Hur ska jag bäst sköta kakaduaynglen?

#1 - 4 januari 2006 16:16
Nu startar jag en ny kakadua-tråd igen...[:o] Ursäkta men jag är så osäker...[:-117]

Igår kom Lillan ut med ca 20 yngel, så små [:-64] !
Nu hoppas jag någon vill hjälpa mig med mina frågor!

Vad är den största faran just nu?
1) Att jag klantar till det?
2) Att de inte får tag i maten jag ger dom?
3) Att hannen och den andra honan äter upp dom?
4) Annat... Vad?

Vad ska jag ge dom? Kläcker artemia och sprutar ner med en medicinspruta + en filterslang. Tycker det ser ut som om dom får i sig...:confused: Dom är ju så små, svårt att se!

Finns det annat man kan ge. Något yngelfoder... Om det är torrfoder, hur får man i så fall ned det till dom?
Något smått djupfryst?

Hur länge vaktar honan dom? Vad händer sedan? Kan dom andra två kakaduorna äta upp dom? [:-82] Ska man flytta dom när hon "släpper" dom?

Försökt vara cool :cool: men det går inte så bra :rolleyes: oroar mig för att jag inte ska klara dom :eek:

SNÄLLA ge mig lite tips och råd. Total nybörjare på detta. Bara haft yngel från levandefödande förut, DET klarar jag![:D]
#2 - 4 januari 2006 17:04
[QUOTE=Birgitta W]Nu startar jag en ny kakadua-tråd igen...[:o] Ursäkta men jag är så osäker...[:-117]

Igår kom Lillan ut med ca 20 yngel, så små [:-64] !
Nu hoppas jag någon vill hjälpa mig med mina frågor!

Vad är den största faran just nu?
1) Att jag klantar till det?
2) Att de inte får tag i maten jag ger dom?
3) Att hannen och den andra honan äter upp dom?
4) Annat... Vad?

Vad ska jag ge dom? Kläcker artemia och sprutar ner med en medicinspruta + en filterslang. Tycker det ser ut som om dom får i sig...:confused: Dom är ju så små, svårt att se!

Finns det annat man kan ge. Något yngelfoder... Om det är torrfoder, hur får man i så fall ned det till dom?
Något smått djupfryst?

Hur länge vaktar honan dom? Vad händer sedan? Kan dom andra två kakaduorna äta upp dom? [:-82] Ska man flytta dom när hon "släpper" dom?

Försökt vara cool :cool: men det går inte så bra :rolleyes: oroar mig för att jag inte ska klara dom :eek:

SNÄLLA ge mig lite tips och råd. Total nybörjare på detta. Bara haft yngel från levandefödande förut, DET klarar jag![:D][/QUOTE]

Jag har inget svar men jag läser alla dina trådar om kakaduorna med glädje :) så jag lär mig något åxå :)
#3 - 4 januari 2006 17:09
Hoppas någon vill svara...[:o] dom som är experter börjar nog ledsna på mina frågor nu!:rolleyes:

Men bra om någon mer än jag kan lära sig av alla bra svar jag fått hittills! :p

När ska du få dina kakaduor?
#4 - 4 januari 2006 17:11
[QUOTE=Birgitta W]Hoppas någon vill svara...[:o] dom som är experter börjar nog ledsna på mina frågor nu!:rolleyes:

Men bra om någon mer än jag kan lära sig av alla bra svar jag fått hittills! :p

När ska du få dina kakaduor?[/QUOTE]

i morrn :) weee
#5 - 4 januari 2006 17:16
Å vad kul! Kommer ihåg hur ivrig jag var... Det är tre veckor sedan i morgon! Och nu har jag 15-20 till!!!
Du MÅSTE berätta hur det går!!!
#6 - 4 januari 2006 19:01
Tror d går bra, bara fortsätta mata med smått.

Ger mina kakayngel även mygglarver & seasticks som jag river lr skär i små bitar..

Har du nått annat sällskap i kanske? Då får du nog räkna med lite svinn...
E d bara kakadua i så lär hon klara att vakta dom väl!

Lycka te! :)
#7 - 4 januari 2006 19:04
Det är bara kakaduor. Två honor och en hanne.
Så då tror du hon klarar det?
Men FÖRSÖKER dom andra ta ynglen?
#8 - 4 januari 2006 19:20
Fortsätt att mata med nyckläckt artemia ett bra tag till, gärna flera gånger om dagen. Ynglen kommer nog att vårdas av modern ganska länge men då jag vill dra upp en del yngel så brukar jag flytta dem när de är ca två veckor (från att de blivit frisimmande), därefter flyttar jag dem till en plastbox där de har lite löv och javamossa som inredning. Ngt filter eller värmare har jag inte men det beror ju på hur varmt du har i rummet. Vattenbyten så ofta som möjligt, som mest en gång om dagen och minst var tredje dag. Jag försöker slamsuga ofta också.
#9 - 4 januari 2006 19:24
[QUOTE=Birgitta W]Å vad kul! Kommer ihåg hur ivrig jag var... Det är tre veckor sedan i morgon! Och nu har jag 15-20 till!!!
Du MÅSTE berätta hur det går!!![/QUOTE]

Jodå :) det låter som härlig små pjäser :)

och det låter som av andra att dom är bra föräldrar. eller åtminstone honan.. brukar inte hanen hjälpa till eller får han bar stryk?
#10 - 4 januari 2006 19:40
[quote=ovj78]Ynglen kommer nog att vårdas av modern ganska länge men då jag vill dra upp en del yngel så brukar jag flytta dem när de är ca två veckor (från att de blivit frisimmande), därefter flyttar jag dem till en plastbox där de har lite löv och javamossa som inredning.[/quote]

Så om man vill att ynglen ska överleva så måste man flytta dom efter ett par veckor? Dom kan inte leva alla ihop, "som en stor lycklig familj"?[:-64]
Dom blir sushi helt enkelt utan honan som skyddar dom...???[:-82] [:-84]

Idag har jag matat dom fem gånger. Är lite rädd för att det ska bli för mycket döda artemia i karet. Har fått nitrit-skräck efter vad som hände i mitt andra akvarium!:eek:
#11 - 4 januari 2006 19:42
[quote=Bucket]Jodå :) det låter som härlig små pjäser :)

och det låter som av andra att dom är bra föräldrar. eller åtminstone honan.. brukar inte hanen hjälpa till eller får han bar stryk?[/quote]

Hannen ska tydligen helst hålla sig ur vägen, annars åker han på "stryk"! Han har blivit riktigt mesig mot Lillan! Han skulle nog kunna dänga in henne i glaset med ett enda slag av stjärtfenan!:p
#12 - 4 januari 2006 19:44
[QUOTE=Birgitta W]Hannen ska tydligen helst hålla sig ur vägen, annars åker han på "stryk"! Han har blivit riktigt mesig mot Lillan! Han skulle nog kunna dänga in henne i glaset med ett enda slag av stjärtfenan!:p[/QUOTE]

Hehe :)

Kläcker du artemia själv åt dom?
#13 - 4 januari 2006 19:47
[quote=Bucket]Hehe :)

Kläcker du artemia själv åt dom?[/quote]

Ja, det gör jag. Jag har "övat" några veckor, till dom andra fiskarna stora lycka! Så jag visste att det fungerade.

Hittills har jag kört med plastlåde-metoden men idag fick jag hem en artemia-kläckare (manuell) får se om den funkar.
Tycker det verkar konstigt... silen flyter omkring, den borde väl sitta fast...:confused:
#14 - 4 januari 2006 19:54
[QUOTE=Birgitta W]Ja, det gör jag. Jag har "övat" några veckor, till dom andra fiskarna stora lycka! Så jag visste att det fungerade.

Hittills har jag kört med plastlåde-metoden men idag fick jag hem en artemia-kläckare (manuell) får se om den funkar.
Tycker det verkar konstigt... silen flyter omkring, den borde väl sitta fast...:confused:[/QUOTE]

Ja du.. jag har ingen aning.. jag har inte vågat mig på artemia ännu.. fast man kanske ska behöva ge det så mera scalare bebisar ska klara sig.

Måste prova :)
#15 - 4 januari 2006 21:30
[quote=Bucket]Ja du.. jag har ingen aning.. jag har inte vågat mig på artemia ännu.. fast man kanske ska behöva ge det så mera scalare bebisar ska klara sig.

Måste prova :)[/quote]

Ja, du måste öva nu när du snart ska få kakaduayngel, och discusar!!!:p
Faktiskt inte svårt alls, kan jag så kan alla andra, tro mig!:D
#16 - 4 januari 2006 23:31
Jag skulle låta ynglena klara sig själva, har fått yngel av annan apistogrammaart där jag inte gjorder något mer än städade botten en gång i veckan och sköttaakvariet som vanligt. Mina paletter fick ta hand om ynglena själva. Men kanske att man kan smula flingfodret lite finare när ynglena blivit några veckor.... Lycka till.
#17 - 4 januari 2006 23:38
[quote=Pannecke]Jag skulle låta ynglena klara sig själva, har fått yngel av annan apistogrammaart där jag inte gjorder något mer än städade botten en gång i veckan och sköttaakvariet som vanligt. Mina paletter fick ta hand om ynglena själva. Men kanske att man kan smula flingfodret lite finare när ynglena blivit några veckor.... Lycka till.[/quote]

Så man kan ha dom kvar i karet med dom vuxna fiskarna? Jag har ju bara 3 kakaduor där...
Jag är lite rädd för att dom andra två ger sig på dom när mamman slutat beskydda dom... [:O] Men det gör dom kanske inte???
#18 - 4 januari 2006 23:42
Det ger sig, om inget annat så kommer det flera kullar med yngel. Mina paletter lekte säkert omkring 10 gånger förra året... Skulle bli en massa fisk om alla skulle klara sig.
#19 - 5 januari 2006 08:44
Ja, du behöver nog inte oroa dig eftersom du bara har kakaduorna i karet. Jag tror inte de andra kommer att ge sig på ynglena. Mamman skyddar dem i ungefär en månad.
Se bara till att mata dem ordentligt så att de växer bra den första tiden, gärna 3-4 ggr om dagen. I början kan du mata med bara artemia, efter ett par veckor så kan du börja med lite annat samtidigt som du fortsätter med lite artemia. Frysta bosmider fungerar bra vid den tiden, du kan också smula sönder flingfoder. Räkmix går också rätt bra, de kan äta de mindre bitarna.
#20 - 5 januari 2006 09:05
[quote=mmm]Ja, du behöver nog inte oroa dig eftersom du bara har kakaduorna i karet. Jag tror inte de andra kommer att ge sig på ynglena. Mamman skyddar dem i ungefär en månad.
Se bara till att mata dem ordentligt så att de växer bra den första tiden, gärna 3-4 ggr om dagen. I början kan du mata med bara artemia, efter ett par veckor så kan du börja med lite annat samtidigt som du fortsätter med lite artemia. Frysta bosmider fungerar bra vid den tiden, du kan också smula sönder flingfoder. Räkmix går också rätt bra, de kan äta de mindre bitarna.[/quote]

Tack för svaret! Skönt att höra att mamman tar hand om dom en månad, sedan är dom ju stora nog!
Bryr mig inte om att hon ska leka igen så fort som möjligt, ser hellre hon tar hand om sina små, är så mysigt att titta på!!! :p

Artemia tar dom har jag sett nu (måste ha läsglasögon på mig för att se dom små liven, så små är dom!).:D

Frysta bosmider har jag hemma. Torrfoder har jag aldrig gett dom andra kakaduorna, skämt bort dom är jag rädd [:o] [:I] . Men ska testa det.
Räkmix har jag aldrig gjort, verkar krångligt med många ingredienser...
#21 - 5 januari 2006 11:32
Har du bosmider så kör på det som komplement till artemian efter ett par veckor. Jag tycker inte du behöver köpa torrfoder för ynglens skull. Vid kanske 1½ månad tror jag du kan börja med fryst artemia och en hel del andra frysta sorter.

