Hur ska jag förbättra mitt 147l akvarium?

#1 - 10 januari 2011 16:00
Här är en bild på hur mitt akvarie ser ut nu.
http://s1088.photobucket.com/albums/i337/sofia_s/?action=view&current=SkidlgretvidViljansstuga181.jpg
Växterna längst till vänster är Hygrophila difformis, resten vet jag inte.

Då är frågan hur jag ska får det finare att titta på, för just nu är det inte speciellt fint tycker jag. Fler växter måste jag köpa men hur många och var ska jag placera dem? Jag funderar på att köpa nya stenar och grottor mm. Men om man kan göra något med det jag redan har vore det jättebra!

Fiskarna i akvariet är: Mosaikgurami, svart neontetra, Ancistrus, Metallpansarmal, praktbotia,guppy(som jag ska ha i mitt 54l sedan)

Jag funderar på att ha Asientema i mitt akvarium, men hur det ska se ut då vet jag inte, så alla tips och svar skulle jag vara jätteglad att få! :)

//Sofia
#2 - 10 januari 2011 16:05
jag skulle skippa den där "byggda" grottan. ser inte naturligt ut alls. gör hellre ett större stenröse så blir det naturlia grottor.

sen skulle jag "lutat" gruset. dvs ha det ca 10-12 cm tjockt där bak o yp bara 4-5cm där fram. då får man ett naturligare djup i karet.

kanske några högre växter längst bak. typ vallisneria o sen några längre. markgående längst fram?
#3 - 10 januari 2011 16:23
jag tycker du ska ha valisinera gigenta längst bak. och några valisinera spiralis framför,även ha tjockare lager med grus där bak. tycker även att du ska ha ett stenröse i ett hörn.
#4 - 10 januari 2011 16:25
Håller helt med Hannes :)

Pröva att bara "slänga" alla stenar i en hög, låt dem falla lite som de själva vill så ser det inte så uppradat ut.
Som en lägre växt som inte kräver så mycket (och som går lätt att dela i fler vartefter den växer) kan jag rekommendera javaormbunke :)
#5 - 10 januari 2011 16:33
Tack för svaren! :p kan jag lägga stenar på varandra fast jag inte har något i botten förutom glas? ska jag lägga de på eller under gruset? vad menar du med markgående, att de breder ut sig och växer nära marken? vilka sådana växter skulle jag isåfall kunna köpa?
#6 - 10 januari 2011 16:35
men var ska jag ha mina hygrophila difformis någonstans?
#7 - 10 januari 2011 16:38
T.ec javaormbunken som jag skrev om blir inte så jättehög, och de får dessutom små skott på bladen som man kan ta och plantera :) En annan av mina favoriter är pogostemon helferi. Får de tillräckligt med ljus breder de ut sig bra :)

Du kan annars ta och söka i zoopets växtregister http://www.zoopet.com/vaxter/index.php
Går du in under sökguiden kan du välja t.ex önskad höjd på växterna :)
#8 - 10 januari 2011 16:52
hmmmm.....rådda till det där med stenarena som folk säger.

sätt svärdsplantorna i var sitt hörn, hälften cryptos framför varje svärdsplanta,
sätt hydrorna bakom svärdsplantorna, och köp två packe med vallisneria (skit i vilken sort),
som du trycker ner utmed bakrutan,

sedan köper du växtgödning, ex pmdd, och se resultatet efter 6-7 veckor,,,,,,,

du anar inte hur stora blommorna blir,,,,,,,

.
Bilagor:
#9 - 10 januari 2011 17:54
hur stora stenar ska jag ha om jag ska bygga en grotta och vilken färg passar bäst till vallisneria, hygrophila difformis och javaormbunke?:)
#10 - 10 januari 2011 18:19
bestämmer du själv. men gärna i lite olika storlekar.

har får du en bild på ett stenröse i mitt malawi som kanske kan vara lite som inspiration
#11 - 10 januari 2011 18:23
hannesc skrev:
bestämmer du själv. men gärna i lite olika storlekar.

har får du en bild på ett stenröse i mitt malawi som kanske kan vara lite som inspiration

nej nej nej.....stenarna ligger helt galet.....

finns bara en räddning....packa ihop eländet, skicka ner till mig....

skall direkt flytta stenen längst upp 3 mm åt vänster.....

resten flyttar jag om några år....tålamod....

inte alls avis....näääädå-------

suckar lite över mitt totala misslyckade malawiexperiment.......
#12 - 10 januari 2011 19:03
Du har ju inte så mycket inredning och växter att leka med...

