Hur ser detta ut? motar gärna tips/synpunkter bra som dåliga (240l Malawi)

#1 - 1 december 2010 10:49
...
#2 - 1 december 2010 10:52
kasta plastväxterna o kör på riktiga! bra växter som funkar med malwi är typ gigant vallisneria, anubias o javaormbunke.

skulle nog kanske itne kört på venustus i sånt litet kar. behöver minst 500L
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=78&SOK=1
#3 - 1 december 2010 11:00
...
#4 - 1 december 2010 11:07
vad haer du nu? juwel sa du? kör på "color" rör. ger bra färger på malawi.
#5 - 1 december 2010 11:13
släng dit några reflektorer så är du hemma när du har bytt ut standardrören mot
ett par vettiga.

gärna ett rör som plockar fram rött i fiskarna, och det andra mer åt det blå/gula hållet.

.
#6 - 1 december 2010 11:21
Kensa skrev:
släng dit några reflektorer så är du hemma när du har bytt ut standardrören mot

ett par vettiga.

gärna ett rör som plockar fram rött i fiskarna, och det andra mer åt det blå/gula hållet.

.

Seras rör borde vara bra i sammanhanget.
#7 - 1 december 2010 11:35
funkar de till juwel-ramp då? har de itne special mått eller är jag ute o cyklar nu igen
#8 - 1 december 2010 11:42
Visst har de speciallängder men Sera, Arcadia och Dennerle har knäckt Juwels monopol. ;)
Kolla www.pwss.se, Akvarielagret och tyska sidor.
#9 - 1 december 2010 11:46
Här är min gamla tråd om ämnet men den är mest riktad kring vad som är effektivast för växterna:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138978&highlight=lysr%F6r+juwel
#10 - 1 december 2010 11:47
gytt då vet jag .dagen lärdom :D
#11 - 1 december 2010 12:06
...
#12 - 1 december 2010 12:28
högt bredvid den andra skulle jaqg gjort. malawi vill ha bra flås på vattnet så sätt på en kortsida så du får bra strömt i vattnet. ytrörelse ska man alltid ha för att syresätta vattnet.
#13 - 1 december 2010 12:32
sen var väl den pumpen lite klen som cirk-pump. bättre med nått som pumpar runt 2000l/h så det händer lite ;)
#14 - 1 december 2010 12:34
Typ en ordentlig streampump (som jag just råkat köpa själv). ;)
#15 - 1 december 2010 12:44
Tycker det verkar bra men är sugen på se en bild på det hela. :S
#16 - 1 december 2010 12:50
...
#17 - 1 december 2010 12:51
...
#18 - 1 december 2010 13:54

Behöver man tillsätta salt etc. vid vatten byte med dessa värden?

[COLOR=black][FONT=&quot][/FONT][/COLOR]

sist jag kollade så var malawisjön söt.....och ingen direkt kontakt med havet,.,,,,,

salt skall enligt mig enbart användas till:

=> Salta kar
=> Bräckta kar
=> I medecinskt syfte när det så är påkallat

annars inte....

men det finns säkert andra som tycker annat.

.
#19 - 1 december 2010 14:57
Har malawi jag också men anser precis som Kensa att saltning bara ska användas i medicinskt syfte i sötvattenakvarium.

Finns de som tillsätter salt vid varje vattenbyte men mitt resonemang är att fiskarna(bakterierna egentligen) då blir immuna mot saltet och detta blir inte lika effektivit när det verkligen behövs.
#20 - 1 december 2010 15:09
...
#21 - 1 december 2010 15:16
har hört talas om "malawisalt" o vad jag förstår så innehåller det förutom salt både pH o Kh höjjare. o då kan det ju vara motiverat. men annars bara salta vid sjukdom.

eftersom malawi gräver o är bland stengrottor kan de ibland riva sig o såren kan iblnad bli angripna av svamp. då får man salta :P
#22 - 1 december 2010 15:18
Med salt i behöver fisken jobba mindre för att upprätthålla osmotiska balansen då vattnet närmar sig fiskens egen salthalt en smula. Därför blir det mindre stress för fisken och vattenutbytet med omgivningen blir lägre vilket minskar smittovägarna. Sedan om det här gör märkbar skillnad i normala fall låter jag vara osagt men visst har de salt i sina naturliga sjöar.