Räkmix finns ju att köpa, så den måste du ju inte göra själv om du inte orkar. Annars så är det inte så krångligt... ;)

Lycka till förresten...

/Mattias
#22 - 5 januari 2006 11:39
[quote=mmm]Har du bosmider så kör på det som komplement till artemian efter ett par veckor. Jag tycker inte du behöver köpa torrfoder för ynglens skull. Vid kanske 1½ månad tror jag du kan börja med fryst artemia och en hel del andra frysta sorter.

Räkmix finns ju att köpa, så den måste du ju inte göra själv om du inte orkar. Annars så är det inte så krångligt... ;)

Lycka till förresten...

/Mattias[/quote]

Tack Mattias för att du svarar på mina frågor! :p

Mina kakaduor tycker bäst om fryst artemia, gillar inte svarta mygglarver så mycket faktiskt. Men jag har ju hört att vuxen artemia, som det väl är, inte är så näringsrik... får dom för ensidig mat då? :confused:
Vad finns det mer för fryst mat att köpa till dom som är bra?

Ska kanske höra om "min" affär har räkmix...
#23 - 5 januari 2006 12:49
Det vore konstigt ifall de inte har räkmix, om de nu har annat frysfoder. :)

Det stämmer att vuxen artemia inte är lika näringsrik som nykläckt, men det är ändå ett bra foder när ynglena är tillräckligt stora. Men annars är det nog bra att fortsätta kläcka artemia så länge du orkar. Jag tycker själv att det är rätt jobbigt och gör bara det de första veckorna. Sen kan jag rekommendera frystorkade artemiaägg. Man lägger dem i vatten några minuter, suger sen upp med en spruta och sprutar ner till ynglena. Näringsrikt och väldigt enkelt. Tycker själv att det var ett mycket bra köp! :)

Det finns många olika sorters frysfoder, bl.a. svarta/vita/röda mygglarver, dafnier, mysis... Dafnier finns i olika storlek, de små är nog ganska lika bosmider så det fungerar när ynglen är ganska små. (Sen har jag kanske relativt stort urval av frysfoder att välja på, då butiken jag handlar mest på tillverkar själv... ;))
Svarta mygglarver brukar annars vara ett av favoritfodren hos mina fiskar, lite konstigt att det inte fungerar för dig...

/Mattias
#24 - 5 januari 2006 12:53
[quote=mmm]Det vore konstigt ifall de inte har räkmix, om de nu har annat frysfoder. :)

Det stämmer att vuxen artemia inte är lika näringsrik som nykläckt, men det är ändå ett bra foder när ynglena är tillräckligt stora. Men annars är det nog bra att fortsätta kläcka artemia så länge du orkar. Jag tycker själv att det är rätt jobbigt och gör bara det de första veckorna. Sen kan jag rekommendera frystorkade artemiaägg. Man lägger dem i vatten några minuter, suger sen upp med en spruta och sprutar ner till ynglena. Näringsrikt och väldigt enkelt. Tycker själv att det var ett mycket bra köp! :)

Det finns många olika sorters frysfoder, bl.a. svarta/vita/röda mygglarver, dafnier, mysis... Dafnier finns i olika storlek, de små är nog ganska lika bosmider så det fungerar när ynglen är ganska små. (Sen har jag kanske relativt stort urval av frysfoder att välja på, då butiken jag handlar mest på tillverkar själv... ;))
Svarta mygglarver brukar annars vara ett av favoritfodren hos mina fiskar, lite konstigt att det inte fungerar för dig...

/Mattias[/quote]

Tack för tipsen! Skrev upp dom och ska ut och shoppa...:p
#25 - 5 januari 2006 12:56
[QUOTE=Birgitta W]Tack för tipsen! Skrev upp dom och ska ut och shoppa...:p[/QUOTE]

Och jag ska sticka efter mina kakaduare :)
#26 - 5 januari 2006 13:01
När ynglena kommit upp lite i storlek så kan du ju mata med större mat. Fördelen är ju att de stora kakaduorna då äter de stora bitarna och ynglena då kan äta de små bitar som blir. Klarar ynglena att äta något så fungerar det, annars får du lägga undan påsen tills de blivit lite större. :D

Röda mygglarver finns det förresten många som varnar för. För mig har det fungerat bra och fiskarna är väldigt förtjusta i det, men bara så du vet... (Det enda problemet är att det inte luktar gott om händerna när man matat med det.)
#27 - 5 januari 2006 13:09
[quote=Bucket]Och jag ska sticka efter mina kakaduare :)[/quote]

Nej, vad roligt!!! [:D] Lycka till!
Ska dom få eget kar eller gå tillsammans med andra fiskar?

Rapportera regelbundet nu så jag vet hur det går. Hur dom acklimatiserar sig, flirtar, leker osv.
Och om det blir YNGEL förståss!!!:p<

Gärna foton, om du har kameran som behövs... har ju inte jag...:(
#28 - 5 januari 2006 13:14
[quote=mmm]När ynglena kommit upp lite i storlek så kan du ju mata med större mat. Fördelen är ju att de stora kakaduorna då äter de stora bitarna och ynglena då kan äta de små bitar som blir. Klarar ynglena att äta något så fungerar det, annars får du lägga undan påsen tills de blivit lite större. :D

Röda mygglarver finns det förresten många som varnar för. För mig har det fungerat bra och fiskarna är väldigt förtjusta i det, men bara så du vet... (Det enda problemet är att det inte luktar gott om händerna när man matat med det.)[/quote]

Jag är så tacksam för alla tips! Känner mig helt okunnig när det gäller dessa fiskar! [:o]
Och än lever dom, nu kan jag se dom utan läsglasögon! Undrar om dom växer så fort eller om det är jag som vant mig vid att se dom...
#29 - 5 januari 2006 14:54
Vad har du för ph i vattnet dom simmar i?

kom just hem med stackarna
#30 - 5 januari 2006 15:01
[quote=Bucket]Vad har du för ph i vattnet dom simmar i?

kom just hem med stackarna[/quote]

Sist jag mätte var det 7,5.

Vad är det för färg på dom? Mina är orange, dvs hannen har väldigt orange fenor, ena honan har oranget längst ut på ryggfenan och en orange fläck på stjärtfenan.
Lillan är grå i vanliga fall, men nu är hon gul (lek- och yngeldräkt) med svarta strimmor + en orange fläck på stjärtfenan.
#31 - 5 januari 2006 16:06
D e inte krångligt, kan göras på massa sätt! Sök på räkmix bare...

Sen blir ju inte kakaduan så värst gammal, men den e ju lättlekt!

Mycket grottor o växter som för dom flesta yngel e bra att ha om man vill få många överlevare...:cool:
#32 - 5 januari 2006 16:15
[QUOTE=Birgitta W]Sist jag mätte var det 7,5.

Vad är det för färg på dom? Mina är orange, dvs hannen har väldigt orange fenor, ena honan har oranget längst ut på ryggfenan och en orange fläck på stjärtfenan.
Lillan är grå i vanliga fall, men nu är hon gul (lek- och yngeldräkt) med svarta strimmor + en orange fläck på stjärtfenan.[/QUOTE]

Mjo hanen har oranga/gula/blå inslag.

Honorna.
En helt grå när dom kom hem.
En var lite Gul/orange

Men jag vet inte.. en har blivit gulaktig nu med svarta stripor. tycker jag

dom kör runt och utforskar nu :)

vad har du för bottensubstrat åt dom?

*EDIT* Bilder

http://img378.imageshack.us/img378/5895/im0050979pp.jpg

http://img378.imageshack.us/img378/9740/im0050982yc.jpg

*EDIT* Fundera inte vad dom där randiga e :) det är humlefiskar.. sambon blev kär som vanligt ;)
#33 - 5 januari 2006 16:18
[quote=GAIS4s]D e inte krångligt, kan göras på massa sätt! Sök på räkmix bare...

Sen blir ju inte kakaduan så värst gammal, men den e ju lättlekt!

Mycket grottor o växter som för dom flesta yngel e bra att ha om man vill få många överlevare...:cool:[/quote]

Kanske ska jag försöka göra räkmix... Har just fått kläm på det där med att kläcka artemia! :)

Jag vet att kakaduorna inte blir så gamla...:( Vill inte tänka så mycket på det![:-75]

Vet inte om man kan behålla av syskonen och para ihop eller om man ska köpa nya så det inte blir inavel, när den dagen kommer... Guppys kan man ju inavla på i många generationer utan att det gör något men dom är nog inte så känsliga.
#35 - 5 januari 2006 21:22
[quote=GAIS4s]Passa på att avla på dom!

http://apistogrammaidiots.com/Fishroom/fishroom.html

http://www.apistogramma.com/cms/The_Gallery/South_American_Cichlids/[/quote]

Åh, vad fina bilderna är! Tack för att du letade fram dom! :p
#36 - 5 januari 2006 21:36
[quote=Bucket]Mjo hanen har oranga/gula/blå inslag.

Honorna.
En helt grå när dom kom hem.
En var lite Gul/orange

Men jag vet inte.. en har blivit gulaktig nu med svarta stripor. tycker jag

dom kör runt och utforskar nu :)

vad har du för bottensubstrat åt dom?

*EDIT* Bilder

http://img378.imageshack.us/img378/5895/im0050979pp.jpg

http://img378.imageshack.us/img378/9740/im0050982yc.jpg

*EDIT* Fundera inte vad dom där randiga e :) det är humlefiskar.. sambon blev kär som vanligt ;)[/quote]

Vad fina dom är? Ser ut som mina, din hanne har kanske lite mer svart på fenorna. Honorna är ju lite grågulaktiga, blir dom mer gula så har dom fått lekdräkt, då blir dom riktigt gula!

Lillan var helt ljusgrå när hon kom, den andra hade mer teckning och orange på ryggfenan.
Nu är lillan knallgul med svarta strimmor, för att ynglen ska se henne!:p

Jag har fin Rådasand till dom. Dom tycker tydligen om att ta sand i munnen och spotta ut har jag sett...

Funderade faktiskt på vad dom där randiga fiskarna var, blev själv lite förälskad...[:-64] Humlefiskar....

