Hur ska grejerna sitta (filtergreja + pump)? Bilder.

#1 - 16 februari 2011 22:18
Fyndat ett litet gulligt akvarium idag, ungefärligen 30*30*30 cm (glasytan, ej locket), för i princip inga pengar alls =) Ett sånt här:

[ATTACH=CONFIG]42358[/ATTACH]

Filter och grejer är 'inbyggt', säljaren mindes dock inte riktigt i vilket 'fack' respektive grej skulle sitta - och jag har ingen aning. Men ni här vet säkert =)

Ovansidan av locket

[ATTACH=CONFIG]42359[/ATTACH]

Under locket. 'Facket' längst th i bild är lite lägre 'mellanvägg' på än de de andra

[ATTACH=CONFIG]42360[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42361[/ATTACH]

Bakre 'väggen', som är framför filterfacken.

[ATTACH=CONFIG]42362[/ATTACH]

Filtergrejs, nån sorts bollar och en filtermatta

[ATTACH=CONFIG]42363[/ATTACH]

Luftpumpen + slang, andra bilden visar samma luftpump men ur annan vinkel.
[ATTACH=CONFIG]42364[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42365[/ATTACH]
#2 - 16 februari 2011 22:52
Mekanisk filtrering först (partiklar och slam), sedan biologiskt (bara "snabb" ytan) och kanske något mekaniskt-boilogiskt på slutet.
#3 - 16 februari 2011 22:57
Och i svensk översättning för dummies? =)
#4 - 16 februari 2011 23:04
Bara att tänka logiskt. :p
Det som samlar upp partiklar och smuts är saker som tätare filtermattor eller vadd och grövre filtermattor, biobolla eller liknande är ställen där bakterierna fastnar. Man vill filtrera ur saker innan biofilter så att de effektivaste bakterierna får en bättre yta att sitta på.
#5 - 16 februari 2011 23:16
Jo, fast jag vet ju inte ens innebörden av 'biologiskt' filter. Fattat så mycket som att bollarna är biobollar - men begriper inte vad som är 'bio' med plast(?)bollar.

Men i princip då, från höger till vänster. Första facket pumpen. Ska den sitta i botten med röret upp mot 'hålet' högre upp på väggen? Dvs så den blåser ut vattnet där? Sen facket tv om 'pumpfacket' så något 'mekaniskt-bilogiskt' (ex på det?). Facket tv om det bollarna (fullt upp i facket eller halva facket eller vad? Och längst tv filtermatteklossen?

Dvs vatten tas in i vänsterkant, passerar först (eller mest kanske.. det är ju springor mellan facken och avdelarna) en filtermatta som tar upp skräp, växtdelar etc. Sen genom biobollarna där då bakterierna ska fastna (?) och sista 'steget' innan det blåses ut igen ska vara 'bilogiskt-mekaniskt'? Då saknas det alltså ett filtermedia? Kände så själv, jag har fyra fack och 'tre grejer' (pump, matta, bollar) men visste inte om ngt fack skulle vara tomt eller om bollarna skulle vara bara några st per fack i de två resterande.

Vanlig, vit filtervadd - har den någon 'plats' i det där? Eller är det 'inget bra' (fick med en påse med ett annat beg akvarium jag köpte, men vet inte riktigt vad jag ska med det till, då det är filtermattor i innerfilten som följde med det)
#6 - 16 februari 2011 23:25
Alexia skrev:
Jo, fast jag vet ju inte ens innebörden av 'biologiskt' filter. Fattat så mycket som att bollarna är biobollar - men begriper inte vad som är 'bio' med plast(?)bollar.

Men i princip då, från höger till vänster. Första facket pumpen. Ska den sitta i botten med röret upp mot 'hålet' högre upp på väggen? Dvs så den blåser ut vattnet där? Sen facket tv om 'pumpfacket' så något 'mekaniskt-bilogiskt' (ex på det?). Facket tv om det bollarna (fullt upp i facket eller halva facket eller vad? Och längst tv filtermatteklossen?

