Hur ska jag sköta mina fiskar? Hjälp!!

#1 - 30 maj 2004 13:12
[teal]<b>Nyligen köpte jag 2st slöjstjärtar [:-44] och har en ungefär 20liters skål (Använder bara ca.17liter av vattnet).</b>

Jag har Stenar och Kulor i Skålen och inget annat.. Hur ska jag sköta dom för att dom ska må bra och trivas samt leva länge? Hur ofta ska jag mata dom (Har kulor mat). Hur byter jag vatten???

#2 - 30 maj 2004 13:26
Det första och absolut bästa du ska göra är att skippa skålen och skaffa ett riktigt akvarium som är minst 10 ggr så stort...
#3 - 30 maj 2004 13:35
Åh vad synd med glasskål Mattias!

Men, men... Du bör nog skaffa en luftpump (50-150 kronor + slang 5 kr) som man kopplar till en bottenplatta med utbytbara små filterpatroner (ca 50 kronor i zooaffären). Fiskarna måste ha syre och det får de via ytan. Ytan måste därför sättas i rörelse.

Slöjstjärtar bajsar ner vattnet nåt otroligt så du måste byta vatten ofta. När du byter tycker jag du skall ha vattenberedningsmedel och lite salt (enl doseringstabell) i. Mata dem absolut inte mer än en gång om dagen de första två veckorna. Helst inte mer än var femte dag. Sen tycker jag också att du skall ha nån liten växt i, anubias eller javaormbunke.

För att fiskarna skall klara sig länge så skall de helst få MYCKET mer utrymme. Det sägs att en guldfisk skall ha 50 liter per fisk. De växer fort och kan bli bra gamla.

Jag tycker helst att du skall gå tillbaka till affären och be att få byta ut fiskarna mot guppy eller nåt mindre. (Oavsett vilken fisksort du har i måste du ändå byta vatten ofta, du måste ändå krusa vattenytan så syret blir tillgängligt för fiskarna).

Skulle kunna skriva så mycket mer men detta var ett litet snabbt svar bara....

Lycka till // Jenny
#4 - 30 maj 2004 13:43
Det är bra råd du har fått innan. Slöjstjärtar kommer inte få ett långt och bra liv i ett så litet akvarium, oavsett hur bra man sköter det. Är du duktig så kanske de överlever ett par år, men det tvivlar jag på.

Köp helst av allt ett större akvarium (mycket större). Men går inte detta gå tillbaka med fiskarna och om du måste ha några fiskar i skålen, ha några kardinalfiskar.
#5 - 30 maj 2004 14:22
Har tyvärr inte plats med större akvarium eller Skål och har ej råd :(
Men mina förra fiskar har levt 1år och 1månad med samma skål och utrymme.. Hoppas dom hära fiskarna lever länge.

Men ni.. [b]Måste man Köpa luftpump o de? Går det inte bra att jag renar vattnerna själva och köper 1växt samt Extra syre (Tabletter)?
Hur ska jag rena vattnet utan Luftpump?
#6 - 30 maj 2004 14:32
Taskigt värre, grabben. Dina fiskar kommer nog inte att leva särskilt länge om du inte fixar:

* ett akvarium på 100L eller mer
* ett bra mekaniskt/biologiskt filter till nämnda akvarium

Om du inte ordnar ovanstående så ger jag dina slöjstjärtar max en månad att leva.

Jisses...om folk bara kunde lägga av med dessa förbaskade guldfiskskålar. Dammfiskar i en 12L-skål...jojo...
#7 - 30 maj 2004 14:33
Du fixar inte det där med en skål.... inte med slöjstjärtar i alla fall... Byt akvarium eller fiskar....
#8 - 30 maj 2004 14:34
Varför levde mina tidigare fiskar 1½år då?
+ Folk kanske inte har råd att köpa akvarium..
Har tabletter och växter som ger dom syre

Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren

Taskigt värre, grabben. Dina fiskar kommer nog inte att leva särskilt länge om du inte fixar:

* ett akvarium på 100L eller mer

* ett bra mekaniskt/biologiskt filter till nämnda akvarium

Om du inte ordnar ovanstående så ger jag dina slöjstjärtar max en månad att leva.

Jisses...om folk bara kunde lägga av med dessa förbaskade guldfiskskålar. Dammfiskar i en 12L-skål...jojo...

#9 - 30 maj 2004 14:35
Förstår att det inte är så lätt att bara handla nytt och större. Jag tycker dock att du skall försöka skaffa dig ett sånt där luftfilter jag skrev om tidigare. Fiskarna kommer må väldigt mycket bättre av det.

En slöjstjärt skall och kan leva bra mycket längre än 13 månader. Jag tycker nog ändå du skall försöka byta sort hos din fiskhandlare.

Syretabletter kan vara bra men jag har inga positiva erfarenheter av det. Jag har precis som du haft en guldfiskskål en gång i tiden och tycker nog att fiskarna fick det bättre och blev piggare med det lilla bottenfiltret och luftpumpen. Jag fick mitt i present av en kompis och hon visste ju inte att det lilla paketet hon kom med (skål, sten, skeppsvrak och fisk) inte var fullgod livsmiljö. Efter 8 timmar började fisken kippa efter andan. Jag for iväg och skaffade syresten. Kippade fortfarande efter andan, köpte växt (som jag trodde skulle producera syre). Kippade fortfarande efter andan, köpte luftpump och syresten. Fisken mådde inte bra men bättre. Köpte bottenplattan och fisken började nyfiket utforska omgivningen efter mat. Köpte större akvarium och fisken mår kanon. OCH han kan vara med vänner. Fiskar e ju sociala varelser.