Parasiter och bakterier påverkas mig veterligen inte i någon nämnvärd utsträckning av så låga salthalter det handlar om.

När kommer experterna och kommenterar? ;)
#23 - 1 december 2010 16:01
...
Bilagor:
#24 - 1 december 2010 16:01
1 gång i veckan 30%
#25 - 1 december 2010 16:34
Med salt i behöver fisken jobba mindre för att upprätthålla osmotiska balansen då vattnet närmar sig fiskens egen salthalt en smula. Därför blir det mindre stress för fisken och vattenutbytet med omgivningen blir lägre vilket minskar smittovägarna. Sedan om det här gör märkbar skillnad i normala fall låter jag vara osagt men visst har de salt i sina naturliga sjöar.

Parasiter och bakterier påverkas mig veterligen inte i någon nämnvärd utsträckning av så låga salthalter det handlar om.

När kommer experterna och kommenterar? ;)

Haha ja kalla hit experterna :D Mitt är bara antagande och efter vad jag testat. Men huruvida innehåller vårt vanliga dricksvatten salt förresten? Kanske redan finns i de små mängder som man annars tillsätter?
#26 - 2 december 2010 12:26
...
#27 - 2 december 2010 12:57
himla trevligt. men du ska nog som sagt byta bort dina venustusar. o riktiga växter sen :D haha
#28 - 2 december 2010 13:05
...
#29 - 2 december 2010 13:06
...
#30 - 2 december 2010 13:47
Det där med hur mycket och hur ofta man skall byta vatten, är ungefär som att fråga....hur långt är ett snöre....

det finns inga egentliga direkta svar.

vad man dock kan säga är att i normalfallet så är det 1 gång i veckan, 20-30%.

sedan kan det finnas anledning att göra större och oftare byten.
ex dom som har discus byter ofta mer och oftare, likaså de som har trädätande malar.

likaså finns det många som byter mindre och mer sällan.

ex har jag två kar där jag byter cirka 15% / vecka, och ett kar som har 15% varannan vecka.

de två första karen har o andra sidan en hög belastning, men samtidigt extremt mycket filtermassa,
i det 3,e karet är det ganska låg belastning, och har ännu mer filtermassa.

börja med att byta 20-30% i veckan, se hur det går, går det bra, fortsätt, går det inte bra,
byt lite mer, går det inte bra, byt mindre....testa dig fram...men ha tålamod, man ser inte effekterna
direkt,,,,,,såvida inte firrarna börja dö....då är det dags att omgående byta regim.

.
#31 - 2 december 2010 13:50
Funderar på att byta sand. Då det är två sand sorter blandade, inte allt för snyggt.

Har kommit fram till att köra med Biltemas blästersand, 0,1-0,7mm eller 0,2-1,0mm.

Vill bara dubbelkolla ifall detta är ett bra utförnade.

- Ny sand i hink, skölja med slang tills den är helt ren.

- Flytta fiskarna till provesorisk plats.

- Ta ut den gamla sanden via slang/gräva.

- Fylla rengjord sand i petflaska, ur med luften, sedan hälla på botten.

Kan man släppa i fiskarna direkt den nya sanden är i? eller bör man vänta isåfall hur länge?

Kan man låta den ny sanden ligga någon/några dagar i hinkarna med vatten för att få upp bakterie floran?

ta den grövre sanden, den finare kan bli lite kompakt.

sedan tror jag inte alls på ditt utförande.

det blir nog bara kaos.

bakterieflöoran kommer inte förrän sand finns i kar MED fisk.

ska du byta sanden, så töm karet, ut med allt, starta om.

.
#32 - 2 december 2010 13:54
Funderar på att byta sand. Då det är två sand sorter blandade, inte allt för snyggt.

Har kommit fram till att köra med Biltemas blästersand, 0,1-0,7mm eller 0,2-1,0mm.

Vill bara dubbelkolla ifall detta är ett bra utförnade.

- Ny sand i hink, skölja med slang tills den är helt ren.