Dvs vatten tas in i vänsterkant, passerar först (eller mest kanske.. det är ju springor mellan facken och avdelarna) en filtermatta som tar upp skräp, växtdelar etc. Sen genom biobollarna där då bakterierna ska fastna (?) och sista 'steget' innan det blåses ut igen ska vara 'bilogiskt-mekaniskt'? Då saknas det alltså ett filtermedia? Kände så själv, jag har fyra fack och 'tre grejer' (pump, matta, bollar) men visste inte om ngt fack skulle vara tomt eller om bollarna skulle vara bara några st per fack i de två resterande.

Vanlig, vit filtervadd - har den någon 'plats' i det där? Eller är det 'inget bra' (fick med en påse med ett annat beg akvarium jag köpte, men vet inte riktigt vad jag ska med det till, då det är filtermattor i innerfilten som följde med det)

om det bara är tomma plastbollar kan du lika väl slänga dom... ska vara filter torv i dom men troligen nån som tagit ur det nån gång i tiden.

köp nya på lokala djuraffären tetratec's är inte farligt dyra även i en mindre affär med överpriser som den vi har här nere.

annars om de har billig lösvikt på filtertorv kan du ta det och försöka fylla bollarna igen. alternativt fulla en damstrumpa med torv så att den fyller upp ett utrymme inte allt för packat.

har själv gjort så i ett innerfilter så har en pump med mekaniskt filter och en med filtertorv

skulle nog lägga

1. matta
2. fullt med Biobollar
3. några fler biobollar och en grov filtermatta efter bollarna
#7 - 17 februari 2011 04:48
Aldrig varit torv i de bollarna skulle jag tro, det finns sas ingenstans att stoppa något om man inte ska peta in det så det fastnar mellan springorna bara?

Men med torv inblandat förstår jag ju 'biodelen' mer =)

Tillägg - när jag googlat biobollar, så står det inte så mkt om torv/fyllning, utan att de fungerar ungefär som makaroner, men ger mer yta för bakterierna att fästa på jmf med makaroner. Och i flera diskussioner har det nämnts att det är samma effekt som med kruksärvor, småsten, glaskross, makaroner osv - men med en större yta (iom designen) för vattnet att flöda genom och bakterierna att fästa på och växa på. Så verkar inte som alla biobollar har 'fyllning'?
#8 - 17 februari 2011 07:53
Mycket riktigt så har biobollarna ingen fyllning, de är bara till för att bakterierna skall ha något att fästa på.

Jag har själv ett nästan likadant akvarium och så här säger tillverkaren:
I insugsfacket skall du ha filtermattekuben, nästa skulle innehålla en modul med aktivt kol som jag aldrig använt utan har doppvärmaren här istället, nästa fack innehåller makaroner och biobollar och till sist pumpfacket. Pumpen bor i botten av facket.

Sent from my Nexus One using Tapatalk
#9 - 17 februari 2011 08:52
det ska inte vara någon torvi bollarna. de är utformade så för att det ska finnas maximalt med yta för bakterier att fastna på o bryta ner skadliga ämnen,.
#10 - 17 februari 2011 10:59
Tomvid & Hannesc - tack för svar! Jag ska alltså köpa lite makaroner, och sen är det 'komplett'?
#11 - 17 februari 2011 11:05
kan du göra ja. ha kanske i första facket tillexempel.
#12 - 17 februari 2011 11:14
Jag skulle skippa makaronerna och köpa mer biobollar så det fyller ett fack.
#13 - 17 februari 2011 11:16
kan man med göra. fast makaronar kan vara bra att ha i början för att sprida ut vattnet över filtermattan. bryta strömmen typ.
#14 - 17 februari 2011 11:27
Skulle normalt aldrig drömma om att säga emot dig ;) men om du tittar noga på bilderna ser du att det finns två insugsraster, ett upptill och ett nedtill. Att ha några makaroner överst i insuget gör nog ingen som helst skillnad...
#15 - 17 februari 2011 11:30
aaah. fasen missade det du. bra observerat.
i rest my case ;)