Mvh // Jenny
#10 - 30 maj 2004 14:39
Jag vill EJ byta större skål utan får nöja mig med 11liters skålen!!

Har just nu 2slöjstjätor, Stenar och Kulor samt syretabletter och Mat. Vad mer ska jag köpa för att fiskarna ska kunna leva och må bättre? *EJ Skål*
#11 - 30 maj 2004 14:41
Till Gud bevare ....

Nu e det ju så att han har en skål. Det är fakta. Fakta nr 2: Han tycker om fiskar. Inte döda intresset!!!!!!

Alla har ju inte så mycket cash att man bara kan springa ut å handla ett 100-liters akvarium. Begagnat eller ej. Ibland får man inte ens bestämma om man får ha akvarium. Får man då ha en skål så vill man ha en skål!!!!

Så Mattias14: försök att byta fiskarna. Slöjstjärtar i en 10-litersskål är djurplågeri.

Fiskar är en KUL hobby!!!!

Mvh // Jenny
#12 - 30 maj 2004 14:45
Jag får inte köpa Akvarium av mamma :(
Vi har inte så mycket pengar för det utan får nöja mig med Skål..
jag älskar mina Guldfiskar, vill att dom ska må bra och leva.. hur gör jag då?????

Ursprungligen skickat av Lenmar

Till Gud bevare ....

Nu e det ju så att han har en skål. Det är fakta. Fakta nr 2: Han tycker om fiskar. Inte döda intresset!!!!!!

Alla har ju inte så mycket cash att man bara kan springa ut å handla ett 100-liters akvarium. Begagnat eller ej. Ibland får man inte ens bestämma om man får ha akvarium. Får man då ha en skål så vill man ha en skål!!!!

Så Mattias14: försök att byta fiskarna. Slöjstjärtar i en 10-litersskål är djurplågeri.

Fiskar är en KUL hobby!!!!

Mvh // Jenny

#13 - 30 maj 2004 14:45
Ursprungligen skickat av Mattias14

Varför levde mina tidigare fiskar 1½år då?
Normal livslängd för slöjstjärtar får väl anses vara 5-8 år i alla fall. De kan leva ett år eller två i en skål, men drar långsamt på sig skador och får försvagat immunförsvar.

Jag hoppas du förstår att ingen här vill vara taskig. Många blir lurade av butiker som säger att det går utmärkt med guldfiskskålar. Vad du kan göra nu däremot, är att lyssna på mer erfarna akvarister och ge upp tanken på en guldfiskskål. Jag vet att det kan kännas enormt motigt och att man inte på något sätt vill erkänna att fiskarna tar skada. Det är dock butikens fel och du behöver inte känna dig skyldig, men nu när du vet bättre anser jag dock att du har större skyldigheter.
#14 - 30 maj 2004 14:48
I princip alla fiskar, utom möjligtvis EN kampfiskhanne, i en 10 l skål är djurplågeri... så jag skriver inga flera råd i den här tåten förrän du bestämt dig för att byta kar eller fisk.... OBS, jag försöker inte tvinga dig till något, utan jag har bara inga andra råd att ge...
#15 - 30 maj 2004 14:49
När jag köpte min 11liters skål så sa dom att det är okej att ha Guldfiskar och man får blanda olika fiskar!
Men det får man INTE!!
Dom lurade mig TOTALT de idiot jävlar.. Är bara 13år, därför lurade dom mig!!!

Vilka fiskar går att ha i 12liters skål?
#16 - 30 maj 2004 14:51
Jag skulle gärna vilja 100% byta skål.. men får ej av mamma (EJ Råd)

Ursprungligen skickat av Nanc

I princip alla fiskar, utom möjligtvis EN kampfiskhanne, i en 10 l skål är djurplågeri... så jag skriver inga flera råd i den här tåten förrän du bestämt dig för att byta kar eller fisk.... OBS, jag försöker inte tvinga dig till något, utan jag har bara inga andra råd att ge...

#17 - 30 maj 2004 14:52
<b>Lenmar:</b> Ni missförstår mig. Vad jag försöker säga är att Mattias här bör, eller kanske faktiskt snarare måste, byta skålen mot ett akvarium om han vill hålla sina slöjstjärtar vid liv. Detta är vi väl överens om ?

Akvarium är väl för övrigt billiga saker. Mitt 96L kostade blott 1400kr och då ingick innerfilter, doppvärmare, grus och litet annat smått och gott.

Högaktningsfullt,
/Gud bevare Tsaren
#18 - 30 maj 2004 14:59
Kanske kunde du prova med en kampfisk??

Skålen är i minsta laget även för den men de har ju inte samma krav på syresättning av vattnet. De har ett labyrintorgan som gör att de kan ta upp syre från luften. Då behövs ingen pump. Nån sorts glödlampa är bra att ha för det värmer vattnet lite grand. Kampfiskar tycker inte så där jättemycket om kallt vatten.

