hur ska deras hem se ut?

#1 - 17 november 2005 09:20
Undrar det här med värmen, hur ska man få värme hos salamandrar? för dom har ju knappt något vatten så att det iaf kan rymmas en doppvärmare där. men jag gillar när mina salamandrar har vatten där dom verkar gilla att simma. men honan är jämt på land så då får man ha en rätt stor landdel till henne. just nu är dom tillsamans med fiskarna och honan sitter jämt uppe på rot-platån jag byggt.

men det var främst det här med värmen som jag tänkte på. hur gör ni?
#2 - 17 november 2005 09:26
Du kan ju köpa en värmelampa speciellt för reptiler/amfibier. Finns i tre olika varianter. Vit= dagsljus. Tänt dagen.
Röd= Bra värmekälla, tänt lite då och då.
Blå= Nattlampa. Ger i från sig lite värme.

Eller ett annat alternativ är att köpa en vattentålig värmeslinga att lägga under sand/grus för att få värme underifrån. Har du dem i ett akvarium eller terarium?

//Camilla
#3 - 17 november 2005 13:35
Jag har läst någonstans att salamandrar gärna har lite kallare, 18-20 grader, helst inte över 22. Vår revbenssalamander har ingen värmare, och så vitt jag kan bedöma går det ingen nöd på den. Jag har också hört att de blir betydligt mer kortlivade om man har för hög vatten temperatur. Vår Pleurodeles waltl går nu in på sitt femte år (tror jag, kan vara sjätte också -minnet är bra men kort).
#4 - 18 november 2005 02:44
finns väl "värmestenar" man kan ha som dom kan lägga sej på om dom fryser ?
#5 - 18 november 2005 06:51
vad är det salamandrar? det finns de som inte vill ha det så vamt utan en 20 grader sisådär....
#6 - 18 november 2005 07:00
"finns väl "värmestenar" man kan ha som dom kan lägga sej på om dom fryser ?"

en på jobbet som hade ödlor, storleken större och inte vattenberoende på samma sätt grillade sig själv när dom hade värmesten. nästa ödla dom köpte fick vara utan...

bara som ett varningens finger tänkte jag, kolla upp dom där stenarna bra innan du köper.

// SeanChai
#7 - 18 november 2005 09:13
Värmestenar ska du absolut inte sätta ner till salamandrar.. De lever ju mer eller mindre helakvatiskt men med möjlighet att gå upp på land ibland. Men då ska även landdelen vara fuktig, gärna med mossa och likande. De värmestenar som finns för reptiler i zooaffärerna är tänkta för ökenlevande reptiler som i sin naturliga miljö solbadar mot stenar och klipporför att snabbt få upp kroppsvärmen efter en kall öken-natt.. tex agamer. Däremot har inga reptiler själva möjligheten att känna om det blir "för" varmt och det är därför de blir svårt brännskadade om dessa värmestenar går sönder och pumpar ut för mycket värme. Men sätt absolut inte ner en sån värmesten i ett paludarium eller akvaterrarium.. de är inte vattentåliga.

De flesta salamandrar som finns i zoohandlen lever i ganska kalla klimat och behöver ingen uppvärmning av vattnet. Det finns undantag till det men då rör det sig om ovanligare arter. Till och börja med måste du ta reda på vilken art av salamander du har. Det är ju grundförutsättningen för att unna erbjuda dina slamandrar de bästa terrarieförhållandena.

Om du inte vet så kan du söka på salamanderbilder och gå mer eller mindre på uteslutningsmetoden... eller beskriva dom riktigt bra här. Lycka till!
#8 - 18 november 2005 09:14
Ps. En salamander är inte en ödla utan ett groddjur Ds.
#9 - 18 november 2005 09:23
Jag har tre eldbukssalamandrar... två hanar och en hona. honan sitter jämt på platån jag byggt upp och jag brukar hälla över några teskedar vatten på henne så hon inte torkar ut, för jag ser aldrig att hon är och badar kroppen! vågar jag ta upp henne och släppa i henne mitt i akvariumet så hon tvingas simma lite? kan ju inte vara bra att hon BARA sitter på land typ...hanarna är så simglada och går jämt runt på botten =)

såg ett salamandel kar på zooaffären igår. dom hade halva karet med vatten och några uppstickare på ytan där dom kunde sitta. så jag tänkte att så får det väl bli för mig med! svårare än så var det inte... men då kan jag skippa värme i deras kar helt? rumstemperaturen borde väl hjälpa till för dom eller? vad kostar en värmeslinga då?

mina salamandrar har det säkert för varmt nu.. hade akvariumet på ca 29 grader ett tag, men skruvade ner på doppvärmaren pö om pö. så nu står tempen på 25 grader... men dom ska få sitt egna place sedan när jag flyttat osv...
#10 - 18 november 2005 09:51
Skippa då värmeslingor.. De optimala för eldbukssalamandrar är typ 14-19 grader vintertid och 20-25 grader sommartid (Temperaturerna från dess naturliga miljö)

Sen gör det ju ingenting att man inte får ner tempen till 14 grader på vintern, men grundregeln är att hålla rumstemperatur. Temperaturen brukar ju ändra sig mellan vinter och sommar i våra stugor också..
Inred gärna ett akvaterrarium med två tredjedelar vatten och en tredjedel landdel. Landdelen ska vara fuktig och lummig. Sparaya gärna ofta med vattenflaska över landdelen. Luftfuktigheten ska vara mellan 70-100% beroende på årstid. Nu är ju dessa salamandrar mycket tåliga, men ovanstående är optimala förhållanden och det ska man ju alltid sträva efter. Vill du få dom att föröka sig så ska dom ha en viloperiod med sänkt temperatur 14-max 18 grader från slutet av Oktober eller början av November i 4-5 månader. Sen när temperaturen börjar stiga börjar parningsaktiviteterna.

Generellt sett är det aldrig bra att lyfta upp en salamander för mycket eftersom de lätt skadar sin tunna hud (och speciellt inte om de är torra). Försök helldre att öka upp luftfuktigheten så att hon inte torkar ut på land.

Annons