Hur rengöra akvariebotten?

#1 - 10 november 2008 16:14
Hej jag har en fråga till er med sand som bottenmaterial.Hur gör ni rent på botten? Jag har 10 guldfiskar som skitar ner väldigt mycket.
#2 - 10 november 2008 16:42
Bump, vill också veta detta.
#3 - 10 november 2008 16:56
Skär av botten på en PETflaska och sätt fast på slangen (eller köp en dyr manick med samma funktion).
Sätt ner flaskan i sanden, så suger den rent sand utan att sanden själv följer med vattnet ut när ni byter vatten.
#4 - 10 november 2008 17:16
Men slamhävert ger väl samma effekt? Men där kan jag inte tänka mig att sanden inte följer med
#5 - 10 november 2008 17:47
Vilket är precis vad jag beskrev, dock utan att komma ihåg vad alla kallar den... :D
#6 - 10 november 2008 18:00
Fast slamhäverten jag har köpt suger nog upp sand också? Hur menar du att man ska suga för att få upp smuts och inte sand?

För sand är ju mindre än smutsen, så om smutsen och inte sanden åker upp så är det väl konstigt?
#7 - 10 november 2008 18:02
Fördelen med att använda en PETflaska är att du får ett mycket större och längre rör, där vattnet strömmar långsammare, vilket ger sanden möjlighet att falla till botten.
Sanden må vara finkornig, men den är tyngre än skiten, så den ska falla ner.

Om din suger upp sand ändå, stryp flödet genom att klämma på slangen, eller skaffa en kran att sätta på slangen.
#8 - 10 november 2008 18:05
Min långa slamhävert som ser ut såhär: http://www.akvariumbutiken.se/files/000/18/0001883_01_full.jpg och är ca 70cm lång, suger upp sanden(biltemas 0,2 - 1,0) ca 5 cm upp i häverten och sedan åker den ner igen.
#9 - 10 november 2008 18:13
Stoffe.B skrev:
Min långa slamhävert som ser ut såhär: http://www.akvariumbutiken.se/files/000/18/0001883_01_full.jpg och är ca 70cm lång, suger upp sanden(biltemas 0,2 - 1,0) ca 5 cm upp i häverten och sedan åker den ner igen.

Jag får testa sen, har ju inte bytt sand ännu. ^^
#10 - 10 november 2008 20:52
JojjeN skrev:
Jag får testa sen, har ju inte bytt sand ännu. ^^

Jasså ^^ Gör det;)
#11 - 10 november 2008 21:11
När man trycker ner den i gruset/sanden så blir det ju ett kraftigare sug och då släpper man upp den ovanför gruset och håller stilla så man tappar gruset men inte smutsen... Det blir en snits det där.. Ibörjan får man mer grus i hinken och mer smuts som flyter runt i karet än man får efter övning.. :)
#12 - 10 november 2008 21:37
Kan någon vänlig själ berätta hur en sån här manick fungerar och hur man använder den? Mvh
#13 - 10 november 2008 21:56
Tja, det är ett vanligt plaströr som man kopplar till slangen.
Fördelen med en grövre diameter är som sagt att vattnet får lägre hastighet = gruset stannar där det ska, men skit åker upp med vattnet.

Har man fin sand: håll precis ovanför, så sörplar den upp skiten som ligger ovanpå sanden.
Har man grus: kör ner röret i gruset, så sörplar den upp skiten som ligger i och ovanpå gruset.
Inget konstigt, bara en förlängning av slangen man byter vatten med.
#14 - 10 november 2008 21:58
Simonols skrev:
Kan någon vänlig själ berätta hur en sån här manick fungerar och hur man använder den? Mvh

Ha ha... Det finns de som har en pump i ena änden så du slipper suga upp vattnet.. Annars ska du alltså stoppa ner tratten mot botten. Sen måste hinken stå under karet, den kan inte stå lika högt upp för då får du ingen häverteffekt.. Sen måste du suga igång vattnet och då tar du i ordentligt snabbt och sedan ner i hinken så du slipper få en kallsup skitigt akvarievatten;)..
Bilagor:
#15 - 11 november 2008 06:20
Då kör jag hellre min handpump, än riskera "supen" ;)
#16 - 11 november 2008 18:37
Se bifogad länk från ciklider.se
En artikel som tar upp detta ämne
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_bekvama_vattenbyten.shtml

