Hur ska jag göra? Finns risk för nitrit topp!! Hjälp!!

#1 - 9 januari 2008 15:45
Heej!
Som rubriken säger finns det stor risk för nitrit-topp i mitt 160 liters kar.
andledning:

Fick akvariummet av pappas jobbakompis med fiskar och allt. Var tvungen att sätta i fiskar direkt vid uppstart!
Jag körde i vattenbredningsmedel, tvättade inte gruset eller pumpen och tog med så mkt vatten jag kunde. Jag gorde allt detta i söndags (6/1-08) igår (8/1-08) Hade pumpen lagt av! Det visade sig att den hade satt igen! Jag var tvungen att, trots uppstart och fiskisättning 6/1 att tvätta ur den!!
Idag är alla fiskar hängiga och håller sig mest intill bottnen.
Jag har kollat med Seras nitrit test och Tropicals ph test 1-2 gånger om dagen sedan uppstart (dropptester). Ph't har legat på ca7.3 (lite högt) och nitrit testet har visat ljusgult dvs <0.3 (tror jag.. i alla fall ok).

Vad ska jag göra för att förhindra nitrit topp? Och för att fiskarna inte ska vara så stressade?

Hoppas ni kan svara om ni vet. Är i stort behov av hjälp!

Mvh /uddaveka
#2 - 9 januari 2008 16:04
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du fler akvarium så ta och krama ur ett redan ingånget filter i det nya, så får du lite goa bakterier till det nya.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Samt att du låter bli att mata och ev. gör några delvattenbyten tills Nitritet är borta[/COLOR][/FONT]
#3 - 9 januari 2008 16:10
Att dom är hängiga låter som om dom har dåligt med syre, vad har du för besättning och vilken typ av pump kör du?
#4 - 9 januari 2008 16:18
Gaffel skrev:
Att dom är hängiga låter som om dom har dåligt med syre, vad har du för besättning och vilken typ av pump kör du?

Det är väl just nitriten som gör dom hängiga... Menar att nitrit "kväver" fiskarna genom att den hindrar syreupptagningen.

Håller Maria-Sjöjungfru. Låt bli att mata och byt vatten.
#5 - 9 januari 2008 18:19
En panikåtgärd är annars att hälla zeolit i ett filter och köra det parallellt med det andra. Men det hjälper bara för stunden, du måste fortfarande få igång filtermassan, gärna på det sätt som Sjöjungfrun säger.
#6 - 11 januari 2008 14:06
Jag har två andra akvarium och kan krama ut lite filterbakterier.
Ska jag göra vatten byte även om nitrittestet visar (enligt beskrivningen) bra (ljusgult)?

Ska jag inte mata alls eller ska jag som jag tänkte borja med nu, mata yrtest lite ca varannan dag?

Är det någon fara med ph't? Hade tänkt köpa seras ph-minus vid nästa tur till akvariumaffären (senast måndag).

Mvh/Uddaveka
#7 - 11 januari 2008 15:05
Men gruset är ju inte tvättat.. Karet innehåller väl tillräckligt med smuts för att det ska bildas bakterier!!!

Jag skulle byta 15-20 L vatten om dagen... Hälla i lite salt.. snälla bakterier och se till att brassa på pumpen så det blir riktiga vågor på ytan..
men det är jag... ;)
#8 - 11 januari 2008 15:14
jag hade nog överdoserat Nitrivec från sera . dubbla doser av vad som anges på förpackningen =)

Det funkade för mig =)
#9 - 11 januari 2008 15:15
jag hade nog överdoserat Nitrivec från sera . dubbla doser av vad som anges på förpackningen =)

Det funkade för mig =)

Ja, ös på bara.. :D Jag köpte en "bakteriebomb", en tablett som såldes enskilt för 15 kr... hela karet blev som mjölkvitt ett par dagar och sedan var det klart... ;)
#10 - 11 januari 2008 15:22
När jag hade nitrit i mitt ny startade akvarie så bytte jag 20 % vatten en gång. Det hjälper egentligen inte mot nitriten fick jag lära mig då utan är en nödlösning för att fiskarna ska överleva. Fyller man på nytt vatten hela tiden så tar det längre tid för att bakterierna att komma igång.
#11 - 11 januari 2008 15:23
morrhoppa skrev:
När jag hade nitrit i mitt ny startade akvarie så bytte jag 20 % vatten en gång. Det hjälper egentligen inte mot nitriten fick jag lära mig då utan är en nödlösning för att fiskarna ska överleva. Fyller man på nytt vatten hela tiden så tar det längre tid för att bakterierna att komma igång.

