hur rensa sandbotten?

#1 - 12 april 2012 10:11
Har för första gången sand istället för grus, och det funkar inte så bra att suga med
häverten. Den orkar liksom inte suga upp skiten, behövs en Större hävert? Eller hur ska man göra den dagliga rensningen?
#2 - 12 april 2012 10:16
Daglig rensning??? Jag slamsuger aldrig mina bottnar. O mina är rena. Har man ett bra filter o en bra städpatrull av malar o snäckor behövs inte slamsugning.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
#3 - 12 april 2012 10:18
Har för första gången sand istället för grus, och det funkar inte så bra att suga med

häverten. Den orkar liksom inte suga upp skiten, behövs en Större hävert? Eller hur ska man göra den dagliga rensningen?

daglig rensning????? jag har inte gjort en endaste bottenrensning sedan jag, jag minns faktiskt inte det ska inte behövas snarare tvärt om, det är bara bra för bakteriekulturen om det får sköta sej själv. är karet nystartat?? vänta i så fall med rensningen så kommer det efter ett tag att sköta sej själv...;)
#4 - 12 april 2012 10:19
Du ska inte rengöra dagligen. Då riskerar du att rubba balansen i karet. Man ska låta karet vara i låta det sköta sig själv. Så mycket som möjligt

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
#5 - 12 april 2012 10:26
är det så mycket skit att man dagligen behöver rensa, så är det nått som är allvarligt galet med karet.

oftast är det övermatning och för mycket / fel invånare i karet.

.
#6 - 12 april 2012 10:27
Ja det är nystartat! Får låta det vara ett tag då så bryts det ner kanske :-) har diverse malar (6 st) och 3 sniglar och 3 gibbiceps...kanske ska ha några fler sniglar eller något? (fiskarna och allt annat följde med när jag köpte karet)
#7 - 12 april 2012 10:35
försök få tag i malaysiska sandsnäckor.

finns inga bättre "städare".

se till att du drattar ner 10-15 st i karet, sedan kommer du inte se dom på dagen,
men om du tänder lampan på natten om 2-4 månader så borde det finnas
kanske 2-400 st, och en "kliniskt ren" botten.

.
#8 - 12 april 2012 10:51
Malaysiska Sandsnäckor är den enkla och bästa lösningen för ett rent kar : )

Dagtid syns de inte, för då rumstrerar de runt och luftar bottensubstratet, och på natten kommer de fram o gör rent hus med allt avfall.

..och i princip detsammsa skrev Kensa rakt ovanför mig, ser jag nu.
#9 - 12 april 2012 11:22
jess dom är riktigt bra, men en nackdel har dom botsian tar den inte så effektivt om man vill bli av med dom av någon anledning
men det är helt klart den bästa bottenrensaren..;) Hannes har som dy kan tigga till dej... skicka ett pm till honom så löser det sej med det ska du se..
#10 - 12 april 2012 11:25
Skiten syns på ett annat sätt på sanbottnen (typ blästersand), den blir liggande ovanpå. Då man slamsuger får man vara försiktig att man inte suger upp sanden med. Tror de råden du fått är bra.
#11 - 12 april 2012 11:27
ööh nope. har blästersand o tamefasen ingen skit på den. alls. punkt. :P
#12 - 12 april 2012 11:31
Samma här och visst hamnar det skit på den men det är borta på typ en timma eller så..
#13 - 12 april 2012 11:33
hannesc skrev:

Jag menar inte att man måste slamsuga varje dag men ~gång / månaden eller så.
#14 - 12 april 2012 11:36
Malar är riktiga bajsmaskiner så med 9st i ett nystartat kar förstår jag att du får mycket bajs på sanden. Så även med sandsnäckor och när karet gått in sig kommer du säkert ha mycket bajs på botten. Så antingen vänjer du ögonen eller så kanske du skulle överväga att minska antalet malar.
#15 - 12 april 2012 12:07
hannesc skrev:

Kör du med sandsnäckor i Malawibaljan också?
#16 - 12 april 2012 12:18
nope men de gräver ju runt så myclet att skiten aldrig lägger sig
#17 - 12 april 2012 12:19
JLi skrev:
Jag menar inte att man måste slamsuga varje dag men ~gång / månaden eller så.

eller aldrig nånsin. slamnsuger aldrig. inte rört botten på över ett år. snart 2 år
#18 - 12 april 2012 12:53
240 liters kar.....aldrig slamsugit botten på 4,5 år.....
63 liters kar.....aldrig slamsugit botten på 10-15 år...
etc
etc
etc

kar i balans har inte drivor med skit på botten. spelar ingen roll om man har blästersand eller annat substrat.