Mvh
Magnus
#17 - 11 november 2008 19:40
Man fyller slangen med vatten och stoppar ner slangen i akvariet så börjar det rinna vatten som genom magi!!! eller så är det bara fysik. ;)
#18 - 3 september 2012 20:43
Finns det inte risk att man sabbar för växternas rötter när man tumlar runt gruset så? Eller kanske ännu värre, sliter på glaset?
#19 - 3 september 2012 22:02
iidchen skrev:
Finns det inte risk att man sabbar för växternas rötter när man tumlar runt gruset så? Eller kanske ännu värre, sliter på glaset?
Man ska var varsam med bottensubstratet pga bakteriefloran, speciellt runt växternas rötter där det skapas en särskils balans som är viktig för växten. Ska man slamsuga så tycker jag man ska ta det varligt. Glaset är inte nåt du behöver tänka på.
#20 - 3 september 2012 22:20
Okej tack så mycket för snabbt svar!

Skönt att inte behöva oroa sig för glaset!

Det är alltså inte skadligt för fiskarna eller växterna att det är skitigt på botten? Det är snarare för det estetiska man vill städa där?
#21 - 3 september 2012 22:37
iidchen skrev:
Okej tack så mycket för snabbt svar!

Skönt att inte behöva oroa sig för glaset!

Det är alltså inte skadligt för fiskarna eller växterna att det är skitigt på botten? Det är snarare för det estetiska man vill städa där?
Om det ansamlas massa skit på botten så är nåt galet, typ för dålig cirkulation, för kraftig utfodring, för mycket fisk mm. Ett akvarium i balans och som har tillräcklig cirkulation har en ren botten, inte ens om man stoppar ner en slamsug i gruset så kommer nån smuts upp. Jag slamsuger aldrig mina akvarier och bottnarna är helt rena så jag vet att det funkar :p
#22 - 3 september 2012 22:40
Det är helt ok att suga rent på ytan, alltså lösa saker som ligger ovanpå sandbädden, men man ska inte ner och gräva runt i sanden. Så länge du håller slangen ett par cm ovanför sanden så kan du inte göra någon skada.
#23 - 3 september 2012 22:52
Oj, är det sant? Då gör jag något allvarligt fel! Varje gång jag slamsuger botten (måste då det blir riktigt smutsigt) så blir vattnet svart i slangen.

Jag kör med pumpen som ingick i paketet och har aldrig haft så lite fiskar som jag har nu. Så det känns konstigt om det skulle vara cirkulationens fel.
hjälp?
#24 - 3 september 2012 22:58
iidchen skrev:
Oj, är det sant? Då gör jag något allvarligt fel! Varje gång jag slamsuger botten (måste då det blir riktigt smutsigt) så blir vattnet svart i slangen.

Jag kör med pumpen som ingick i paketet och har aldrig haft så lite fiskar som jag har nu. Så det känns konstigt om det skulle vara cirkulationens fel.

hjälp?
Vad har du för pump exakt och hur stort kar och antal fiskar och art
#25 - 3 september 2012 23:02
åheim skrev:
Vad har du för pump exakt och hur stort kar och antal fiskar och art

Pump: Eheim 2008
54 liters akvarium
10 sorgmanteltetra
4 ancistrus
1 kampfisk
#26 - 3 september 2012 23:43
iidchen skrev:
Pump: Eheim 2008

54 liters akvarium

10 sorgmanteltetra

4 ancistrus

1 kampfisk
Ok! Jag tror det kan vara ancistrusarna som ställer till det, om de har rötter att gnaga på (vilket de alltid ska ha) så kan de skita ner väldigt mycket. Du vet att karet är på tok för litet för ancistrus!? (speciellt 4). Pumpen är nog lite underdimensionerad till dessa fiskar och även om karet är litet så är det en hel del fisk den ska klara att hålla rent åt och då måste man upp i storlek. Pumpens kapacitet måste avgöras både på vattenvolymen men också mängden fisk. Du skulle behöva gå upp till åtminstoen 100L om det ska funka bra med ancistrus och en ganska rejäl pump.
#27 - 4 september 2012 00:00
När du slamsuger botten använder du ett sånt rör som suger upp sanden då?
Jag kan garantera att mitt vatten också blir svart om jag rör runt så, man dka undvika att röra botten öht så kommer den bli en del av den biologiska reningen. Givetvis kan man suga upp det som ligger uppepå men sanden ska ligga still.

