Hur sänker man temperaturen?

#1 - 18 februari 2004 21:01
Jag har tänkt starta ett nytt akvarium (150 l) i ett rum där jag vet att det kan bli varmt på sommaren. Riktigt varmt. Det är mycket ljust, men inget direkt solljus på akvariet.

Om det skulle bli för varmt i akvariet, kan man sänka temperaturen på något sätt? Typ "doppkylare", alltså någon sorts temperaturvakt som löser problemet med automatik.

Finns det något sånt?

Gunilla
#2 - 18 februari 2004 21:19
Det finns kylaggregat men dom kostar.
Aquaristikshop har en för 279€
#3 - 18 februari 2004 21:20
man kan ta bort täckglaset och ha en "bordsfläkt" som blåser över ytan (om man har fiskar som inte är så hoppbenägna villsäga
#4 - 18 februari 2004 21:22
man kan dra en vatten slang genom karet med kallvatten så kyls det ner så gör jag
#5 - 18 februari 2004 21:29
Tack så mycket för snabba svar. Jag har inte tänkt ha hoppbenägna fiskar, så det borde funka med bordsfläkt. Det handlar ju trots allt bara om ett par grader (om sommaren blir varm).

Gunilla (som snart hämtar gratis komplett 150-liters hos brorsan)[:)]

#6 - 19 februari 2004 08:03
Blir det inte rätt hög vattenförbrukning då?!
#7 - 20 februari 2004 15:50
En variant på bordsfläkten är att sätta in en kylfläkt i ljusrampen. Man blåser bort en del av värmen som ljusrören alstrar och om man inte har täckglas så får man ju också kylning pga avdunstning.
#8 - 20 februari 2004 15:54
Ursprungligen skickat av nof

En variant på bordsfläkten är att sätta in en kylfläkt i ljusrampen. Man blåser bort en del av värmen som ljusrören alstrar och om man inte har täckglas så får man ju också kylning pga avdunstning.

Hej nof...å Välkommen mä i gänget akvarie-nördar. Såg a du signat idag...C S fler gånger.
#9 - 20 februari 2004 16:55
Annars ser man till att göra små dagliga vattenbyten med relativt svalt vatten de dagarna det är toppvärme ute (och inne)
Är en nödlösning det med.
#10 - 20 februari 2004 17:47
Hur varmt är varmt? Mina akvarium ligger ungefär på 30 grader på sommaren, och jag får ibland använda petflaskor med is i dem för att sänka temperaturen, om än lite granna, och när jag byter vatten försöker jag byta med "kallt" vatten så att min temperatur kommer ner till c:a 22 grader. Plus att jag har fläktar som kör 24/7 på sommaren. Men i Winnipeg blir det mkt varmare än vad jag någonsin upplevt i Sverige, 40 grader varmt på sommaren är inte allt för ovanligt , och lika mkt minus på vintern :/
#11 - 21 februari 2004 02:49
Efter denna varma sommar då tempen gick upp mot 27 i akvariet så dog en stackars tetra och alla fiskarna var rätt slöa , så jag tog ett peltierelement och lät det ligga med kylflänsen ner i vattnet , elementet var på 35 watt och det kan kyla ganska duktigt i ett 97 liters.

De finns att köpa på www.elfa.se och fungerar så att man matar dom med spänning , oftast 12 volt , och ena sidan på elementet blir då varm och den anda iskall , en minivärmepump kan man säga.

söker man på internet om peltiereffekten så hittar man en del matnyttigt.
#12 - 21 februari 2004 04:10
köp ett mindre akvarium typ på 85L gör den till en sump.se till att den har 2-4 fäktar som kyler ner vattnet.eller som alternativ köp ett beg.kylskåp sätt en stor behållare med vatten i kylen gör hål baktill på kylen.du sätter alltså in en tunna i kylen tar slangar som går in i akvariet och ut till kylen.ställ temperaturen på lägsta möjliga och du har en egentillverkad kylanlägning.kyllskåp kan vara små en minibar är ett kylskåp.

Annons