Hej du. Det som jag har antecknat på min "lilla lapp" är följande faktiskt. Men om det sen blir såhär eller om man ändrar sig 20 gånger på vägen återstår ju att se ;)
Planering akvarium
720 liter med som ska byggas från grunden med væxter, stenar, røtter och æven fisk såklart.
Tanken ær om det går att ha mycket finkornig sand i halvan (ca 50-65%) och sen lite grøvre
grus-/stenbotter i andra halvan (ca 35-50%).
Nær det gæller den finkorniga sanden ær tanken att hær ska vara vældigt mycket væxter
medan det på den andra sidan ska vara lite mer sparsamt.
Tanken ær att områden ska avgrænsas med någon slags stora stenar som ska se till att
områdena inte blandas om detta nu ær møjligt dvs.
På sidan med mycket væxter som æven på sina stællen (2-3st) står mycket tætt ska det
æven finnas några (2) stora røtter och någon stor sten, samt någon mindre rot och kanske
någon uppbyggnad av stenar som en liten grotta om detta blir sækert byggt.
På sidan med lite grøvre botten ska det finnas 2-3 st stenar som bildar något gømstælle
tillsammans. Om det ær møljigt ska det æven finnas några større væxter som klarar av bottnen.
Det hade också varit bra om man på denna sidan kunde ha något "grundare vatten" pga någon
"klippa".
Eventuellt behøver jag mer gømstællen totalt och kanske æven någon rot mer. Vet ju mer nær
jag væl besøkt lite affærer och kollat in.
Vad gæller fiskplaneringen så ær tanken att ha føljande fiskar i dagslæget.
Apistogramma nijsseni, 6½-9cm, ca 7-10st, varav 3-4 hanar och 4-6 honor.
24(23)-27(30) grader, 5-6.5 i pH. levande foder kombinerat med frys- och torrfoder.
ægg vid lek i grottans tak, behøver stenar och røtter (gømstøllen) och ska vara tættplanterat
med væxter, bottenmaterial ær fin sand (helst relativt mørk), ej før kraftig cirkualtion.
Pterophyllum scalare, 16cm, ca 5-6st, vildfångade helst (risk sønderavlade)
24-26 grader, 6-7.5 i pH. levande och fryst foder men æven torrfoder.
bør ej ha småfisk som neontetror då dessa kan bli mat, tættplanterat med lånbladiga væxter,
stenar och røtter samt fritt simutrymme, ej før kraftig cirkulation.
Thayeria boehlkei, 6cm, ca 50 st
23-28 grader, 6-7.5 i pH, allt standardfoder.
inga speciella krav
Corydoras sterbai, 8cm, ca 6-8 st (ev en annan sorts Corydoras)
22-25 grader, 6-7 i pH, føredrar fryst foder men æter tablett- och flingfoder
væxter, røtter med gømstællen, fin sand max 2mm, rent och syrerikt vatten
(Pangio kuhlii) helslutande tæckglas
(Betta splendens)
(Apteronotus leptorhynchus)