Bakom bakgrunden står ett par innerfilter (powerhead+elrör+filtermatta). Den ena pumpen (Sunsun) har två utblås och ett tunt luftrör med nippel och när nippeln är ovanför vattenytan blåser det luftbubblor in i akvariet. Jag har endast ett av utblåsen öppna.
På grund av lite felberäkningar blev jag tvungen att leda det utblåset genom bakgrunden så att utblåset riktas mot framrutan vilket ju inte är optimalt om man vill ha max ytrörelse.
Smart som man är (trodde jag nästan) kom jag på att jag har ett par extra Eheim strilrör liggandes och om man då tar ett av dessa strilrör och kopplar på nämnda utblås, borde man ju hastigt och lustigt plötsligt få vattet att förflytta sig i akvariets längsriktning i stället för mot framrutan.
Jodå, det funkade - och nu kommer det konstiga - Om jag då flyttar upp det tunna luftröret med nippel ovanför vattenytan, börjar det plötsligt strila vatten ur hålet i nippeln (alltså det hålet som i normalfallet måste vara öppet för att det skall bildas luftbubblor innan jag satte på strilröret).
Plockar jag bort strilröret, slutar det sippra vatten ur nippeln och luftbubblorna är tillbaka som vanligt.
Det är klart att jag kan ha strilröret där och nippeln stängd och under vattenytan - men hur i hela världen kan det bli så???:confused::confused: