Hur ska jag göra med ancistrusodling hos mej?

#1 - 11 mars 2006 15:20
Jag köpte för ca 1 ½ månad sen en hona till min hane och hoppades på att dom snart skulle vilja leka, men nej :( . Inte än.
Och nu undrar jag om jag har ett bra odlingskar?

Först till fiskarna: Ancistrusarna är (Honan) 7-8 cm Och (hanen) ca 12 cm.
Jag har också ett stim på 7 st pansarmalar, 6 platy, 2 kuhlii och 3 scalarer.

Akvariet och inredning:
Akvariet är på 100L (jag har alldeles för mkt fisk för mitt akvarium jag vet).
Det finns mkt växter (mest höga så som vattenpest,cabomba och vallesneria) Men även några fler storbladiga. Några mindre rötter och en lite större med en naturlig grotta, och lite stenar.

Dom får varsin fodertablett ca varannan dag.

Tempen är på 26 grader och övriga vattenvärden okända.

Belysning:
En lågenergilampa+ ett Osram lysrör på 18W Warmwhite. Lysröret är GAMMALT och bör bytas.[:o]

Hanen brukar hålla till i "grengrottan" men släpper inte in honan. Annars kommer dom bra överens.

Kommer ni på något annat ni undrar över får ni fråga.
#2 - 11 mars 2006 16:03
äldre ancistrus hannar brukar inte vara lika allerta som yngre hannar...de brukar inte ha orken etc...skulle ha varit bättre ifall hanen va yngre och honan äldre...men de kan ju såklart fortfarande yngla =) men enligt många så går det trögare med äldre exemplar bara,men vet inte om det beror på detta i ditt fall..
#3 - 11 mars 2006 16:50
här är en länk där du kan läsa lite om odling av ancistrus :) http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/odla_ancistrus/ancistrus.htm

//kim
#4 - 11 mars 2006 18:20
[quote=neon_kimpan]här är en länk där du kan läsa lite om odling av ancistrus :) http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/odla_ancistrus/ancistrus.htm

//kim[/quote]

Den sidan har jag redan kollat på via en annan tråd och den gav inga större svar på vad jag sökte..[:o]

[quote=el_pako]äldre ancistrus hannar brukar inte vara lika allerta som yngre hannar...de brukar inte ha orken etc...skulle ha varit bättre ifall hanen va yngre och honan äldre...men de kan ju såklart fortfarande yngla =) men enligt många så går det trögare med äldre exemplar bara,men vet inte om det beror på detta i ditt fall..[/quote]

Min hane köpte jag för ca ett år sen och då var han runt 4 cm. Och han är nog inte 12 cm heller, jag har förväxlat honom med min andra hane i ett annat akvarium, Han är snarare 10cm...
#5 - 12 mars 2006 01:25
Hej PlatyYngel.
Jag hade liknade problem som du, (undrade om mitt odlingskar skulle duga. ) tills för 3 dagar sedan. Då fick jag svar på tal i form av yngel!!

Jag köpte 3 Ancistrus för 2-3 veckor sedan. Och för 3 dagar sedan såg jag att de lagt rom.
Jag har en avelsgrupp bestående av 2 honor och en hane, i ett lågt 50liters akvarium med stor bottenyta. Två lekgrotter och lite rötter samt några växter finns i akvariet.
När det gäller de flesta malar så vill de ha strömt och syrerikt vatten. Vad gällande Ansictrus så är det en art (eller rättare sagt så består den av flera mixade arter) som inte är så speciellt känslig vad gällande vatten temperatur och kvallite. En temperatur någon stans mellan 22-28 grader klarar den nog. (Själv kör jag 27 grader och det fungerar för mig). Men eftersom det är en grottlekare så föredrar den någon form av hålighet att lägga rommen i. Det kan vara allt ifrån en upp och nervänd kruka, där man har slagit ut en skärva. En delad och ihop limmad tegelpanna skulle fungera utmärkt. Själv har jag ett tegelrör som jag delat på mitten och limmat ihop en skifferbotten på. Den optimala platsen för en lekgrotta är att den ska vara placerad i turbulent vatten! Dock ALDRIG med en jetstråle rakt in i grottan. Sedan går det till på följande sätt: hanen väljer en grotta som han tycker är lämplig (det är ändå han som kommer ta hand om ynglen). Han simmar in i grottan och lägger sig med stjärtfenan utanför och viftar i väntan på honan. När honan kommer så backar hanen ut och låter honan simma in. Han pressar sedan in honan i lekgrottan. Rommen läggs, befruktas och 4 dagar senare kläcks de. Hannen kommer att ligga och fläkta ”färskt” vatten över rommen och under den tiden lämnar han inte grottan för att äta. Så han kan vara rätt så tunn när han väl visar sig.
Pröva med att först skaffa en ordentlig lekgrotta.

