hur ska jag göra?

#1 - 1 september 2007 19:13
jag ska flytta mitt akvarium från ett rum till ett annat hur kan jag göra? kan jag stoppa i allt vatten i badkaret och sedan lägga ner pumpen där och stoppa i alla fiskar och sedan flytta in allt igen? snälla behöver svar:confused::):D
#2 - 1 september 2007 20:37
Ja så kan du göra, var bara noggrann så de inte finns kvar rester av tvål o annat i badkaret.
Annars går det ju bra att du håvar i fiskarna i en hink eller liknande, o slänger vattnet o sen fyller på nytt o sen "koppar" någon halvliter i taget av det nya vattnet ner i hinken en 10-20 gånger. Funkar utmärkt. Nu kommer säkert någon säga att det är katastrof göra så, att man tar bort den fina biologiska balansen. Men min erfarenheter efter en 15 år säger att det går utmärkt göra så.
#3 - 1 september 2007 20:50
Vattnet är inte så noga om du sparar allt, men däremot sand och pump bör vara så orörda som möjligt och då kommer flytten inte att vara så mycket mer än ett vattenbyte.
Låt pumpen gå i en spann eller liknande under tiden som du flyttar karet så bakterierna i det inte dör.
#4 - 1 september 2007 20:55
androxe skrev:
Annars går det ju bra att du håvar i fiskarna i en hink eller liknande, o slänger vattnet o sen fyller på nytt o sen "koppar" någon halvliter i taget av det nya vattnet ner i hinken en 10-20 gånger. Funkar utmärkt. Nu kommer säkert någon säga att det är katastrof göra så, att man tar bort den fina biologiska balansen.

Någon måste ju uppfylla din förväntan: Så kan man absolut inte göra. Japp då var det avklarat.
Att spara en del vatten är aldrig fel och gärna grus utan att tvätta det. Hur stort akvarium är det egentligen?
#5 - 1 september 2007 21:36
edet är 160 liter. såg att man kunde "klä" in badkaret i en stor plastsäck skulle det funka? eller kan jag ta vattnet i 5 st hinkar på 10 liter var och sedan tar jag nytt vatten resten av vattnet som jag fyller på? och sen låter jag pumpen gå i en. sen gruset får ligga orört i en annan? skulle det funka+
#6 - 1 september 2007 21:45
om jag var i din situation skulle jag köpa en flajbox på 50-70L,fylla den med akvarievattnet, lägga i alla fiskar och växter och köra pumpen i den tills akvariet är flyttat o klart, sen föra över vattnet och fiskarna i karet igen...
#7 - 2 september 2007 00:01
Kjelle72 skrev:
edet är 160 liter. såg att man kunde "klä" in badkaret i en stor plastsäck skulle det funka? eller kan jag ta vattnet i 5 st hinkar på 10 liter var och sedan tar jag nytt vatten resten av vattnet som jag fyller på? och sen låter jag pumpen gå i en. sen gruset får ligga orört i en annan? skulle det funka+

Det skulle funka. Om du sparar vatten i spänner så är det som sagt inte hela världen om det bara blir hälften, utan det blir ungefär som ett vattenbyte med det nya vattnet.
Där det finns mest goda bakterier för nedbrytningens skull är i pumpen och sanden så vattnet är inte lika viktigt.
#8 - 2 september 2007 18:53
Nu är det ju så att i samma veva ska jag byta till blästersand från biltema, är det ens bra? jag undrar då hur jag ska göra ni skrev att det satt mycket bakterier i gruset så nu när jag ska köpa ny sand hur ska jag göra?
Bilagor:
#9 - 2 september 2007 21:48
Då blir det mer eller mindre som en nystart av akvariet, men med den stora fördelen att du har ett väl ingånget filter i karet.
Tvätta ur sanden och kör igång som vanligt, mata sparsamt den första tiden och håll koll på nitritvärdet i karet.

Annons