Kensa skrev:släng dit några reflektorer så är du hemma när du har bytt ut standardrören mot
ett par vettiga.
gärna ett rör som plockar fram rött i fiskarna, och det andra mer åt det blå/gula hållet.
.
jimmy grönlund skrev:
Behöver man tillsätta salt etc. vid vatten byte med dessa värden?
[COLOR=black][FONT="][/FONT][/COLOR]
VisualDarkness skrev:Med salt i behöver fisken jobba mindre för att upprätthålla osmotiska balansen då vattnet närmar sig fiskens egen salthalt en smula. Därför blir det mindre stress för fisken och vattenutbytet med omgivningen blir lägre vilket minskar smittovägarna. Sedan om det här gör märkbar skillnad i normala fall låter jag vara osagt men visst har de salt i sina naturliga sjöar.
Parasiter och bakterier påverkas mig veterligen inte i någon nämnvärd utsträckning av så låga salthalter det handlar om.
När kommer experterna och kommenterar? ;)
jimmy grönlund skrev:Funderar på att byta sand. Då det är två sand sorter blandade, inte allt för snyggt.
Har kommit fram till att köra med Biltemas blästersand, 0,1-0,7mm eller 0,2-1,0mm.
Vill bara dubbelkolla ifall detta är ett bra utförnade.
- Ny sand i hink, skölja med slang tills den är helt ren.
- Flytta fiskarna till provesorisk plats.
- Ta ut den gamla sanden via slang/gräva.
- Fylla rengjord sand i petflaska, ur med luften, sedan hälla på botten.
Kan man släppa i fiskarna direkt den nya sanden är i? eller bör man vänta isåfall hur länge?
Kan man låta den ny sanden ligga någon/några dagar i hinkarna med vatten för att få upp bakterie floran?
jimmy grönlund skrev:Funderar på att byta sand. Då det är två sand sorter blandade, inte allt för snyggt.
Har kommit fram till att köra med Biltemas blästersand, 0,1-0,7mm eller 0,2-1,0mm.
Vill bara dubbelkolla ifall detta är ett bra utförnade.
- Ny sand i hink, skölja med slang tills den är helt ren.
- Flytta fiskarna till provesorisk plats.
- Ta ut den gamla sanden via slang/gräva.
- Fylla rengjord sand i petflaska, ur med luften, sedan hälla på botten.
Kan man släppa i fiskarna direkt den nya sanden är i? eller bör man vänta isåfall hur länge?
Kan man låta den ny sanden ligga någon/några dagar i hinkarna med vatten för att få upp bakterie floran?
jimmy grönlund skrev:Hur menar du med kaos? skadligt för fiskarna?
Hur länge bör vattnet stå/gå innan man då kan lägga i fiskarna?
hannesc skrev:hörrö kensa jag har gjort precis detta. bytt sand o i med full belastning. har faktiskt gått kanon bara bara man håller koll. kolla tråden jag länkade i mitt förra inlägg.
jimmy grönlund skrev:Du tömde ur allt vatten och fyllde på med färskt/nytt.
Skicka du tillbaka fisken direkt, medans det var så grumligt?
jimmy grönlund skrev:Påverkar bytet av sanden pH värdet i vattnet?
Hos mig har kran vattnet ett pH på 8,1.
hannesc skrev:äh fan håller med kensa om att det är tametusan lättare att tömma karet o gräva ur sanden.
fatta hur lång tid det tar om du ska fylla karet med sand med bara en petflarra. myclet lättare att bara häva i från spannen du tvättat sanden i.
kensa: vi har nog missförstått varann. vi har nog förespråkat samma sak egentligen.
ut med allt vatten. ut med sand. i med ny sand. i med nytt vatten
hannesc skrev:äh fan håller med kensa om att det är tametusan lättare att tömma karet o gräva ur sanden.
fatta hur lång tid det tar om du ska fylla karet med sand med bara en petflarra. myclet lättare att bara häva i från spannen du tvättat sanden i.
kensa: vi har nog missförstått varann. vi har nog förespråkat samma sak egentligen.
ut med allt vatten. ut med sand. i med ny sand. i med nytt vatten
jimmy grönlund skrev:Påverkar bytet av sanden pH värdet i vattnet?
Hos mig har kran vattnet ett pH på 8,1.
FaZt skrev:Men hannesc testa å fylla sand med pet-flaska när du ska fylla de nya karet om du ska ha sand i det ;) Jag tyckte i alla fall att det var smidigare än att böka med å tvätta sand i hinkar.
hannesc skrev:håll koll på pH, Kh o nitrit skulle jag säga
hannesc skrev:kollar lite porr
Kensa skrev:Med malawi så tycker jag att man i princip kan strunta i PH.
Om man har normalt svenska kommunalt kranvatten.
I praktiken alla kommuner har högt PH i kranarna, ofta runt 8.
vidare, om man skall ha andra firrar som gillar lägre PH så kan man strunta i det då oxå.
det är oerhört mycket viktigare att PH't är stabilt, och inte åker jojo, än att det håller
exakt vad det står på artbeskrivningen. det är ytterst få fiskar som inte gillar när PH't
är högre än vad det "borde" vara.
enda gångan man skall hålla på och dribbla med PH't neråt, är om man skall ODLA
vissa firrar, oftast SA/CA/Karibien fiskar då.
Nitriten är enligt mig det absolut viktigaste.
.
Kensa skrev:aha....där har vi skillnaden, jag kollar ju inte på sån't......
jag utövar
.
hannesc skrev:smygfilma hemdragna ragg
jimmy grönlund skrev:Skulle fixa rör igår och vart lite osäker ifall man har t5 eller t8, hur ser man skillnaden?
Enda som stod på mitt var 25-50hz, 2x54w, 1047mm??
hannesc skrev:skippa day! så j'äkla gult ljus. kör på två color itsället!
hannesc skrev:a TS har ju malawi med kalksten o typ jula-sand.