Vattenkvalitén är A och O vid lek. Byt 25-30% av vattnet varannan dag under en liten period och se. Sedan kan det vara så att honan inte gillar hannen. (Och då är det precis som på krogen, det blir ingenting). Pröva då med en annan hanne.
Här har du fått lite basic information om malar. Hoppas det hjälper dig.
Lycka till!

Göran
#6 - 12 mars 2006 08:24
[quote=Tellsak]Hej PlatyYngel.
Jag hade liknade problem som du, (undrade om mitt odlingskar skulle duga. ) tills för 3 dagar sedan. Då fick jag svar på tal i form av yngel!!

Jag köpte 3 Ancistrus för 2-3 veckor sedan. Och för 3 dagar sedan såg jag att de lagt rom.
Jag har en avelsgrupp bestående av 2 honor och en hane, i ett lågt 50liters akvarium med stor bottenyta. Två lekgrotter och lite rötter samt några växter finns i akvariet.
När det gäller de flesta malar så vill de ha strömt och syrerikt vatten. Vad gällande Ansictrus så är det en art (eller rättare sagt så består den av flera mixade arter) som inte är så speciellt känslig vad gällande vatten temperatur och kvallite. En temperatur någon stans mellan 22-28 grader klarar den nog. (Själv kör jag 27 grader och det fungerar för mig). Men eftersom det är en grottlekare så föredrar den någon form av hålighet att lägga rommen i. Det kan vara allt ifrån en upp och nervänd kruka, där man har slagit ut en skärva. En delad och ihop limmad tegelpanna skulle fungera utmärkt. Själv har jag ett tegelrör som jag delat på mitten och limmat ihop en skifferbotten på. Den optimala platsen för en lekgrotta är att den ska vara placerad i turbulent vatten! Dock ALDRIG med en jetstråle rakt in i grottan. Sedan går det till på följande sätt: hanen väljer en grotta som han tycker är lämplig (det är ändå han som kommer ta hand om ynglen). Han simmar in i grottan och lägger sig med stjärtfenan utanför och viftar i väntan på honan. När honan kommer så backar hanen ut och låter honan simma in. Han pressar sedan in honan i lekgrottan. Rommen läggs, befruktas och 4 dagar senare kläcks de. Hannen kommer att ligga och fläkta ”färskt” vatten över rommen och under den tiden lämnar han inte grottan för att äta. Så han kan vara rätt så tunn när han väl visar sig.
Pröva med att först skaffa en ordentlig lekgrotta.

Vattenkvalitén är A och O vid lek. Byt 25-30% av vattnet varannan dag under en liten period och se. Sedan kan det vara så att honan inte gillar hannen. (Och då är det precis som på krogen, det blir ingenting). Pröva då med en annan hanne.
Här har du fått lite basic information om malar. Hoppas det hjälper dig.
Lycka till!

Göran[/quote]

Tack för svaret, men jag måste fråga, jag har hört att hanen hellst hänger lodrät och inte vågrät, stämmer det?

Igår satte jag nämligen ner en lite större gren med en hålighet i och hanen låg där i öppningen och såg inte ut som han visste om han ville in eller inte. Men till slut simmade han in dit.
Honan håller sej i andra änden av akvariet än så länge.

Kan jag byta vatten så ofta i ett sällskapsakvarium med en alldeles för liten pump som förmodligen inte har någon större bakteriekultur? Blir det inte en obalans?
#7 - 12 mars 2006 08:52
Om du har en för liten pump, så byt vatten mest varje dag. Det finns nog ingenting som är så känsligt för dåligt vatten som ancistrusyngel.

Om dina ancistrus börjar leka så kommer hanen ändå få svårt att försvara sin rom mot både dina Kuhli och dina Corydoras-malar. Det måste vara en mycket tät grotta, gärna en lerkruka, som inga andra fiskar kan ta sig in i.