Jag vet inte om det stämmer. Jag tycker att när man inte riktigt har fått igång balansen så piggnar fiskarna till så mycket när man byter lite vatten... Som sagt, det råder lite olika meningar om tesen att det skulle ta längre tid.. :confused: :)

Men vänta nu.. Jag läste fel. Du skriver att det inte hjälper mot nitriten. Det är det ingen som har påstått heller. Det ger fiskarna lite friskt vatten när vattnet i karet inte är bra.. som att öppna fönstret om man har dålig luft inne.. :D
#12 - 11 januari 2008 15:40
Jag tänkte bara påpeka det eftersom att ofta när man vill ha hjälp med nitrit så får man svaret 30% vattenbyte varrannan dag och att inte mata alls. Fast det egentligen skulle vara bättre att försöka hålla nere på vattebytena och på så sätt försöka få igång bakterierna så fort som möjligt. Samtidigt om fiskarna mår dålig så måste man ju byta vatten så de överlever.

Nu var det ju så att mina fiskar reagerade inte alls på nitriten så för mig var det inget att tjaffsa om, jag lät det vara i en vecka utan att göra något sen försvann det.
#13 - 11 januari 2008 16:15
morrhoppa skrev:
Jag tänkte bara påpeka det eftersom att ofta när man vill ha hjälp med nitrit så får man svaret 30% vattenbyte varrannan dag och att inte mata alls. Fast det egentligen skulle vara bättre att försöka hålla nere på vattebytena och på så sätt försöka få igång bakterierna så fort som möjligt. Samtidigt om fiskarna mår dålig så måste man ju byta vatten så de överlever.

Nu var det ju så att mina fiskar reagerade inte alls på nitriten så för mig var det inget att tjaffsa om, jag lät det vara i en vecka utan att göra något sen försvann det.

För mig får gärna tas tid att få balans, byt 30 % varje eller varanna dag och lägg på en dag på intervallet mellan varje byte. En kyrkogård med en snabbt upprättad "balans" är ju ingen ting att ha
#14 - 11 januari 2008 17:17
Uddaveka skrev:
Jag har två andra akvarium och kan krama ut lite filterbakterier.

Ska jag göra vatten byte även om nitrittestet visar (enligt beskrivningen) bra (ljusgult)?

Ska jag inte mata alls eller ska jag som jag tänkte borja med nu, mata yrtest lite ca varannan dag?

Är det någon fara med ph't? Hade tänkt köpa seras ph-minus vid nästa tur till akvariumaffären (senast måndag).

Mvh/Uddaveka
byt en en del av vattnet (ca.30%) med vatten från dina andra fungerande kar!! nitrivec kan vara bra att tillsätta. byt sen inte vatten så ofta utan bara 1-2ggr/14dgr och endast vatten från de andra karen, givetvis byta tidigare om de uppvisar symptom på nitrit igen!
Ph är perfekt, är det lägre så försämras bara nitrifikationen! lite mat men snåla:) så skulle jag göra iallafall;)
#15 - 11 januari 2008 17:59
För mig har det fungerat bättre att byta 10-20 L per dag eller varannan dag i mitt 250 L kar om det har varit dålig balans. Har fisken sett hängig ut har jag bytt mera.. Jag tror att det är bättre att det inte blir berg o dalbana, alltså hellre lite och ofta än myckt och sällan.
Om vattnet är förgiftat med nitrit så tycker jag att det är väldigt logiskt att fisken mår bra av lite friskt vatten.

