hur ska man göra isommar?

#1 - 4 april 2006 12:48
hej hur ska man göra isommmar när man åker utomlands?
jag undrar hur ska man göra för att fiskarna ska överleva? visst ska någon komma och mata dom men jag undrar med ljuset ska de vara släckt eller ljust ? jsg har redan börjat grubbla på det...
tacksam för svar
#2 - 4 april 2006 12:50
hur länge ska du va borta?
har du ingen timer till ljuset? det är en bra investering i så fall. då kan de tändas o släckas vis samma tid varje dag, så slipper du oroa dig för de.
#3 - 4 april 2006 13:04
Förra sommaren var jag hemma i princip bara var 2:a eller 3:e vecka eftersom jag arbetade och bodde på annan ort. Det funkade superbra med mina båda kar som jag hade igång då. När jag åkte hem så matade jag fiskarna ganska rejält sen så klarade de sig fint utan mat i 2-3 veckor. Belysningen är lätt att fixa genom att man kopplar in en timer (som andreassofus redan nämnt) som får gå dygnet runt.
Jag kommer göra samma sak nu i sommar igen fast nu ska jag även köpa foderautomater som jag ska ha till mina kar.
#4 - 4 april 2006 13:40
om du har akvariet i ett ganska ljust rum så kanske du inte behöver ha tänt alls för då är det ljust på morgonen o sen blir det ju mörkt på kvällen;)
#5 - 4 april 2006 14:14
[FONT=Comic Sans MS]okej tack så mycke för svaren jag fick.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]tänkte alrig på en timer men jag undrar hur fungerar en foderautomat?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]vi ska vara borta i 2 veckor[/FONT]
#6 - 4 april 2006 14:19
En foderautomat är en liten manick som man har fiskfoder i som sedan är programmerad ungefär som en timer. Foderautomaten släpper sedan ner fiskmat i akvariet vid vissa bestämda tider.

Kolla dessa länkar:
http://www.pwss.se/product.php?productid=3115&cat=22&page=1
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_298&products_id=347

Ps. det finns även billigare foderautomater, men det är denna variant som jag själv tänker köpa. ds.
#7 - 4 april 2006 14:47
okej tack så mycke för alla bra svar jag har fått!
#8 - 4 april 2006 16:48
Om du bara ska vara borta två veckor klarar sig fiskarna alldeles utmärkt utan mat.
#9 - 4 april 2006 17:23
[QUOTE=daniel60]Om du bara ska vara borta två veckor klarar sig fiskarna alldeles utmärkt utan mat.[/QUOTE]

Precis. Är det bara 2 veckor så behöver du inte oroa dig i fall det inte är små yngel du har.

Det som du ska tänka på sen när du kommit hem är att du ska börja mata sparsamt under de första veckorna, eftersom bakteriefloran lär minska under de 2 veckorna utan matning.

En timer till belysningen bör man alltid ha, även när man är hemma. Både fiskarna och växterna mår bra av regelbundna ljustider. Alger däremot kan triggas av förändringar.
#10 - 4 april 2006 21:53
[quote=EEE]om du har akvariet i ett ganska ljust rum så kanske du inte behöver ha tänt alls för då är det ljust på morgonen o sen blir det ju mörkt på kvällen;)[/quote]

Ur fiskarnas synvinkel kanske, men jag tror inte de bryr sig så jättehårt om det är mörkt heller (förmodar att rummet inte är bäcksvart dygnet runt). Tror däremot inte växterna gillar om man har ljuset helt släckt i två veckor, om man nu har växter i karet dvs...
Timer är ett hett tips, som sagt :)
#11 - 5 april 2006 00:33
[quote=Mohlén]En foderautomat är en liten manick som man har fiskfoder i som sedan är programmerad ungefär som en timer. Foderautomaten släpper sedan ner fiskmat i akvariet vid vissa bestämda tider.

Kolla dessa länkar:
http://www.pwss.se/product.php?productid=3115&cat=22&page=1
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_298&products_id=347

Ps. det finns även billigare foderautomater, men det är denna variant som jag själv tänker köpa. ds.[/quote]

den foderautomaten har jag och jag kan inte säga något negativt om den, köp köp :)
upp till 8 "snurr" (4 olika klockslag) om dagen, + fläkt som torkar bort ev kondens när den matar. öppningsluckans storlek är ställbar i princip steglöst...
Varnar när batteriet börjar bli dåligt (har iofs inte hänt mig än, trots att jag använt den från och till i ett halvår)
Byter man inte batteri trots att den varnat så slutar den att gå när risk finns att den stannar med öppningen nedåt, vilket är mycket bra.
jag fick dock betala 650 kr för min på djurmagasinet :/
#12 - 5 april 2006 01:09
finns vissa saker man ska tänka på med foderautomat.

1.
ska sitta bra.
finns dom som råkat ut för att dom ramlat ner med nitritspik som följd.
bl.a hört om en variant som satt med kardborreband vilket inte var lyckat.

2.
vissa foderautomater funkar inte ihop med mat som flingor då fukten får flingorna att klibba ihop.
men som tidigare nämts finns det modeller med fläkt som blåser bort fukten.

3.
va noga med batteri som tidigare nämts.

4.
testa den innan man åker, inte en gång utan kanske 20ggr.

5.
om akvariet står i soljus bör automaten antingen va färgad, helst svart annars förstörs vissa vitaminer av ljuset.
#13 - 9 april 2006 15:25
tack för alal bra svar :)

Annons