Om det så blir lek, och rommen kläcks, så kommer dina Scalarer att ha fest och mumsa i sig alla yngel så fort de blir frisimmande.

Jag skulle inte ens försöka odla Ancistrus med dina förutsättningar, men om man vill trigga fiskar till lek så är ett väl beprövat knep att först sänka vattennivån i karet under någon vecka eller två, och sedan fylla upp och göra vattenbyten mest varje dag, gärna med vatten som är 2-3 grader kallare, och så mata rikligt också. Då har man simulerat en torrperiod med efterföljande årstidsregn som brukar vara den tidpunkt då de flesta fiskar leker, eftersom det finns mest med mat åt de små då.
#8 - 12 mars 2006 13:43
[quote=swetrot]
Om dina ancistrus börjar leka så kommer hanen ändå få svårt att försvara sin rom mot både dina Kuhli och dina Corydoras-malar. Det måste vara en mycket tät grotta, gärna en lerkruka, som inga andra fiskar kan ta sig in i.

Om det så blir lek, och rommen kläcks, så kommer dina Scalarer att ha fest och mumsa i sig alla yngel så fort de blir frisimmande.

Jag skulle inte ens försöka odla Ancistrus med dina förutsättningar, [/quote]

Mina Khulii ligger under en gren i vänstra delen av akvariet (den stora grenen med grottan i högra) och har inte rört sej på en vecka ens för att äta :( .
Pansarmalarna vågar inte komma in i grottan då Malte (malen) jagar bort dem nu redan :p .

Jag har ganska mkt växter, rötter och stenar så en del yngel lär väl klara sej ifrån scalarerna? Har dessutom tänkt mej att flytta dom ynglen jag kan till en akvarium på 20L. Och även om du inte ens skulle försöka så ger jag inte upp så lätt [:-32] . Inte utan att ha provat några ggr.

[quote=Tellsak] Han simmar in i grottan och lägger sig med stjärtfenan utanför och viftar i väntan på honan.[/quote]

Hanen ligger helt utanför grottan i en lite ficka i i roten alldeles utanför grottöppningen, och du skrev att han viftar med stjärtfenan... min hane viftar med stjärten och bröstfenorna [:P]
#9 - 12 mars 2006 14:06
eftersom ditt akvarium redan är fullt (särskilt synd om scalarerna!!!) kommer det bli riktigt trångt där i vilket innebär att yngelna kommer växa långsamt. Dessutom är de väldigt känsliga för nitrit vilket gör att du borde med din fisksamling borde sätta in ett rejält filter.
#10 - 12 mars 2006 15:11
[quote=lenis3]eftersom ditt akvarium redan är fullt (särskilt synd om scalarerna!!!) kommer det bli riktigt trångt där i vilket innebär att yngelna kommer växa långsamt. Dessutom är de väldigt känsliga för nitrit vilket gör att du borde med din fisksamling borde sätta in ett rejält filter.[/quote]

Att scalarerna är i ett för litet akvarium vet jag men jag tog hand om dem från en kompis som annars hade tagit död på dem[:-28] . Kunde bara ta dem, dom andra fiskarna, mkt större scalarer, dödade han[:-4] . Jag tyckte han kunde sälja dem men han "orkade inte" som han sa. Synd men så är det.

Och som jag skrev tidigare i tråden kommer jag att flytta på dem jag kan. De andra fiskarna jag har dör inte av nitrit så jag skulle tro att ynglen skulla klara det (även om dom är känsligare).

Och nu tänker ni säkert:
"Vad är det för obildad idiot som tänker föda upp yngel även om dom kanske dör?"
Men sån är jag... Jag ger aldrig upp! [:(!]
#11 - 12 mars 2006 21:00
Så här ser jag på det:
1. Har du tillräcklig cirkulation i karet, pumpen bör pumpa minst 3-4 gånger akvariets volym... och då kommer nog scalarerna att få det lite jobbigt.
2. Kuhlii och Corydoras kommer att göra allt för att äta rommen.
3. Scalarerna KOMMER att äta upp alla ynglen när de kommer ut ur grottan.
4. Om ynglen överlever Scalarerna så kommer de inte att fån tillräckligt med mat p g a konkurrensen, så då svälter de ihjäl i stället.
5. Med så stor fisklast i karet så har du kanske för dåliga vattenvärden för att Ancistrusarna ens ska försöka leka.

