hur ser man skillnad på dessa två arter?

#1 - 9 mars 2009 22:24
hej hej

har en liten fråga!

hur ser man skillnad på dessa två arter?

Boraras urophthalmoides och Boraras brigittae, när jag googlar tycker jag dom ser likadana ut. finns det nåt specifikt som går att skilja dom?

och vad kräver dom olika arterna i skötsel och ''miljö''?

tacksam för svar
#2 - 9 mars 2009 22:31
#3 - 9 mars 2009 22:37
maggan55 skrev:

tack för länken, dock hittade jag bara en av dom där. så jag såg ingen skillnad.
#4 - 9 mars 2009 22:38
Googlar du dessa båda arter så får du lite blandade bilder....jag har bägge sorterna hemma och det är ganska stor skillnad på dem:).

Här är den andra sorten: http://www.aquaclopedie.nl/cgi-bin/engine.pl?CID=0094&naam=Rasbora%20urophtalma
#5 - 9 mars 2009 22:42
Flaxss skrev:
tack för länken, dock hittade jag bara en av dom där. så jag såg ingen skillnad.

Oj hur tänkte jag då?:confused: Sorry.
Bilagor:
#6 - 9 mars 2009 22:42
vad är skillnaden då på dina?

har googlat bägge arterna men jag blir inte klokare på det. tycker dom ser som sagt likadana ut.

jag har Boraras urophthalmoide ''tror'' jag, skulle därför vilja veta skillnad så jag vet vad jag har. då jag läst någon stans att dom lätt förväxlas även dom som säljer dom.
#7 - 9 mars 2009 22:46
B.brigittae har mycket starkare färger och är större, urophthalmoides är även lite slankare. Kolla bland mina bilder här på Zoopet så ligger en hyffsad bild på R.urophthalmoides.
#9 - 9 mars 2009 22:54
ansjo skrev:
B.brigittae har mycket starkare färger och är större, urophthalmoides är även lite slankare. Kolla bland mina bilder här på Zoopet så ligger en hyffsad bild på R.urophthalmoides.

ahh tusen tack!

så urophthalmoides är inte röd då och med prick. är det den som heter stjärtfläcksrasbora då? om jag fattat det rätt då.

men då har jag nog förstått hur jag ser skillnad.
#11 - 9 mars 2009 22:56
Tack:)!

Något Svenskt namn har jag inte sett på den, men jag har heller inte sett den i Svenska affärer tidigare heller för den delen:p...
#12 - 9 mars 2009 22:57
Mina brigittae är klart röda medans mina uraphtalmoides är ganska bleka. Brigittaes har även en ryggfena som står lite käckt upp, åtminstone tycker jag det, men det kanske är en synvilla.

Mina uraphtalmoides är mycket skyggare än mina brigittae.
Brigittae simmar även gärna nära ytan medans uraphtalmoides håller till vid mitten/nära botten.

För närvarande är mina brigittae mindre än mina uraphtalmoides men jag är glad om de blir större än dessa.:)

En liten grann fisk är denna lilla brigittae, måste jag erkänna.:)
#13 - 9 mars 2009 22:58
ansjo skrev:
Tack:)!

Något Svenskt namn har jag inte sett på den, men jag har heller inte sett den i Svenska affärer tidigare heller för den delen:p...
Var köpte du dina? Jag hade tur att hitta här i stockhom.
#14 - 9 mars 2009 23:04
Jag beställde dem då grossisten Imazo har dem hemma:).
#15 - 10 mars 2009 00:18
"Boraras uropthalma" är samma fisk som Boraras uropthalmoides, detta bara som tips om ni söker bilder.
#16 - 10 mars 2009 09:02
En annan sak om B.b. I senaste Amazonas finns en artikel om arten där man bekräftar att B.b och B.merah är samma art och B.b är hanar och B.m honor. Detta stämmer väl med mina odlingsförsök av dessa arter, då jag aldrig hittat nån hona av B.b eller hane av B.m.
#17 - 10 mars 2009 17:12
BengtO skrev:
En annan sak om B.b. I senaste Amazonas finns en artikel om arten där man bekräftar att B.b och B.merah är samma art och B.b är hanar och B.m honor. Detta stämmer väl med mina odlingsförsök av dessa arter, då jag aldrig hittat nån hona av B.b eller hane av B.m.

Oj, det var intressant (och det förklarar ju en hel del).
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 10 mars 2009 17:38
maggan55 skrev:
Oj hur tänkte jag då?:confused: Sorry.

Du tänkte helt rätt - bägge fanns med i länken;)
#19 - 10 mars 2009 17:39
Azur skrev:
"Boraras uropthalma" är samma fisk som Boraras uropthalmoides, detta bara som tips om ni söker bilder.

tack för infon! det visste jag inte.
#20 - 10 mars 2009 17:40
Du tänkte helt rätt - bägge fanns med i länken;)

bara att jag inte visste att det var synonym för den. så den fanns ju med.
#21 - 10 mars 2009 17:40
BengtO skrev:

det tackar jag också för. bra att veta när man skaffar dom också.

Annons