Jag hade nog försökt hitta på nåt lite annorlunda än det vanliga "långa växter bak i en vägg och korta jämnt fördelade framför" som är standard.

Hygrophila Difformis är ju den växten du har som är mest iögonfallande enligt mig. Den skulle du kunna sätta i fokus. Kanske bygga upp ett stenrös som är lite närmare fronten på en av sidorna och sedan plantera difformisen "inuti" stenröset, kan nog se läckert ut. Så att man liksom kan se lite runt röset och skapa lite djup på så sätt. Sen kan ju cryptosarna omgärda röset för att inte skapa för tvära linjer. Skulle nog bli en fin kombo med de ljusgröna difformisbladen bakom brunare cryptos. Är den ljusa trädroten en plastimitation? Inte mycket att göra åt den... Den mörkare roten kanske skulle kunna komma ur röset på nåt sätt åt sidan så du kan ha dina anubias(?) bakom den. Sen ett hörn med dina 2 svärdsplantor, kanske sätta den ljusa roten framför dem. Ja sen är det slut med leksaker... :)
#13 - 10 januari 2011 19:23
malawi breukar inte ha så mycket växter. mer sten. har haru växter ;)
#14 - 10 januari 2011 19:41
tyvärr är det så att de vackra färgglada malawisarna och även tangasjöns firrar lever
i ett ganska stenrikt vatten.

asien + SA + CA har mer blommor..........

fast....det finns de som bryter mot regeln och har en hög med växter i ett malawikar oxå.

ofta ormbunkar och vallisneria av olika sorter, kanske en fet anubias ibland.

men...tänk efter lite....

firrarna är normalt sett vääääldigt färgrika.....om man planterar växter i karet....så finns det
en fet risk att ögonen drar sig mot växterna...och då tappar fiskarnas färger lite av fokusen.

som jag ser det så är det just firrarna i ett malawikar som är huvudspelarna....

medans i ett SA kar så är det blandningen mellan fisk och grön inredning som spelar ihop.

sedan skall det väl erkännas att om man dyker ner i en SA flod, så hittar man sällan lika mycket
växter som man gör i ett akvarie.....per kvadratmeter iaf.....

.
#15 - 10 januari 2011 21:36
oj nu fick jag mycket tips och saker att tänka och fundera på! Den ljusa roten är plast.. Jag får försöka åka in till akvarieaffären och kolla vad som finns för stenar, växter och så, men om de inte har de växter jag söker kanske man kan fråga om de kan beställa hem :p. Men kan man bara lägga stenarna uppepå gruset? eller måste man "gräva" ner dem? tänk om någon fisk kommer iklämm.
#16 - 10 januari 2011 22:00
plast här inte hemma i akvarium. (personlig åsikt dock)

ang något under gruset för att skydda glaset. beror lite på vad du har för fisk. malwi tex gräver egna grottor under stenarna. då behöver man ha nånting under som skyddar. men annars behövs det inte. inte nu när det redan är "up and runnig"

tryck ner några en bit i sanden o sen lägger du stenar ovanpå. försök att INTE bygga grottor. det syns direkt att det är "man-made" o fiskar brukar inte använda dom ändå så. utan lägg bara stenen huller om buller så blri det snyggt

fiskarna kommer inte ikläm.- har jag nog aldrig varit med om under mina 15 år med akvarium
#17 - 10 januari 2011 22:04
hannesc skrev:

ang något under gruset för att skydda glaset. beror lite på vad du har för fisk. malwi tex gräver egna grottor under stenarna. då behöver man ha nånting under som skyddar. men annars behövs det inte. inte nu när det redan är "up and runnig"

tryck ner några en bit i sanden o sen lägger du stenar ovanpå. försök att INTE bygga grottor. det syns direkt att det är "man-made" o fiskar brukar inte använda dom ändå så. utan lägg bara stenen huller om buller så blri det snyggt

fiskarna kommer inte ikläm.- har jag nog aldrig varit med om under mina 15 år med akvarium

första karet fick jag 1977.....aldrig klämt ihäl en fisk med stenar.....

klämt med håv, stampat på en eller två, lyft upp en vad jag trodde var tom egengjord grotta som var full med yngel,
(du ser, man skall inte ha man made.....), men aldrig klämt ihäl med sten eller liknande....
#18 - 10 januari 2011 22:06
hannesc skrev:

du är låååångt ifrån ensam med den åsikten...

plastblommor, dykare, vrak och annat i plast....går fetbort....