Kardinalfiskar är bra fiskar som tål kallvatten och som inte behöver värme men de behöver ju syre så, det vette tusan Mattias!!!!

Kanske kampfisken?? Men bara en! Läs om kampfisk här på zoopet så får du se.

Jag förstår att du tycker det är roligt med den skål du har och tycker du skall fortsätta tycka det är kul med akvarium. Önska dig ett större när du fyller år eller i julklapp. Tala om för mamma att man inte behöver köpa nytt, man kan få begagnade akvarium för väldigt överkomliga summor. Kolla in blå börsen och visa morsan det sen.

Mvh Tant Jenny
#19 - 30 maj 2004 15:03
Gud bev....: Tror att du måste förstå att 1 400 kronor är otroliga summor när man är förälder och har barn. Jag har barn och kan inte utan vidare gå och köpa saker till dem för 1 400 kronor när de ber om det. Hos oss krävs det noggrannt planerande och sparande!!!! Är man barn så är 1400 kronor helt i hästväg mycket stålex!!! Barnbidraget är på 950 kronor. Det räcker absolut inte till ett akvarium!!! Man vill säkert ha lördagsgodiset på lördagarna oxå. Att köpa nytt akvarium kan ju inte ens vara att tänka på men man kan ju byta fisksort.

Det bästa möjliga av situationen!!!!!!!!1
Jenny
#20 - 30 maj 2004 15:12
<b>Lenmar:</b> Du har säkerligen rätt. Jag beaktade inte det hela ur den synvinkeln.

Jag tycker också ditt förslag om en ensam kampfisk låter förnuftigt. Det vore att göra det bästa av situationen, då denna är ohållbar med två slöjjisar i en 12L-skål.

Byt guldisarna mot en kampfisk, Mattias. Det är en på lång sikt mer hållbar lösning. [:)]

/Gud bevare Tsaren
#21 - 30 maj 2004 15:12
Är det ingen som har ett litet akvarum som står tomt
som han kan få. jag har sålt mitt 60l akvarum annars
hadde jag gett honnom det
#22 - 30 maj 2004 15:26
Gud b.......: Tror att vi är helt överens!!!!!!! eg.

Tycker att små skålar borde bannlysas ur akvarieaffärer! Hur kan man som zoohandlare bara ta in dem och rekommendera slöjisar i dem???? År 2004???????

Man borde göra en svart lista över alla sådana affärer, problemet blir ju dock: Var skall man köpa fisken sen =)

Tjoflöjt från tant Jenny
#23 - 30 maj 2004 16:28
Jag tycker faktiskt synd om dig, Mattias...
När man aldrig har haft ett akvarium förut och de i djuraffären säger att det går bra med 2 slöjstjärtar i en 10-litersskål, så tror man givetvis att de vet vad de talar om.
Jag vet att akvarium är dyra ( jag är själv arbetslös och fattig ) men om du berättar för din mamma att skålen inte är bra för de fiskar du har och att en så liten skål är jättemycket svårare att sköta än ett lite större akvarium, så kanske du kan få henne att fundera på saken.
Kolla på begagnade akvarier, t ex på Blocket eller annonsbörsen här på Zoopet.
Jag gjorde en snabbkoll på Blocket och fann bl a ett 85-liters med bl a innerfilter för 300 kr, ett 60-70-liters alla tillbehör för 300 kr och ett 62-liters för 250 kr. Det är väl ungefär så mycket som en skål kostar...
Visserligen kanske inte de akvarierna är optimala för just slöjstjärtar, men de är ju betydligt bättre än en skål på 10 liter.
Dessutom får du ju plats med ett litet innerfilter och vilket underlättar rehållningen mycket.
Jag vet att även 300 kronor kan vara mycket pengar ( för mig är det det ) men du kanske kan önska dig pengar eller ett akvarium när du fyller år...

Lycka till!
#24 - 30 maj 2004 17:00
Hej Mattias!Om du bor i närheten av Kallhäll så kan du få ett 150L akvarium ,täckglas,doppvärmare och en innerpump.Jag rek att du köper en bättre pump när du får lite bättre ställt, men huvudsaken är att du kommer igång och att dina firrar får det bra.Det du behöver fixa är en ljusramp eller annan belysning för det har jag tyvärr inte.
MVH Jörgen.
ps. mailadressen finns i min profil.
#25 - 30 maj 2004 17:08
Tack så mycket, men tyvärr bor jag inte i närheten!
Det handlar inte bara om pengar, utan vi har knappt plats att lägga akvariumet så därför köpte vi stor skål :)

Men fiskar kan ju överleva om man har Mat, Växter, Syretabletter, Stenar och Kulor?

Ursprungligen skickat av outsider

Hej Mattias!Om du bor i närheten av Kallhäll så kan du få ett 150L akvarium ,täckglas,doppvärmare och en innerpump.Jag rek att du köper en bättre pump när du får lite bättre ställt, men huvudsaken är att du kommer igång och att dina firrar får det bra.Det du behöver fixa är en ljusramp eller annan belysning för det har jag tyvärr inte.

MVH Jörgen.

#26 - 30 maj 2004 17:24
kul att det finns folk som jörgen
#27 - 30 maj 2004 18:19
Jo, helt klart generöst och en fin gest.