jag håller med tomvid. mer biobollar.
#16 - 17 februari 2011 11:32
Eller varför inte köra 10ppi-matta istället för biobollarna? Betydligt mer yta.
#17 - 17 februari 2011 11:44
Man kanske kan ha både och - insugsfacket med filterkuben, och så av de två fack som finns kvar tills pumpfacket så ett med biobollar och ett med matta? Jag har ju 3 fack. Eller är risken att pumpen inte orkar 'dra igenom' vattnet då?
#18 - 17 februari 2011 11:45
jodå det klarar den säkert.
#19 - 17 februari 2011 12:14
Och om pumpen inte skulle vara tiptop så rekomenderar jag "Eheim Compact 300" som jag kör själv.
#20 - 17 februari 2011 13:06
Tackar tackar. Ska ta och försöka kicka igång det lite grann idag eller imorgon, med grus och växter. Då ser jag ju hur pumpen mår/går med lite för lite filtermedia i alla fall.
#21 - 17 februari 2011 15:28
Alexia skrev:
Fyndat ett litet gulligt akvarium idag, ungefärligen 30*30*30 cm (glasytan, ej locket), för i princip inga pengar alls =) Ett sånt här:

[ATTACH=CONFIG]42358[/ATTACH]Hej o hå, Detta är ett AN paradise och det finns lite att åtgärda på det;)

Filter och grejer är 'inbyggt', säljaren mindes dock inte riktigt i vilket 'fack' respektive grej skulle sitta - och jag har ingen aning. Men ni här vet säkert =)

Ovansidan av locket

[ATTACH=CONFIG]42359[/ATTACH]

Under locket. 'Facket' längst th i bild är lite lägre 'mellanvägg' på än de de andra

[ATTACH=CONFIG]42360[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42361[/ATTACH]

Bakre 'väggen', som är framför filterfacken.

[ATTACH=CONFIG]42362[/ATTACH]

Filtergrejs, nån sorts bollar och en filtermatta

[ATTACH=CONFIG]42363[/ATTACH]

Luftpumpen + slang, andra bilden visar samma luftpump men ur annan vinkel.

[ATTACH=CONFIG]42364[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42365[/ATTACH]
;)
Bilagor:
#22 - 17 februari 2011 15:37
Detta är ett AN paradise och det finns lite att ändra på för att det ska funka som det ska;) Börja med att täppa till det lilla hålet (ta en bit filtermatta) som är längst ner på samma sida som utblåset, där rinner det annars in sand till pumpen och kan förstöra pumpen och så tjuvdrar det vatten!!! Den svarta filtermattan märker du att den inte räcker ända ner till botten så där kommer vattnet passera under mattan utan problem (hur fan har dem tänkt:mad:) så den kan du glömma! köp istället ppi 10 matta och klipp små 1,5cm kuber och fyll upp bakgrunden med, du kan ju låta biobollarna ligga i första facket dvs. facket bakom insuget (facket längs till vänster) eller så stoppar du doppvärmaren där!

Jag ser att det snackas makaroner men NEJ stoppar du i det så får du aldrig ur dem, biobollar flyter och du kan fiska upp dem;)
Bilagor:
#23 - 17 februari 2011 16:53
Tack för 'modellnamnet', försökte googla, det står ju aquatic nature på pumpen så testade googla på det. Och mest likt var ju modellen Evolution MEN den är ju både större, har dubbla lysrör etc, och jag hittade inte 'min' modell (antagligen för den utgått). Men bra att veta modellnamnet med =)

Men, nu har jag problem, fyllt sand och vatten. Konstaterade som åheim så fint på pekade att den där filterklossen inte fyllde hela facket. Hursom, jag skulle montera pumperiet. Och förutom att jag undrar hur andra utan de med små flickhänder som mig skulle kunna få ner pumpen, så ger pumpen mig huvudvärk.

