Hur ser den svenska "moss-scenen" ut?

#1 - 10 oktober 2007 09:36
Jag har en dröm om att göra ett räkakvarium med massor av mossa! Men jag tycker dock att den mossa finns att få tag på i Sverige - javamossan - är lite för "ranglig" och inte så tät/lågväxande.

När man läser på internationella forum om mossakvarier blir man ju grymt avundssjuk! Särskilt länder som Singapore, Taiwan och Japan har ju mängder av olika mossor att springa ut och handla i varenda akvarieaffär!! Ska vi hjälpas åt att göra Sverige lite bättre - någon mer som tröttnat på den katastrofala "moss-scenen" i Sverige? Själv har jag försökt att få tag på åtminstone "Christmas mossa" i snart tre år!!

Jag vet att en del "moss-bitna" svenskar då och då privatimporterar lite andra typer av mossor. Kan vi inte göra en liten sammanställning av vad vi har importerat för moss-typer till Sverige hittills och hjälpa till att diskutera hur vi ska få "moss-scenen" att bli lite roligare?

---->OBS!!!! Respektera att denna tråd INTE syftar till att den som meddelar sig äga eller ha sett någon annan mossa än javamossan i Sverige ska bli nerspammad med privata PM om tiggeri eller "snälla, får jag köpa"!!!! Vi måste ju dock kunna snacka ihop oss om det ska bli någon förbättring! Om problem uppstår med detta kommer moderatorerna låsa tråden! Bäst att göra detta klart från början! Denna tråd syftar till att starta en diskussion och en sammanställning av arter! Så låt oss hålla oss till inlägg i tråden om vi har något att säga!

Någon som är på att diskutera? *hoppfull och jättetrött på javamossa*
#2 - 10 oktober 2007 10:24
Hej!

Jag håller med dig om att det är ganska fattigt med olika mossor i Sverige. Själv har jag javamosa (Taxiphyllum barbieri) i mitt 310 liters Asien, Vesicularia dubyana 'Christmas' i mitt SA och Vesicularia ferriei i mitt relativt nystartade 110 liters Betta imbellis-biotop.

De två sistnämnda har jag köpt på Zoo Kompaniet i Göteborg. Att de har dessa sorter beror på att en av de som jobbar där är mycket växtintresserad.
#3 - 10 oktober 2007 10:28
Funderar på om "mossfattigheten" i Sverige beror på svenskarnas kynne? När någon hittar en ny spännande mossa i andra länder, särskilt asiatiska verkar det råda en mentalitet att skicka ett prov - att dela med sig - att skicka till någon som kan identifiera den - att provodla den i sitt egna akvarium, diskutera och posta bilder.

Men svenskarna verkar "hålla på" sina ovanligare arter. Så det blir ju aldrig nån spridning på dem... Håller ni med?
#4 - 10 oktober 2007 10:39
Är det någon särskild mossa du tänker på? Att sprida information om vilka mossor som verkligen finns kan ju i sig öka intresset och utbudet i Sverige.
#5 - 10 oktober 2007 10:49
Det finns en bra sida på nätet som heter www.plantswap.se där folk byter växter med varandra. Har vid tillfälle sett annonser ifrån folk som velat byta bort olika sorters mossa (inte bara java). Kan kanske vara ett ställe för dig aelva att titta?

Jens
#6 - 10 oktober 2007 10:53
Här är en liten lista på mossor från aquamoss.net

Phoenix Moss (US Fissidens) - Fissiden fontanus New
Phoenix Moss - Fissidens sp. from Singapore New
Mini Taiwan Moss - Isopterygium sp. New
Flame Moss - Taxiphyllum sp. New
String Moss (Japan Moss) - Taxiphyllum sp. New
Willow Moss - Frontinalis antipyretica
Stringy Moss - Leptodictyum riparium
Java Moss - Taxiphyllum barbieri
Giant Moss - Taxiphyllum sp.
Green Sock Moss - Taxiplyllum sp.
Taxiplyllum sp. 'Peacock'
Spiky Moss - Taxiplyllum sp.
Taiwan Moss - Taxiplyllum alternans
Singapore Moss - Vesicularia dubyana
Weeping Moss - Vesicularia ferriei
Christmas Moss - Vesicularia montagnei
Erect Moss - Vesicularia reticulata
Creeping Moss - Vesicularia sp.

Själv kan jag bara hålla mossjour till svenskarna med javamossa om någon är intresserad, men den finns ju som sagt överallt redan. Jag har även riccia fluitans, som ibland uppfattas som mossa, men som egentligen inte är det.

Och den som vill hålla "svensk mossjour" med ovanligare arter får gärna rapportera att de är villiga att dela med sig/sälja för en svensk spridning.

