Hur ska jag göra?? HJÄLP!!

#1 - 16 augusti 2006 13:21
Okej.. Nu är jag helt lost, men måste börja någonstans.. Mina Paletter fick yngel i fredags i mitt 150 L där det även bodde 3 guramisar, ett stim neontetro och 4 andra tetor (som bara är där tillfälligt) + 4 malar. Paletterna blev jätte aggressiva (men inte mot malarna), så söndags tog jag bort fiskarna fast fick dessvärre inte bort de 4 tetrona... Men hur ska jag göra nu?? jag skulle vilja flytta paletterna och deras yngel till ett mindre, för nu är guramisarna och neonerrna i en plastbalja, och där löverlever dom inte hur länge som helst!! Jag har ett 8 kantigt akv. som är typ 20 liter, och där i kan jag ju inte stoppa dom.. SUCK.. blir galen.. Visst att jag ville ha palettyngel, men trodde aldrig att dom skulle bli så aggressiva..

Men så till frågan.. Kan jag flytta paletterna och ynglena, och hur isåfall??

Tusen tack för svar.!
#2 - 16 augusti 2006 15:17
Jag skulle flyttat bara ynglen 20l akvariet. Enklast är nog att suga upp dom med en hävert. Hade samma dilemma för någon vecka sedan, min yngel lever nu ihop med en räka i ett 10l akvarie (tills jag byter det mot ett större inom kort)
#3 - 16 augusti 2006 22:19
Tack för svar :)
hm, okej.. nu har jag iaf fått upp tetragänget, så nu är dom själva i 150 l med bara malarna.Dom ser ut att trivas.. Vet nån hur fort pallettyngel växer??
#4 - 17 augusti 2006 08:18
[QUOTE=rea]Jag skulle flyttat bara ynglen 20l akvariet. Enklast är nog att suga upp dom med en hävert. Hade samma dilemma för någon vecka sedan, min yngel lever nu ihop med en räka i ett 10l akvarie (tills jag byter det mot ett större inom kort)[/QUOTE]

Hmm, men tar inte paletterna hand om sina yngel? I så fall är det dumt att separera dem. Det är nog därför en del yngelvårdare som växt upp i fångenskap inte vet hur de ska ta hand om sina yngel. De har aldrig lärt sig att blir föräldrar.

Tossan: Har du möjlighet att skaffa dig ett begagnat akvarium billigt så gör det. Paletterna blir alltid väldigt aggro mot andra fiskar när de har yngel att försvara, så det lär hända fler gånger. Det funkar dock om akvariet är tillräckligt stort så de kan skaffa sig ett revir. Annars ser de hela akvariet som sitt revir.
#5 - 17 augusti 2006 08:39
[quote=batski]Hmm, men tar inte paletterna hand om sina yngel? I så fall är det dumt att separera dem. Det är nog därför en del yngelvårdare som växt upp i fångenskap inte vet hur de ska ta hand om sina yngel. De har aldrig lärt sig att blir föräldrar.[/quote]
Mina visste inte hur dom skulle göra iaf, dom käkade upp alla (utom en) i första "kullen" dom fick. Denna gången separerade jag dom, nu har minst 15 överlevt iaf.
#6 - 17 augusti 2006 09:00
Fast jag tror ändå att det är bäst att låta de greja det själva. Det kan iofs hända att dina inte heller fick växa upp med sina föräldrar... Det finns djur som äter upp sina ungar när de känner att de inte kan skydda dem.
#7 - 17 augusti 2006 21:15
Okej.. Tack för svaren, men nu är dom iaf med malarna i 150L. Ynglena simmar iväg själva då och då.. hihi.. Men alltså hur pass mycket artemia behöver jag ge dom? Jag har kampfiskyngel också, så artemiakläckningen är igång. Jag sprutar artemia (med en spruta) mot dom ca 2 ggr om dagen. Dom ser ut att äta från botten och växterna hela tiden, så det borde väl räcka, eller?
#8 - 22 augusti 2006 19:46
Lånar tråden lite ... efter ett litet bidrag.
Mina palleter blev extremt agresiva när första kullen kom slaktade fenorna på all annan fisk ... flyttade på dom andra fiskarna o lät paletterna gå med en ansistrus som dom inte vågar ge sig på. tråkigt men vad gör man.

Har ett dilemma nu nån som har nått bra tips på o fånga in alla yngel nu så ja kan flytta dom till ett annat kar?
Vill inte suga upp dom då det värkar lite brutalt ... typ nån smart fälla eller liknande
#9 - 22 augusti 2006 19:54
Nu är mina i 20L med honan. Det fungerar bra! Dom andra firrarna har nu fått hoppa tillbaka i sitt 150L :). Jag testade att suga upp mina yngel när jag skulle byta akvarium, men det gick inte så bra.. Så jag tog håven och håvade upp dom. Det gick bra.
Hahah.. När jag tagit upp dom bestämde jag mig för att totalrenovera i akvariumet, så tog upp malarna och alla yngel (trodde jag) och när jag var klar med inredning och allt och de andra firrarna var i så hittade jag totalr 8st yngel som överlevt all omrödning i sanden och mina våldsamma ihällningar av vatten.. Skumt.. haha.. :)
Jag har bilder på mina palettyngel på min zoon om någon vill se!
Lycka till mayday
#10 - 22 augusti 2006 19:56
somsagt har för mycket inredning o växter för o vifta runt o stressa sönder dom med en håv

samt är en 30st + så lite jobbigt
#11 - 23 augusti 2006 15:13
Jo jag hade detsamma, fast jag hade över 30 yngel.. jaja, hoppas du kommer på något iallafall.

Annons