Men det får räcka med fiskar nu, börjar bli självproducerande...:D

Lycka till med dom små liven. Mina började leka när dom fick svarta mygglarver! Men nu tycker dom inte om mygglarverna längre verkar det som... vill väl inte ha fler yngel...:rolleyes:

Håll mig underrättad om allt som händer dom. Kul! [:)]
#37 - 8 januari 2006 10:45
hej hopp! :) hur går det med yngel skocken? mina kakaduisar utforskar allt som finns att utforska :D

Ska mata dom med svarta mygglarver då, dom har bara fått torrfoder hittills.
#38 - 8 januari 2006 11:03
[quote=Bucket]hej hopp! :) hur går det med yngel skocken? mina kakaduisar utforskar allt som finns att utforska :D

Ska mata dom med svarta mygglarver då, dom har bara fått torrfoder hittills.[/quote]

Hej! Det går bra med yngelskocken! Lillan tar väl hand om dom och jag försöker låta bli att klanta mig så dom stryker med... [:o]

Jobbigt att kläcka artemia hela tiden, men det får man ta, det är ju så fantastiskt att följa dom!:p

Svårt också att slamsuga botten med en massa yngel överallt. Dom verkar vara mer fria nu, får simma längre bort så det är lätt gjort att få med dom i slamsugen [:O] ! Och slamsuga behövs det eftersom det blir mat över från dom stora. Tycker det ser rätt sunkigt ut ibland!!!

Hoppas dina leker snart! Varmt vatten, svarta mygglarver och en grotta verkar vara allt dom behöver!!!:D
#39 - 8 januari 2006 11:09
[QUOTE=Birgitta W]Hej! Det går bra med yngelskocken! Lillan tar väl hand om dom och jag försöker låta bli att klanta mig så dom stryker med... [:o]

Jobbigt att kläcka artemia hela tiden, men det får man ta, det är ju så fantastiskt att följa dom!:p

Svårt också att slamsuga botten med en massa yngel överallt. Dom verkar vara mer fria nu, får simma längre bort så det är lätt gjort att få med dom i slamsugen [:O] ! Och slamsuga behövs det eftersom det blir mat över från dom stora. Tycker det ser rätt sunkigt ut ibland!!!

Hoppas dina leker snart! Varmt vatten, svarta mygglarver och en grotta verkar vara allt dom behöver!!!:D[/QUOTE]

Roligt :)

hur varmt har du?
har runt 27 nu.

Jag har en rot åt dom + 2 mellanstora blomkrukor.

fast för tillfället flyter en nätkasse med runt 30-40 scalare yngel runt där åxå.. kanske det distraherar dom.

http://img456.imageshack.us/img456/8497/im0051156hg.jpg

där bor dom :)
#40 - 8 januari 2006 11:46
Jag har också runt 27 grader och det tycks dom gilla! [:)]

Väldigt snyggt akvarium! Där borde dom verkligen trivas.

Lillan lekte i en kokosnöt, hannen kunde inte komma in där men det ordnade dom ändå!:p

Öppningen gjorde jag på snedden, drygt 1 cm bred och kanske 2,5 cm lång. Ändå skottade hon igen öppningen så hon får lägga sig på sidan för att ta sig in nu. Dom tycks gilla väldigt trånga öppningar!

Scalarynglen tror jag inte dom bryr sig om. Verkar dom intresserade eller stressade av yngelkassen?
#41 - 8 januari 2006 12:05
[QUOTE=Birgitta W]Jag har också runt 27 grader och det tycks dom gilla! [:)]

Väldigt snyggt akvarium! Där borde dom verkligen trivas.

Lillan lekte i en kokosnöt, hannen kunde inte komma in där men det ordnade dom ändå!:p

Öppningen gjorde jag på snedden, drygt 1 cm bred och kanske 2,5 cm lång. Ändå skottade hon igen öppningen så hon får lägga sig på sidan för att ta sig in nu. Dom tycks gilla väldigt trånga öppningar!

Scalarynglen tror jag inte dom bryr sig om. Verkar dom intresserade eller stressade av yngelkassen?[/QUOTE]

Mest intresserade :) om kör under och plockar mat som faller genom :)
#42 - 8 januari 2006 19:08
Tänk på att värmen kan spela in på hur könsfördelningen blir. Högre temperaturer leder till fler hannar vilket inte är så positivt då de blir svårare att bli av med iom att de flesta vill ha fler honor än hannar. Vid ca 26 grader ska tydligen könsfördelningen bli som mest jämn. Kakaduor är helt ok att hålla i mellan 22-28 grader, men som sagt så ska man tänka på könsfördelningen.
#43 - 8 januari 2006 19:24
[QUOTE=ovj78]Tänk på att värmen kan spela in på hur könsfördelningen blir. Högre temperaturer leder till fler hannar vilket inte är så positivt då de blir svårare att bli av med iom att de flesta vill ha fler honor än hannar. Vid ca 26 grader ska tydligen könsfördelningen bli som mest jämn. Kakaduor är helt ok att hålla i mellan 22-28 grader, men som sagt så ska man tänka på könsfördelningen.[/QUOTE]

Har det inte med ph att göra åxå? det har jag för mig att ph högre än 7.5 bara hanar. eller är jag helt ut och cyklar?
#44 - 8 januari 2006 19:31
...eller tvärtom, så här står det i alla fall i zoopets artbeskrivning om palettciklider: [COLOR=darkslategray]Genom att variera pH-värdet kan man "bestämma" könet på de flesta arter i Pelvicachromis-släktet. Vid ett lägre pH blir det många hanar, vid ett högre pH många honor. [/COLOR][COLOR=black]Men det är ju paletter det, kanske inte all stämmer för kakaduor?
[/COLOR]
#45 - 8 januari 2006 20:01
[QUOTE=Nitra98]...eller tvärtom, så här står det i alla fall i zoopets artbeskrivning om palettciklider: [COLOR=darkslategray]Genom att variera pH-värdet kan man "bestämma" könet på de flesta arter i Pelvicachromis-släktet. Vid ett lägre pH blir det många hanar, vid ett högre pH många honor. [/COLOR][COLOR=black]Men det är ju paletter det, kanske inte all stämmer för kakaduor?
[/COLOR][/QUOTE]

Aha. så det var inte något jag hade drömt då bara :)
#46 - 8 januari 2006 20:30
[quote=ovj78]Tänk på att värmen kan spela in på hur könsfördelningen blir. Högre temperaturer leder till fler hannar vilket inte är så positivt då de blir svårare att bli av med iom att de flesta vill ha fler honor än hannar. Vid ca 26 grader ska tydligen könsfördelningen bli som mest jämn. Kakaduor är helt ok att hålla i mellan 22-28 grader, men som sagt så ska man tänka på könsfördelningen.[/quote]

Jaha, det hade jag ingen aning om!!! Bestäms det redan på romstadiet eller när? Ska kolla temperaturen lite bättre. Inte världens bästa termometer jag har!
Trodde de ville ha varmt för att leka???
#47 - 8 januari 2006 22:38
Mina kakaduor har lekt i lägre temperaturer som 23-24 grader så jag tror inte att det är några problem.
#48 - 8 januari 2006 22:57
[quote=ovj78]Tänk på att värmen kan spela in på hur könsfördelningen blir. Högre temperaturer leder till fler hannar vilket inte är så positivt då de blir svårare att bli av med iom att de flesta vill ha fler honor än hannar. Vid ca 26 grader ska tydligen könsfördelningen bli som mest jämn. Kakaduor är helt ok att hålla i mellan 22-28 grader, men som sagt så ska man tänka på könsfördelningen.[/quote]

Men stämmer det verkligen då? Har du själv märkt nån skillnad? För det vore ju toppen om det verkligen funkar! :)
#49 - 9 januari 2006 00:05
[quote=Nitra98]Men stämmer det verkligen då? Har du själv märkt nån skillnad? För det vore ju toppen om det verkligen funkar! :)[/quote]

Finns ett vetenskapligt arbete om just detta.
Det heter "Untersuchungen zum Einfluss modifikatorischer umweltparameter
auf buntbarsche der gattung Apistogramma"

Väldigt seriöst arbete . Ingår i boken "MERGUS Cichliden Atlas 1" sida 104-202

Enligt denna bok blir andelen honor >80% om temperaturen är 20-23C
ph ska vara 7,5 för att maximera andelen honor.

För att maximera mängden yngel ska man dock ha typ 27-28C vilket ger en massa hanar.

Som den uppmärksamma läsaren redan har insett så är det dock inte
relativa andelen honor man vill optimera för utan totalanantalet honor
vilket ju inte alls blir samma sak, givet alla diagram i boken borde man
dock kunna komma fram till detta.

Troligen 23-24C eller dyl. Kräver dock troligen vad dom flesta skulle kalla för
avancerade kunskaper i matte.

Jag borde kanske återkommer om detta om nån bryr sig, men eftersom mina kakaduor vägrar leka så är andelen honor =0 oavsett temp. & PH :(
#50 - 9 januari 2006 07:09
Här kan man läsa lite mer också om könsfördelning.
http://www.thekrib.com/Apisto/ph-temp-sex.html

Både pH och temperatur verkar påverka, men temperaturen är viktigast. Låg temperatur och högt pH (får givetvis inte vara för högt ;)) ska ge flest honor.

/Mattias

(Min Ap.Macmasteri-hona har förresten stängt in sig i en kokosnöt igen, så nu är det snart nya yngel på gång. :D)
#51 - 9 januari 2006 15:00
Det verkar stämma om man ser till könsfördelningen på mina yngel.
#52 - 9 januari 2006 15:18
Jag har sänkt temperaturen ett par grader till mina kakaduor nu. Dom hade 26-27 grader, om man får tro termometern...

För Lillan vars yngel redan varit frisimmande en vecka så är det förståss försent...

Men den andra honan har troligen rom i sin kokosnöt (sedan igår) och jag undrar om någon vet ifall temperaturen påverkar redan på romstadiet?
Svårt att veta förståss, men det har kanske gjorts experiment?
Man vill ju ha så många honor som möjligt...
#53 - 9 januari 2006 15:19
Jimmy: Tack för informationen! Håller för övrigt tummarna för att även dina kakaduor leker snart. :)
#54 - 9 januari 2006 15:34
[quote=Jimmy]mina kakaduor vägrar leka :([/quote]

Jimmy! Jag är absolut inte någon expert på kakaduor och deras lek mm! [:o]

Men jag ville bara berätta vad jag gjort båda gångerna mina kakaduor börjat leka, och verkat bry sig om sin avkomma.

Jag har gett dom en kokosnöt med riktigt liten ingång och svarta mygglarver (bara en måltid, faktiskt). Allt för att trigga dom till lek. Och det har funkat båda gångerna! :p Honorna har blivit gula inom någon timme och börjat leka!!!

Säkert ett lyckligt sammanträffande men ändå...[:I]

Vet ännu inte om den andra honan får några yngel men hon är i sin kokosnöt fortfarande... Ger sig om någon vecka!