Annars räcker det gott och väl med rapportering och diskussion, som nämnt ovan.

Om jag får tag på andra mossarter lovar jag att hålla mossjour med dem. Jag känner mig lite som en missionär idag. :)
#7 - 10 oktober 2007 11:06
Ok, de som vill vara mossmissionärer (köpa-sälja-byta) får fortsätta på plantswap.se (tack spazm)

Här fortsätter vi bara diskussion om mossor i sverige! Rapportera gärna vad ni har för arter! Hitills har vi kommit på att javamossa, christmas mossa och weeping moss finns i svenska akvarier!! Kul! Jag trodde bara att det fanns javamossa och christmas mossa
#8 - 10 oktober 2007 11:11
Än så länge har jag inte fått nåt överskott av vare sig christmas eller ferriei. Men får jag det delar jag gärna med mig.
#9 - 10 oktober 2007 11:34
Monosolenium tenerum borde vara lätt att få tag på. (Om det nu är en mossa?). Jag har ca 2 dm2 och gillar den betydligt mer än tex riccia (som inte är en mossa).
#10 - 10 oktober 2007 12:10
Nu har jag startat denna tråd på plantswap.se:
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=2203

Bli svensk mossmissionär du oxå - gå dit och anmäl dig om du vill köpa/byta/sälja/bidra till att den svenska "moss-scenen" blir mer omfattande!

Eller bara snacka om vad du har för mossor i ditt akvarium här i denna tråd!

Denna länk är super om mossor: http://www.killies.com/forum/viewtopic.php?t=1087
Den leder till en tråd på forumet killies.com där man har samlat alla omfattande och intressanta trådar om mossor på forumet - genom åren har det blivit massor! Detta mycket tack vare moss-oraklet "timebomb" från Singapore på forumet och moderatorn GanCW som skapat sammanställningen
#11 - 10 oktober 2007 16:51
Fontinalis finns det en hel del av vilt växande i Sverige. Jag har försökt köra sådana i akvarier, men de gillar nog inte den höga vattentemperaturen. De håller ett tag, men blir sedan rangliga, tappar bladen, och till slut har man bara några bruna pinnar kvar. :(
#12 - 10 oktober 2007 17:29
Jag har inte heller haft någon framgång med fontinalis, och enligt en forskarrapport på nätet skall den trivas bäst vid +15 och sluta växa när temperaturen når +23 - men jag vet att det finns folk i Sverige som framgångsrikt får den att växa i kar varmare än så.
Det kan tänkas olika populationer är olika känsliga för värme.
#13 - 10 oktober 2007 18:45
Jag skulle även kunna tänka mig att den skulle kunna funka i högre temperaturer om man på andra sätt begränsar metabolismen hos växten (olika former av ljus/näringsbegränsningar t ex).
#14 - 11 oktober 2007 13:49
#15 - 11 oktober 2007 17:04
Har aldrig ens sett javamossa i nån butik här uppe :(
Skulle gärna köpa om nån har.
#16 - 11 oktober 2007 17:26
Har du försökt fråga i din affär i fall de kan ta in det åt dig? Jag har fått tag på en del växter på det sättet.
#17 - 12 oktober 2007 06:45
Nu börjar diskussionen ta fart om mossor på Plantswap:

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=2203

...och eftersom det kommer fram så mkt matnyttig info måste jag bara dela med mig av den här. Christinag, som nyss hållit ett föredrag om mossor i Västerås akvarieförening berättar om "javamossans" riktiga identitet.

Jag citerar henne: (hon själv hittar inte sitt login till Zoopet, och jag hoppas för övrigt att det är ok att citera såhär bara man anger källan?)

"Javamossan som är en rätt långsamt växande art kom av sig för tio-tjugo år sedan. Då hade man inte så noga koll, så då fick en nyimporterad men mera snabbväxande mossa övertaget. Och har behållt detta till idag. Det är alltså Bogormossa som "alla" idag kallar för javamossa. Bogormossa heter Taxiphyllum barbieri. Jag tor att Christel Kasselman hunnit uppmärksamma detta i någon artikel också.

Den äkta javamossan har mest sålts under beteckningen Singaporemossa. Men detta är alltså Vesicularia dubayana. Den har även sålts under namnet Christmasmossa, vilket har gett upphov till den lika förvirrande diskussionen om "två Christmasmossor eller underarter eller ...". Men det är alltså två skilda arter som är släkt med varandra. Javamossa är INTE en underart eller variant av Christmasmossa, som är en egen art.

