Hur ska jag inreda 40l till kampfisk?

#1 - 11 juni 2008 10:06
Halloj!

Har ett 40 litersakvarium som står tomt och ska bli ett akvarium med en kamfisk hane (tyvärr för litet för honor också) och räkor som inneboende. Akvariummet har lite välvd framruta och det var en spegel som bakgrund men eftersom att det ska bli kampis i det har jag köpt och satt i en vit BTN slimeline.

Jag undrar vad för inredning kampfiskar och räkor trivs i? Jag har dämpat ljus och hade tänkt mig någon hög vallsenia eller liknade som växer upp till ytan och en rot och lite stenar och någon annan lägre växt tillsammans med typ anubias. eventuellt någon mellan hög också..

Vad tror ni?
#2 - 11 juni 2008 11:29
Det låter bra. Dessutom kan du ha lite flytväxter i det, som t ex pistia. Det ger både räkorna något att klänga i, samtidigt som kampfisken trivs med det. :)
#3 - 11 juni 2008 11:52
Går det att ha en tigersnäcka också?? Såg dom i akvariumaffären och dom var väldigt fina.
#4 - 11 juni 2008 11:57
Uddaveka skrev:
Går det att ha en tigersnäcka också?? Såg dom i akvariumaffären och dom var väldigt fina.

Jadå, det fungerar. Men de lägger ägg som inte kläcks i sötvatten. Vill du ha något fint, googla på en snäcka som heter asolene spixi. :)
#5 - 11 juni 2008 12:26
Den var ju jättevacker!!! Vad får man tag på sånna och har dom något svenskt/handelsnamn??
Bilagor:
#6 - 11 juni 2008 13:01
Uddaveka skrev:
Den var ju jättevacker!!! Vad får man tag på sånna och har dom något svenskt/handelsnamn??

Jag vet inte vad de heter på svenska. Ibland kan man se dem till salu härinne, på zoonen eller på akvarietorget.se. :)
#7 - 19 juni 2008 09:39
Trivs Kampfiskar bäst i ljus eller mörk sand?
Var i gbg området kan man köpa halfmoon kampfiskar???
#8 - 24 juni 2008 21:48
När ja hade kampfiskar i mitt 50l här brevid datorn körde ja med rätt tunn svart sand i botten, en klump valesneria och en grön rätt yvig växt vid ytan, går även plantera den, kommer inte ihåg va den heter. sen sänkte ja pumpen så det inte blev så strömt. Hanen byggde bo efter bo, men det blev aldrig nått, Försökte iof inte så möe heller.

Annons