Tidigare har hon lekt 2-3 gånger men har aldrig brytt sig om rom/yngel. Då har hon lekt i ett stenröse med flera in/utgångar...
#55 - 11 januari 2006 12:53
Dessa kakaduor upphör aldrig att förvåna (och förskräcka![:O] )

Som jag berättat tidigare så ville hannen tydligen vara en aktiv far :confused: . Vilket "Lillan" inte tyckte var någon bra idé.
Hon kämpade verkligen för att få bort honom, i timmar! Han gav sig inte, tog in ynglen i munnen, spottade ut dom, vispade med sin stora stjärtfena så dom yrde runt och mamman måste fara runt och hämta tillbaka dom...[:-116]

Började fundera på om inte en skilsmässa vore på sin plats... Flytta honom till ett annat akvarium. Fick ett gott råd om det men hade inte tid just då. Några timmar senare när jag hade tid så var det fullt slagsmål mellan honorna. Dom är snabba och aggressiva! Men hannen delade effektivt på dom, så jag beslöt ha honom kvar :p ! Som polis![:)]

Men NU! Nu är han och Lillan (mamman) mest inne i hennes kokosnöt!!! Och hennes ynglen kom fram för bara en vecka sedan!!!:eek:

Håller dom på och leker (troligtvis)??? Den andra honan har antagligen också yngel i sin nöt...

SÅ: Vad ska jag göra med ynglen? En vecka gamla... Vad kommer att hända? Ska suga upp dom? Kommer dom att bli uppäta?

Jag tror TV:n åker ut, vem behöver den när det är sånt drama i kakadua-karet! :D Har aldrig haft några fiskar (eller andra djur !) som är så dramatiska som dom här! [:D] :eek: :rolleyes:

Hade lovat mig själv att vara cool :cool: i fortsättningen men hur ska man kunna vara det i denna cirkus!!![:o]
#56 - 11 januari 2006 13:47
yngel

Grattis till kullen ,fodret är rätt med artemia jämn vatten kvallite är nummer 2 och att de får lugn i burken bägge föreldrarna vårdar .
#57 - 11 januari 2006 15:07
[quote=mats41]Grattis till kullen ,fodret är rätt med artemia jämn vatten kvallite är nummer 2 och att de får lugn i burken bägge föreldrarna vårdar .[/quote]

Tack för svaret mats41!

Artemia får dom (gillar tydligen inget annat). Bortskämda...

Vattenkvalitén... PH 7,5, Nitriten är på 0,05... [:-116]
Har svårt få bort matresterna, ger djupfryst mat till dom stora, tycker det är svårt slamsuga med yngel överallt... En gång fick jag av misstag upp 4-5 yngel. [:O] Men det var OK att släppa tillbaka dom..

Lugn och ro? Det är inget jag kan råda över :rolleyes: . Barn ska väl inte leva mitt i en dramatisk dokusåpa...:D

Sedan vet jag inte hur mycket alla invånare störs av mitt slamsugande och vattenpåfyllande...:)
#58 - 11 januari 2006 15:45
Mina yngel äter endast levande mat de första veckorna, dvs nykläckt artemia samt ibland mikromask. När de blir lite större kan man pröva att ge dem frysta bosmider och sen varteftersom de växer brukar de ta mer fryst mat som artemia, mygglarver osv.
#59 - 11 januari 2006 15:51
[quote=ovj78]Mina yngel äter endast levande mat de första veckorna, dvs nykläckt artemia samt ibland mikromask. När de blir lite större kan man pröva att ge dem frysta bosmider och sen varteftersom de växer brukar de ta mer fryst mat som artemia, mygglarver osv.[/quote]

Tack för svaret! Dig kan man alltid lita på! [:)]

Då ska jag inte försöka tvinga på dom bosmider (dom spottar ut det!) utan fortsätta mitt artemia-kläckande!:p

Skulle önska jag kunde vänja dom vid torrfoder så småningom... För de kommande ägarnas skull! [:o]
#60 - 11 januari 2006 21:35
haha. ruljans i kakadu karet :) ena honan kör in och ut under en kruka.

Hanen fattar 0 ännu.. men varje gång han kommer lite i närheten så kör hon ut mot honom och börjar "flaxa" med fenorna. hanen lägger sig lite på sidan stilla och böjjer bakfenan och så slutar det med att den andra honan kommer i rusande in i "lovehögen" :)

fasen va roliga fiskar detta var tå.. tack Birgitta W :)
#61 - 11 januari 2006 21:43
[quote=Bucket]haha. ruljans i kakadu karet :) ena honan kör in och ut under en kruka.

Hanen fattar 0 ännu.. men varje gång han kommer lite i närheten så kör hon ut mot honom och börjar "flaxa" med fenorna. hanen lägger sig lite på sidan stilla och böjjer bakfenan och så slutar det med att den andra honan kommer i rusande in i "lovehögen" :)

fasen va roliga fiskar detta var tå.. tack Birgitta W :)[/quote]

Och roligare blir det! Man har aldrig en trist stund med kakaduor, det har då jag märkt!!!

Nu har Lillan mer och mer överlåtit barnbestyren till pappan medan hon är i kokosnöten och tar hand om nästa yngelkull!

Jag undrade vart ynglen tagit vägen (uppätna var min första tanke[:O] ) för när jag skulle mata ynglen med artemia ikväll såg jag inga yngel.
Lillan var framme men ynglen borta. Hon åkte ut och in i kokosnöten.

Jag tryckte i alla fall ut artemian där de brukar vara och strax kom hannen med hela ungskocken!!!

Din hanne kommer snart att fatta vad honan vill och då jagar dom bort den andra honan. Snart har säkert du också en skock yngel att oroa dig för...[:D]

Mer drama kommer...:p
#62 - 11 januari 2006 21:47
[QUOTE=Birgitta W]Och roligare blir det! Man har aldrig en trist stund med kakaduor, det har då jag märkt!!!

Nu har Lillan mer och mer överlåtit barnbestyren till pappan medan hon är i kokosnöten och tar hand om nästa yngelkull!

Jag undrade vart ynglen tagit vägen (uppätna var min första tanke[:O] ) för när jag skulle mata ynglen med artemia ikväll såg jag inga yngel.
Lillan var framme men ynglen borta. Hon åkte ut och in i kokosnöten.

Jag tryckte i alla fall ut artemian där de brukar vara och strax kom hannen med hela ungskocken!!!

Din hanne kommer snart att fatta vad honan vill och då jagar dom bort den andra honan. Snart har säkert du också en skock yngel att oroa dig för...[:D]

Mer drama kommer...:p[/QUOTE]

Jee :D sambon sitter som klistrad och tittar på vad som händer fastän ljuset slocknade för 15 minuter sen :)

vart fan ska man börja lägga alla yngel :) har juh legenheten full med akvarier. när man har varit ute och kommer in är det som att stiga in i amazonas :O

Måste skaffa en odlingsställning. 9*60liter :D

ojoj
#63 - 11 januari 2006 21:50
Helt otroligt vilka fiskar ni har! Jag följer med spänning och skratt alla era (fiskars) turer.

Vad tusan ska ni göra med de små??? Synd att man inte bor i närheten, jag är lite sugen på dom roliga produktiva kakaduorna.

Vet ni om det funkar med några andra fiskar tillsammans med dem?
#64 - 11 januari 2006 22:07
Jag kommer nog snart att kunna sälja kakaduor, vill bara att mina honor ska växa till sig lite. Hannar har jag som är säljklara men oftast vill man ha fler honor än hannar.
#65 - 11 januari 2006 22:10
Oj då, låter intressant. Vet du vilka fiskar man kan ha tillsammans med dem?
#66 - 11 januari 2006 22:15
Det beror ju på vad det är för kar de ska gå i.
#67 - 11 januari 2006 22:18
Du menar storlek då? Har inte riktigt bestämt mej men runt 80-100 liter.
#68 - 11 januari 2006 22:23
Ja, du kan ju ha ngn mal och ett litet stim med tetror eller liknande. Kan bli jobbigt om du får yngel som du vill dra upp bara.
#69 - 11 januari 2006 23:04
[quote=svea]Oj då, låter intressant. Vet du vilka fiskar man kan ha tillsammans med dem?[/quote]

Jag har ju mina kakaduor ensamma i ett 60-liters kar (75 cm långt dock). Hade tänkt skaffa några andra fiskar också, såg rätt tomt ut i karet...:rolleyes: Men ovj78 menade att det snart skulle bli full rulle där med alla yngel! Och det är ju sant nu, verkar det som. Ifall det är två kullar till på gång! :p

Och så har jag en känsla av att dom blommar ut bättre när dom inte har andra fiskar att slåss mot. Intrigerna tätnar...[:-116]

Jag har fått avskärma mellan reviren. Rest en större platt sten och lagt javamossa på ett stenröse, så honorna inte ser varandra hela tiden...[:)]
#70 - 13 januari 2006 15:51
Det dyker upp nya frågor hela tiden om dessa kakaduor... Men snart är jag kanske fullärd och kan undervisa andra!?? :p

Det jag undrar över nu är egentligen två saker:

1) Den ena honan har troligen yngel i sin kokosnöt. Dom kommer i så fall ut någon gång mellan söndag och tisdag. :p
Jag har försökt skärma av deras revir så dom inte ska reta sig på varandra för mycket. Dom ser varandra rätt bra ändå... [:-116]
Men hur blir det när ynglen är ute. Mellan henne och Lillan. Dom mopsar sig ju mot varandra redan nu.
Sedan blir väl den andra honan ännu mer aggressiv???
Några tips?

2) Lillan har troligen också rom/yngel i sin kokosnöt och hon försöker fördela omsorgerna mellan dom större ynglen (1 1/2 vecka ute) och dom i kokosnöten. Ibland tar hannen med sin ungarna på en tur för att avlasta henne!!! :D

Jag har sett att hon ibland när hon kommer ut ur sin kokosnöt har med sig någon luddig liten rosa prick som hon spottar ut. Är det ägg som möglat?
Dom kanske inte är befruktade? (Skulle egentligen vara lika bra med tanke på hur små hennes förra yngel är!)

En fråga till: Jag har läst att det händer att dom äldre syskonen äter upp dom yngre [:-82] . Är det sant? Måste jag plocka bort dom små som är ute nu? Klarar dom sig då?
#71 - 13 januari 2006 15:56
Det var en viril hanne du fick tag på, måste jag säga!
#72 - 13 januari 2006 16:00
[quote=svea]Det var en viril hanne du fick tag på, måste jag säga![/quote]

Jag är rädd för det... [:o] Kan bli lite för mycket också...

Men jag vet inte än om han lyckats göra några yngel denna gång...:p
Men nog verkar det så eftersom honorna är så mycket i sina kokosnötter...:rolleyes:
#73 - 14 januari 2006 11:16
[quote=Birgitta W]

1) Den ena honan har troligen yngel i sin kokosnöt. Dom kommer i så fall ut någon gång mellan söndag och tisdag. :p
Jag har försökt skärma av deras revir så dom inte ska reta sig på varandra för mycket. Dom ser varandra rätt bra ändå... [:-116]
Men hur blir det när ynglen är ute. Mellan henne och Lillan. Dom mopsar sig ju mot varandra redan nu.
Sedan blir väl den andra honan ännu mer aggressiv???
Några tips?