Men fiskar kan ju överleva om man har Mat, Växter, Syretabletter, Stenar och Kulor?
En människa kan överleva rätt länge instängd i en garderob på bara vatten och bröd också. Samma sak med en hund... i det avseendet är fiskar inte annorlunda. Att satsa på minimumkrav för fiskars överlevnad är ingen bra strategi.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 30 maj 2004 18:24
Jag tycker att du skall gå tillbaka till affären och byta ut slöjstjärtarna mot t.ex. en kampfiskhane eller några få kardinalfiskar.
Du skriver att dina tidigare slöjisar levde ett år - det är extremt kort och de blir normalt åtskilliga år som t.ex. Gustaf har nämnt.

Nu handlar det ju inte bara om att få fiskarna att överleva utan att också ge dem ett bra liv - för att göra en jämförelse - en människa som sitter i en isoleringscell kan också bli gammal men lär ändå inte ha ett bra liv.
#29 - 30 maj 2004 18:33
Ursprungligen skickat av outsider

MVH Jörgen.

Det var det finnaste gest jag sett på länge! Rosor till dig!!!!

Vart bor du Mattias? Vilken ort? Kanske vi kan hjälpa dig att hitta ett väldigt billigt kar till dig via oss medlemar här på zoopet!
#30 - 31 maj 2004 10:14
Jag bor i Södertälje Stockholmslän.. Men jag tror INTE jag får köpa kar utan får ha dom på skål.
Kanske när vi flyttar så köper jag kar

Ursprungligen skickat av Marie J

[quote]Ursprungligen skickat av outsider

MVH Jörgen.

Det var det finnaste gest jag sett på länge! Rosor till dig!!!!

Vart bor du Mattias? Vilken ort? Kanske vi kan hjälpa dig att hitta ett väldigt billigt kar till dig via oss medlemar här på zoopet!
[/quote]
#31 - 31 maj 2004 10:22
Om du inte kan skaffa ett akvarium har du två alternativ:

1. Ha kvar slöjstjärtarna i skålen - de kommer dö om cirka 2 månader. Du kommer bli ledsen och tröttna på att ha fiskar.

2. Lämna tillbaka slöjstjärtarna till akvarieaffären och byt mot guppy, som kanske kommer att klara sig längre. Har du tur kanske guppyfiskarna får yngel och du kommer bli glad. Kanske kommer du fortsätta att tycka det är kul med fiskar.
#32 - 31 maj 2004 10:37
Hur ser Guppy ut? Hur många kan jag ha? Vad är yngel?

Ursprungligen skickat av Johan W

Om du inte kan skaffa ett akvarium har du två alternativ:

1. Ha kvar slöjstjärtarna i skålen - de kommer dö om cirka 2 månader. Du kommer bli ledsen och tröttna på att ha fiskar.

2. Lämna tillbaka slöjstjärtarna till akvarieaffären och byt mot guppy, som kanske kommer att klara sig längre. Har du tur kanske guppyfiskarna får yngel och du kommer bli glad. Kanske kommer du fortsätta att tycka det är kul med fiskar.

#33 - 31 maj 2004 10:41
driver du med oss? är detta ett skämt?
#34 - 31 maj 2004 10:43
Nej, jag lovar jag driver inte.. Är nybörjare med fiskar och vet nästan bara vissa fisknamn, resten känner jag inte igen

Ursprungligen skickat av Johan W

driver du med oss? är detta ett skämt?

#35 - 31 maj 2004 10:45

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=34

tryck på texten ovanför (den mörkblåa)

Yngel = fisk-bebisar
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 31 maj 2004 10:47
Tycker nog att du först skall gå till biblioteket och låna några akvarieböcker - att hålla levande djur innebär ett ansvar att ge dem en bra miljö. Då är en bra nybörjarbok ett bra alternativ att skaffa sig åtminstone basic-kunskaper på.
#37 - 31 maj 2004 10:58
Bra förslag där du.. :)
Ska göra det på Torsdag!

Men har du MSN som jag kan nå dig? Adda mig: Mattias63@hotmail.com

Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Tycker nog att du först skall gå till biblioteket och låna några akvarieböcker - att hålla levande djur innebär ett ansvar att ge dem en bra miljö. Då är en bra nybörjarbok ett bra alternativ att skaffa sig åtminstone basic-kunskaper på.

#38 - 31 maj 2004 11:24
...och i dom böckerna kommer det att stå: DET GÅR INTE ATT HÅLLA SLÖJSTJÄRT I EN LITEN SKÅL!
#39 - 31 maj 2004 13:54
Mattias jag bor också i södertälje så vi kan träffas om du
vill på torstag och gå till zoo affären och titta på fiskar till dig
#40 - 31 maj 2004 13:56
(torsdag ska det va)
#41 - 31 maj 2004 14:10
Kan ni fatta att när jag köpte mina fiskar så visade jag skålen och dom sa att man kan bara ha 4st guldfiskar i den och dom godkännde den!!

