Hur sen man om en Malawi-hona har ägg i munnen?

#1 - 3 juli 2005 20:13
Jag har en Golden hona som jag tror går med ägg i munnen. Hon är väldigt stor runt munnen, framförallt nedåt, är det så det ser ut? Och så tuggar hon lite grann och äter inte.

Borde jag flytta henne till ett annat akvarium innan hon spottar ut? Jag Har ett 20 l som står och dammar som kanske borde startas!?! Blir dom inte jättenerösa och spottar ut äggen om man jagar runt henne och fiskar upp med hoven?

jag har ett 375 med 12malawi och två malar, vad är sannolikheten att ynglen klarar sig utan en flytt av honan? Dom gör det ju i verkligheten..

Jag är helgrön på malawi, bara haft dom två månader..
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 juli 2005 20:28
Hon är väldigt stor runt munnen, framförallt nedåt, är det så det ser ut? Och så tuggar hon lite grann och äter inte.

Ja, det är så det ser ut.

Borde jag flytta henne till ett annat akvarium innan hon spottar ut?

Om du vill att de flesta ynglen skall klar sig bör du göra det.

Jag Har ett 20 l som står och dammar som kanske borde startas!?!

TYcker att ett 20-liters är väl litet.

Blir dom inte jättenerösa och spottar ut äggen om man jagar runt henne och fiskar upp med hoven?

Hoven? Har du en dresserad häst som fångar upp ynglen;)
Men skämt åsido - så spottar speciellt ovana honor ofta ut ynglen de första gångerna när man håvar upp dem. Håva därför upp honorna i slutet av ruvningsperioden.

vad är sannolikheten att ynglen klarar sig utan en flytt av honan? Dom gör det ju i verkligheten..

Hur många som klarar sig beror på många faktorer som vilka andra fiskardet finns i akvariet, hur många lämpliga gömställen det finns, var honan spottar ut dom etc.
Att jämföra med naturen blir lite meninsglöst eftersom varje fisk där TOTALT under hela sin livstid i snitt ger upphov till EN ny fisk som växer upp till vuxen storlek. Jämfört med det så överlevar i stort sett alltid fler yngel i akvariet eftersom förutsättningarna där är gynnsammare.
HazelCR
#3 - 3 juli 2005 20:35
Ja, det är nog så honorna som tuggar ser ut.

Det tar ca 3 veckor innan hon låter ynglen lämna sin trygga mun.
Om du skall flytta henne så kan du gärna vänta 2-2½ vecka efter leken.

20 liter är lite litet , men det duger att flytta henne till. Ynglen måste få ett större kar att växa upp i.

Honan kan bli stressad och spotta för tidigt, men det brukar gå bra att fånga dem. Försök direkt på morgonen , när du tänder ljuset.

De flesta ynglen blir nog uppätna, men några kanske klarar sig om du har en del gömslen för dem. Du har ju inte så många malawis i ditt akvarium. Vilka sorter har du?

Lycka till!
#4 - 3 juli 2005 20:39
Tack för ditt suveräna svar! :)

Håv och hov, :) (Det går lite tungt idag.. )

/L
#5 - 3 juli 2005 20:45
Jag har golden zebra och guldsöm. För den uppmärksamme står det i min sidfot eller vad det kan kallas.. :) Men det är lugnt!

Då kanske jag ska köpa eller låna ihop ett kar i 50-70 l klassen?

Jag har vädigt lycket lavasten i mitt kar, minst 25kg + lite annan sten som fungerar bra som gömställen.
HazelCR
#6 - 4 juli 2005 03:46
[QUOTE=pistmaskin]Jag har golden zebra och guldsöm. För den uppmärksamme står det i min sidfot eller vad det kan kallas.. :) Men det är lugnt!
[/QUOTE]

Jag hann inte vara tilräckligt uppmärksam. Jag skulle bara stänga av datorn i en reklampaus-TV, men samtidigt tyckte jag att du skulle få ett snabbt svar ändå. Nu var det ju så att Kjell hann före mig. Men det är väl ändå bra att få samstämmiga svar, så är det inte alltid.

Japp, ca 60 liter är kanon.

Med den mängden lavasten måste ju bara lite yngel överleva, tror jag.

Annons