[/quote]

Jag har läst ganska mycket om Kakaduan trots att jag inga har, jag är intresserad att ha ett par stycken. Då Kakaduan är harembetingad så vill hanen ha massa honor omkring sig. Hanens revir är ca 1,2m i diameter och honans revir är bara 0,2m i diameter så i ett vanligt 180liters kar skulle man kunna ha 5 honor och en hane utan problem. Skulle sedan alla yngel klara sig så skulle det nog bli en väldig fisksoppa. Så de starkaste ynglena kommer att överleva. Sen är det ju så med kakaduan att de vill ha ganska tätt med växter och det främjar både att reviren inte blir så stora och att de kan gömma sig.
#74 - 15 januari 2006 18:35
Satt och glodde på kakaduorna nu ikväll då det inte finns annat än det jävla presidentvalet på teve ikväll.

Den mindre honan har blivit riktigt jäkla gul/svart och jagar den andra honan hela tiden.. hon håller sig runt en trärot som jag har mitt i akvariet. när hanen kommer nära så kör hon ut mot honon och biter/nafsar lite under magen på honom, för att sedan köra tillbaka mot sin rot.

är hon leksugen?
#75 - 15 januari 2006 18:41
[quote=Bucket]Satt och glodde på kakaduorna nu ikväll då det inte finns annat än det jävla presidentvalet på teve ikväll.

Den mindre honan har blivit riktigt jäkla gul/svart och jagar den andra honan hela tiden.. hon håller sig runt en trärot som jag har mitt i akvariet. när hanen kommer nära så kör hon ut mot honon och biter/nafsar lite under magen på honom, för att sedan köra tillbaka mot sin rot.

är hon leksugen?[/quote]

Verkar som om hon har yngel i roten! :p

Min "Lillan" blev gul när hon lekte och ännu gulare och med svart teckning precis innan hon kom ut med sina yngel! De lär få den teckningen för att ynglen ska se sin mamma tydligare!!! :D

Snart så får du ta fram förstorningsglaset och kolla under magen på henne när hon simmar! När "Lillan" kom ut med sina yngel trodde jag först hon fläktade så med fenorna att hon yrde upp sand! [:)] Men det var millimetersmå yngel!

Spännande! Håll mig underrättad och håll utkik! :p
#76 - 15 januari 2006 18:44
[QUOTE=Birgitta W]Verkar som om hon har yngel i roten! :p

Min "Lillan" blev gul när hon lekte och ännu gulare och med svart teckning precis innan hon kom ut med sina yngel! De lär få den teckningen för att ynglen ska se sin mamma tydligare!!! :D

Snart så får du ta fram förstorningsglaset och kolla under magen på henne när hon simmar! När "Lillan" kom ut med sina yngel trodde jag först hon fläktade så med fenorna att hon yrde upp sand! [:)] Men det var millimetersmå yngel!

Spännande! Håll mig underrättad och håll utkik! :p[/QUOTE]

fasen.. måste kolla lite närmre på roten.. vad har rommen för färg? vet du?
Bilagor:
#77 - 15 januari 2006 18:49
[quote=Bucket]fasen.. måste kolla lite närmre på roten.. vad har rommen för färg? vet du?[/quote]

"Lillan" har ju lekt igen och hon kommer ut med rosa/oranga små prickar och spottar ut. Tror att det är obefruktade ägg, dom är lite ludna. Men befruktade har kanske en annan färg.:confused:

Det tar ju bara 2 1/2 dag innan rommen kläcks så det är möjligt det redan är larver/yngel där. Jag skulle inte stört henne... [:O]

Har hon grävt upp en kulle framför öppningen?
#78 - 15 januari 2006 18:50
jag har följt denna tråd ett tag nu, och kan nu en massa mer om kakaduorna och igår la minna ägg för första gången i ett 75l kar =) hoppas det håller.
#79 - 15 januari 2006 18:53
[QUOTE=Birgitta W]"Lillan" har ju lekt igen och hon kommer ut med rosa/oranga små prickar och spottar ut. Tror att det är obefruktade ägg, dom är lite ludna. Men befruktade har kanske en annan färg.:confused:

Det tar ju bara 2 1/2 dag innan rommen kläcks så det är möjligt det redan är larver/yngel där. Jag skulle inte stört henne... [:O]

Har hon grävt upp en kulle framför öppningen?[/QUOTE]

nja.. det är som det jag inte förstår.. det är som en helt vanlig ihålighet som hon vaktar.. ingen grop eller något annat. eller någon kruka.. bara ett hål genon roten.
#80 - 15 januari 2006 18:56
[quote=siwep]jag har följt denna tråd ett tag nu, och kan nu en massa mer om kakaduorna och igår la minna ägg för första gången i ett 75l kar =) hoppas det håller.[/quote]

GRATTIS! :p Har du sett rommen?

Mina leker hela tiden tycker jag. "Lillan" lekte en gång i en självgrävd grund grotta. Blev inget av det. Sedan i kokosnöten gick det bra! :D

Den andra honan har lekt 2-3 gånger utan framgång. Nu tror jag hon också har yngel i sin kokosnöt. [:)] I så fall kommer de ut nu i början på veckan!

Spännande! Och "Lillans" andra kull borde komma ut i slutet på veckan...

OM det nu blir något...:confused:
#81 - 15 januari 2006 19:08
#82 - 15 januari 2006 19:13
[quote=Bucket]http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=588343

såhär gul e hon[/quote]

YES! Som "Lillan" nu när hon har yngel!!! [:D] Innan, när hon lekte, var hon inte LIKA gul!

Var beredd med artemia om någon dag! :p Lillan tog ut sina efter bara 5 dagar, det brukar visst ta 7 dagar.

Vet du när dom lekte?Har hon grävt för ingången till sin grotta?

Oh, vad spännande! Jag lever mig riktigt in i era känslor!!! :p
#83 - 15 januari 2006 19:13
jaaaa men det är bara 8 ägg =). men det är kul ialla fall. hade 2 honor med min hane i 74:an sen flyttade jag den utstöta honan till mitt 375l. men 8 ägg känns ganska lite faktiskt =( eller??
#84 - 15 januari 2006 19:16
[quote=siwep]jaaaa men det är bara 8 ägg =). men det är kul ialla fall. hade 2 honor med min hane i 74:an sen flyttade jag den utstöta honan till mitt 375l. men 8 ägg känns ganska lite faktiskt =( eller??[/quote]

Det är väl jättebra att det är några alls! Dom leker snart igen, och igen, och...! :D

Bra att börja öva med 8 st. "Lillan" har 15-20 yngel (lite svårt att räkna dom!). :p
#85 - 15 januari 2006 19:21
mm men min hona "har inget namn för tillfället" är himmla bra vakt ialla fall, och hon åker hela tiden och skakar för hanen som vaktar hela reviret så det är riktigt teamwork =) ps hur gör man smilisar?? =s
#86 - 15 januari 2006 19:26
[QUOTE=siwep]mm men min hona "har inget namn för tillfället" är himmla bra vakt ialla fall, och hon åker hela tiden och skakar för hanen som vaktar hela reviret så det är riktigt teamwork =) ps hur gör man smilisar?? =s[/QUOTE]

du lägger : (kolon) istället för = (likamed) :)
#87 - 15 januari 2006 19:28
(=)) (:))
#88 - 15 januari 2006 19:28
jaaaaaa (:p)
#89 - 15 januari 2006 19:31
[quote=siwep]hur gör man smilisar?? =s[/quote]

När du ska svara kan du antingen svara "snabbsvar". När du får upp rutan så går du till "avancerad" under rutan. Då kommer smilisarna upp!:)

Eller också trycker du på "svara med citat", då kommer dom upp automatiskt. Vill du inte ha med citatet markerar och deletar du det.[8D]

Min andra hona har inget namn,... hon är bara "den andra honan!. Måste komma på något. Tänkt på Redhead eftersom hon har oranget längst ut på ryggfenan, det har inte "Lillan". [:D]
#90 - 17 januari 2006 11:50
Nu blir jag förvirrad av mina kakaduor - igen!!! Trodde jag var beredd på det mesta...

Alltså, den större honan har varit inne i sin kokosnöt nästan hela tiden sedan hon lekte. Tänkte att hon hade rom/yngel. I så fall skulle dom komma ut idag senast.

Lillan har också lekt och pysslat om något i sin kokosnöt, några dagar efter den andra honan.

NU såg jag plötsligt yngel simma uppe i[I][/I] akvariet på Lillans sida[I][/I], inte på botten som Lillans tidigare kull... Domvar inte så små som dom borde vara!

Både Lillan och hannen är inne på den andra honans revir och hon tvingas in i sin kokosnöt...

Ibland tar Lillan ungarna i munnen och spottar ut och ibland verkar hon svälja dom!!!

Misstänker att dom rövat den andra honan yngel... Förstår ingenting nu. Lillan ska inte kunna ha så stora yngel! Och som simmar uppe i akvariet. Tog minst en vecka innan Lillans förra kull simmade så högt upp!!!:confused: :confused: :confused:

Ska jag försöka plocka upp dom? Men dom är ändå så små, som endlers yngel ungefär, men inte så små som nyfödda kakaduor...
#91 - 17 januari 2006 12:00
NÄÄÄ!!! :eek: :(

Nu har jag med egna ögon sett hur hannen stack in huvudet i den andra honans koksnöt och simmade till Lillans revir och spottade ut en mängd yngel!!![:(]

Stackars "Redhead"! Och inte verkar Lillan och hannen bry sig så särskilt mycket om ynglen!!! Det är väl därför dom simmar vind för våg. :mad:

Hoppas dom klarar sig. Har försökt ge dom artemia nu. Kanske ska jag slamsuga upp dom? Svårt när dom är så utspridda...[:O]

Är det någon som varit med om detta???:confused: :confused: :confused:
#92 - 17 januari 2006 13:23
[QUOTE=Birgitta W]NÄÄÄ!!! :eek: :(

Nu har jag med egna ögon sett hur hannen stack in huvudet i den andra honans koksnöt och simmade till Lillans revir och spottade ut en mängd yngel!!![:(]

Stackars "Redhead"! Och inte verkar Lillan och hannen bry sig så särskilt mycket om ynglen!!! Det är väl därför dom simmar vind för våg. :mad:

Hoppas dom klarar sig. Har försökt ge dom artemia nu. Kanske ska jag slamsuga upp dom? Svårt när dom är så utspridda...[:O]

Är det någon som varit med om detta???:confused: :confused: :confused:[/QUOTE]

men jävla hane.. jag har inget råd hur du ska göra men.

om du har något annat tomt kar att lägga som i så skulle nog jag ha fångat upp dom.

men vilken jävlel till pappa altså
#93 - 17 januari 2006 13:43
[quote=Bucket]men jävla hane.. jag har inget råd hur du ska göra men.

om du har något annat tomt kar att lägga som i så skulle nog jag ha fångat upp dom.

men vilken jävlel till pappa altså[/quote]

Just när man trodde man sett allt... [:-82] Hannen tar sig alltså in i Redheads kokosnöt medan hon är där inne och kommer ut med munnen full med yngel!

Lillan verkar inte uppskatta gesten...:rolleyes: Hon samlar inte ihop dom som hon gjorde med sina egna. Dom höll hon på några centimeters avstånd i början. Dessa simmar i hela akvariet, det är 75 cm långt! Hon har varit och hämtat yngel som varit i stenröset. Men ibland verkar det som om hon sväljer dom...

Hon borde ju ha egna yngel i sin kokosnöt, om det nu blev något av leken!

