en räka :P Det är inrett med mycket vxter och några mangrooverötter...hittade en rot uppe i stugan..(den va enorm) på typ 1m, den ska i när den sjunker i badkaret...ja...de e vell mitt akvarium i helhet...hur har du tänkt dig ditt?
#22 - 27 oktober 2006 02:36
Hej du. Det som jag har antecknat på min "lilla lapp" är följande faktiskt. Men om det sen blir såhär eller om man ändrar sig 20 gånger på vägen återstår ju att se ;)

Planering akvarium

720 liter med som ska byggas från grunden med væxter, stenar, røtter och æven fisk såklart.

Tanken ær om det går att ha mycket finkornig sand i halvan (ca 50-65%) och sen lite grøvre
grus-/stenbotter i andra halvan (ca 35-50%).

Nær det gæller den finkorniga sanden ær tanken att hær ska vara vældigt mycket væxter
medan det på den andra sidan ska vara lite mer sparsamt.

Tanken ær att områden ska avgrænsas med någon slags stora stenar som ska se till att
områdena inte blandas om detta nu ær møjligt dvs.

På sidan med mycket væxter som æven på sina stællen (2-3st) står mycket tætt ska det
æven finnas några (2) stora røtter och någon stor sten, samt någon mindre rot och kanske
någon uppbyggnad av stenar som en liten grotta om detta blir sækert byggt.

På sidan med lite grøvre botten ska det finnas 2-3 st stenar som bildar något gømstælle
tillsammans. Om det ær møljigt ska det æven finnas några større væxter som klarar av bottnen.
Det hade också varit bra om man på denna sidan kunde ha något "grundare vatten" pga någon
"klippa".

Eventuellt behøver jag mer gømstællen totalt och kanske æven någon rot mer. Vet ju mer nær
jag væl besøkt lite affærer och kollat in.

Vad gæller fiskplaneringen så ær tanken att ha føljande fiskar i dagslæget.

Apistogramma nijsseni, 6½-9cm, ca 7-10st, varav 3-4 hanar och 4-6 honor.
24(23)-27(30) grader, 5-6.5 i pH. levande foder kombinerat med frys- och torrfoder.
ægg vid lek i grottans tak, behøver stenar och røtter (gømstøllen) och ska vara tættplanterat
med væxter, bottenmaterial ær fin sand (helst relativt mørk), ej før kraftig cirkualtion.

Pterophyllum scalare, 16cm, ca 5-6st, vildfångade helst (risk sønderavlade)
24-26 grader, 6-7.5 i pH. levande och fryst foder men æven torrfoder.
bør ej ha småfisk som neontetror då dessa kan bli mat, tættplanterat med lånbladiga væxter,
stenar och røtter samt fritt simutrymme, ej før kraftig cirkulation.

Thayeria boehlkei, 6cm, ca 50 st
23-28 grader, 6-7.5 i pH, allt standardfoder.
inga speciella krav

Corydoras sterbai, 8cm, ca 6-8 st (ev en annan sorts Corydoras)
22-25 grader, 6-7 i pH, føredrar fryst foder men æter tablett- och flingfoder
væxter, røtter med gømstællen, fin sand max 2mm, rent och syrerikt vatten

(Pangio kuhlii) helslutande tæckglas

(Betta splendens)

(Apteronotus leptorhynchus)
#23 - 15 november 2006 14:39
Ok det lät som om det ska bli ett stort och fin projekt
#24 - 15 november 2006 17:54
50ST??? WOW! Det måste se himla läckert ut=) *avis*

Annons