Men som sagt, det är jag... Alla har vi olika metoder och man hittar något som fungerar för en själv.. Men som sagt.. Vad som är bäst.. Därom tvistar de lärda.. :D
#16 - 11 januari 2008 18:15
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om man inte har varken fungerande filter eller Nitrivec eller motsvarande att tillgå så måste man byta vatten för att få ner Nitritet (nödlösning)[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har man andra burkar som man kan ta fungerande filterbakterier så är detta det allra bästa sättet att få igång nedbrytningen av nitrit, då är det ju dumt att sedan byta bort det vatten man hällt i goa bakterier i, möjligvis kan man ju göra ett byte först för att få ner toppen och sedan krama ur ett filter ur ett fungerande kar för att hjälpa upp bakterierna där du har problem med nitrit.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du ett fungerande filter att ta bakterier ifrån så är detta både mycket effektivare och betydligt billigare än att springa iväg och köpa massa nitrivec.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Varför köpa dyra substitut när det finns billiga bättre saker i ett annat kar ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Så länge man har nitrit så mata inte över huvud taget. När nitriten är nere så kan man börja mata försiktigt, pyttelite, var tredje dag i början och succesivt öka på matningen så länge inte nitriten går upp på nytt.[/COLOR][/FONT]
#17 - 12 januari 2008 10:00
Xul skrev:
För mig får gärna tas tid att få balans, byt 30 % varje eller varanna dag och lägg på en dag på intervallet mellan varje byte. En kyrkogård med en snabbt upprättad "balans" är ju ingen ting att ha

Jag menade aldrig att man skulle låta bli att byta vatten om fiskarna mår dåligt, mår fiskarna dåligt ska man givetvis prioritera att rädda dem. Mår fiskarna inte dåligt känns det onödigt att byta massa vatten och sakta ner processen.
#18 - 12 januari 2008 10:05
vad är en godkänd nivå på nitritet??
#19 - 12 januari 2008 10:47
O i nitrit.. Gult på dropptestet... Nitrit ska man inte ha alls... Det försvinner när man fått igång karet.. då bildas ju de där snälla bakterierna som omvandlar nitrit till det ofarliga nitratet.. ;)

T ex. Jag har inte fått igång 100% balans än för växterna har inte vaknat riktigt sedan medicinering.
Nu när jag tittade på morgonen står en endlershane och trycker vid pumpen. När vi matar så piggnar han till..
När någon visar ett sådant tecken så byter jag vatten.. Nu kommer jag att köra på 30% vattenbyte och hälla i mer easy life och växtnäring..

Mitt kar har varit "nystartat" sedan 4 veckor. Men jag tömde det aldrig helt för jag hade 40 graders feber så jag tog ut all inredning och bytte 75 % vatten 2 gånger och rörde som en galning i sanden.. En del smuts blev alltså kvar... Men det är ju helt klart överbefolkat för en nystart.. Sedan i med en bakteribomb och växtnäring... Sen har jag bytt lite när fiskarna inte har sett pigga ut och då har de piggnat till.. Har inte förlorat mer än några små yngel och en hona som var illa däran efter parasitangreppet.. ;)
#20 - 12 januari 2008 16:41
mitt nitrittest visar typ ljusgult! Men ändå är fiskarna hängiga. Har satt i lite gratis bakterier från ett av mina andra akvarium.
#21 - 12 januari 2008 16:59
Uddaveka skrev:
mitt nitrittest visar typ ljusgult! Men ändå är fiskarna hängiga. Har satt i lite gratis bakterier från ett av mina andra akvarium.

Det tar ett tag innan man får bra balans... Det enda du kan göra är att försöka optimera förutsättningarna... Har du tittat på nybörjartråden???

-Vågor på ytan.
-Varierad kost.
-Växtnäring, snabbväxande växter.
-Sniglar.
-Lite salt. Ca 1 dl till 100 l brukar rekommenderas... Jag rekommenderar att pytsa i lite i taget och vänja fisken vid saltet också... Jag nöjde mig även med hälften för jag skulle ha i mina räkor sedan och de gillar inte salt...När man byter vatten så häller man i motsvarande man har tagit bort. ca 1 tsk per hink (10L). Folk handlar tydligen havssalt på ICA men jag har handlat på zooaffär så jag vet inte...

Återigen. Kolla nybörjartråden så får du mycket tips...
Frysmat, vågor på ytan och byta en hink per dag är min rekommendation... ;)
#22 - 12 januari 2008 17:10
morrhoppa skrev:

Det är precis så det är. Argumentet för att inte byta vatten är att bakterierna sägs växa snabbare; argumentet för att byta vatten är att fisken överlever.