.
#19 - 12 april 2012 14:35
Jag har 9 malar i mitt 600L kar, iofs bara ancistrus. Tog blästersanden från två gamla kar som hade malayer i sig och när jag fick fört över all sand (fick vänta med det ena karet som innehöll lite fler malayer), så är det kliniskt rent på botten. Egentligen är det helt otroligt hur effektivt det är! :)
#20 - 12 april 2012 16:21
hej Hannesc :) du har inte ett par snäckor till övers måhända som man skulle kunna tigga till sig? ;)
#21 - 13 april 2012 09:23
Blir nog till att införskaffa ett par snäckor... Är det malaysisk trumpetsnäcka jag ska leta efter? Och hur pass med sand behöver dem för att kunna gräva ner sig?
#22 - 13 april 2012 09:37
malaysisk sandsnäcka ja.

tja några cm.
#23 - 13 april 2012 10:09
Enligt din profil har du ett 375 liters kar. Om det är nystartat och du har hävt i TRE gibbi plus sex andra malar så är det inte underligt att du tycker du behöver städa varje dag. Tre gibbi i det lilla karet är tre gibbi för mycket.....
#24 - 13 april 2012 10:12
Mumin skrev:
Enligt din profil har du ett 375 liters kar. Om det är nystartat och du har hävt i TRE gibbi plus sex andra malar så är det inte underligt att du tycker du behöver städa varje dag. Tre gibbi i det lilla karet är tre gibbi för mycket.....

beror väl på hur stora dom är nu????
#25 - 13 april 2012 10:23
Bajsar som hästar dom där gibbisarna. Hade en som mellanlandade hos oss ett tag, fick håva upp skiten han lämnade efter sig :) Det var dock en 30cmare. Lär nog inte vara så stora än om de kommer överens, eller så kanske där är mest honor. Annars blir du nog tvungen att flytta dom ändå, för slåss gör dom, hanarna i alla fall.
#26 - 13 april 2012 12:03
hannesc skrev:
malaysisk sandsnäcka ja.

tja några cm.

Hmm, då har jag nog för lite som det är nu. Just nu har jag kanske 2cm i framkant och ca 5cm i bakkant där växterna är. Kan man fylla på med mer blästersand när karet är igång? Dock är detta något jag helst inte vill göra.
#27 - 13 april 2012 12:43
klart du kan, men det räcker nog med den sand du har. men ja det går fylla på. varför vill du inte det?

ta en 1,5L petflaska. kapa av där den går från tjockast till att smalna av mot korken. behåll överdelen.

tvätta sanden i en hink. detta för att få den lite fuktig. lättare att jobba med då.

i med sand i din petflaske-"tratt" o sen ner med den i karet. nu kan du använda flasköppningen som en spruta ungeför. när du för ner tratten underytan kommer sanden rinna igenom öppningen. så kan du bestämma precis vart du vill ha sanden :)
#28 - 13 april 2012 13:16
hannesc skrev:
klart du kan, men det räcker nog med den sand du har. men ja det går fylla på. varför vill du inte det?

ta en 1,5L petflaska. kapa av där den går från tjockast till att smalna av mot korken. behåll överdelen.

tvätta sanden i en hink. detta för att få den lite fuktig. lättare att jobba med då.

i med sand i din petflaske-"tratt" o sen ner med den i karet. nu kan du använda flasköppningen som en spruta ungeför. när du för ner tratten underytan kommer sanden rinna igenom öppningen. så kan du bestämma precis vart du vill ha sanden :)

Vill mest slippa det eftersom jag måste ta mig till Jula och släpa hem en till 25-kilossäck till annars :P Men tack för tipsen, ska nog prova med den sand jag har men om snäckorna ser ut att lida åker det i några kilo till.
#29 - 13 april 2012 13:25
har du ganska lite blommor så behöver du inte fylla på med mer sand.

det är i underkant, men funkar om det är sparsamt med blommor. och inga grävande fiskar.

.

Annons