Jag sprutade in artemia i Redheads kokosnöt, ifall det är några yngel kvar. Men hannen har varit där och inte kommit ut med några fler så dom är väl kanske slut nu [:(] ...

Tycker så synd om henne! När hon efter flera misslyckade lekar äntligen får egna yngel så kidnappar hannen dom! [:O]

Skulle vara intressant att veta om någon mer har så här dramatiska fiskar, om det bara är kakaduor som är så här, eller kanske det bara är mina kakaduor... :confused: Dom hamnade hos fel person. Jag avskyr bråk och intriger. Är känd för det bland släkt och vänner!!!

Men visst är dom spännande, mina kakaduor...[:-64]

Jag har ett yngelkar (33 l) men där har jag 6 halvstora guppy-yngel som kommer att äta upp kakadua-ynglen. Men dom är bortlovade och ska hämtas snart så då tar jag nog upp ynglen. Eller så stoppar jag guppisarna i sällskapsakvariet, fast där blir det överbefiskat då (heter det så :D ).

Förresten, hur går det med din knallgula hona???
#94 - 17 januari 2006 13:51
Nähä, ynglen var inte slut i Redheads kokosnöt, nu kom hannen ut med en drös igen och spottade ut i hennes revir... :(

Kan någon ge ett tips hur man ska kunna mata dessa små som är spridda i hela akvariet? :confused: Den förra kullen var det ju bara att spruta artemia där som mamman var så var ynglen där också.
#95 - 17 januari 2006 16:07
Dvärgciklider är kända för att kunna kidnappa varandras yngel, jag misstänker faktiskt att mina gjorde det för ett tag sedan, jag hade två honor i ett 105 liters kar och den ena honan lekte, den andra honan vart bryskt undanjagad och jag vart tvungen att flytta på henne, hon var en orange variant och den honan som hade rommen var tripple red. Nu när ynglen börjar växa till sig och färga ut ser de dock misstänkt oranga ut... Detta får mig att misstänka att det kanske var den oranga honan som lekte men att hon sedan blev bortjagad av den andra honan som tog över. Apistogrammor ska ju vara monogama men jag har inte haft några framgångar än med flera honor i samma kar utan bäst har det fungerat när jag haft ett par, men det beror ju också på hur stort karet är. Ang att sprida ut maten så är det väl bara att mata på flera olika ställen.
#96 - 17 januari 2006 16:19
[quote=ovj78]Ang att sprida ut maten så är det väl bara att mata på flera olika ställen.[/quote]

Jag sprider ut artemian i hela karet! För dom är överallt nu. [:O]

Jag hoppas att om Lillan har yngel i kokosnöten så kanske hon tar hand om dessa kidnappade stackare också... Blir mer mammig kanske, och samlar ihop dom. [:-116]

Konstigt nog är det inte Lillan som stulit några yngel, det är hannen! Han är inne i kokosnöten lite då och då fortfarande för att kolla så han inte missat några...[:(!]
#97 - 17 januari 2006 16:24
Konstigt nog är det inte Lillan som stulit några yngel, det är hannen! Han är inne i kokosnöten lite då och då fortfarande för att kolla så han inte missat några...[:(!][/quote]

Vad "säger" den andra honan då? Vaktar hon fortfarande den (tomma?) grottan?

För övrigt "häller jag bara i" artemian i mitt 152 liters kar,(alltså på "ett" ställe...) ynglen hittar maten ändå. :)
#98 - 17 januari 2006 16:44
[quote=Nitra98]Vad "säger" den andra honan då? Vaktar hon fortfarande den (tomma?) grottan?

För övrigt "häller jag bara i" artemian i mitt 152 liters kar,(alltså på "ett" ställe...) ynglen hittar maten ändå. :)[/quote]

Hannen har tyranniserat henne i kanske en vecka! Verkligen jagat henne hårt och tryckt in henne i kokosnöten så fort hon visat sig! [:(!]

Jag tyckte det var konstigt eftersom han tog hand om Lillan när hon hade yngel i sin nöt. Tänkte att Redhead har nog inte yngel då... Men det hade hon...

Nu är hon så gott som hela tiden i nöten. Måste vara för han och Lillan tolererar inte att hon visar sig...[:(] Såg ett yngel där utanför hennes nöt nyss... Det är KAOS i karet, känns det som...:(

Bra idé att bara stjälpa i artemian. Ska göra det i fortsättningen. Förra kullen höll sig ju på ett ställe, hos sin mor på botten, så då tog jag en spruta och sprutade ner artemian dit. :p

Nu är det stora och små yngel i hela karet... Tack för tipset!
#99 - 17 januari 2006 16:51
[quote=Birgitta W]Hannen har tyranniserat henne i kanske en vecka! Verkligen jagat henne hårt och tryckt in henne i kokosnöten så fort hon visat sig! [:(!]
[/quote]

Stackaren! [:o]
#100 - 17 januari 2006 16:58
[quote=Nitra98]Stackaren! [:o][/quote]

Ja, det gör ont i hjärtat att se henne...[:(] När hon nu äntligen fick yngel!

Men allt ändrar sig fort i detta akvariet så vem vet. Hon kanske mopsar upp sig, om hon nu har några yngel kvar...[:o]
#101 - 17 januari 2006 17:31
Måste tillstå att trots att jag har egna kakaduor med yngel så är det nästan mer spännande att följa vad som händer i ditt kar! :D Rena dokusåpan ju!
#102 - 17 januari 2006 21:13
[quote=Nitra98]Måste tillstå att trots att jag har egna kakaduor med yngel så är det nästan mer spännande att följa vad som händer i ditt kar! :D Rena dokusåpan ju![/quote]

Så det brukar inte vara så här med kakaduor?
Och jag som bara ville föda upp små söta yngel, se mammorna ta hand om dom i lugn och ro... jo pyttsan!!![:o]

När jag kom hem i kväll såg jag bara ett par småyngel! Undrar om hannen bara tog dom från Redhead för skojs skull? För att han inte unnade henne ha dom??? :mad: Hoppas dom gömt sig i Javamossan. Men tidigare idag var dom ju inte rädda utan simmade lugnt runt överallt. Säkert 20 stycken!!! [:(]

Inte lätt veta vad man ska göra!
#103 - 17 januari 2006 21:24
[quote=Birgitta W]Så det brukar inte vara så här med kakaduor?
Och jag som bara ville föda upp små söta yngel, se mammorna ta hand om dom i lugn och ro... jo pyttsan!!![:o]

När jag kom hem i kväll såg jag bara ett par småyngel! Undrar om hannen bara tog dom från Redhead för skojs skull? För att han inte unnade henne ha dom??? :mad: Hoppas dom gömt sig i Javamossan. Men tidigare idag var dom ju inte rädda utan simmade lugnt runt överallt. Säkert 20 stycken!!! [:(]

Inte lätt veta vad man ska göra![/quote]

Mitt kakaduapar lekte frösta gången i en väldigt trång rot, men nu när jag flyttat dem till et eget kar och skaffat en till hona så leker de inte mer...Därför är det så lugnt i mitt kar, jag har ju visserligen yngel, men de är så stora så de sköter sig själva nu...Jag hoppas verkligen att det blir lek så småningom igen, tänk om de inte trivs i egna karet! :(

Kan inte dina yngel ha gömt sig för att det är kväll? Mina palettciklider var ute med sina yngel för första gången idag (jippi, där händer det iaf nåt!!!) men mamman har "nattat" dem i kokosnöten nu på kvällen...
#104 - 17 januari 2006 21:39
Lillan tog in sina yngel i kokosnöten när dom var små (bara två veckor sedan!).

Jag triggade mina att leka genom att ge svarta mygglarver. Gick jättefort! :p Men nu ska här inte triggas mer...[:(!]

Jag hoppas verkligen att dom lever! [:-116] [:o]

Klart att dina trivs i sitt nya kar! Har dom var sitt lite avgränsat revir? Och var sin bra grotta?

Precis som om jag är något expert... :rolleyes: Det går ju så bra med min kakadua-uppfödning...[:I]
#105 - 17 januari 2006 21:53
Jodå, de har varsin kokosnöt i varsin ände av karet och en "hög" med sten och rötter i mitten...Svarta mygglarver har de fått i mängder, även små och stora vattenbyten och höjning av temperaturen...MIN "lillan" är väldigt gul till skillnad från den större honan, men visar i övrigt inget som helst lekbeteende...Funderar på att prova med "Lillan" och hanen i (ytterligare) ett eget kar, bara de två, de kanske blir lite störda av övriga innevånare?
#106 - 17 januari 2006 21:54
[quote=Nitra98]Jodå, de har varsin kokosnöt i varsin ände av karet och en "hög" med sten och rötter i mitten...Svarta mygglarver har de fått i mängder, även små och stora vattenbyten och höjning av temperaturen...MIN "lillan" är väldigt gul till skillnad från den större honan, men visar i övrigt inget som helst lekbeteende...Funderar på att prova med "Lillan" och hanen i (ytterligare) ett eget kar, bara de två, de kanske blir lite störda av övriga innevånare?[/quote]

Hannen kanske inte fattar varför hon har blivit gul... :D Han kanske är rädd att hon fått gulsot!!! :p [:D]
#107 - 17 januari 2006 22:14
Kanske det! :D
#108 - 18 januari 2006 19:30
nu har minna yngel (5-7 st) blivit kläckta och ligger och sprattlar under en krukskiva. :D. men nu börjar hanen och hona gräva ut en ny grotta under en rot , kanske de vill leka igen ?? nej, de vill nog kanske bara ha en till grotta som de kan flutta ynglerna till.. minna paletter flytade en gång upp till 7 gånger mellan olika grottor innan ynglerna var frisimmande.
#109 - 19 januari 2006 20:54
Lycka till med ynglen!!! Vad kul!:p

Redheads alla yngel var uppätna i går morse! [:(] Jag gav dom större ynglen artemia, men dom var inte hungriga!!! Låg bara på botten...Hade nog ont i magen efter frossandet på sina halvsyskon...:mad:

Förstår inte hur Lillan, hannen och ynglen kunnat sätta i sig sån massa yngel. Var nog 20-30 stycken! Minst.

Redhead är totalt utmobbad och Lillan har övertagit hennes revir...:(
Nu funderar jag på att ta bort ynglen (ifall det blir fler småttingar) och möblera om i Redheads revir, göra det bättre kanske.
Är det en bra idé??? :confused:
#110 - 19 januari 2006 21:17
Att ynglen ligger stilla på botten och inte vill äta artemia tycker jag låter illavarslande...
#111 - 19 januari 2006 21:49
[quote=ovj78]Att ynglen ligger stilla på botten och inte vill äta artemia tycker jag låter illavarslande...[/quote]

Det var i onsdags morse... nu är det fart på dom igen...:p Jag tror dom var så proppmätta efter att ha frossat på sina syskon att dom inte orkade röra sig! När jag tittade på deras magar, när jag begrep varför dom var så stilla, så var dom precis kantiga!!! [:O]
Nu äter dom och busar som vanligt, som tur är!!!