<b>Min skål är ungefär 20liter</b> Inte 10liter.. sa fel tidigare
#42 - 31 maj 2004 14:15
var du vid luna eller östrazoo
#43 - 31 maj 2004 14:21
Luna Zoo (i stan)

Ursprungligen skickat av tälje

var du vid luna eller östrazoo

#44 - 31 maj 2004 14:31
Jag tycker inte att Luna zoo är bra.
Jag har också blivit lurad där. Därför köper jag aldrig akvariesaker där mer.
Fiskarna brukar inte heller vara av bra kvalité..

Östra zoo är jättebra och har ganska bra priser på akvarier, gå dit =)
Korallrevet är också bra men dyra!

Jag har ungefär samma problem. Min kompis har just gett mig 2 slöjstjärtar hennes akvarium sprack.. De bor i ett 20 liters akvarium utan pump eller något.
Men jag ska köpa ett 105 liters akvarium till dom nu.
Titta i gula tidningen, där finns det mycket billiga akvarium, =)

Lycka TILL!
#45 - 31 maj 2004 14:46
håller med Bubblan89 östrazoo är något bättre än luna
#46 - 31 maj 2004 14:56
Vart ligger Östrazoo?
#47 - 31 maj 2004 15:33
östrazoo ligger vid östergatan.3 tel 550 196 77
#48 - 31 maj 2004 15:38
O vart ligger det? Nära till?
Ursprungligen skickat av tälje

östrazoo ligger vid östergatan.3 tel 550 196 77

#49 - 31 maj 2004 16:13
Man går över klaffbron (? heter det så?)och sen på vänstra sidan.
Du kan hitta en karta på gula sidorna.
#50 - 31 maj 2004 17:28
Bra att du bestämt dig för att uppgradera Bubblan. Helt rätt och oändligt mycket bättre.
#51 - 31 maj 2004 18:25
Gustav:
Ja de kommer nog att trivas mycket bättre när de får simma i ett 105 liters akvarium. Tror du att det skulle få plats en slöjstjärt till i det akvariet? Jag har hört att det ska vara 50 L per slöjstjärt.
Jag ska köpa ett filter också, det är jättegrumligt i akvariet, de gräver runt i akvariegruset hela tiden.

Hur vill slöjstjärtarna ha det i akvariet?

Vad kan man ha för växter till slöjstjärtar som de inte äter upp?
Vattenpest?
#52 - 31 maj 2004 19:17
Jag tycler inte du skall skaffa en till. De ser små ut nu, men om de sköts rätt kommer de bli veritabla monster [;)] . De grisar ner och härjar runt och 50l per fisk är en bra rekommendation. Men som sagt kan det verka underligt när de är små. För tillfällig inrättning till mindre exemplar går det givetvis att ha ett par till, men om det är en permanent lösning så blir det ju inte så bra.

Ett filter måste du helt klart skaffa. Ett innerfilter blir enkelt och förmodligen billigast. Se till att inte köpa ett för litet filter. Även om det står att det räck er upp till 100l, så är det oftast kraftigt underdimensionerat för de flesta fiskar och särskilt grisar som guldfiskar. Gör dig själv och fiskarna en tjänst och köp en större modell. Vad som kan bli problem med en större modell är att det blir för kraftig cirkulation i akvariet, då guldfiskar inte är alltför förtjusta i för kraftig storm, men likväl jätteförtjusta i syre. På alla innerfilter jag har sett så finns det dock ett reglage där det går att ställa ner cirkulationen. För att få bra syresättning som möjligt riktar man utblåset på filtret så att det får vattenytan att röra sig så mycket som möjligt. För mer information om filter och hur man sköter dessa, sök runt lite på forumet. För extra syresättning kan man även komplettera med en luftpump och en syresten. Växter mår dock dåligt av detta och det behövs normalt inte om man har riktat sitt utblås på filtret rätt.

Växter som verkar fungera för de flesta är Javaormbunke, javamossa och anubias. För mig har andra växtr fungerat till och från, men det beror på hur mycket mat fiskarna får. Om de är hungriga (vilket de ofta är om man inte matar flera gånger om dagen) så försöker de pressa ner de flesta växter.Pröva du med lite billigare växter (vattenpest kostar inte mycket) och kolla vad som händer. Om de äter upp den så får du se det som lite lyxmat [:D].

Slöjstjärtar gillar annars att ha lite grus (men det verkar du redan ha märkt) och rent och fint vatten. Byt 1/3 i veckan eller mer om du gillar att mata dem mycket. Försök att undvika vassa rötter eller stenar. Detta gäller särskilt om du har fiskar med teleskopögon då de annars kan skada sin ögon.

De är kallvattensfiskar och behöver normalt ingen doppvärmare. De är dock trevligast och mest aktiva vid temperaturer på 22-25 grader. Ju högre temperaturen är ju mer mat vill de ha och ju mer skitar de ner, men de är även roligare att kika på. Om temperaturen trillar över 25 så får man kika så att de inte börjar bete sig underligt.

Om du har fler frågor så kan du starta en ny tråd. Lycka till.

P.S. Även om det kanske kommer göra ett litet hål i plånboken så kommer det vara värt det. Du gör helt rätt. D.S.
#53 - 31 maj 2004 19:29
Just det ja. När man startar upp en nytt akvraium är akvariet extra känsligt och man behöver vara försiktig med matning m.m. Kolla runt lite på forumet så hittar du mer om hur man startar upp ett nytt akvarium på ett bra sätt. Hittar du inget så får du fråga.
#54 - 1 juni 2004 07:15
Räcker det inte att jag köper Växter och syretabletter istället för Filter?
#55 - 1 juni 2004 11:55
Nej
#56 - 1 juni 2004 14:08
Vadå nej?

