Hur sjutton kan det bli så? Någon fysiker här?

#1 - 24 december 2008 23:49
Bakom bakgrunden står ett par innerfilter (powerhead+elrör+filtermatta). Den ena pumpen (Sunsun) har två utblås och ett tunt luftrör med nippel och när nippeln är ovanför vattenytan blåser det luftbubblor in i akvariet. Jag har endast ett av utblåsen öppna.

På grund av lite felberäkningar blev jag tvungen att leda det utblåset genom bakgrunden så att utblåset riktas mot framrutan vilket ju inte är optimalt om man vill ha max ytrörelse.

Smart som man är (trodde jag nästan) kom jag på att jag har ett par extra Eheim strilrör liggandes och om man då tar ett av dessa strilrör och kopplar på nämnda utblås, borde man ju hastigt och lustigt plötsligt få vattet att förflytta sig i akvariets längsriktning i stället för mot framrutan.

Jodå, det funkade - och nu kommer det konstiga - Om jag då flyttar upp det tunna luftröret med nippel ovanför vattenytan, börjar det plötsligt strila vatten ur hålet i nippeln (alltså det hålet som i normalfallet måste vara öppet för att det skall bildas luftbubblor innan jag satte på strilröret).

Plockar jag bort strilröret, slutar det sippra vatten ur nippeln och luftbubblorna är tillbaka som vanligt.

Det är klart att jag kan ha strilröret där och nippeln stängd och under vattenytan - men hur i hela världen kan det bli så???:confused::confused:
#2 - 25 december 2008 00:16
Man behöver inte vara fysiker, strilröret utgör ett motstånd, som bildar ett mot-tryck, det kan inte komma in luft i hålet när det är ett övertryck där, utan vattnet trycks ut genom hålet.
#3 - 25 december 2008 00:18
Nippeln som du skriver är en venturi som genom sin konstruktion och energin i det förbiströmmande vattnet skapar ett undertryck vilket resulterar att luft leds in i utblåset.

Det som händer är att avståndet tillika motståndet blir för stort iom strilröret varför venturin förlorar sin effekt vilket i sin tur resulterar i att vattnet i stället kan välja en kortare väg..
#4 - 25 december 2008 00:23
jag har en annan konstig grej jag skulle vilja ha svar på, jag har en luftpump + syresten i mitt kar, karet står helt plant men bubblorna går inte rakt upp! jag tror inte filterpumpen har någon inverkan :S
#5 - 25 december 2008 00:26
Starta gärna en egen tråd..
#6 - 25 december 2008 00:28
Ok - Tack för svar. Gissade att det måste ha något med motståndet att göra - men det ser onekligen konstigt ut... Men som sagt - strilröret gör ju nytta ändå så länge nippeln är under ytan.
#7 - 25 december 2008 00:31
Korta av strilröret och plugga venturin..
#8 - 25 december 2008 00:51
Gaffel skrev:
Korta av strilröret och plugga venturin..

Vad får man för effekt av det?
#9 - 25 december 2008 02:44
Ett kortare strilrör ger ett lägre motstånd och om du fimpar venturin så får du en högre effekt.
#10 - 25 december 2008 07:28
Ett kortare strilrör borde ge färre strilhål, och därmed ett proportionellt högre motstånd för vattnet. Åtminstone om det är den sortens strilrör som har ett antal små hål borrade i längs en sida av dess längd. Om man vill ha samma effekt av venturin som tidigare så bör man se till att röret inte har några skarpa krökar eller strypningar, och att strilhålen tillsammans har minst samma area som utgången från pumpen, gärna mer. Om jag har greppat fysiken rätt...
#11 - 25 december 2008 09:09
larson skrev:
Ett kortare strilrör borde ge färre strilhål, och därmed ett proportionellt högre motstånd för vattnet. Åtminstone om det är den sortens strilrör som har ett antal små hål borrade i längs en sida av dess längd. Om man vill ha samma effekt av venturin som tidigare så bör man se till att röret inte har några skarpa krökar eller strypningar, och att strilhålen tillsammans har minst samma area som utgången från pumpen, gärna mer. Om jag har greppat fysiken rätt...