Kontentan av det hela är, att så länge du har det som du har det i ditt kar, ska du vara glad för att dom inte leker...
#12 - 12 mars 2006 21:04
Glömde en sak apropå det här:

Och som jag skrev tidigare i tråden kommer jag att flytta på dem jag kan. De andra fiskarna jag har dör inte av nitrit så jag skulle tro att ynglen skulla klara det (även om dom är känsligare).

Nitrit är giftigt och frätande... du överlever säkert en liten droppe frätande gift på huden också, men hur kul är det??? Du kanske skulle prova....
#13 - 12 mars 2006 21:44
du kanske kan ge bort eller sälja dina scalarer? tycker inte
du har så mycket fisk om man bortser från scalarerna. Och scalarerna kommer äta yngelna också. Jag fick själv nyligen ge bort 10 sorgmanteltetror för de kalasde på mina ancistrusyngel >:|
alltså, utan scalarerna och med ett akvarium (ganska stort...) att ha ynglen i senare kommer det nog funka utmärkt!
#14 - 13 mars 2006 00:27
Hannen har nog väldigt lätt att anpassa sig till situationen. Lodrät eller vågrät spelar nog ingen större roll. Men i en liggande lekgrotta så "korkar" han igen ingången bättre. Och för hoppningsvis blir färre rom/yngel uppätna av andra fiskar.Pröva med vad som passar ditt akvarium bäst.
HazelCR
#15 - 13 mars 2006 04:35
[QUOTE=Tant Nancy]Så här ser jag på det:
1. Har du tillräcklig cirkulation i karet, pumpen bör pumpa minst 3-4 gånger akvariets volym... och då kommer nog scalarerna att få det lite jobbigt.
4. Om ynglen överlever Scalarerna så kommer de inte att fån tillräckligt med mat p g a konkurrensen, så då svälter de ihjäl i stället.
5. Med så stor fisklast i karet så har du kanske för dåliga vattenvärden för att Ancistrusarna ens ska försöka leka.

Kontentan av det hela är, att så länge du har det som du har det i ditt kar, ska du vara glad för att dom inte leker...[/QUOTE]

Jag funderar lite över din punkt två, Nancy.
Är Corydoras notoriska äggtjuvar? Jag trodde att det skulle fungera med ett ancitruspar och ett gäng Corydoras. Jag har ingen egen erfarenhet av just den kombiniationen.
Corydoras, kommer de t.o.m. att försöka äta malynglena då de lämnar pappans grotta också? Om svaret även är Ja på denna fråga, så är det verkligen ingen lyckat kombination.
#16 - 13 mars 2006 07:45
Jag tror inte Corydoras har någon chans att komma in i grottan och därmed komma åt Ancistrus-äggen, i alla fall inte om ingången är ganska trång. Ancistrus-hanen kommer inte låta dem komma in. Jag tror inte de kommer att äga malynglena heller.
De yngel som eventuellt klarar att hålla sig undan för scalarerna lär antagligen hålla sig så gömda så de inte får någon mat och svälter ihjäl.
#17 - 13 mars 2006 11:13
jag har aldrig sett mina corys äta ancistrusyngel! och de kommer nog inte in till rommen för där vaktar ju hanen.
#18 - 13 mars 2006 13:15
Jag vet att Corydoras äter "förlupna" Ancistrusägg, men förmodligen har ni rätt i att de inte skulle kunna komma åt dem. Lite beror det ju förståss på var de väljer att leka också... Mina lekte en gång inne i en rot, men det var ett litet hål i roten, precis vid romkakan, där andra fiskar kunde komma åt att noppa... och de gjorde de flesta..

Däremot är jag relativt säker på att de inte tar ynglen, men jag är lite mera osäker på kuhliiålarna i det fallet...
#19 - 13 mars 2006 20:54
[quote=Tant Nancy]Så här ser jag på det:

Kontentan av det hela är, att så länge du har det som du har det i ditt kar, ska du vara glad för att dom inte leker...[/quote]

1. Jag har cirkulation så att det räcker! Fiskarna är ju inte döda!
2. Som sagt rör inte Kuhliisarna på sej och hanaen jagar redan nu bort pansarmalarna.
3 + 4. Scalarerna kommer nog åt en och annan men som jag också sagt tidigare kommer jag flytta dem jag ser.
5. Om malrna anser att dom vill leka så slösar dom väl inte energi på det om dom själva mår dåligt?!

