Hur riktar jag utblåset?

#1 - 7 februari 2008 23:36
Har en Eheimpump (modell 2252) som det är superkraftigt vattenflöde på. Problemet är att jag inte kan rikta utblåset och det finns ju inget sätt att reglera hastigheten på den. När jag sätter fast pumpen på ena långsidan och riktar den mot den andra så skvalpar ju nästan vattnet ut på den andra sidan, och sätter jag den på ena kortsidan så blir det sådan fart på vattnet i karet att mina Vallisnerior ligger jäms med botten av draget.

Så jag funderar på om man kan köpa en slang med en aningen mindre diameter än utblåset och göra små hål i den jäms med ena sidan, trä den över utblåset och sedan fästa slangen mot ena långsidan så att vattnet leds ut som i en sprinkler? Ungefär såhär fast hemmagjort med en enkel slang med hål i:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/AEsprinkler.jpg?osCsid=24ca8199e0e51ee6606e653c5e85320b

Någon annan som vet var man kan få tag i dessa reservdelar/extratillbehör till EHEIM 2252? Har kollat på pwss och guldfisken men där hittar jag inget till denna modell.
#2 - 7 februari 2008 23:49
Det är bra. Det blir då som ett strilrör. Kom bara ihåg att täppa till i andra änden annars så kommer det inte spela någon roll om du göra några småhål eller inte :)
#3 - 10 februari 2008 18:33
Det ska jag [:D]
#4 - 10 februari 2008 19:49
Har också en Eheim 2252, och trodde inte heller att det gick att ställa hastigheten.

Men det gör det!!

Längst upp på varje "filterhus" sitter det en rund "knapp" som man kan flytta upp/ner. Med den kan man stänga/öppna ett spjäll över filterhuset. På så vis kan man reglera hastigheten.
Men gör man det så måste man växla då och då, dvs har man det övre öppet och det nedre stängt så byter man efter ett tag så att det övre är stängt och det undre öppet.

Fick den infon/tipset av min handlare.

Fast jag har båda öppna till mitt akvarium :)
#5 - 10 februari 2008 19:50
Strilrör löser problemet...kanske dubbla strilrör men du sprider ju strömmen.

Annons