Helt rätt:d

Sedan kan man fundera på vad man ska med luftbubblor i karet till:confused:
#12 - 25 december 2008 13:09
larson skrev:

Strilrören har nu 9 hål och om jag då t.ex. kapar av 4 av dessa, samt borrar upp de kvarvarande ganska rejält, borde jag således få någorlunda effekt?

Mitt mål är alltså att leda om vattnet genom strilröret så att det i stället för att blåsa ut mot framrutan (utan strilrör), skapar en ytvattenrörelse i längsled.
#13 - 25 december 2008 13:20
Ja, eller så sätter du på en rörböj/krök, helt enkelt. :)
#14 - 25 december 2008 13:36
Erik... skrev:
Ja, eller så sätter du på en rörböj/krök, helt enkelt. :)

Jo, det kan man ju - men nu råkar jag ha två strilrör extra - och ett kan man ju offra. Några krökar har jag inte - kröken tog slut på julafton..:D
#15 - 25 december 2008 19:21
Nu till dagens fysiklektion..... Om diametern på utblåset är 15 mm och om man tillsätter ett strilrör med 9 hål i, hur stort skall borret vara?

(Sug på den en stund) :-)....
#16 - 25 december 2008 22:13
Hogan1 skrev:
Nu till dagens fysiklektion..... Om diametern på utblåset är 15 mm och om man tillsätter ett strilrör med 9 hål i, hur stort skall borret vara?

(Sug på den en stund) :-)....

Förutsätter att de 15 mm är innerdiameter:d även på strilröret.

Areaformeln lyder > radien i kvadrat *pi

7,5*7,5*3,14 => 177mm2 / 9 => 19,6 mm2 per hål => 5 mm :D stora hål!!

Jag får en flash att vi missat något i tänket, antagligen är det viktigt att strilröret är ännu större i diameter..

Jag hade nog skippat önskan om venturi, ser ut att bli dåligt tryck....
#17 - 25 december 2008 22:29
flygrc skrev:
Förutsätter att de 15 mm är innerdiameter:d även på strilröret.

Areaformeln lyder > radien i kvadrat *pi

7,5*7,5*3,14 => 177mm2 / 9 => 19,6 mm2 per hål => 5 mm :D stora hål!!

Jag får en flash att vi missat något i tänket, antagligen är det viktigt att strilröret är ännu större i diameter..

Jag hade nog skippat önskan om venturi, ser ut att bli dåligt tryck....

Jag kom också fram till 5 mm i min första uträkning med samma formel. Fast strilröret har en mindre diameter tyvärr. Provade så med 5 mm, men det strilade fortfarande vatten ur nippeln och jag borrade då upp till 6 mm och simsalabim..:).
Det vekar funka i alla fall. Nippeln stängd och under vattenytan för säkerhets skull.

Tack för hjälpen.
#18 - 25 december 2008 23:08
Hogan1 skrev:
Jag kom också fram till 5 mm i min första uträkning med samma formel. Fast strilröret har en mindre diameter tyvärr. Provade så med 5 mm, men det strilade fortfarande vatten ur nippeln och jag borrade då upp till 6 mm och simsalabim..:).

Det vekar funka i alla fall. Nippeln stängd och under vattenytan för säkerhets skull.

Tack för hjälpen.

Har du inte mindre flöde ur hålen ju längre från venturin du kommer?
#19 - 26 december 2008 00:07
Som jag skrev tidigare ger ett kortare strilrör lägre motstånd, du borde inte behöva klippa mer än någon cm eftersom det inte står en fontän ut genom venturin, jag kan inte minnas att jag någonstans skrev att du skulle avveckla några av strilrörets hål..

Nackdelen med att öka antalet eller håldiametern på strilrörets utblås är att du förlorar cirkulationshastighet.

Annons