Man måste inte alls köpa Filter.

Dock går det INTE att ha filter i en Skål så man ska ha Växter och syretabletter istället
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 1 juni 2004 14:18
Dock går det INTE att ha filter i en Skål så man ska ha Växter och syretabletter istället

Om du är en sådan expert - varför frågar du då?
#58 - 1 juni 2004 14:22
Jag vill ju ha exakt svar!!
#59 - 1 juni 2004 14:27
Mattias... om du inte bryr dig om de råd du får här på forumet så är det knappast någon idé för dig att fortsättta att skriva några inlägg.

Flera generösa personer har erbjudit både bra information och fysik hjälp (skänka bort akvarium, hjälpa till att gå till zoo-affären och hitta rätt sorts fiskar osv). Försök att dra nytta av det som erbjudits dig iställe för att tjata om att du ska fortsätta att ha dina guldfiskar i en liten skål.
#60 - 1 juni 2004 14:30
Ursprungligen skickat av Gustav

Nej

Jag vill ju ha exakt svar!!

Det var ju det du fick *rullar ögonen*

skippa guldfiskarna/slöjstjärtarna och byt dem mot en kampfiskhane istället, den har iaf chans till ett någorlunda drägligt liv (visserligen inte bra men drägligt iaf) jämfört med slöjsjärtarna
#61 - 1 juni 2004 14:31
Mattias- Jag trodde att du ville dina fiskars bästa!?
Du kan väll lyssna på de råd du får istället?
Jag tror att alla här på zoopet är emot guldfisk skålar! Om du vill ha ett bra samvete så köpt ett större akvarium och ett filter! Då kommer dina fiskar att må mycket bättre.

Nästa gång kanske du ska ta reda på mer information om fisken innan du åker till zoo affären och köper den?
#62 - 1 juni 2004 14:34
Jag hade en Kampfisk tidigare med mina slöjstjärtar (Inte dom jag har nu). Kampfisken jagade mina två Guldfiskarna och hon dödade dom!!

Jag vill INTE ha bajs Kampfisk. Dom är jätte tråkiga och den simmade nästan aldrig utan var bara på botten hela tiden. Hon åt aldrig mat heller
#63 - 1 juni 2004 14:36
jag börjar mer och mer tro att detta är ett skämt...
#64 - 1 juni 2004 14:36

Tack för all info Gustav [:)]
105 liters akvariet var det inga tillbehör med, så nu lutar det åt ett 90 liters akvarium med lysrörsramp jag har skaffat ett filter och en doppvärmare som jag kan ha i akvariet. (akvariet är begagnat kostar bara 400 =)
Nu måste jag bara ta mig in till stan på något sätt och hämta det.
#65 - 1 juni 2004 14:36
kanske va för hon inte trivdes?
#66 - 1 juni 2004 14:37
Kampfisk och slöjstjärt trivs inte ihop.
Guldfisk - kallvattensfisk
Kampfisk - tropisk!
#67 - 1 juni 2004 14:52
Den jävla dåren, när min syrra köpte kampfisken sa Butiksägaren att Kampfiskar och Slöjstjärtar trivs tillsammans!!

DE BUTIKEN LURADE MIG TOTALT MED ALLT!!
#68 - 1 juni 2004 15:11
Bubblan89: 90 liters med filter är klart bättre än 105 liters utan. Om du bara sköter vattenbyten m.m. kommer det nog gå bra. Hoppas du kan lura någon med bil att köra dig till stan.
#69 - 1 juni 2004 15:48
Ett råd till dig Mattias.... Ta ALLTID reda på fakta INNAN du köper ett djur....
#70 - 1 juni 2004 15:54
Fakta från?
#71 - 1 juni 2004 16:04
Fakta finner du på bibban, bokhandeln ,filmer,zoopets forum samt goda råd från din omgivning.
MVH Jörgen
#72 - 1 juni 2004 16:04
böcker!
#73 - 1 juni 2004 16:40
Kan man köpa en jätte liten filter till min 20liters skål?

PS! Vad gör filtret för nåt? Renar den vattnet och/eller vad?
#74 - 1 juni 2004 16:56
Vet du vad Mattias? Strunta i filtret, strunta i vattenbyten, strunta i rengöring och framförallt: strunta i maten. Dra inte ut på plågan i onödan för de djur du tagit på dig ansvaret att behandla VÄL utan låt deras tid bli så kort som möjligt. Sedan kanske du kan tömma skålen och ha godis i den eller nått...

Låter jag seriös? Nej, men det tror inte jag att du är heller ty du vägrar så konsekvent att lyssna på de svar du får på dina frågor.

Är du seriös? Isåfall borde du lyssna till de som är bättre vetande istället för att låta dig själv framstå allt mer likt en dum, bortskämd unge.
Mvh
/J *vet när det är dags att avsluta...*
#75 - 1 juni 2004 17:01
Skaffa en ny hobby....
#76 - 1 juni 2004 17:11
Mattias14: När jag var liten hade jag en slöjstjärt i en 4 liters skål. Den levde i 6 år och verkade jättepigg. När den dog så visade det sig att den hade styrts från små små maskar som bosatt sig i honom och att han egentligen dog mycket tidigare. Men det gjorde ingenting, huvudsaken var ju att jag tyckte att det var kul att ha fisk, eller hur.

