Hur ser man om pansarmalar mår bra?

#1 - 10 februari 2006 14:00
Detta är säkert en jättedum fråga, men jag tycker inte att mina fiskar är logiska just nu. :)

Jag flyttade igår två C Sterbai från ett väl inkört akvarie fullt av växter och gömställen och med sandbotten till ett annat med sandbotten en javaormbunke och två grottor(ganska ödsligt ser det ut). I det nya akvariet går de ensamma, i det gamla hade de sällskap av bl a pygmépansarmalar.

De är som förbytta! Tidigare har jag knappt sett av dem, nu susar de omkrig i hela akvariet och busar med varandra. Borde de inte ha trivts bättre i det välinredda akvariet? Var växterna ivägen för dem? Blev de hämmade av pygméerna? ;) Kanske är det pga att det är bättre drag i innefiltret?

Hur som helst så är jag glad över att de ser ut att trivas...om det nu är det de gör.
#2 - 10 februari 2006 14:03
det kanske va fel på dina vattenvärden i de andra karet.. och att du har fått till ett bra vatten i de karet som dom går i nu,, dom trivs kanske pga de??
de e ju kul att dom mår bra i alla fall
#3 - 11 februari 2006 09:38
[quote=Mona]Detta är säkert en jättedum fråga, men jag tycker inte att mina fiskar är logiska just nu. :)

Jag flyttade igår två C Sterbai från ett väl inkört akvarie fullt av växter och gömställen och med sandbotten till ett annat med sandbotten en javaormbunke och två grottor(ganska ödsligt ser det ut). I det nya akvariet går de ensamma, i det gamla hade de sällskap av bl a pygmépansarmalar.

De är som förbytta! Tidigare har jag knappt sett av dem, nu susar de omkrig i hela akvariet och busar med varandra. Borde de inte ha trivts bättre i det välinredda akvariet? Var växterna ivägen för dem? Blev de hämmade av pygméerna? ;) Kanske är det pga att det är bättre drag i innefiltret?

Hur som helst så är jag glad över att de ser ut att trivas...om det nu är det de gör.[/quote]

Hur många dagar har det gått? Corydoras verkar ha den egenheten att när de sätt i ett nytt kar blir de som förbytta och blir plötsligt väldigt aktiva och pigga. Det beteendet brukar hålla i sig upp till en vecka. Sen brukar de lugna ner sig och återgå till det normala...
#4 - 13 februari 2006 07:15
Inte alls omöjligt att de kommit i lekstämning. Det gör dom ofta när man flyttar dom till nytt kar. Då blir de väldigt aktiva och jagar varandra.

Annons