Guy Palm skrev:Absolut inte skållhett vatten, djurplågeri. Sälj den eller kapa huvudet.
Dussa skrev:Jag måste tyvärr säga farväl till min ancistrushona, men jag vet inte hur man gör - jag planerar att ta upp henne med håven, men hur gör jag sedan?! Tacksam för tips!
Maria - Sjöjungfru skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det finns många bättre sätt att avliva en fisk än med skållhett vatten.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om du kikar lite längre ner på sidan så finns det flera trådar dom tar upp ämnet.[/COLOR][/FONT]
Det finns regler för avlivning av fisk och då tillhör kokning ett av de mer plågsamma.
Jag har grävt rätt djupt i den här frågan den senaste tiden och ny forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:
Godkända sätt:
1. Kapa huvudet
2. Hårt slag i huvudet. Sedan kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!
3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod
4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)
Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.
Ej godkända sätt
1. Kokning
2. Frysning
3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)
Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fsta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena.
Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens.
på fiskens förmåga att bibehålla syrehalten i hjärnan och därmed medvetande. Det gäller stor fisk. För en mycket liten fisk (neontetra etc) så kommer nog döden väldigt fort men jag VET genom föreningsverksamhet mm. att akvarister har en tendens att ta till varmvatten från kranen istället, i värsta fall genom att hålla håven under kranen. Det är säkerligen extremt plågsamt. Sedan använder akvarister gärna samma metod och jag har vid ett flertal tillfällen hört talas om stora ciklider som fått kokas i flera minuter innan de slutat slå mot locket på kastrullen...
Därför hyser jag ett MYCKET stort motstånd mot kokning. Jag vill helt enkelt inte att det metoden ska cirkula som tänkbar bland akvarister då det så lätt blir mycket, mycket plågsamt.
Bowman skrev:Ja teoretiker i all ära.. Regler är till för dom som inte kan tänka själva..
Jag kommer fortsätta med "kokande" vatten på "små" fiskar. Avskiljande av huvud från kroppen, på stora fiskar.
Guy Palm skrev:Tänk vilken underbar värld du hade levt i utan regler. Ta vad du vill, döda vem du vill os.v
Bowman skrev:Jag tror inte på något sett att du kan förstår detta, så det är ingen idé du fortsätter tjafsa med mig.
Lev efter dina Eu-direktiv, det är din rätt! Men kalla inte mig djurplågare för att jag kan tänka själv, ok?
Fösen skrev:Jag tycker vilken sätt som helst är Ok bara om de slipper lida, men man tar väl reglerna i första hand om det finns möjlighet. Annars tycker jag att du Bowman har rätt att om man lägger dom i kokande vatten dör dom ju DIREKT.
Fösen skrev:detta och regler är till för att följas om en regel bryts kan det faktiskt vara så att man inte få ha fiskar igen.
Bowman skrev:Grabben är inte så gammal.
Jag tror faktiskt inte fiskarna dör av det,det var ju ett kar på Zoo-Giganten som var ju strömförande och fiskarna simmade som vanligt:pNIC skrev:Eller så kan man ju kapa en 220 v kabel och sticka ner ena änden i karet... :)
Patrik Steen skrev:Jag tror faktiskt inte fiskarna dör av det,det var ju ett kar på Zoo-Giganten som var ju strömförande och fiskarna simmade som vanligt:p
Patrik Steen skrev:Jag tror faktiskt inte fiskarna dör av det,det var ju ett kar på Zoo-Giganten som var ju strömförande och fiskarna simmade som vanligt:p
Gaffel skrev:Fånga med håv eller hemgjord tina/mjärde och snabbt ner med den i en tjock plastpåse(ex dubbel transportpåse) utan vatten och stenhårt smack i bordskant eller hårt golv, därefter upp med den och avskilj huvud med kraftig sax eller kniv.
Gaffel skrev:Fånga med håv eller hemgjord tina/mjärde och snabbt ner med den i en tjock plastpåse(ex dubbel transportpåse) utan vatten och stenhårt smack i bordskant eller hårt golv, därefter upp med den och avskilj huvud med kraftig sax eller kniv.
NIC skrev:Varför inte bara lägga skiten i en påse och drämma den hårt i marken/bordet/väggen/kompisens rygg/motorhuven...?
MarilynManson94 skrev:varför ska du döda den förresten? HAr du ingen du kan ge den till? (om du inte redan har dödat den)