- Flytta fiskarna till provesorisk plats.

- Ta ut den gamla sanden via slang/gräva.

- Fylla rengjord sand i petflaska, ur med luften, sedan hälla på botten.

Kan man släppa i fiskarna direkt den nya sanden är i? eller bör man vänta isåfall hur länge?

Kan man låta den ny sanden ligga någon/några dagar i hinkarna med vatten för att få upp bakterie floran?

ja så kan du göra. men klipp av botten på petflaskan o sen i med sand från det hållet. ner med hela skiten under vattnet så kommer vattnet trycka ut sanden genom korköppningen som ett munstycke.

här har du när jag bytte sand i mitt malawi.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139022

ja du kan lägga i fiskarna dirtekt om du har ett väl ingått filter som du låter gå i en spann med akvarievatten så länge o om du kan spara vatten från karet innan du tömmer det. i isåfall så grumla upp sanden så vattent blir "skitigt" inann du häller det i spannar. detta för att få med så myclet bakterier som möjligt.
#33 - 2 december 2010 13:59
...
#34 - 2 december 2010 14:05
Julas sand hällde jag torr ner i pet flaskor, ställde dem i akvariet med vatten så de fylldes helt med vatten. Sen var de bara att hälla ut ren och fin sand och allt damm stannade kvar i flaskan.
#35 - 2 december 2010 14:20
Hur menar du med kaos? skadligt för fiskarna?

Hur länge bör vattnet stå/gå innan man då kan lägga i fiskarna?

japp, jag tror 7 tycker det äör skadligt. iaf i alltför stor omfattning.
att fylla på lite sand, ett par kg, då och då under ett dygn, är väl OK.

men att tömma karet....och sedan i med sand och direkt ner med fisk....njaaaa.....
för mycket damm och skit som virlar runt.

man kan komma runt problemet med att ha ett axtra bra filter proppat med filtervadd
som suger in allt skit, kan gå på ett par timmar.

man SKA ner med fisk så fort vattnet är hyfsat klart och har vettig temp.

vattnet mår inte bra av att stå och vänta.....

.
#36 - 2 december 2010 14:28
hörrö kensa jag har gjort precis detta. bytt sand o i med full belastning. har faktiskt gått kanon bara bara man håller koll. kolla tråden jag länkade i mitt förra inlägg.
#37 - 2 december 2010 14:44
hannesc skrev:
hörrö kensa jag har gjort precis detta. bytt sand o i med full belastning. har faktiskt gått kanon bara bara man håller koll. kolla tråden jag länkade i mitt förra inlägg.

och jag har gjort det 2ggr med nedslående resultat,,,,och skall villigt erkänna kanske 4-5 ggr med bra resultat...

utfallet har fått mig att avstå från det i framtiden....

men jag kanske gjorde fel,,,klantade till nått moment....vad vet jag.....

efter dödsfallet på 4 VF scalarer a 220 pesos stycket så vill jag inte göra det igen.....

testa och kör om det verkar bra, men var medveten om att det finns en risk....som med allt annat man gör med karen....

.
#38 - 2 december 2010 14:46
...
#39 - 2 december 2010 14:46
klart det finns en risk. men håller med dig om att man kan köra ett filter med massa vadd i för att dra upp det värsta dammet. men annars tror jag inte det är såå stora problem. men se till att hålla koll på alla värden i säkert en månad minst.
#40 - 2 december 2010 14:47
Du tömde ur allt vatten och fyllde på med färskt/nytt.

Skicka du tillbaka fisken direkt, medans det var så grumligt?

japp det gjorde jag. visst det strider helt mot hur man ska göra men gjorde det ändå. o det gick hur bra som helst. tvättade ju sanden men de det blir alltid grummligt ändå
#41 - 2 december 2010 14:55
alltså, jag har inga som helst problem att dratta ner fiskar, med hög belastning omgående.
jag har vid flera tillfällen gjort följande:

Tomt kar klockan 9
ny sand i klockan 10
nytt kranvatten i klockan 11
blommor och annat krafs i 11,30
rätt temp vid 13
mosat ner filtergojs så att det ser ut som dimman vid lutsen x 12 vid 13,15
låtit pumparna under ett par tre timmar suga inm gojset.

