Hur ska jag få yngel?

#1 - 12 februari 2007 18:24
Jag har ett 40L akvarium med 15 neontetror, 1 Kampfiskhane och 4 mollysar och undrar hur jag ska få det till en så bra miljö för fiskarna som möjligt. Och skulle mycket gärna vilja ha mollyyngel. Snälla svara på hur jag ska få en bra muljö så att jag får yngel.[:-2] [:-10] [:-160]
#2 - 12 februari 2007 18:56
Hmm mycket växter kanske:D
#3 - 12 februari 2007 19:18
Om det har blivit några mollyyngel så har troligtvis kampfisken (& möjligtvis även de andra) käkat upp dem innan du ens hunnit märka något. Personligen tycker jag att 40 liter är för trångt till mollys, så i din sits skulle jag ha försökt skaffa ett större akvarium till mollysarna (med många gömställen & växter), & låtit kampfisken & neonerna bo kvar i 40l. Då skulle du säkert se yngel på nolltid:)
#4 - 13 februari 2007 12:09
Okej, så större akvarium tycker ni, men ungefär hur stort då? Och inte för mycket skötsel helst, jag är ju bara 12 år.
#5 - 13 februari 2007 15:46
Minst dubbelt så stort skulle jag säga, men det är ju bara min åsikt. Gällande skötsel så blir det inte så mycket skillnad att ha två akvarium jämfört med ett tycker jag, förutom att man får konka någon extrahink vid vattenbyte till exempel, men det är inte så farligt. :)
#6 - 13 februari 2007 16:32
Större akvarium behöver mindre skötsel än små för att få rätt balans. Och ju mer växter det finns i karet desto mindre vattenbyten behövs.

Annons