Hur ser era Dalmatinermolly-yngel ut?

#1 - 21 juni 2004 13:02
Hejsan!
Jag har en lite onödig men skojig fråga!

Jag skaffade för en tid sedan ett par Dalmatinermollys och nu simmar det ca.15 st yngel i akvariet tillsammans med ganska många guppyyngel. De är en vecka gamla bara så det är ju lite tidigt att se hur de kommer att bli, men jag har då aldrig sett en sådan variation!
De flesta är vitaktiga, några av dessa har svarta stora fläckar.
Några är "guppyyngelbeige" och har små prickar.
Några är snarast bruna med svarta kanter på fenorna.

I affären fanns det bara Dalmatinermolly i försäljningsakvariet så om det är "blandraser" har det skett tidigare.

Har du haft Dalmatineryngel och hur såg de ut?
#2 - 21 juni 2004 19:46
hur mkt blandras som helst!.
#3 - 22 juni 2004 06:50
Nästan alla molly är ju blandraser till att börja med... och jag har hört att på 90 talet så blev dom raserna så sköra och ömtåliga så man börja korsa in andra mollysar (kanske naturformer) i dom igen för att få starkare raser.. detta gör att när man får ungar av föräldrar som ser lika dana ut kan man få yngel som är väldigt varierande...
mina black molly ger alltid en 10% dalmatinermolly yngel t.ex.

detta är min teori i varje fall... alltså är nog dom olivgröna guppy iknande ynglena dom som liknar naturformen mest..
#4 - 22 juni 2004 16:01
Har ca 40 yngel som simmar runt I akvariumet. Först är vissa vita medans andra är mera mörkare, sedan så får de prickar och börjar se likadana ut. Har inget med kön att göra.
Frågade I en akvarie affär en gång och de sa att dalmatin molly är en blandning av black molly och silver molly.

Annons