ner med ALLAm fiskar.....sist jag gjorde detta var till ett 240 liters,
drattade ner 4 fullvuxna skalarer, ca 15 colombiatetra, 8 ancistrus,
och 6 bolivianer.....runt 16 tiden....

inga som helst problem med vattnet,,,,ingen nitrit, inget nitrat, inget alls,
utom en långsam PH sänkning från 7,5 till 6,5 över två veckor...

så....mitt "problem" är just det där med att byta sanden i ett kar med vatten isig.

vet i fasen varför...men jag innbillar mig att det blir för mycket skit i vattnet som
pumparna inte kan ta upp, som sedan firrarna inte mår bra av....

näää....ska sanden bytas....töm karet...ut med sanden.....ner med ny....

fisk kan gå i en spann / balja under tiden....håller man bara pumpen igång
så är det inga pix.

-
#42 - 2 december 2010 14:57
Så som jag gjorde med pet-flaska så blev vattnet inte grumligt alls. Hade man kunnat lösa någon slamsug som kunde suga upp allt gammalt grus borde de ju gå att göra bytet utan nytt vatten kanske också?

" target="_blank">
här är en video på tekniken jag använde mig av.
#43 - 2 december 2010 15:01
äh fan håller med kensa om att det är tametusan lättare att tömma karet o gräva ur sanden.

fatta hur lång tid det tar om du ska fylla karet med sand med bara en petflarra. myclet lättare att bara häva i från spannen du tvättat sanden i.

kensa: vi har nog missförstått varann. vi har nog förespråkat samma sak egentligen.

ut med allt vatten. ut med sand. i med ny sand. i med nytt vatten
#44 - 2 december 2010 15:01
...
#45 - 2 december 2010 15:04
nja borde det inte göra. bra at tdu har så högt ph när du har malawi. en annan måste köra med ph-höjjare.

men som sagt. håll koll på alla värden mer eller mindre dagligen i en månad.
#46 - 2 december 2010 15:06
Påverkar bytet av sanden pH värdet i vattnet?

Hos mig har kran vattnet ett pH på 8,1.

normalt sett inte.

att det skedde så hos mig berodde på min egen vilja.
drattade ner gigantiskt mycket rötter för att trycka ner PH't en del.

Scalarerna gillade det. Även om de faktiskt mår bra och leker som fasen vid 7,5 oxå.
Men överlevnadsprocenten på yngel är högre vid lägre PH.

.
#47 - 2 december 2010 15:06
...
#48 - 2 december 2010 15:08
hannesc skrev:
äh fan håller med kensa om att det är tametusan lättare att tömma karet o gräva ur sanden.

fatta hur lång tid det tar om du ska fylla karet med sand med bara en petflarra. myclet lättare att bara häva i från spannen du tvättat sanden i.

kensa: vi har nog missförstått varann. vi har nog förespråkat samma sak egentligen.

kan vara mitt överhettade huvve som inte funkar idag....isf my bad...sorry....

jag och hannesc brukar tycka samma sak.....(utom det där med bubblor i kar....)

.
#49 - 2 december 2010 15:08
Tippar på att det tog mig ca 20-30 minuter att hälla sanden i flaskorna med tratt och låta flaskorna fyllas med vatten å sen tömma ut sanden. Då hade jag i ungefär 45 kg sand å vattnet grumlades inte alls med den metoden, använde 5-6 flaskor, med en tar de ju längre tid.
#50 - 2 december 2010 15:08
hannesc skrev:

Egentligen borde det väl (efter att man tagit bort den gamla) vara bäst att fylla med vatten, hälla i sanden och tömma igen för att sedan fylla en sista gång. Det borde ta bort det mesta dammet. När jag fyllt på med sand har jag gjort veckobytet efter, just för dammet.
Påverkar bytet av sanden pH värdet i vattnet?

Hos mig har kran vattnet ett pH på 8,1.

Beror på sanden. ;)
#51 - 2 december 2010 15:11
håll koll på pH, Kh o nitrit skulle jag säga
#52 - 2 december 2010 15:14
Kensa skrev:
kan vara mitt överhettade huvve som inte funkar idag....isf my bad...sorry....

jag och hannesc brukar tycka samma sak.....(utom det där med bubblor i kar....)