Kontentan av detta: Jag anser att dom FÖRVÄNTADE ynglen kommer att klara sej fint i yngelkaret! Och jag skulle inte vara glad om lek uteblev, tvärtom.

Har någon nån form av positiv info eller tips eller ska ni alla framhäva dom negativa? Någon som lyckats med odling med förhållanden ganska lika mina?
#20 - 13 mars 2006 21:50
1. Jag har cirkulation så att det räcker! Fiskarna är ju inte döda!

Det var faktiskt ett tips till hur du skulle kunna öka chansen till att få dina Ancistrusar att leka... Faktum är att alla punkterna var det...

5. Om malrna anser att dom vill leka så slösar dom väl inte energi på det om dom själva mår dåligt?!

Exakt så är det, om dom mår dåligt (beroende på på dålig cirkulation eller vattenvärden) så vill dom inte leka! Många fiskar hoppar över leken, eller äter sin egen rom, om dom känner att något i karet gör att ynglen inte kommer att överleva.

Jag hittade själv en utslängd romklump hos en av mina ancistrushannar idag, kollade läget och pumpen hade stannat... det räckte!
#21 - 13 mars 2006 22:16
[quote=Tant Nancy] Jag hittade själv en utslängd romklump hos en av mina ancistrushannar idag, kollade läget och pumpen hade stannat... det räckte![/quote]

vilken koll dina malar har då :)
HazelCR
#22 - 14 mars 2006 06:43
[QUOTE=PlatyYngel]1. Jag har cirkulation så att det räcker! Fiskarna är ju inte döda!
2. Som sagt rör inte Kuhliisarna på sej och hanaen jagar redan nu bort pansarmalarna.
3 + 4. Scalarerna kommer nog åt en och annan men som jag också sagt tidigare kommer jag flytta dem jag ser.

Kontentan av detta: Jag anser att dom FÖRVÄNTADE ynglen kommer att klara sej fint i yngelkaret! Och jag skulle inte vara glad om lek uteblev, tvärtom.

Har någon nån form av positiv info eller tips eller ska ni alla framhäva dom negativa? Någon som lyckats med odling med förhållanden ganska lika mina?[/QUOTE]

Lite tråkigt att du surnar till, för det är väl så du gjort?

Om du går tillbaks och läser en av dina frågor i din trådstarten nämligen,
"Och nu undrar jag om jag har ett bra odlingskar?" , så borde du inse att det är precis den frågan som Nancy besvarat på ett mycket bra sätt med sin punktlista.
Om jag hade hunnit skriva före Nancy så skulle jag ha skrivit ungefär sammalunda, med utelämnandet av punkt 2, eftersom jag inte har koll på Corydoras i sammanhanget.

Min tolkning av bra odlingskar är förståss att fiskarna skall trivas, leka och att många yngel skall överleva och inte bli uppätna. Och det är nog på det sättet som Nancy m.fl. tolkar din fråga också.

Näe, frågar du, så får du tåla svaret från zoopetare som dragit upp tusentals ancistrusyngel.
#23 - 14 mars 2006 16:51
[quote=HazelCR]Lite tråkigt att du surnar till, för det är väl så du gjort?

Om du går tillbaks och läser en av dina frågor i din trådstarten nämligen,
"Och nu undrar jag om jag har ett bra odlingskar?" , så borde du inse att det är precis den frågan som Nancy besvarat på ett mycket bra sätt med sin punktlista.
Om jag hade hunnit skriva före Nancy så skulle jag ha skrivit ungefär sammalunda, med utelämnandet av punkt 2, eftersom jag inte har koll på Corydoras i sammanhanget.

Min tolkning av bra odlingskar är förståss att fiskarna skall trivas, leka och att många yngel skall överleva och inte bli uppätna. Och det är nog på det sättet som Nancy m.fl. tolkar din fråga också.

Näe, frågar du, så får du tåla svaret från zoopetare som dragit upp tusentals ancistrusyngel.[/quote]

Nja, jag blev väl inte sur men jag blev lite besviken om man säger så [:(] . Ingen har ju över huvud taget sagt något positivt och då känns det lite tråkit.