Hur tycker du jag ska göra med ynglen? Ta upp dom när jag blivit av med mina guppisar som är i yngelakvariet? Tänkte, om det blir nya yngel så kalasar dom kanske på dom också, nu när dom fått smak för småsyskon...[:O]

Eller är det bättre att låta dom gå med föräldrarna, det är drygt 2 veckor sedan dom kom fram.

Tänkte ta upp lite Endlers guppy också och ha där.

Och det där med att möblera om och förbättra Redheads revir... Kanske får hon tillbaka det då...??? Dessa kakaduor... Och mina tycks vara värre än andras...
#112 - 19 januari 2006 22:03
Vad är dina planer med ynglen? Ska du försöka rädda alla kullar och föda upp dem? Då behöver du ganska många kar eller backar eftersom fiskarna kommer att fortsätta leka regelbundet, eller vill du bara hålla arten i ditt akvarium och inte odla? I sånna fall tycker jag att du ska ha kvar ynglen i samma kar och sen sälja dem eller ge bort dem när de är tillräckligt stora, sen kommer det en ny kull. Under tiden de växer så kommer föräldrarna att leka igen och deras yngel kommer förmodligen att bli mat.
#113 - 19 januari 2006 22:55
[quote=ovj78]Vad är dina planer med ynglen? Ska du försöka rädda alla kullar och föda upp dem? Då behöver du ganska många kar eller backar eftersom fiskarna kommer att fortsätta leka regelbundet, eller vill du bara hålla arten i ditt akvarium och inte odla? I sånna fall tycker jag att du ska ha kvar ynglen i samma kar och sen sälja dem eller ge bort dem när de är tillräckligt stora, sen kommer det en ny kull. Under tiden de växer så kommer föräldrarna att leka igen och deras yngel kommer förmodligen att bli mat.[/quote]

Usch, jag har nog inga direkta planer! [:o] Förstår vad du menar med att det behövs massor med akvarier eller backar för att föda upp alla yngel...

Kan bara inte se yngel-stackarna bli mat. Tycker synd om mammorna också.... [:(] Är nog bland det blödigaste som finns!:rolleyes:

Men du har naturligtvis rätt att det bästa är att ha kvar dom hos föräldrarna tills dom kan få nya hem och låta småsyskonen bli mat... [:O] [:(] [:o]

Kanske jag lyckas förhärda mig... :cool:

Han jag köpte kakaduorna av sa att han köper alla yngel jag får... Men dom ska ju tas om hand tills dom blir så stora! Hur lång tid tar det?
#114 - 20 januari 2006 08:50
De ska nog minst vara 3-4 månader innan du kan sälja dem till butik, och det är snarare i underkant.
#115 - 21 januari 2006 13:06
joo nu har minna yngel också blivit frisimmade :D .. efter bara 4-5 dagar efter att äggen kläcks?? e de normalt. ynglerna kan knappt simma ytan bara flyter runt och ligger på botten. tyvärr e det bara minst 5 st. (allt jag har kunnat se) :( ha nu startat artemia kläckning så att de kan bli mätta.
#116 - 21 januari 2006 14:19
[quote=siwep]joo nu har minna yngel också blivit frisimmade :D .. efter bara 4-5 dagar efter att äggen kläcks?? e de normalt. ynglerna kan knappt simma ytan bara flyter runt och ligger på botten. tyvärr e det bara minst 5 st. (allt jag har kunnat se) :( ha nu startat artemia kläckning så att de kan bli mätta.[/quote]

Grattis till ynglen! :D

Min Lillan tog ut sina redan efter 5 dagar. Tror det beror på hur farlig dom bedömer omgivningen vara.

Svårt se hur många det är när dom är så små och bara kryllar på botten. Men 5 stycken är väl bra??? :p
#117 - 21 januari 2006 14:36
aa men nu ser jag bara 2-3 men hanen och honan e bra kompisar i alla fall :). men honan vallar inte runt ynglen utan de e på samma ställe hela tiden
#118 - 21 januari 2006 14:49
Det låter som att de inte är frisimmande än utan fortfarande larver (?). Då ligger de på botten i en hög och gör små ansatser till att simma då och då. Frisimmande är de först när de simmar omkring.
#119 - 21 januari 2006 15:11
[quote=siwep]aa men nu ser jag bara 2-3 men hanen och honan e bra kompisar i alla fall :). men honan vallar inte runt ynglen utan de e på samma ställe hela tiden[/quote]

Lillan vallade inte runt sina yngel heller första dagarna, de var nästan på samma ställe hela dagen. Men på natten tog hon in dom i kokosnöten.

Snart blev dom mer frisimmande. [:)]
#120 - 23 januari 2006 21:03
aa men denna lek blev misslyckad som jag trodde men honan och hanen e ialla fall inte sura på varandra :). bättre lycka nästa gång.
#121 - 23 januari 2006 21:29
Birgitta W: Hur går det med dina kakaduor? Du har ju inte "sagt" nåt på flera dar ju! *nyfiken* :)
#122 - 23 januari 2006 21:40
Just det, jag undrar oxå. Håll oss inte på halster.
#123 - 23 januari 2006 22:04
Haha! Jag har berättat lite i andra trådar när någon undrat...! :)

"Lillan" har med största sannolikhet yngel i sin kokosnöt nu. Dom borde komma ut om ett par dagar... :p Sist bar hon ut korn efter korn av rommen som var möglig. Denna gång bara något enstaka.
Hon är jättesur på sina "stora" ungar och jagar iväg dom.

Den andra honan "Redhead" är totalmobbad av både "Lillan" och hannen. Ynglen är i hennes revir också men hon jagar dom. Hackordningen... Fast hannen sjasar iväg "Lillan" när hon är i fel revir, alltid nåt!

"Redhead" är väldigt gul men jag vet inte om hon har rom/yngel. Dom blir väl middagsmat igen i så fall...[:(]

Inbillar mig ibland att dom stora ynglen blir färre... men dom är ju utspridda överallt nu. Vet inte om jag ska plocka upp dom och ha dom med Endlers yngel i yngelkaret. Men det är ganska trångt där och kakaduynglen äter kanske upp dom minsta Endler-ynglen. Får skaffa Flaj-boxar och fler filter!!!:D

Vill ju ha ancistrus-yngel också!!! [:D] :eek:

Det är så kul och mysigt med yngel, men dom tar plats, så små dom är...:p
#124 - 23 januari 2006 22:11
[quote=Birgitta W]

Det är så kul och mysigt med yngel, men dom tar plats, så små dom är...:p[/quote]

Visst är det roligt, jag har knappt tid att gå till jobbet nu när jag har både kakaduaynglen (de "stora" alltså) palettyngel och ampullariabebisar! Än mindre får jag nåt gjort hemma, gjorde en ansats att städa lite igår men hamnade av någon mystisk anledning framför ett akvarium i taget hela tiden! :D Så nu har jag dessutom dammråttor med bebisar! ;)
#125 - 23 januari 2006 22:15
[quote=Nitra98]:D Så nu har jag dessutom dammråttor med bebisar! ;)[/quote]

Det är nog bara för att du tycker alla bebisar är så söta!!! :rolleyes:

Vänner som var här häromdagen skrattade för att jag har en stol framför varje akvarie... Vad är det för fel på folk???:confused: :D
#126 - 23 januari 2006 22:17
Ack ja, de små liven. Visst är det kul med dem
Det tyckte mina fiskar oxå i går när det ramlade ned en massa små guppyyngel som middagsmat! Så hemskt va, men vad gör man med alla dessa små fiskar?
Så går det ju till i naturen oxå.
Sen står man där o hejar på nån som man tycker borde klara sej!?

Det är nog bättre med kakaduor, det blir nog inte lika många. Och lite mer spännande med dem, verkar det som.
#127 - 23 januari 2006 22:25
Jag som var så blödig och satt en hel dag för att rädda mina guppy-yngel första gångerna. :D

Nu tar jag inte upp dom längre... [:(] Men var ska jag ha dom? Blir man förhärdad som akvarist? [:O] Det vill jag inte bli!

Men jag har blivit av med alla jag plockat upp. Har gett bort. Dom sista hämtades häromdagen så jag kunde fylla yngelkaret med endlers yngel istället.:p

Det är fruktansvärt spännande och omväxlande med kakaduorna! Får se vad som händer när/om Lillan kommer ut med sin nya kull senare i veckan...[:)] Jag ska rapportera!
#128 - 23 januari 2006 22:49
Det verkar gå bra med dina firrar iallafall. Kul att de är så lekvilliga, min avelhanne dog för några dagar sedan men han såg till att leka av sin hona innan så idag kom det ut ca 40 st frisimmande yngel. För övrigt har jag börjat sälja av lite av mina äldre yngel, än så länge har jag sålt 10 st men det är fler som är intresserade så "affärerna" går bra.
#129 - 24 januari 2006 10:28
[quote=ovj78]Det verkar gå bra med dina firrar iallafall. Kul att de är så lekvilliga, min avelhanne dog för några dagar sedan men han såg till att leka av sin hona innan så idag kom det ut ca 40 st frisimmande yngel. För övrigt har jag börjat sälja av lite av mina äldre yngel, än så länge har jag sålt 10 st men det är fler som är intresserade så "affärerna" går bra.[/quote]

Nej, vad tråkigt med din hanne! Dog han av "ålder" (dom blir ju inte så gamla [:(] )?

Men grattis till alla yngel! 40 stycken!!! Oj...

Vad bra att affärerna går bra, då finns det nog hopp för mina fiskar också... Har massor med Endlers yngel nu :p . Och den första kullen börjar färga ut såg jag. Spännande tider! [:)]

Kakaduaynglen är otroligt söta nu. Ser ut som minikopior av dom vuxna!
När kan man se könsskillnader? Några är större än dom andra, det är kanske hannar då...???
#130 - 24 januari 2006 14:15
Jag vet inte exakt när man kan börja se könsskillnader, det beror ju på hur mycket de äter och vilka vattenvärden det är osv, dvs hur snabbt de växer. Men efter ca 6 veckor så ska man nog kunna se på de flesta vad det är för kön. Enklast är att titta på bukfenan som får en svart teckning hos honor men inte hos hanar, sen varteftersom de växer så börjar man se skillnad på färger på fenorna och då blir det mer uppenbart vilket kön det är, men i början är just bukfenorna det som skvallrar. Ta en titt på dina fullvuxna fiskar och jämför så kommer du att se skillnaden.
#131 - 24 januari 2006 14:39
OK! Spännande att se!
Dom små liven har redan börjat slå med fenorna mot varandra som föräldrarna gör!!! Ser hur sött ut som helst! [:-64]
Idag är det 3 veckor sedan mamman tog ut dom. Är det från det man räknar åldern?
#132 - 24 januari 2006 14:52
Vet faktiskt inte vad som är korrekt att räkna ifrån...
#133 - 24 januari 2006 15:11
Hittills har jag räknat från det jag såg dom första gången. Så då är dom 3 veckor idag... Men dom kläcktes ju 5-7 dagar innan.