.

haha aa precis. död åt bubblor....
#53 - 2 december 2010 15:15
Men hannesc testa å fylla sand med pet-flaska när du ska fylla de nya karet om du ska ha sand i det ;) Jag tyckte i alla fall att det var smidigare än att böka med å tvätta sand i hinkar.
#54 - 2 december 2010 15:20
FaZt skrev:
Men hannesc testa å fylla sand med pet-flaska när du ska fylla de nya karet om du ska ha sand i det ;) Jag tyckte i alla fall att det var smidigare än att böka med å tvätta sand i hinkar.

jag har slutat tvätta sand....för jobbigt.

jag drattar ner sanden i karet (tomt kar då) ner med vatten.

i med en gammal pump fylld med vadd, suger upp allt damm,
vispa runt i sanden med handen ett par ggr, klart på 2-3 timmar.

fast med biltemas grövre sand behövde jag inte ens göra det....dammade inte alls....

.
#55 - 2 december 2010 15:20
har redan gjort det med strora kuben. när jag skulle fylla upp lite extra sand på olika ställen.

jag tycker inte det är bökit att tvätta i spann. jag halvfyller en spann. ner med dushslangen i botten. full kareta på kranen o sen gå o tar en kaffe, kollar lite porr o sen är det klart typ. häller i sanden i karet.

gör proceduren 1 gång till så är man klar. ( iaf med sand till den nya kuben)
#56 - 2 december 2010 15:24
hannesc skrev:
håll koll på pH, Kh o nitrit skulle jag säga

Med malawi så tycker jag att man i princip kan strunta i PH.
Om man har normalt svenska kommunalt kranvatten.
I praktiken alla kommuner har högt PH i kranarna, ofta runt 8.

vidare, om man skall ha andra firrar som gillar lägre PH så kan man strunta i det då oxå.
det är oerhört mycket viktigare att PH't är stabilt, och inte åker jojo, än att det håller
exakt vad det står på artbeskrivningen. det är ytterst få fiskar som inte gillar när PH't
är högre än vad det "borde" vara.

enda gångan man skall hålla på och dribbla med PH't neråt, är om man skall ODLA
vissa firrar, oftast SA/CA/Karibien fiskar då.

Nitriten är enligt mig det absolut viktigaste.

.
#57 - 2 december 2010 15:26
hannesc skrev:
kollar lite porr

aha....där har vi skillnaden, jag kollar ju inte på sån't......

jag utövar

.
#58 - 2 december 2010 16:00
Kensa skrev:
Med malawi så tycker jag att man i princip kan strunta i PH.

Om man har normalt svenska kommunalt kranvatten.

I praktiken alla kommuner har högt PH i kranarna, ofta runt 8.

vidare, om man skall ha andra firrar som gillar lägre PH så kan man strunta i det då oxå.

det är oerhört mycket viktigare att PH't är stabilt, och inte åker jojo, än att det håller

exakt vad det står på artbeskrivningen. det är ytterst få fiskar som inte gillar när PH't

är högre än vad det "borde" vara.

enda gångan man skall hålla på och dribbla med PH't neråt, är om man skall ODLA

vissa firrar, oftast SA/CA/Karibien fiskar då.

Nitriten är enligt mig det absolut viktigaste.

.

i jkpg har vi mjukt vatten med lägre ph än 8 iaf. så till mitt SA bryr jag mig inte o kolla men till malawit för jag höjja.

håller diock helt med om att det måste vara stabil än exakt enligt beskrivningar. men det är ju det man kollar om man tar prover. då ser du ju om det är på väg mot nått håll.

Kensa skrev:
aha....där har vi skillnaden, jag kollar ju inte på sån't......

jag utövar

.

vissa har det bra. jag gör väl med det lite då o då. ska börja smygfilma hemdragna ragg numera tänkte jag
#59 - 2 december 2010 16:13
hannesc skrev:
smygfilma hemdragna ragg

dessa ungdomar som har mycket att lära.....

man skall aldrig dra hem dom, då vet dom ju vart du bor !!!

nä, klart bättre att snika hem till någon.........avvika tidigt på morgonen....