Men om ni tyckte att jag blev arg får jag be om ursäkt för så arg blev jag inte :(

Jag lyssnar mer än gärna på er och jag försöker skapa så bra förutsättningar som det bara går. Ska kolla om scalarerna kan flytta, bäst för dem och för mej. [:(]
#24 - 14 mars 2006 20:30
Jag förstår att du blev besviken och det kan kännas surt när det är så mycket som är fel. Sedan kan jag ju erkänna att jag har en förmåga att surna till och bli lite sträv när jag läser saker som "det är inget fel med mitt xxx för mina fiskar lever ju"!!! Med den inställningen får man räkna med att bara ha akvariet med fiskar som simmar runt, och köpa till nån ny när dödsfall uppstår...

Vill man däremot ha lek på fiskarna och yngel som överlever och mår bra, så krävs det ju lite mera, vilket jag säkert tror att du förstått!!! Se till att dina firrar tror att de är hemma (i Amazonasfloden) och ge dem strömt vatten, låt dem också tro att det är regnperiod (det är då de leker i naturen) genom täta vattenbyten så att vattnet är rent och syrerikt.

Förlåt om jag tog i för mycket tidigare!
#25 - 15 mars 2006 15:24
Men kan jag simulera regnperiod med andra fiskar i akvariet?
#26 - 16 mars 2006 19:41
Nej, du har förmodligen för mycket fisk för att kunna sänka vattennivån till hälften... Du får helt enkelt köpa ett akvarium på sisådär 60 liter och leka av dem där... det är bäst både för de vuxna Ancistrusarna, för de andra fiskarna och fram för allt för framtida yngel...
#27 - 16 mars 2006 19:51
Jag har redan ett på ca 60L men det är så att jag bor hemma hos mamma och hon tycker att ett akvarium kostar... *suck

Men jag fyller snart år och då har hon gått med på att jag får dra igång ett till.
Då skulle det kunna vara ett kar för malarna så länge och sen till ett stim endlers när ancistrusarna är klara hade jag tänkt.
HazelCR
#28 - 17 mars 2006 04:37
[QUOTE=PlatyYngel]Jag har redan ett på ca 60L men det är så att jag bor hemma hos mamma och hon tycker att ett akvarium kostar... *suck

Men jag fyller snart år och då har hon gått med på att jag får dra igång ett till.
Då skulle det kunna vara ett kar för malarna så länge och sen till ett stim endlers när ancistrusarna är klara hade jag tänkt.[/QUOTE]

Ancistrusarna blir nog aldrig klara då de kommit igång. Men du kan ha Endlers och ancistrusparet tillsammans i ett ca 60 liters. Jag har precis den kombinationen, men jag har ett något större kar, men inte mycket. Mina fiskar får dela på ett 165 liters dvs de har ca 90-100 liter. En något större halva alltså.
Jag flyttar visserligen de största malynglena eftersom till ett annat kar.
Lycka till!
#29 - 17 mars 2006 19:19
[quote=HazelCR]Ancistrusarna blir nog aldrig klara då de kommit igång. Men du kan ha Endlers och ancistrusparet tillsammans i ett ca 60 liters. Jag har precis den kombinationen, men jag har ett något större kar, men inte mycket. Mina fiskar får dela på ett 165 liters dvs de har ca 90-100 liter. En något större halva alltså.
Jag flyttar visserligen de största malynglena eftersom till ett annat kar.
Lycka till![/quote]

Så skulle jag kunna gör man då måste jag köpa en mal till det större akvariet (90L).:( Meen, förresten... hur lång tid tar det för ynglen att bli ca 2 cm?
För isf skulle jag kunna flytta några av dem till 90Litern... :D
#30 - 19 mars 2006 15:13
Hur lång tid tar det för ynglen att bli 2 cm?
#31 - 19 mars 2006 15:57
Ca två månader med optimala förhållanden... men du kan säkert flytta över några redan efter en par, tre veckor...
#32 - 20 mars 2006 09:27
Oj, dom växer så snabbt? Men så har jag kanske inte dom bästa fårhållanden i något av mina kar, men det är inte så dåligt så att det syns. I det som malarna nu är i (90L) så finns det inte alltför mkt fisk (tycker jag) och massor med växter som inte får någon gödning alls utöver fiskbajs, så växterna borde väl hjälpa till med renhållning ganska bra?

