Hur ska malarna få maten?

#1 - 27 juni 2006 18:41
Mina ancistrusmalar får typ ingen mat alls, i alla fall inte från algtabletterna, eftersom mina goldens älskar all mat!! Har läst om lite tips, om att ge broccoli osv, men det äter cikliderna också upp..eller biter av bitar i alla fall, så det är en massa småbitar överallt sen...
Finns det någon bra tips på mat till malar, som ciklider inte gillar och som inte förstör vattnet, och som helst åker ner till botten av sig själv....
Har provat o ge algtablett när det är mörkt, och cikliderna "sover" men det upptäcker de rätt snabbt ändå, o så är malarna extremt sega....
#2 - 27 juni 2006 18:54
Skaffa någon slags grotta och lägg maten där i så att cikliderna inte kommer åt... Malarna kanske är sega för att de inte får tillräckligt med mat?
#3 - 27 juni 2006 18:56
ge dom när det är mörkt
#4 - 27 juni 2006 18:59
gurka

lägg i en bit slanggurka eller zuccini det älskar ancistrus men inte cikliderna
#5 - 29 juni 2006 13:06
[quote=petnym]Skaffa någon slags grotta och lägg maten där i så att cikliderna inte kommer åt... Malarna kanske är sega för att de inte får tillräckligt med mat?[/quote]

Tack för alla svar, ska prova med zuccini tänkte jag...!
Ville bara säga att malarna inte är sega på det sättet, det simmar runt runt i akvariet efter mat hela tiden...de är bara sega på att hitta just algtabletten, lite dåligt luktsinne, kanske...
#6 - 29 juni 2006 17:18
Har märkt att det spelar stor roll om någon lampa lyser i rummet när man matar malarna. Om det är helt mörkt hittar iaf inte mina andra fiskar malmaten, men om det lyser någon liten lampa så kan det vara tillräckligt för att de ska se den. Likaså tycker jag det är bra att vänta ett tag efter att lampan släckts med att ha i malmaten eftersom fiskarna då "gått och lagt sig". Mitt tips är därför att mörklägga helt och sedan vänta en halvtimme eller så.

/ Maria
#7 - 30 juni 2006 17:51
Själv har jag en ihålig, konstgjord trädstam som jag gömmer algchipsen i och så släger jag ner någon bit i vegetationen. Sedan ger jag ett mål vegetabiliskt flingfoder som malarna bottenäter rester av.
#8 - 30 juni 2006 19:25
[quote=kiki]Mina ancistrusmalar får typ ingen mat alls, i alla fall inte från algtabletterna, eftersom mina goldens älskar all mat!! Har läst om lite tips, om att ge broccoli osv, men det äter cikliderna också upp..eller biter av bitar i alla fall, så det är en massa småbitar överallt sen...
Finns det någon bra tips på mat till malar, som ciklider inte gillar och som inte förstör vattnet, och som helst åker ner till botten av sig själv....
Har provat o ge algtablett när det är mörkt, och cikliderna "sover" men det upptäcker de rätt snabbt ändå, o så är malarna extremt sega....[/quote]Dem får nog mat så det räcker för att överleva,algtabletterna ger man på natten dem utsöndras efter en tid.Mina ciklider äter också av tabletterna på natten en stund sen slutar dem det händer när jag har precis har släppt ner dem dem är för hårda för dem och för stora för dem sen utsöndras dem och malarna äter det när man inte ser på..Natten är lång..Jag har en stor zebra den tar faktiskt hela i munnen men sen spottar ut den sen låter den vara i fred mina golden nafsar på den men den är för hård så dem struntar i den också

Annons