hur ska jag odla mina mollysar?

#1 - 1 mars 2009 12:36
vet någon hur jag ska odla mina mollys?
90liters akvarium med en mal 10 niontetror 4mollyn(3 honor 1 hane)
men hur ska jag få dom sega firrarna att para sig:confused:
jag har provade att ge dom mer mat och vad hjälpte det:mad:
jag provade också att hälla lite salt i akvariet det funkade ju lite bättre:)
men dom gör ju inget nu,hur ska jag få dom att göra en utväckling så dom inte är som yngler:(
dom är så söliga[:-113]
#2 - 1 mars 2009 13:05
de kommer att para sig, hur länge har du haft dem?. när mollysar väl kommer igång så stoppar inget dem för att para sig ännu mer ;). testa skaffa en hane till om din andra är lite trögstartad.
#3 - 1 mars 2009 13:15
vilken temp har du i karet?

byt vattnet (lite mer än normalt) ta inte för varmt vatten men heller ej svinkallt. efter vatten bytet så vänta några dagar och sedan höjer du tempen till +27c +30c. efter det kommer det bli en väldans fart på Mollyn, dock gillar ju inte dom andra fiskarna så varmt men mollyn kommer leka. att köpa en hona och hane till eller bara en hane till kan sätta fart på dom.
#4 - 1 mars 2009 16:03
eeeeeh min doppvärmare är trasig men det skulle jag ordna i stockholm(där är det billigare)
mollysarna har jag haft 2 månader tror ja
vi byter typ bara vatten sådär nån gång i månaden(jag har klarat mitt akvarium så i 5 år)för att jag vill ha en flodmiljö
det är ju inget fel på hanen den försöker ibland para sig fast jag vill att honorna inte ska simma undan hela tiden och hanen är ibland så[:-113] men tror ni att det ordnar sig?
jag har aldrig sett en fisk föda så det är så intresant

ska jag mata dom special-mat?isf vilket slags maträtt?

men TACK för tipserna(om det nu heter så)
#5 - 4 mars 2009 20:04
lili.n skrev:
eeeeeh min doppvärmare är trasig men det skulle jag ordna i stockholm(där är det billigare)

mollysarna har jag haft 2 månader tror ja

vi byter typ bara vatten sådär nån gång i månaden(jag har klarat mitt akvarium så i 5 år)för att jag vill ha en flodmiljö

det är ju inget fel på hanen den försöker ibland para sig fast jag vill att honorna inte ska simma undan hela tiden och hanen är ibland så[:-113] men tror ni att det ordnar sig?

jag har aldrig sett en fisk föda så det är så intresant

ska jag mata dom special-mat?isf vilket slags maträtt?

men TACK för tipserna(om det nu heter så)

Även i en flod "byts vattnet" ut hela tiden, att byta lite oftare än du gör nu skadar definitivt inte....hellre små täta byten än sällan och mycket.....

Jag tror på att det är temperaturen som felar, molly vill ofta ha det lite varmare än andra fiskar, så håller du kring 25-26 grader kommer alla dina fiskar trivas, men det kanske blir mer fart på mollysarna. Dessutom kan det säkert vara så här; du har fått yngel men tetrorna har klippt dem innan du sett dem.:D[:o] Lösningen blir då att plantera täta snår av växter som ynglen kan gömma sig i, dessa snår skall i så fall sträcka sig ända upp till ytan. Då kanske några yngel kan klara sig undan tetrorna.:)

Dessutom vill jag bara avslutningsvis upplysa dig om att terornas riktiga namn är [COLOR=Red]NEONTETROR[/COLOR] och inte nion-tetra......felstavning, eller okunskap; du kommer hursomhelst att bli rättad av någon här på z-pet så varför inte nu på en gång och av mig?:);)

Ha det så bra!
#6 - 5 mars 2009 15:53
tummen skrev:
Även i en flod "byts vattnet" ut hela tiden, att byta lite oftare än du gör nu skadar definitivt inte....hellre små täta byten än sällan och mycket.....