Undrar om det finns någon norm att gå efter. Någon som vet?
#134 - 24 januari 2006 15:16
Jag brukar åtminstone räkna från den dagen de kläcktes.
#135 - 24 januari 2006 15:21
Men det är ju svårt att veta... Eller du räknar ett par dagar efter lek?
#136 - 24 januari 2006 15:34
Vad gör dom??? "slå med fenor... "
Applåderar alltså, eller har jag missuppfattat nåt?
#137 - 24 januari 2006 15:41
Ja, det tar ju 2-3 dar för rommen att kläckas och det känns ju inte så viktigt med ngn dag hit och dit, så nogrann är jag inte. Slår med fenorna är ett aggressivt beteende som många ciklider använder och kanske framförallt apistogrammor.
#138 - 24 januari 2006 15:41
[quote=svea]Vad gör dom??? "slå med fenor... "
Applåderar alltså, eller har jag missuppfattat nåt?[/quote]

Dom vuxna slår med fenorna mot varandra. För att flörta. För att jaga bort varandra mm. Verkar som om det är en social grej bland kakaduor...:p

Lillan har daskat på hannen rejält när han inte begripit att han ska hålla sig undan från ynglen när dom var riktigt små. Tror inte han känner det dock, men han brukar lyda och försvinna...:D

Och nu gör dessa små det mot varandra. Daskar med fenorna. Dessa pyttepytte fenor. Ser rätt sött ut! [:)]
#139 - 24 januari 2006 16:03
Ok, nog för att du har lustiga fiskar men där gick ju gränsen - applådera!!
Detdär måste se helkul ut med dom små pluttfiskarna.

Mina dvärgciklider är och lite lustiga ibland. När dom flörtar spänner hanen ut allt han har: fenor, gälar, munnen. Han ställer sej i sidoläge. Han blir stor som en kampfisk. Gälarna lyser röda och honan står förundrad och beundrar honom.
Men några barn blir det inte - än.
#140 - 24 januari 2006 16:13
Precis som birgitta skriver så kan det även vara ett lockningsbeteende, glömde bort den biten.
#141 - 24 januari 2006 16:37
Du hann svara Svea före mig ovj78!

Ett annat sätt att "kommunicera" som dom har är att lägga sig på sidan. Ser sött ut när hannen kommer och ska jaga bort eller läxa upp honan och hon lägger sig på sidan. Ser ut som om hon är sååå ödmjuk. :p
För det mesta räcker det för hannens del. Hon får vara ifred.

När hannen inte gav sig utan nödvändigt skulle segla över stället där Lillan hade sina yngel (när dom var pyttesmå) så la hon sig på sidan som ett tak över sina yngel tills han passerat! Hon var en jätteduktig småbarnsmamma. [:)] Nu jagar anfaller hon ynglen...
#142 - 4 februari 2006 21:47
Birgitta W: Nu var det längesedan du skrev igen! Tänk på dina fans! :D Nu har mina kakaduor lekt igen (äntligen!!!) jag som var så rädd att de inte trivdes i nya karet! Men min lilla tjej står och vaktar i den ena kokosnöten idag! *håller tummarna* Hur går det för dina?
#143 - 4 februari 2006 22:38
[quote=Nitra98]Birgitta W: Nu var det längesedan du skrev igen! Tänk på dina fans! :D Nu har mina kakaduor lekt igen (äntligen!!!) jag som var så rädd att de inte trivdes i nya karet! Men min lilla tjej står och vaktar i den ena kokosnöten idag! *håller tummarna* Hur går det för dina?[/quote]

Grattis Nitra98! Hoppas det går vägen nu.:p

Jag vet faktiskt inte vad som händer med mina... Lillan har nog lekt igen, är mycket i kokosnöten. Men jag vet inte säkert.:confused:

Jag har tagit bort hennes första yngel nu eftersom dom blev trakasserade från alla vuxna. Dom vuxna tålde inte se dom utan jagade iväg dom jämnt, stackarna. Ett yngel är kvar med dom vuxna, lyckas inte fånga det! Det är totalmobbat...[:(]

Jag trodde Redhead hade yngel i kokosnöten, men dom borde kommit fram nu... Hon tillbringar mesta tiden där inne. Antingen är där inga eller också är hon för försiktig med att släppa ut dom. Hannen är där och kollar ibland, verkar som om han också tycker det är dags. Han försöker ta sig in i nöten men hon är mopsigare denna gång och motar bort honom. :)

Kanske var det därför han tog ut ungarna sist, för att han tyckte att det var dags nu...? Hennes yngel då var större än Lillans när dom kom ut första gången, så kanske behöll hon dom inne för länge. Jag försöker spruta in artemia i kokosnöten, ifall det är yngel där nu.

Som vanligt är mina kakaduor inte som andras! [:o]

Att jag tror Lillan lekt beror på att en morgon kunde jag inte hitta vare sig Lillan eller hannen. Jag satt säkert fem minuter och spanade! Till slut slamrade jag med täckglaset och då kom både ut från hennes kokosnöt! Dom är rätt tighta dom två...[:-64] Redhead är lite utanför.

Nu vill jag höra nyheter hela tiden om hur det går för dina blivande föräldrar!!!
#144 - 5 februari 2006 16:06
Jag snor tråden lite :)
Jag har flyttat över en av kakaduahonorna och hanen till ett inrett 45L med javamossa och två grottor, men de verkar inte fatta att de skall leka, utan simmar ihop och väntar bara på mat :)
Skulle det trigga de om jag släppte över min andra hona också?
De har gått en vecka utan att visa nåt lekbeteende alls.

andreas
#145 - 5 februari 2006 16:24
Jag har lyckats trigga båda mina honor till lek genom att ge djupfrysta svarta mygglarver. Vet inte om det var tillfälligheter.... men dom har i alla fall alltid lekt efter det att dom fått svarta mygglarver!

Mycket mat ska visst trigga till lek.

Släpper du ner en hona till så undrar jag om DET gör att dom börjar leka...snarare bråka. Möjligtvis kanske du kan ha honan eller hannen ensam ett tag i karet och sedan släppa ner den andra.

Hoppas någon som vet mer svarar...
#146 - 5 februari 2006 18:29
Ha lite mer tålamod, sista gången mina lekte så visade de inget som helst lekbeteende men efter ca 1,5-2 veckor så lekte de iallafall.
#147 - 5 februari 2006 20:35
[QUOTE=ovj78]Ha lite mer tålamod, sista gången mina lekte så visade de inget som helst lekbeteende men efter ca 1,5-2 veckor så lekte de iallafall.[/QUOTE]
Tålamod är nåt jag HELT saknar :D
Skall avvakta ett par veckor och se.
Matar de rikligt och täta vattenbyten.
De kommer nog snart igång.

andreas
#148 - 6 februari 2006 20:17
Hej!
Det går framåt.
Två honor huseras nu i akvariet.
En av dessa honor är spårlöst försvunnen, kanske, bara kanske, har hon gått in i kokosnöten för att vakta...
Men jag vet inte.

andreas
#149 - 7 april 2006 20:01
Hurra, fram med champagnen! Nu är min ena kakaduahona ute med yngel och den andra honan är knallgul och stänger in sig i sin kokosnöt! :D Hoppas de klarar några yngel nu! Några har jag tagit ur för att föda upp på sidan om då jag inte tror att det finns så stort hopp för de som går kvar i 375 liters karet tillsammans med skalarer och malar...Men det är kul att se yngelvården så länge det varar och om jag håller tummarna riktigt hårt så KANSKE några överlever...! :p
#150 - 7 april 2006 20:09
[quote=Nitra98]Hurra, fram med champagnen! Nu är min ena kakaduahona ute med yngel och den andra honan är knallgul och stänger in sig i sin kokosnöt! :D Hoppas de klarar några yngel nu! Några har jag tagit ur för att föda upp på sidan om då jag inte tror att det finns så stort hopp för de som går kvar i 375 liters karet tillsammans med skalarer och malar...Men det är kul att se yngelvården så länge det varar och om jag håller tummarna riktigt hårt så KANSKE några överlever...! :p[/quote]

Grattis Nitra98! Så kul!!! Hoppas dom lyckas dra upp några yngel i alla fall. Är så roligt att se dom ta hand om sina små. Men det är kanske inte så lätt med så stora fiskar i karet...
Men lycka till! :)
#151 - 7 april 2006 20:18
Tack Birgitta W! Såg att du hade annons på dina, hur går det i övrigt med dem?
#152 - 8 april 2006 08:11
Buhu :( inatt dog min Kakadu hane.

Nåväl jag har sett på honom flera dagar att allt inte har stått rätt till.. inga synliga (skador/sjukdomar) men han har "legat" i ett hörn och kört skallen i rutan hela tiden.

Jag har ingen aning vad som hade tagit åt honom men i morse var han död.

Måste åka och hämta en ny kille åt dom 2 honorna som tydligen sörjer honom för dom var knallgula för 2 dar sedan och nu är dom gråaktiga men pigga.

livet går vidare..
#153 - 8 april 2006 09:24
[quote=Bucket]Buhu :( inatt dog min Kakadu hane.
Nåväl jag har sett på honom flera dagar att allt inte har stått rätt till.. inga synliga (skador/sjukdomar) men han har "legat" i ett hörn och kört skallen i rutan hela tiden.
Jag har ingen aning vad som hade tagit åt honom men i morse var han död.
Måste åka och hämta en ny kille åt dom 2 honorna som tydligen sörjer honom för dom var knallgula för 2 dar sedan och nu är dom gråaktiga men pigga.
livet går vidare..[/quote]

Nej, vad trist! Min stora hanne dog i helgen...:( så jag vet hur det känns. Han har varit "konstig" några veckor faktiskt så det var väntat.

Nu har jag ett av ynglen (han är 4-5 cm stor!) och en vuxen hona i karet.
Dom har lekt men jag tror äggen är obefruktade. Honan har burit ut en del av dom och nu verkar hon inte så intresserad av blomkrukan... Får se om det kommer ut några yngel om några dagar!

Nitra98: Jag ha fyra "yngel" kvar (bara hannar).
#154 - 8 april 2006 09:51
Vad tråkigt Birgitta W. Ska det vara så där med kakaduorna, dö stup i kvarten?
Det är ju hemskt tråkigt när dom dör. Å andra sidan om man vet att man inte själv är anledning till det så kanske man står ut.
#155 - 8 april 2006 10:09
[quote=svea]Vad tråkigt Birgitta W. Ska det vara så där med kakaduorna, dö stup i kvarten?
Det är ju hemskt tråkigt när dom dör. Å andra sidan om man vet att man inte själv är anledning till det så kanske man står ut.[/quote]

Jag vet faktiskt inte om dom är särskilt känsliga... En del säger ju att dom bara lever runt ett år och jag vet inte hur gamla mina var när jag köpte dom. Men jag har också hört att det inte är riktigt sant, att dom blir äldre...

Men eftersom dom är lättlekta så är det ju mycket glädje med dom också! Och dom är så otroligt fina och charmiga, hannarna är så snygga! Mina har väldigt höga ryggfenor, ser verkligen ut som punkare!!! :p

Det händer alltid något i karet när man har kakaduor! Och för det mesta något roligt!!! :)
#156 - 8 april 2006 10:12
Ja, kakaduor är verkligen roliga att ha, men därför fäster man sig kanske lite extra vid dem och blir såklart extra ledsen när man förlorar någon...:( Men på gott och ont, det är ändå värt det! :)

Annons