Eftersom bakterierna inte kan växa snabbare än full fart, och mätbar nitrit betyder att nitrit redan finns i överskott, mer än bakterierna kan äta, så faller första argumentet.
Eftersom hela poängen är att hålla fisken vid liv, vinner andra argumentet.

Kort sagt, det är dåligt att ha ammoniak och nitrit, och vattenbyten under inkörningen är bra. Det finns inget egenvärde med att göra inkörningen så hård som möjligt, tvärtom.

Att tillsätta fisken gradvis, tillsätta bakteriekultur, ha mycket växter, att göra delvattenbyten, och att mata försiktigt de första veckorna, är alla saker som ökar sannolikheten att inkörningen kommer att bli smärtfri och utan döda fiskar.

En tesked salt per 100 liter (jo, det räcker) hjälper också - det minskar nitritens giftverkan dramatiskt, men det är inte så salt att växterna dör.
#23 - 12 januari 2008 17:17
[:-132]
Är fiskarna hängiga och testsvaret visar att du inte har nitrit så beror det på andra faktorer, näringsbrist, för hög eller för låg vattentemp, dåligt med syre, tungmetaller eller gifter i vattnet osv..
#24 - 13 januari 2008 13:41
Azur: du bör inse att det nya vattnet du tillför vid ett vattenbyte med kranvatten hjälper bara för stunden, men snabbt och lätt kommer nitriten kunna etablera sig i detta rena vatten som helt avsaknar nyttobakterier och du får en nitrit explosion och då fick du plötsligt en sämre utgångpunkt än du hade från början! följ zoopet bas rekommendationer så löser det sig;)

Hur bli av med nitrit?
1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
#25 - 13 januari 2008 16:18
åheim skrev:
Azur: du bör inse att det nya vattnet du tillför vid ett vattenbyte med kranvatten hjälper bara för stunden, men snabbt och lätt kommer nitriten kunna etablera sig i detta rena vatten som helt avsaknar nyttobakterier och du får en nitrit explosion och då fick du plötsligt en sämre utgångpunkt än du hade från början! följ zoopet bas rekommendationer så löser det sig;)

Hur bli av med nitrit?

1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.

2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.

3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).

4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.

Men hur kommer det sig då att fisken mår bättre av vattenbyten??? Det märks ju tydligt att den repar sig när man byter lite vatten... Den kan hänga i flera dagar och det blir värre och värre.. Sen byter du ett par hinkar vatten och då piggnar den på sig och det håller i flera dagar om inte för gott..

Jag håller med om att det ultimata måste vara att byta lite många gånger om dagen.. Då får man minst berg o dalbana.. Tyvärr jobbar man ju oftast..

Hur gör ni med era välbefolkade kar när de börjar bli dags att göra rent.. Tömmer ni någonsin hela karet som man gjorde förr??? Eller tar ni bara ut inredning och rafsar i sanden??
Hur undgår man nitrit och taskig balans i rengjort kar om man redan har fisken och inte har extra kar att stoppa fisken i?? ;)
#26 - 13 januari 2008 16:51
Katarina: jag är absolut förespråkare av regelbundna delvattenbyten MEN inte sammband med
nitritproblem! Du undrar hur man unviker rubbad balans i och med rengöring av karet. jo man ska aldrig behöva ta ur inredning och grus mm.. det enda man ska rengöra är glaset, pumpen vid behov och om nödvändigt försiktigt slamsuga över botten, inte mer än så och det har nog de flesta snappat upp!
#27 - 13 januari 2008 20:27
åheim skrev:
Du undrar hur man unviker rubbad balans i och med rengöring av karet. jo man ska aldrig behöva ta ur inredning och grus mm.. det enda man ska rengöra är glaset, pumpen vid behov och om nödvändigt försiktigt slamsuga över botten, inte mer än så och det har nog de flesta snappat upp!

Ja, det var min tanke också.. Jag gjorde en större rengörning pga så mycket medicinering, (4 olika sorter och upprepade gånger så medicinresterna måste ha varit hur mycket som helst...)
Förr gjorde man rent hela karet en gång per år och lagom till att man börjar få balans så skulle det rengöras igen.. :D

Hur gör man bäst om man flyttar då?
För pumpen blir väl giftig om den är avstängd i några timmar så den behöver ju göras rent iaf.. Hur är det med gruset i karet då, om det står i några timmar???

Annons