Vänligen
Kawe
#77 - 1 juni 2004 17:30
hehe...ungefär som i filmen Puppet Masters :)
#78 - 1 juni 2004 17:38
Ett tips Mattias på luna zoo finns det ett 61 liters akvarium för 698 kr, och då får du med pump, doppvärmare, lampa mm.
Köp det istället.
Ett filter kommer att kosta 199-250 kr.
#79 - 1 juni 2004 18:18
698 är fortfarande dyrt!
#80 - 1 juni 2004 18:20
Du hade ju 4liters skål! Varför klagar ni då på min skål som är mycket större än din iaf? =)
#81 - 1 juni 2004 18:31
nu får du ge dig mattias du har fått svar av oss
om vad vi tycker om din skål.
#82 - 1 juni 2004 18:33
Han driver med dig så LÄGG AV Mattias.Det är inte speciellt roligt att prata om samma sak hela tiden.Ingen är intresserad.
#83 - 1 juni 2004 18:35

Du hade ju 4liters skål! Varför klagar ni då på min skål som är mycket större än din iaf? =)

Suck. Jag hade hoppats att du skulle förstå Mattias. Tycker inte du att det vore en bra ide att ha en hobby som du själv kan finansiera om nu inte dina föräldrar kan hjälpa till. Det skulle ju innebära att fler av de du älskar skulle leva längre, visst vill du väl det? Har du inte någon kompis med akvarium som skulle kunna ta hand om dina fiskar ett tag, bara tills du eller din familj har lite mer ordnad ekonomi. Jag förstår att det känns tungt att lämna ifrån sig fiskarna iom att du stulit från dina föräldrar för att kunna köpa dom, men samtidigt får du se det som att du har lärt dig en läxa för visst vill du väl inte göra det värre?
Nu har jag verkligen försökt vara seriös så jag hoppas verkligen att även dina inlägg varit det.

Vänligen
Kawe
#84 - 1 juni 2004 18:41
Men himmel - det är en 41-årig herre som driver med oss Zoopetare. Han har medlemsnamnet Mattias14 medan hans epostadress är mattias63 - klart som korvspad. Han har väl inget bättre för sig... ;O)
#85 - 1 juni 2004 18:42
698 är fortfarande dyrt!

jag tycker själv att det är ett bra pris för ett sånt akvarium. Om du inte nu har råd till något av det så varför köpa fisk överhuvudtaget?
#86 - 1 juni 2004 18:44
Vissa här i detta Forum tror att jag driver. Det gör jag absolut INTE!
Är 13år gammal, ny med fiskar och har lärt mig några fisknamn o sånt i denna sida.

Undrar ni varför min E-post är Mattias63 är för att Mattias13 var upptaget. Finns vissa som heter EXEMPEL; Jonas98 (Betyder det inte att personen är född 93 eller är 93år gammal)!
#87 - 1 juni 2004 18:50
jag tycker du ska LÄMNA TILLBAKA DOM!!!
#88 - 1 juni 2004 19:13
Om nu pengar är huvudsaken till varför du inte kan ha ett större akvarium som ger fisken ett drägligt liv så har jag en bra lösning.

Skaffa ett sommarjobb. Vad som helst; klipp gräs, panta burkar, sopa golv eller var barnvakt. 700 är inte så mycket att samla ihop faktiskt. Jag är 22 år och har en 2/3:dels ingenjörs utbildning (stadsplanering/vatten och vattenrening/vägdesign) och jag måste ändå ansöka till jobb som inte är så heta. Så är livet. I går tex så ansökte jag till ett företag för att få städa husvagnar. Varför gör jag det här? Jag behöver pengar! 7000+ i månaden för skolavgift och 2000 i hyra plus mat osv.

Vill man ha något här i livet så får man jobba för det, det är den dystra sanningen.
#89 - 1 juni 2004 19:45
Mattias14, lyssna nu noga.
Lite vatten (20l), lätt skitigt av stora fiskar (guldfiskar skitar ned otroligt mycket jämfört med andra fiskar). Skitigt vatten gör att stora fiskar mår dåligt och dör. Kanske inte direkt, men inom 1-1,5 år. Mattias blir ledsen och kastar bort fisk och slutar med akavrium.

Lösning. Som andra har skrivit till dig så finns det två lösningar. Problemet är alltså att Guldfisk och Litet akvarium ej fungerar ihop. Så antingen så skaffar du ett större akvarium (ca 100 liter till två guldfiskar) om du vill behålla fiskarna ELLER så byter du fiskarna mot några andra fiskar som klarar av att leve i 20 liter.

Exempel på sådanna kan vara Guppy (blir små och färggranna) kanske en hane och två honor, eller ett par Killifiskar (kan vara svåra att hålla, beroende på art), eller 4-6 Kardinalfiskar, eller en kampfiskhanne. Till din fiskål MÅSTE du ha ett filter, det finns filter anpassade för skålar och som drivs med luftpumpar. Det är billigaste lösningen (300-350 kr). Detta för att filtret sätter fart på vattnet så att det får syre. Syretabletter är i längden dyrt och dessutom bara en tillfällig lösning för akut syrebrist, inte för permanent tillförsel av syre.

