Hur ska malen få ha sin mat ifred?

#1 - 10 oktober 2005 21:15
Har en ancistrusmal på ca 6-7 cm som jag haft ett par månader. Malen vill dock aldrig äta något av de vegetabiliska tillskott jag ger. Har provat brysselkål, skalade ärtor, gurka men inget verkar vara intressant. Maltabletter (algbaserade) är dock populära, dock är alla andra fiskar (alltså inte malar) väldigt intresserade av dessa så malen får bara äta när den lyckas komma åt. Alltså äter malen i princip endast alger och jag vill inte påstå att det finns speciellt rikligt, den verkar inte heller äta på någon av växterna.

Funderar bara på om den lille stackaren kan få för lite mat?

Finns det något smart sätt att "lura" de andra fiskarna så att malen får ha sin tablett ifred?
#2 - 11 oktober 2005 03:40
Jag har inte börjat med malmat till min mal förrän nu. Och jag har haft den i 6-7 år. Den har levt av torrfodret som hamnade på botten och av alger.
Vet inte om det kanske var dumt gjort, men det verkar inte vara något fel på den och den har växt till sig väldigt bra.
#3 - 11 oktober 2005 05:30
Ett bra tips är annars att ha i algtabletterna efter att karet har släckts. Malarna är oftast skymningsdjur/nattdjur (om jag minns rätt av andra trådar) medan fiskarna sover när det är mörkt så då får malarna äta ifred. Zuccini verkar annars vara en höjdare och det brukar jag ha i när jag vill visa besökare mina malar för då bara "måste" de fram och käka när det bjuds såna läckerheter. :D
#4 - 11 oktober 2005 05:46
Brukar ha i algtabletterna någon timme eller två efter att ljuset släckts, men det blir ändå en väldig fart på de andra firrarna och det verkar inte som att malen kommer åt (även om det är svårare att se när det är mörkt..)
Får testa zucchini också... Verkar vara en kräsen liten rackare, men den äter ju mycket alger så egentligen borde jag vara nöjd...

Har läst någonstans att man kan försöka pilla in tabletterna nära där malen "bor" för att de ska få ha maten ifred, i mitt fall under en rot, men jag är rädd att detta bara ska leda till att andra fiskar bökar sig in där och stör malen desto mer.. Någon som testat?
#5 - 11 oktober 2005 06:04
Jag brukar lägga i två bitar fryst broccoli före lyset släcks. Sedan tar jag bort dem på morgonen. Det fungerar fint.
#6 - 11 oktober 2005 12:19
Har läst någonstans att man kan försöka pilla in tabletterna nära där malen "bor" för att de ska få ha maten ifred, i mitt fall under en rot, men jag är rädd att detta bara ska leda till att andra fiskar bökar sig in där och stör malen desto mer.. Någon som testat?

Min mal brukar hämta algtabletten till sitt ställe (under en rot) och äta den där, men de andra fiskarna bökar sig ändå in.
#7 - 11 oktober 2005 16:10
Jag har faktiskt testat att trycka in maltabletten i squashen så att den sitter fast där.
Malen suger sej fast på den och släpper inte taget! Lyckat tycker jag ... och malen.
#8 - 12 oktober 2005 19:32
Som av en händelse har min mal helt plötsligt börjat bli riktigt kaxig och jagar undan de andra fiskarna när det är algtablettdags... 10 cm gurami har tydligen inte mycket att sätta emot 6 cm ancistrus... Så då var det problemet löst, malen får ha sin mat ifred... :)
#9 - 14 oktober 2005 14:13
Mina ancitrus får inte äta ärtor mm för de andra fiskarna.
Så köpte jag en stor rot av "red wood" (tror jag de heter)
Och de äter som galningar på den och har vuxit betydligt både på bredden och längden.
Och de har slagits en hel del innan roten kom, men nu är de betydligt lugnare.

Annons