Stoffe.B skrev:Min långa slamhävert som ser ut såhär: http://www.akvariumbutiken.se/files/000/18/0001883_01_full.jpg och är ca 70cm lång, suger upp sanden(biltemas 0,2 - 1,0) ca 5 cm upp i häverten och sedan åker den ner igen.
Simonols skrev:Kan någon vänlig själ berätta hur en sån här manick fungerar och hur man använder den? Mvh
Man ska var varsam med bottensubstratet pga bakteriefloran, speciellt runt växternas rötter där det skapas en särskils balans som är viktig för växten. Ska man slamsuga så tycker jag man ska ta det varligt. Glaset är inte nåt du behöver tänka på.iidchen skrev:Finns det inte risk att man sabbar för växternas rötter när man tumlar runt gruset så? Eller kanske ännu värre, sliter på glaset?
Om det ansamlas massa skit på botten så är nåt galet, typ för dålig cirkulation, för kraftig utfodring, för mycket fisk mm. Ett akvarium i balans och som har tillräcklig cirkulation har en ren botten, inte ens om man stoppar ner en slamsug i gruset så kommer nån smuts upp. Jag slamsuger aldrig mina akvarier och bottnarna är helt rena så jag vet att det funkar :piidchen skrev:Okej tack så mycket för snabbt svar!
Skönt att inte behöva oroa sig för glaset!
Det är alltså inte skadligt för fiskarna eller växterna att det är skitigt på botten? Det är snarare för det estetiska man vill städa där?
Vad har du för pump exakt och hur stort kar och antal fiskar och artiidchen skrev:Oj, är det sant? Då gör jag något allvarligt fel! Varje gång jag slamsuger botten (måste då det blir riktigt smutsigt) så blir vattnet svart i slangen.
Jag kör med pumpen som ingick i paketet och har aldrig haft så lite fiskar som jag har nu. Så det känns konstigt om det skulle vara cirkulationens fel.
hjälp?
Ok! Jag tror det kan vara ancistrusarna som ställer till det, om de har rötter att gnaga på (vilket de alltid ska ha) så kan de skita ner väldigt mycket. Du vet att karet är på tok för litet för ancistrus!? (speciellt 4). Pumpen är nog lite underdimensionerad till dessa fiskar och även om karet är litet så är det en hel del fisk den ska klara att hålla rent åt och då måste man upp i storlek. Pumpens kapacitet måste avgöras både på vattenvolymen men också mängden fisk. Du skulle behöva gå upp till åtminstoen 100L om det ska funka bra med ancistrus och en ganska rejäl pump.iidchen skrev:Pump: Eheim 2008
54 liters akvarium
10 sorgmanteltetra
4 ancistrus
1 kampfisk
hannesc skrev:en bra regel att följa är att filtret ska pumpa MINST akvariets volym 3 ggr i timmen.
dvs i 240L kar behövs ett filter som pumpar minst 720l/h
sen vill du alltid ha så stor filtervolym som möjligt.
jag slamsuger aldrig mina kar. har inte rört bottnarna på flera år. behövs inte. de är tokrena jämt. o jag har fin blästersand som substrat. jag har bra filter o bra städpatrull av snäckor o malar som håller rent o bökar ner det i sanden.
jag tycker inte du ska slamsuga. visst. ligger det en hög med skit i en liten grop nånstans kan man kanse suga upp det precis som kristian säger, med slangen nån cm över gruset. men inte ner o böka i bottnen.
det ska vara skitigt vatten där nere. helt normalt. massa goa bakterier som finns där.
iidchen skrev:Tack för uträkningen! Har kollat på pumpen och det är en fluval 305 som pumpar 1000 l/h så då ska den ju inte vara något problem. Insug till vänster, utblås till höger. Låter vettigt? Har även en liten "bubblare" i mitten för att få ytterligare lite rörelse.
Bluewing skrev:Vad menar du med bubblare? Om du menar en "syresten" som drivs av luftpump, så är det sämre för växterna eftersom bubblorna driver ut det CO2 som växterna behöver för att må bra och växa. Då är det bättre att du har utblåset från filtret alldeles under vattenytan, riktat lite uppåt så att du får fart på ytcirkulationen i vattnet. Det är oftast bra för både fiskar, växter och vattenkvalitén.