.
#19 - 11 januari 2011 11:57
o bubblor....

.;)
#20 - 11 januari 2011 19:01
okej, då får ja la göra mig av med mina plastsaker ;)
#21 - 11 januari 2011 19:59
water drop skrev:
okej, då får ja la göra mig av med mina plastsaker ;)
Nej!!! Dina plastsaker är ju inte "plastiga" På det viset så behäll dem:) Ingen här hade kunnat se att roten var konstgjord, den ser väldigt naturtrogen och snygg ut! Du kan för att få ett mindre rörigt intryck om du placerar rötterna ihop och höh växt bakom och lite cryptocoryne framför sen likadant med grottan på andra sidan så att det bildas som två öar, då blir det en öppning i mitten och det ger ett djup till karet!:)
#22 - 11 januari 2011 20:46
jaså, men hur ska jag kunna placera rötterna ihop? (den ljusa och den mörka)
#23 - 11 januari 2011 20:59
jag såg det på en gång att det var plast. menmen.
#24 - 11 januari 2011 21:53
water drop skrev:
jaså, men hur ska jag kunna placera rötterna ihop? (den ljusa och den mörka)
Ja prova att lägga dem tillsammans och ta bort växterna i mitten av karet och sätt tillsammans med rötterna och samla ihop cryptocorynen lite framför öarna, eller iallafall främst vid gruppen med rötterna, rötterna ser mer naturligt placerade ut man döljer underlaget de står på så att de mer ser ut att sticka upp ur ett växtsnår!
#25 - 12 januari 2011 00:27
Min åsikt är att absolut inte sätta plastroten ihop med den riktiga, är de nära varandra syns det bara ännu tydligare att en är av plast.

Ska du ha den i karet tycker jag du kan försöka skugga den så mycket som möjligt så inte "plast-looken" blir för tydlig. Förslagsvis flyttar du fram svärdsplantorna lite (de blir troligen ännu större än de är, särskilt om de får plats att breda ut sig - de ser lite trängda ut). Passa också på att försöka dölja tekniken, så mitt förslag är en planta framför pumputblåset och en som står snett framför till vänster så den täcker doppvärmaren och sen hoppas de blir så höga, vilket de normalt blir, att de täcker upp tillräckligt. Sedan plastroten mellan dessa sådär skuggat som jag är inne på.

Men kom ihåg att vi bara föreslår, det är din personliga smak som avgör i slutändan. Tycker du inte att det ser trevligt ut själv spelar det ingen roll om resten av jordens befolkning tycker det, du ska trivas med ditt eget kar!
#26 - 12 januari 2011 00:30
hannesc skrev:
jag såg det på en gång att det var plast. menmen.

+1, jättetydligt!
#27 - 12 januari 2011 00:35
Jo en sak till. Cryptocoryne-plantor (den brunare lägre alltså) mår dåligt av att bli flyttade. De har ett stort rotsystem som tar tid att återrota sig och kan tom "smälta",alltså förtvina, om du har otur. Så låt de växa kvar på samma ställe om du kan, flytta runt allt annat på prov tills du är nöjd och spara eventuell flytt av dessa som det sista du gör. Alltså när du är helt säker på var du vill ha dem.
#28 - 12 januari 2011 14:12
Vad är detta för växter? hade dem i mitt lilla akvarium. Är det vallisneria till höger?
http://s1088.photobucket.com/albums/i337/sofia_s/?action=view&current=010.jpg
#29 - 12 januari 2011 14:16
Japp den till höger är vallis, vad den andra är ska jag inte orda om :)
#31 - 12 januari 2011 23:12
Höger sida pefekt, vänster sida.... KATASTROOF:D:D:D
#32 - 12 januari 2011 23:32
samt grottan är väl inte sååå snygg precis.

flytta gärna bak de där svärdsplantorna o sen gör ungefär som på höger sida. kommer rama in det rätt snyggt
#33 - 13 januari 2011 18:43
joo, hehe x) asså jag vill ju ändå försöka täcka utblåset, doppvärmaren och insuget:) jag får flytta bak svärdplantorna lite, men är det bara därför det är en katastrof på vänster sida, eller ser det bättre ut om jag köper fler svärdplantor, eller någon annan växt? :) (så det inte ser så tomt ut).

Annons