hur ser nykläckta ancistrusyngel ut?

#1 - 3 mars 2005 15:05
idag är det 5 dygn sen mina ancistrusmalar lade rom under en sten som hanen hade grävt en grop under. jag har läst att det ska ta 5 dygn innan rommen kläcks.
hur ser det ut när romen kläckts, och hur lång tid tar det innan ynglena simmar ut från gropen. hur stora är ynglena?
jag kan inte se romen längre eftersom det har lagt sig en lite sten framförena öppningen på gropen..
vad ska jag göra om jag vill att ynglena ska överleva, när ska jag flytta på dem? ska jag mata med något?
#2 - 3 mars 2005 15:15
hur lång tid tar det innan ynglena simmar ut från gropen. hur stora är ynglena?

Äggen kläcks efter ca 4-5 dygn, sedan släpper hanen ut ynglen efter en till två veckor. Då är ynglen ca. 1-1,5 cm.

vad ska jag göra om jag vill att ynglena ska överleva, när ska jag flytta på dem? ska jag mata med något?

Se till att de andra fiskarna inte äter upp dom;) , i mitt fall så har jag en Prinsessa-hanne som står i givakt utanför ancistrusens grotta hela tiden som hannen är där inne. Trots detta så brukar ett 10-20tal klara sig tills det att jag "suger upp" dom till yngelburken.
Du kan alltid mata dom med brysselkål, ärtor eller zuccini.
#3 - 3 mars 2005 15:34
Dom ser i alla fall ut som orange romkorn med svans i början, när dom är mogna att komma ut ur sin grotta efter två veckor så ser dom ut som minikopior av mamman...

Du ska inte mata dem förrän de kommer ut, i början brukar de bara äta algtabletter men efter några dagar så är de redo för grönsaker.

Om du ska flytta dem så är det NU... svårt men enda möjligheten om inte du vill riva hela karet för att flytta dem senare... Har du rovfiskar så bör du flytta dem innan de lämnar grottan.
#4 - 3 mars 2005 15:55
okej, hur ska jag bära mig åt för att flytta dem? hanen ligger och vaktar, där han själv grävt bort gruset under en sten, så det ligger ganska taskigt till.. ska jag suga upp dom med hävert kanske?
hur blir hanen när jag flyttar på dem, kommer han aldrig mer villja leka om jag rör något vid hans grotta, eller tror ni han leker på som om inget hade hänt?
#5 - 3 mars 2005 16:36
Om du ska flytta dem så ska det vara till ett akvarium med exakt samma värden och temp som det du har, bäst är alltså att fylla upp ett kar med vatten från det kar de går i nu.
Kan du inte stoppa in en håv under stenen och lyfta grus, sten, yngel och hanne i håven??? Ha en hink under vattnet som du lägger över håven i, så att de inte blir torrlagda...
En annan lösning är att gräva upp hela baletten med en bunke eller så... då får du ju med vatten i den för att flytta dem direkt...
Hannen kommer att leka igen, men det är bara bra om du avvaktar ett tag så han får äta upp sig... bäst är om han får gå med ynglen i en månad i alla fall...

Annons