Sen tror jag du hade rätt Nacy, malarna har inte lekt än så det är kanske inte dom bästa värdena i karet... *suck
#33 - 20 mars 2006 20:04
bara undrar !! vad kostar en vuxen ancistrus ??
#34 - 20 mars 2006 20:14
[quote=neon_kimpan]bara undrar !! vad kostar en vuxen ancistrus ??[/quote]

Jag gav 95 kr för min hona när hon var ca 7 cm. Har hört andra säga att dom ligger där runt 100 kr.
Har du tänkt att du ska börja odla? :D
#35 - 20 mars 2006 20:39
japp funderar på de :D särskilt nu när jag har hur mycket plats som hällst i odlingsrumet ;) ...men jag vet bara inte vart jag ska köpa dom :( finns det nått ställe i närheten av lidköping ??

//kim
#36 - 22 mars 2006 20:18
nån som vet om det finns nått ställe i närheten av lidköping, där man kan köpa vuxna ancistrus ?? och vad kostar de där isf ??

//kim
#37 - 23 mars 2006 07:43
Jag kommer inte därifrån men här hos mej får dom in vuxna bara ibland, så du får kolla lite då och då i affären kanske...
Hoppas du hittar en.
#38 - 2 april 2006 13:24
Sen i fredags har honan förökt att ta sej in i grottan där min hanne ligger men när han simmar ut blir hon skrämd och simmar iväg. Jag gjorde rent i akvariet på torsdagen, kan det vara så att hon vill lägga ägg men är för rädd för hannen eller vill hon bara ha hans grotta?
#39 - 4 april 2006 12:21
Nu är vi här igen, varför ska väldigt många bli tvugna att skriva 2 ggr för att få svar??

iaf hur stämmer det jag skrev tidigare?
#40 - 4 april 2006 13:08
[quote=PlatyYngel]Nu är vi här igen, varför ska väldigt många bli tvugna att skriva 2 ggr för att få svar??

iaf hur stämmer det jag skrev tidigare?[/quote]

Just i det här fallet är det väl så att det ofta är jag som svarar på Ancistrusfrågorna... och jag har varit sjuk...

Det kan vara så att det är lek på gång... när hannen är mogen för lek så släpper han in henne "utan att skrämmas", men det börjar ofta med lite kiv runt grottan...
#41 - 5 april 2006 17:11
[quote=Tant Nancy]Just i det här fallet är det väl så att det ofta är jag som svarar på Ancistrusfrågorna... och jag har varit sjuk...

Det kan vara så att det är lek på gång... när hannen är mogen för lek så släpper han in henne "utan att skrämmas", men det börjar ofta med lite kiv runt grottan...[/quote]

Jo, jag vet att du brukar svara mkt på dessa frågor Nancy och jag tycker att det är jättebra när nån med kunskap kan lära oss nybörjare :) .

Jag vet inte om dom ska leka men honan simmar förbi eller sitter utanför grottan eller så försöker hon bara närma sej öppningen sakta som att hon tror att hon inte syns :p ... Detta har dom gjort i en vecka nu men inget mer händer :( .

Sen är det så att när hannen inte är i grottan men sitter en bit ifrån så håller sej honan i andra änden av akvariet eller försöker närma sej grottan från baksidan av stubben då hanen inte ser henne. Men dum som jag är :rolleyes: så smyger jag fram till akvariet så nära som jag tycker att jag kan vara utan att skrämma dem. Men även om jag tycker att jag är på avstånd så tycker inte hannen det så han beger sej till grottan och bort försvinner honan.[xx(]

Borde dom inte lägga sina ägg på natten när det är lugnare och dom får vara ifred eller behöver dom verkligen det här så kallade förspelet?
#42 - 7 april 2006 08:25
Jag tror att dom väntar på rätt läge helt enkelt... Hannen ska ju känna sig i tillräckligt bra form för att klara sig utan mat i en par tre veckor t ex... honan ska ha rom... ynglen ska ha en chans att överleva... Det är många faktorer som spelar in för att dom ska tycka att det är rätt... särskilt första gången!

Leken brukar ske på dagen av någon anledning, och det är ju kul för oss nyfikna ancistrusodlare...
#43 - 7 april 2006 12:50
Mmm... Jag (dum som jag är) skulle suga ut allt bajs efter hannen i hans grotta (allt samlas i fördjupning i botten) i morse och då fick jag köra ut honom. Och innan jag ens hunnit ur akvariet med händerna var honan där och nu har hon tagit över grottan, eller ligger utanför och vågar inte riktigt simma in. Hannen håller sej en bit bort men förhoppningsvis vågar han sej tillbaka under helgen...
#44 - 30 juli 2006 18:37
Jag lånar tråden lite om det är ok? :) finns det någon chans att ancistrus skulle få i sig ett o annat sebrafiskyngel och skulle man kunna få lek på ancistrusarna med massa nyfikna sebrafiskyngel omkring sig ?

Kan dom vara i ett ~70 L tills dom inte går in i en fullvuxen sebrafiskäft alltså inte så jättelänge (allt är relativt). Detta 70 l kar behöver inte vara något jättefint då jag bara ska föda upp yngel där tills dom kan gå med de andra sebrafiskarna i andra karet (tillgjorda lekgrottor och sånt) . Ja ni fattar läget. Alltså ett födauppkar för sebrayngel och ancistrusyngel. Kommer detta gå galant eller är det lika bra jag försöker få lek på dom i 500 L med ett stim siamesiska algätare?

Mycket frågor skulle bli glad om jag fick svar på alla på en gång då alla frågor relativt kopplade till varandra.
#45 - 30 juli 2006 19:22
Ancistrusar äter bara rom och död fisk, ynglen är inga problem således. Du kan ha dem i ett 70 liters om inte kullen blir för stor, ett 70 tal borde få plats i alla fall...byt vatten ofta bara. Min jättehona får till kullar på runt 200 yngel, så vi får väl hoppas att din är lite mindre.
#46 - 19 augusti 2006 18:42
Lite intresserad... Hur har det gått med ancistrusarna? Borde ju ha hänt nå när senast inlägget var för ett halår sedan?
En till fråga jag har en sk långfenad ancistrus, e dom vanliga eller?
#47 - 19 augusti 2006 23:45
En kompis såg faktiskt när en ancistrus åt ett platyyngel, helt pålitliga är dom inte med hjäpllösa små yngel, klart att risken minskar om ancistrusarna är välmatade, men helt 100% säkra är som aldrig med små yngel. Icke frisimmande yngel är för ancistrus som chokladpraliner är för kvinnor, i teorin skulle de kunna låta bli att äta upp varenda en de hittar.
#48 - 23 augusti 2006 16:03
Nja, det gick väl som det gick. Malta släppte inte till, hon dog förresten i sommras vid en storstädning. Hon hoppade ur utan att jag märkte det *suck.
Men nu har jag 2 nya Malta och hoppas på yngel. Men jag ska uppdatera.
#49 - 24 augusti 2006 19:26
Det förra inlägget skrev jag i måndags och då fanns det redan ägg [:-38] !! Det vet jag nu för att jag såg yngel när jag (elakt nog) skulle kolla om Malte hade fått några ägg att ta hand om än. Jag började att simulera regnperiod i förrgår så jag hoppades att dom skulle leka nån dag här, men det var ju onödigt. Han har däremot legat och fläktat med sina fenor några dagar, kanske rent utav en vecka :confused:, men jag har inte sett nåt.
Men nu när jag kollade med en ficklampa (har gjort det var och varannan dag dom senaste 2 veckorna :D ) så var där flera yngel [:-15]!
Samtidigt som jag kollade pratade jag med en kompis över telefon och när jag såg ynglen bara skrek jag. Hon skrattade åt mej för hon vet att jag har väntat på yngel sen i vintras och nu så bara va dom där.
Dom är kanske 5-7 mm, men jag vet ju inte hur gamla dom är [:-11] ! När ska jag lägga ner mat till dem, och vad för mat rekommenderas?

Det finns även gyppy (1 fullvuxen och 2 yngel), platy (3 vuxna och 2 små yngel) och pansarmalar (6 st). Dom är kvicka på maten och om det finns ett yngel där kanske dom inte har nåt emot att det slinker med...[:(] Vad ska jag göra?!
#50 - 12 september 2006 19:14
Tack för hjälpen... Löste det själv med skalade ärtor, och dom lever än...

Annons