Hej.
Jag hade för flera år sen ett akvarium som jag tyvärr var tvungen att lägga ner pga flytt. Allt blev stökigt och det fick inte plats så de stackars fiskarna fick simma hem till en kär vän till mig istället. (Börjar bli dags att komma till saken va?) Saken är den att jag saknar det och jag tänker skaffa ett nytt. Ett större.
Tanken är att akvariet ska vara minst ett 150b 50h akvarium (akvariemöbel) eventuellt längre eller större men inte djupare än 50-60 cm (några kommentarer på storleken?). dvs minst 375 liter. Rekommenterar ni något specielt märke? Vad måste ett sånt akvarium kosta? Finns det några märken ni inte rekommenderar? Har ni något tips på en bra akvariumaffär i stockholmsområdet? Ni kanske har länkar eller bilder eller tips på bra akvarier/akvariemöbler. Filter, värmare osv... det vore superschysst om ni hade tips där med.
En sista grej. Jag hade tänkt mig ett biotop akvarium á la sydamerika. Diskusfiskar i sin hemmiljö typ. Kanske ett stimm av någon midre fisk och sen lite malar (ni får gärna ha rekommendationer på allt där). Diskus fiskarna alltså, kanske 8st? Eller är det på tok för många? Man måste ju endå ha ett par stycken för att de ska trivas. Kanske ni har någon idé på en lite mindre (men inte nödvändigtvis liten) stimmfisk som kan passa. En man kanske kan ha ett 20 tal av, eller fler.
Akvariet ska väl inredas med en klippväggsbakgrund (3D typen) och flertalet växter (mycket växter är så sjukt snyggt och jag vill ha ett sjukt snyggt akvarium). Rötter däremot är jag skeptisk till, jag gillar inte när vattnet får en brun ton (tänkte kanske testa med 1 rot, vattnets färgning syns ju mindre i ett större akvarium. I mitt förra akvarium kommer jag ihåg att det blev riktigt brunt däremot, är roten togs bort klarnade det med att vattnet byttes). Mörk sten av storlek 2-3mm i botten (växer växterna bra i det =).
Ok, det där var nog det mesta. De "viktigaste" grejerna är väl de om själva akvariet. Vad ska jag ha för nått tycker ni egentligen. Det ska ju helst vara så prisvärt som möjligt. Det är ju i den enden jag måste börja, men man måste ju tänka på att diskusfiskarna ska trivas och att jag vill ha andra fiskar också.
Jag behöver alla tips och idéer jag kan få.
Tack på förhand!
Viktor Petersson
P.S. Om ni är riktigt snälla lovar jag att lägga upp bilder så ni kan se hur det går/gick. Om ni vill. D.S.