Jag tror på att det är temperaturen som felar, molly vill ofta ha det lite varmare än andra fiskar, så håller du kring 25-26 grader kommer alla dina fiskar trivas, men det kanske blir mer fart på mollysarna. Dessutom kan det säkert vara så här; du har fått yngel men tetrorna har klippt dem innan du sett dem.:D[:o] Lösningen blir då att plantera täta snår av växter som ynglen kan gömma sig i, dessa snår skall i så fall sträcka sig ända upp till ytan. Då kanske några yngel kan klara sig undan tetrorna.:)

Dessutom vill jag bara avslutningsvis upplysa dig om att terornas riktiga namn är [COLOR=red]NEONTETROR[/COLOR] och inte nion-tetra......felstavning, eller okunskap; du kommer hursomhelst att bli rättad av någon här på z-pet så varför inte nu på en gång och av mig?:);)

Ha det så bra!

nu tror jag att det är fel på dom för dom har vita prickar på fenorna:confused:
#7 - 5 mars 2009 18:42
Det kan nog vara svamp.
Har du salt i akvariet?
#8 - 5 mars 2009 18:59
Yejjeh skrev:
Det kan nog vara svamp.

Har du salt i akvariet?

ja kan man få bort det??(saltet)
jag har gjort det,det var väl så man förbreder leken?
har läst om det
#9 - 6 mars 2009 09:09
lili.n skrev:
nu tror jag att det är fel på dom för dom har vita prickar på fenorna:confused:

Kan vara svamp [COLOR=Red]eller[/COLOR] vita pricksjuka, eller nå´t annat.
Avsluta den här tråden och ställ frågan i sjukdomsforumet istället, men är de dåliga så kan man ju förstå att de inte vill föröka sig...:p
#10 - 6 mars 2009 10:26
Om du lägger i lite kallare vatten när du gör ett delvattenbyte (endast några grader) brukar de gå ingång. Mina guppys gör det iallafall. Vad jag har hört verkar det som att mollys ska leva i par, men det är bara nåt jag har hört =)
#11 - 6 mars 2009 15:08
Om du lägger i lite kallare vatten när du gör ett delvattenbyte (endast några grader) brukar de gå ingång. Mina guppys gör det iallafall. Vad jag har hört verkar det som att mollys ska leva i par, men det är bara nåt jag har hört =)

ok ska prova
p.s.mina firrar mår inte dåligt så det är nog svamp men jag ska titta nogranare[:-65]
#12 - 8 mars 2009 17:02
dom hade nog inte sjukdomen det brukar ju vara på hela kroppen med detta är bara på fenorna inga problem tror jag
#13 - 10 mars 2009 18:16
ja,jag ska lägga in det på sjukdomar
#14 - 10 mars 2009 20:30
lili.n skrev:

vi byter typ bara vatten sådär nån gång i månaden(jag har klarat mitt akvarium så i 5 år)

I din profil så kan man se att du är tio år, snart elva. Har du verkligen klarat av ett akvarium sedan fem års ålder? Eller är det trollvarning här?
#15 - 12 mars 2009 15:20
Mumin skrev:
I din profil så kan man se att du är tio år, snart elva. Har du verkligen klarat av ett akvarium sedan fem års ålder? Eller är det trollvarning här?

ja jag har haft akvarium sen jag kom till Sverige och då hade jag haft levandefödare redan i kina i 2år
#16 - 14 mars 2009 14:04
fast då hadde jag dara en barja att ha dom i och dom blev aldrig sjuka
#17 - 14 mars 2009 17:59
Mumin skrev:

Ahhhh. Det förklarar en del...
#18 - 15 mars 2009 09:57
MrArboc skrev:
Ahhhh. Det förklarar en del...

Ja, visst gör det!
Låt bli att mata trollet.
#19 - 16 mars 2009 16:30
Mumin skrev:
Ja, visst gör det!

Låt bli att mata trollet.

vad menar ni med sluta mata trollet?
vi hade inget akvarium och det soldes ingen på den tiden eller så var det så att det kostade för mycket(600kr utan pump och tillbehör)och för en kr kunde man köpa en guldfisk,två guppyn
så bodde vi i lägenhet så vi hade inte så mycke pengar att vi kunde köpa ett akvarium men när jag kom till Sverige så kaffade jag akvarium med tillbehör och allt annat,då lärde jag mig hur man skulle sköta firrar på ett bra sätt så nu vill jag riskera allt och mycke mer för att de ska må bra
P.S.skulle det fungera om jag gav dom lite mygglarver när jag har skansen?typ om några månader?
förrästen menar du sluta att tipsa mig när du sa"sluta mata trollet"
大尾巴鱼=guppy men direkt översättning stor-svans-fisk

Annons