Christmasmossan är annars mest förväxlingsbar med Taiwanmossan, anser jag. Men den senare har uppåtvända julgransarmar och Christmasmossan har nedåtvända. Snötyngda till jul, brukar jag tänka mig som tankehjälp.

Och sen har vi en förväxlingsart till Taiwanmossan, den kallas för Peacock. Enda skillnaden som jag kan upptäcka, är att Peacocken kan bredas ut på en tallrik cirkulärt liksom, eller solfjädersformat (därav namnet från en påfågelstjärt). Den andra är som andra mossor typ. "

Angående javamossans egentliga identitet blev den avsöjad redan 2004, så vi är lite sena i reaktionerna här i Sverige:

http://www.aquamoss.net/Java-Moss/Java%20Moss%20Vesicularia%20dubyana.htm

..så jag vet inte om artbeskrivningen här på Zoopet borde ändra det latiska namnet till "Taxipyllum Barbieri", om med denna artbeskrvning menar den allra vanligaste mossan som finns att få tag på här?

Däremot vet jag inte om vi borde kalla denna för "Bogormossa" hädanefter? Det verkar som att man utomlands har föredragit att kalla den javamossa fortfarande, men ändra det latinska namnet, och kalla den ursprungliga javamossan (Vesicularia Dubyana) för Singapore Mossa

Hängde ni med? :)
#18 - 12 oktober 2007 06:59
Att javamossan inte hette V. dubyana visste jag, men inte att det berodde på att den ersatts av en mer snabbväxande art; jag trodde det bara var en felidentifiering från början.
När jag tänker på saken så kan jag kanske tänka mig att den gamla javamossan växte... inte långsammare, tror jag, men mer kompakt. Annars märker jag ingen skillnad.
Hur har hon kommit fram till att den gamla javamossan var V. dubyana? Finns det verkligen pressat sparat material?
#19 - 12 oktober 2007 07:09
Artbeskrivningen på Zoopet borde ändra latiskt namn tycker jag, eftersom man åsyftar den vanliga "javamossan" (???) (!!!)

Har noterat att när man pratar om "Java Moss" på utländska forum så menar man ""Taxipyllum Barbieri". Och när man pratar om "Vesicularia Dubyana" så pratar man om "Singpore Moss".

Vi borde nog också vänja oss och rätta oss efter detta i Sverige tycker jag. Det blir lite förvirrat om inte svenskarna ska följa de internationella diskussionerna, det blir svårt att gå in och prata på de utlänska forumen då om vi inte pratar om samma sak.

Jag har mailat Christinag att det finns frågor till henne här, men jag vet som sagt inte om hon kan logga in här.
#20 - 12 oktober 2007 07:17
Mossor är verkligen trevliga. Min fina javamossa har dock sabbats helt av trådalger. När man rullar upp trådalgerna på pinnen så följer javamossan med. Något som folk bör känna till är att mossor kan vara svåra att behålla när man drabbats av trådalgproblem.
#21 - 12 oktober 2007 08:13
Ja, mossor är underbara. Och att de skulle ha en så spännande historia pågående vissta jag inte. Här är lite mer om namnförvirringen kring javamossa. Skrivet av Loh K L (timebomb på killies.com) från Singapore, som är den "skyldige" att ta med "vanlig javamossa" för identifiering till någon professor i Singpore, och därmed var förvirringen lös. Hans brev i länken är daterat maj -2007, alltså i år:

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200705/msg00299.html

Såg att denna diskussion pågår även på tyska forum.
#22 - 12 oktober 2007 10:22
De med kryss har ni rapporterat finns i svenska akvarier. Och jag som trodde att bara den vanliga javamossan samt christmas mossan fanns i sverige...

Tråkigt bara att de har så långsam spridning och är svåra att få tag på. Beror på att alla verkar vilja vill odla upp den att täcka halva akvariet innan de kan sälja en tuss. Fast om folk skickade tussar till varann innan dess så finns det ju fler akvarier för dem att växa i och fler som kan sprida dem. Och så verkar det vara en del hysch hysch om var man kan få tag dem.

Sammanställning mossor i Sverige:

x Phoenix Moss (US Fissidens) - Fissiden fontanus New
Phoenix Moss - Fissidens sp. from Singapore New
Mini Taiwan Moss - Isopterygium sp. New
x Flame Moss - Taxiphyllum sp. New
String Moss (Japan Moss) - Taxiphyllum sp. New
x (finns vild) Willow Moss - Frontinalis antipyretica
Stringy Moss - Leptodictyum riparium
x Java Moss - Taxiphyllum barbieri
Giant Moss - Taxiphyllum sp.
Green Sock Moss - Taxiplyllum sp.
x Taxiplyllum sp. 'Peacock'