.
#60 - 3 december 2010 07:26
...
#61 - 3 december 2010 07:37
Skulle fixa rör igår och vart lite osäker ifall man har t5 eller t8, hur ser man skillnaden?

Enda som stod på mitt var 25-50hz, 2x54w, 1047mm??

det äör T5 rör du har om dom måtten stämmer.

innan så hade juwel i sin enfald konstruerat ramper så man bara kunde använda deras
egna rör,,,,dvs egen liten konstig längd.

men om jag har fattat saken rätt så har andra märken börjat köra med den ländgen oxå.

dock skall jag erkänna att jag har dålig koll på vilka.

.
#62 - 3 december 2010 08:19
...
#63 - 3 december 2010 08:19
sera hat jag för mig har börjat med de måtten med.

t8 är tjockare än t5.

om du kör med juwel skulle jag välja "color" annars power-.glo
#64 - 3 december 2010 09:20
54w 1047w kan bara vara T5 (mer effekt på kortare längder) och de är betydligt tunnare än T8. Som nämnts idigare är det tyvärr Juwels egna längder så i normala fall hittar man bara deras egna rör som passar.
#65 - 3 december 2010 09:22
www.pwss.se har Sera T5 i den längden, Akvarielagret har Arcadia och tyskarna/engelsmännen har Dennerle.
#66 - 3 december 2010 09:45
...
Bilagor:
#67 - 3 december 2010 09:47
Watt-talet mear vilken längd de är gjorda för, bara för att folk ska hitta rätt lättare. Visst fungerar det bra? ;)
#68 - 3 december 2010 09:57
...
#69 - 3 december 2010 10:02
Visst går det med kortare men det är slöseri på lysröret. Täcklocken klarar sig bra utan ljus. ;)

De klickas far på själva lysröret och ligger så tätt inpå att det går utmärkt med Juwelramper. Lite läskigt att få på de med plastspännen när de är hårda och oanvända men man kan värma de i händerna eller liknande.
#70 - 3 december 2010 10:33
...
#71 - 3 december 2010 10:45
skippa day! så j'äkla gult ljus. kör på två color itsället!
#72 - 3 december 2010 10:48
hannesc skrev:
skippa day! så j'äkla gult ljus. kör på två color itsället!

beror väl lite på vilka fiskar / botten han har....

ex mörk botten och gula fiskar = klockren kombo....

men är det lite blandat med fisk och inte så mörk botten,.....så håller jag med....

.
#73 - 3 december 2010 10:54
Kensa skrev:
beror väl lite på vilka fiskar / botten han har....

ex mörk botten och gula fiskar = klockren kombo....

men är det lite blandat med fisk och inte så mörk botten,.....så håller jag med....

.

a TS har ju malawi med kalksten o typ jula-sand.
#74 - 3 december 2010 10:57
...
#75 - 3 december 2010 10:58
hannesc skrev:
a TS har ju malawi med kalksten o typ jula-sand.

dåså...det hade jag inte noterat....

skippa Day isf.....skit i det med att "fånga dagen"...."anti carpe diem".... :-)

.
#76 - 3 december 2010 11:03
dåså. två color it is!
#77 - 3 december 2010 11:12
Eller andra märken. ;)
#78 - 3 december 2010 12:08
...
#79 - 3 december 2010 12:56
Doppvärmaren har väl ett fack inne i filterhuset om jag minns rätt? Bara att haka på med clipset!
#80 - 3 december 2010 13:02
...
#81 - 3 december 2010 18:19
...
#82 - 4 december 2010 15:25
varför?? luftpump är ju egentligen bara dumt om du vill att dina växter ska överleva. tror inte det är en bra ide att att modda innerfiltret så. vad är det för effekt du är ute efter??
#83 - 4 december 2010 18:04
...
#84 - 18 december 2010 18:19
jamen är det en luftpump? asså en sån som skapar bubblor? vad ska du ha den för?? den gör ju inte särkillt mycket. bättra o skaffa ett riktigt pumphuvud eller en wavemaker

Annons