Om du envisas med att ha kvar skålen med någon av de av mig uppräknade fiskarna (dvs EJ guldfiskarna) och några små växter, så MÅSTE du byta 5-7 liter vatten två ggr i veckan, år ut och år in. Detta pga att du har ett för litet akvarium. Har du guldfiskarna kvar, så måste du byta 5 liter varje dag. Då kommer kanske guldfiskarna att klara sig från att vantrivas och dö efter 1-1,5 år. Utan istället kanske komma upp i halva deras maxålder. Men det spelar egentligen inte någon roll, eftersom de kommer att bli så stora att de inte får plats i skålen. Tänk på att det är fiskar som egentligen skall leva i utomhusdammar (med storlek från 1000 liter till 20 000liter). Dvs inte alls anpassade för så små pölar som en fiskskål är (notera att jag skriver fiskskål, INTE guldfiskskål av en anledning som du själv får räkna ut).

Så slutsatsen som du inte kan komma ifrån, oavsett hur du gör. Guldfiskar och ett 20 liters akvarium kommer ALDRIG vad du än gör att fungera tillfredsställande, utan vara djurplågeri. Så det är inte någon idé att du frågar vidare om den inställningen. Byt antingen akvarium ELLER fiskar. Det är bara så. Förstå!

Och om du vill ha mer information om hur man håller ett akvarium, så tycker jag att du skall träffa dem som har erbjudit sig att gå till en zoologisk affär med dig. Ta gärna med din mamma, hon verkar också behöva information om hur man håller akvariumfiskar. Vem vet, hon kanske tillåter att du får skaffa ett större akvarium till dina guldfiskar. Speciellt om det är gratis. Guldfiskar kan vara väldigt trevliga, om de får rätt miljö att leva i. I en liten skål blir de bara tråkiga...
#90 - 1 juni 2004 20:22
jackson: word.

Hoppas du förstår att de som skriver bara vill ditt bästa mattias. Att hålla fiskar i en sådan liten skål är inget annat än djurplågeri.

Mvh. Martin
#91 - 1 juni 2004 20:24
Om inte Jackson var tydlig nog i sin förklaring i hur dina slöjstjärtar kommer att må i skålen så kan vi säga så här.... För att simulera fiskarnas liv i en trång skål, med dålig filtrering och syresättning så kan du simulera detta med dig själv...
Stäng in dig i en garderob.... utan toalett... och andas genom ett sugrör... Känn efter om det är ett liv du skulle vilja leva... eller utsätta dina djur för...
#92 - 2 juni 2004 15:03
Jag är själv nybörjare Mattias... Har ett 50 liters kar med neontetror och Platy. Från början hade jag tänkt mig mycket mer firrar men tav vare medlemmarna på Zoopet fick de mig att förstå att firrarna skulle må dåligt. Mina firrar trivs utmärkt. ( 8 neonisar och 3 platy ) i sitt 50 liters. Så LYD råd Mattias och inse faktum.
Skippa skålen eller guldfiskarna. Personligen hade jag bytt guldfirrarna mot 3 guppy. Vackra och roliga. Och de kommer trivas bättre än guldfirrarna om du sköter din skål.

Har du sett guppy i verkligheten? Annars tycker jag du ska ta en titt på dom och ta en funderare. Eftersom du själv säger att du ej har råd att byta akvarium så återstår jag bara att skippa guldfiskarna. MEN:
Du kan ha något annat i den! Den text jag skrivit har skrivits många gånger innan men eftersom du är så envis skriver jag ett inlägg.

Du har lärt dig en läxa.
Om du nu byter guldfirrarna mot guppy så läs om dem innan här på Zoopet och i böcker för att ge dem så bra livsmiljö som möjligt.

Tack för ordet och hoppas du förstår! Mvh Ludde
#93 - 2 juni 2004 16:55
Tant Nancy, det var jävla dåligt sagt utav dig!! Gör det själv!

Djur är INTE människor!!

Och ni andra, bry er inte vad jag gör. Jag ska köpa nya fiskar hela tiden även om dom dör! Skiter i vad som händer.. angår inte er.. FATTA!!!
#94 - 2 juni 2004 17:02
Kanske inte det... Men djur kan väll må dåligt för det. Tror inte du att de också lider kanske?

Snacka om att vara oseriös!

Såna som du borde inte få ha något djur över huvud taget[:-115]
#95 - 2 juni 2004 17:08
Nej, Mattias14, du har rätt i att fiskar inte är människor och att ordet "älska" därför är alldeles för starkt. Men man kan tycka om sina fiskar, innerligt hålla av dem och sörja för deras bästa.

Det gör inte du och därför borde du skaffa dig en annan hobby, något som inte har med levande djur att göra.

Bästa hälsningar,

/Gud bevare Tsaren
#96 - 2 juni 2004 17:11
Ja du skulle kanske börja samla på frimärken ?[:-123]
Kjell Fohrman
Administrator
#97 - 2 juni 2004 17:32
Låser tråden eftersom den börjar spåra ur totalt

Annons