Jo, fast jag vet ju inte ens innebörden av 'biologiskt' filter. Fattat så mycket som att bollarna är biobollar - men begriper inte vad som är 'bio' med plast(?)bollar.
Men i princip då, från höger till vänster. Första facket pumpen. Ska den sitta i botten med röret upp mot 'hålet' högre upp på väggen? Dvs så den blåser ut vattnet där? Sen facket tv om 'pumpfacket' så något 'mekaniskt-bilogiskt' (ex på det?). Facket tv om det bollarna (fullt upp i facket eller halva facket eller vad? Och längst tv filtermatteklossen?
Dvs vatten tas in i vänsterkant, passerar först (eller mest kanske.. det är ju springor mellan facken och avdelarna) en filtermatta som tar upp skräp, växtdelar etc. Sen genom biobollarna där då bakterierna ska fastna (?) och sista 'steget' innan det blåses ut igen ska vara 'bilogiskt-mekaniskt'? Då saknas det alltså ett filtermedia? Kände så själv, jag har fyra fack och 'tre grejer' (pump, matta, bollar) men visste inte om ngt fack skulle vara tomt eller om bollarna skulle vara bara några st per fack i de två resterande.
Vanlig, vit filtervadd - har den någon 'plats' i det där? Eller är det 'inget bra' (fick med en påse med ett annat beg akvarium jag köpte, men vet inte riktigt vad jag ska med det till, då det är filtermattor i innerfilten som följde med det)
om det bara är tomma plastbollar kan du lika väl slänga dom... ska vara filter torv i dom men troligen nån som tagit ur det nån gång i tiden.
köp nya på lokala djuraffären tetratec's är inte farligt dyra även i en mindre affär med överpriser som den vi har här nere.
annars om de har billig lösvikt på filtertorv kan du ta det och försöka fylla bollarna igen. alternativt fulla en damstrumpa med torv så att den fyller upp ett utrymme inte allt för packat.
har själv gjort så i ett innerfilter så har en pump med mekaniskt filter och en med filtertorv
skulle nog lägga
1. matta
2. fullt med Biobollar
3. några fler biobollar och en grov filtermatta efter bollarna