Jag satte den längst ner i högra facket, satte slangen på anslutningen på ovansidan av pumpen och lät 'den lilla pipen' som sticker ut på pipen vara riktad mot nästa fack. Satte fast plastböjen i toppen på slangen i hålet i ovankant på 'bakgrunden'. Och startade pumpen. (Och insåg sen med en svordom att jag gjort rent allt UTOM plastslangen - så det kom ut en massa jävla avlagringar av gud vet vad, som ser ut som hudavlagringar). Bara för att inse att det inte verkade hända mycket alls 'genom hålet'.

Jag antar/antog att det ska blåsa UT vatten ur hålet i ovankant på filterfacket? Dvs bli samma utblåsplacering osv som när man kör ett vanligt innerfilter i ett vanligt akvarium? Dvs utblåset kommer strax under vattenytan och sätter den i rörelse. Men pumpen tar ju IN vatten genom slangen, och blåser UT det genom den pyttelilla pipen längst ner?

Är jag korkad eller tänker jag fel eller vad?
#24 - 17 februari 2011 17:48
Hmm, hittade en 'bruksanvisning'. Där har de för övrigt biobollarna först, sen filterkuben, sen tomt och så pumpen.

Och jag satte slanganslutningen fel på pumpen ser jag, för det ser ut att sitta på den lilla 'pipen' *går och skäms*

http://www.aquatic-nature.be/Aqua%20Paradise%20DE.pdf
#25 - 17 februari 2011 19:03
:d
#26 - 17 februari 2011 19:15
Det fungerar nu ;P

Dock tycker jag det är 'dåligt drag in', alltså genom de raster (eller vad det heter) som sitter på vänstersidan. Men man kanske inte ska se att det sugs in där?

Har satt biobollarna först, och sen filterklossen, sen tomt, sen pumpen. Dvs satt exakt som på bruksanvisningen (sålänge, ska lyda era råd och fixa mer sen). Apropå filterklossen menar de ju på bruksanvisningen att den ska sitta i mitten av facket, med fritt under och över. Så verkar vara högst medvetet (men obegripligt) att den är den storlek den är.

Men som sagt, jag kanske inte ska se att det sugs in vatten med? Jag har ju bara mina vanliga innerfilter i de andra akvarierna att jämföra med, och där ser man ju att t ex lösflytande växtdelar sugs fast, och planterar man fel växter för nära intaget så sugs de dikt an. Men det här är ju inte ett innerfilter i den meningen som de andra..
Bilagor:
#27 - 17 februari 2011 19:20
I mitt AN Evolution så fastnar diverse i rastret trots att pumpen står på minimum. Ibland går pumpen att justera, det går iallafall på min AN orginalpump och min nya eheim-pump.
#28 - 17 februari 2011 19:22
Jo den här går också att justera, jag har ställt den på max. (Den är btw på 200 l/h).

Får se hur det ser ut imorgon, om 'skräpet' som for omkring när jag släckte sitter i rastret är det nog okej och jag vara bara otålig och för van med mina innerfilter, annars får jag väl byta ut pumpen helt enkelt.
#29 - 1 mars 2011 11:26
Avd dumma frågor:

Kan jag plocka ur filtermaterialet + pumpen ur facket, och köra ett externt innerfilter 'inne i' akvariet?

Jag har problem med temperaturen i karet, den går upp för högt. Rummet är förvisso rätt varmt osv, men det är två till akvarier i samma rum (ett i bredd med nanokaret) som INTE har problem med att tempen sticker på tok för högt.

Har provat borra massa hål i locket, ha det öppet etc men tempen ligger väl högt ändå för det ska kännas bekvämt. I förmiddags låg den på 28 grader innan jag åtgärdade det.

Läste i en annan tråd att pumpen kunde generera värme, och pumpen är ju inte direkt sprillans ny. När jag kände efter med fingrarna kändes det klart varmast i 'pumpfacket'.

Så för att testa tänkte jag om jag kunde stoppa ner ett innerfilter i akvariet och se vad det gör med tempen, och om den blir mer förväntad då köpa en ny liten pump som passar i facket därbakom och köra det som tänkt med ny pump.

Annons