Hur ska Guppieynglen överleva?

#1 - 26 januari 2005 20:30
Tjoho!
Tänkte fortsätta lite på den förra tåden om hur jag vet hur mina guppies är gravida. Nu är istället min fråga: Ska jag sätta honan i ett annat akvarium för att föda? Eller ska jag fiska upp ynglena när hon väl fött dem? Det finns ju i så fall risk att det blir uppätna innan jag upptäckt att de små liven kommit.
Hur vet jag när det är dags för honan att föda? Så att jag i så fall kan sätta henne i de andra akvriumet i god tid, om det blir aktuellt...
Hur ska jag göra? Är öppen för förslag:)
Tack! /Anders
#2 - 26 januari 2005 21:51
När honan börjar närma sig dagen då hon skall föda brukar hon hålla sig mer för sig själv. Ofta nere på botten av akvariet gömd bakom några växter eller i ett hörn. Mina honor ynglade alltid på morgonen.

Vill du att alla yngel skall klara sig så bör du flytta honan till ett eget kar när det börjar bli dags. Men i längden kommer du få väldigt många guppies då.
Att låta naturen ha sin gång brukar ge ett par överlevande yngel det med. Speciellt om du har mycket växter, framförallt växter som når ytan eller flyter på ytan hjälper ynglen att överleva.

Annons