Hur ska jag ansa växt som mörklägger karet???

#1 - 9 oktober 2007 20:24
[COLOR=blue]Hej![/COLOR]
[COLOR=blue]Jag har någon spjutväxet (eller va den nu än heter) som växer och täcker snart HELA ytan i mitt 63liters-kar. Hur ska jag göra för att ansa dessa växter utan att skada dem??? [/COLOR]

[COLOR=blue]Tack på förhand!!![/COLOR]
#2 - 9 oktober 2007 21:40
Det är väldigt svårt att ge några råd när man inte har en aning om vilken växt det är. Är det pilblad (Sagittaria)? Amazonsvärdplanta? Vad?

Kolla Zoopets artregister och se vilken växt det är, så kan vi nog ge råd.
#3 - 10 oktober 2007 05:09
Så här gör jag med för stora växter: alt ett) nyp av de stora bladen nere vid roten och lämna bara korta, unga blad, alt 2) klipp av i önskad längd, passar bra med t ex vallisneria. Klipp då snett så att det blir snyggare spetsar på ändarna!
#4 - 10 oktober 2007 06:13
Kommpletterar Mamma Mias inlägg lite.

Växter där alla blad utgår från roten: Klipp bort stora blad nere vid roten, undantag bla Valisneria, Crinum vars blad man kan klippa till önskad längd.

Stängel växter: Klipp av stängeln strax ovan för ett bladfäste. Den bort klippta delen kan planteras om så önskas.

Med reservation för något ev. undantag.
#5 - 10 oktober 2007 20:48
Azur skrev:
Det är väldigt svårt att ge några råd när man inte har en aning om vilken växt det är. Är det pilblad (Sagittaria)? Amazonsvärdplanta? Vad?

Kolla Zoopets artregister och se vilken växt det är, så kan vi nog ge råd.

[COLOR=blue]Den liknar väldigt mycket en svärdplanta. [/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Jag bifogar några bilder med plantan i bakgrunden.[/COLOR]
#6 - 10 oktober 2007 21:20
[COLOR=blue]Dagens bild är den översta!!![/COLOR]
#7 - 11 oktober 2007 05:27
Jo men där är det ju enkelt - nyp av bladen längst ner och spara bara de korta bladen.
#8 - 11 oktober 2007 07:17
Jag skulle nog ta att byta växt till något mindre, kanske kan du byta växt med någon kompis eller så.. Jag skulle nog välja växter som inte blir så stora i ett så litet akvarium. Men smaken är ju olika...

Mvh. Jerker
#9 - 11 oktober 2007 16:37
He he, den där är inte ens särskilt stor, så jerker_s förslag är nog lämpligt.
Min Echinodorus amazonicus (är inte 100% på att din är samma art) ligger i ytan på mit 450l kar som är 60 högt: http://heeke.homeip.net/article/113/
#10 - 11 oktober 2007 20:09
heeke skrev:
He he, den där är inte ens särskilt stor, så jerker_s förslag är nog lämpligt.

Min Echinodorus amazonicus (är inte 100% på att din är samma art) ligger i ytan på mit 450l kar som är 60 högt: http://heeke.homeip.net/article/113/

[COLOR=blue]Men, de är ju så snygga![/COLOR]
[COLOR=blue]Kan det inte funka om jag håller den i trimm så att den inte blir några 60cm?[/COLOR]
#11 - 12 oktober 2007 12:41
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Men, de är ju så snygga![/COLOR]

[COLOR=blue]Kan det inte funka om jag håller den i trimm så att den inte blir några 60cm?[/COLOR]

Visst e dom fina, men är det värt att den täcker halva akvariumet..?? För om du ska börja och ansa den hårt tror jag inte e så lyckat.. Visst kan man ta bort några blad, men i längden blir den varken fin eller kommer att trivas om du ska klippa en massa i den.. Men om du inte tycker att de gör något att den täcker en del så det väl bara att ha den kvar och ansa några blad då och då... Växten kommer ju fortfarande att vilja växa och bli större trots att du klipper i den...
#12 - 12 oktober 2007 21:20
jerker_s skrev:
Visst e dom fina, men är det värt att den täcker halva akvariumet..?? För om du ska börja och ansa den hårt tror jag inte e så lyckat.. Visst kan man ta bort några blad, men i längden blir den varken fin eller kommer att trivas om du ska klippa en massa i den.. Men om du inte tycker att de gör något att den täcker en del så det väl bara att ha den kvar och ansa några blad då och då... Växten kommer ju fortfarande att vilja växa och bli större trots att du klipper i den...

[COLOR=blue]Jag ger den en chans. Funkar det inte så funkar de inte och växten åker ut.[/COLOR]

[COLOR=blue]Tack för alla svar!!!:D[/COLOR]

Annons