Peta mindre så blir det ofta bättre verkar vara ett bra ledord, gör regelbundna "enkla" vattenbyten så löser sig det mesta.
#28 - 4 september 2012 11:27
Jo jag vet att det är för litet för 4 ancistrus. Men tre av dem är yngel. Jag panikflyttade honan till mitt 240 l när jag vaknade en morgon och hade ett 20 tal yngel i det lilla akvariet. Nu väntar de 3 som är kvar på att få bli könsbestämda och sedan flyttas till 240 l.

240 l akvariet har vi ärvt och jag har inte så stor koll på pumpen som följde med. Det är en stor låda som står på en pall bredvid karet. Den verkar rejäl. Men samma där, vattnet blir också smutsigt.
där har jag:
2 scalarer
5 indiska glasmalar
1 ärvd lite större mal, ännu oidentifierad (ej ancistrus)
1 ancistrus hona

Ja, Kristian! Jag använder en sån slamhävert.

Finns det någon nybörjarguide för att lätt se vilken pump man behöver till sitt kar?
#29 - 4 september 2012 11:40
en bra regel att följa är att filtret ska pumpa MINST akvariets volym 3 ggr i timmen.
dvs i 240L kar behövs ett filter som pumpar minst 720l/h

sen vill du alltid ha så stor filtervolym som möjligt.

jag slamsuger aldrig mina kar. har inte rört bottnarna på flera år. behövs inte. de är tokrena jämt. o jag har fin blästersand som substrat. jag har bra filter o bra städpatrull av snäckor o malar som håller rent o bökar ner det i sanden.

jag tycker inte du ska slamsuga. visst. ligger det en hög med skit i en liten grop nånstans kan man kanse suga upp det precis som kristian säger, med slangen nån cm över gruset. men inte ner o böka i bottnen.

det ska vara skitigt vatten där nere. helt normalt. massa goa bakterier som finns där.
#30 - 4 september 2012 23:26
hannesc skrev:
en bra regel att följa är att filtret ska pumpa MINST akvariets volym 3 ggr i timmen.

dvs i 240L kar behövs ett filter som pumpar minst 720l/h

sen vill du alltid ha så stor filtervolym som möjligt.

jag slamsuger aldrig mina kar. har inte rört bottnarna på flera år. behövs inte. de är tokrena jämt. o jag har fin blästersand som substrat. jag har bra filter o bra städpatrull av snäckor o malar som håller rent o bökar ner det i sanden.

jag tycker inte du ska slamsuga. visst. ligger det en hög med skit i en liten grop nånstans kan man kanse suga upp det precis som kristian säger, med slangen nån cm över gruset. men inte ner o böka i bottnen.

det ska vara skitigt vatten där nere. helt normalt. massa goa bakterier som finns där.

Tack för uträkningen! Har kollat på pumpen och det är en fluval 305 som pumpar 1000 l/h så då ska den ju inte vara något problem. Insug till vänster, utblås till höger. Låter vettigt? Har även en liten "bubblare" i mitten för att få ytterligare lite rörelse.
#31 - 5 september 2012 03:59
iidchen skrev:
Tack för uträkningen! Har kollat på pumpen och det är en fluval 305 som pumpar 1000 l/h så då ska den ju inte vara något problem. Insug till vänster, utblås till höger. Låter vettigt? Har även en liten "bubblare" i mitten för att få ytterligare lite rörelse.

Vad menar du med bubblare? Om du menar en "syresten" som drivs av luftpump, så är det sämre för växterna eftersom bubblorna driver ut det CO2 som växterna behöver för att må bra och växa. Då är det bättre att du har utblåset från filtret alldeles under vattenytan, riktat lite uppåt så att du får fart på ytcirkulationen i vattnet. Det är oftast bra för både fiskar, växter och vattenkvalitén.
#32 - 5 september 2012 15:40
Bluewing skrev:
Vad menar du med bubblare? Om du menar en "syresten" som drivs av luftpump, så är det sämre för växterna eftersom bubblorna driver ut det CO2 som växterna behöver för att må bra och växa. Då är det bättre att du har utblåset från filtret alldeles under vattenytan, riktat lite uppåt så att du får fart på ytcirkulationen i vattnet. Det är oftast bra för både fiskar, växter och vattenkvalitén.

Oj! Det visste jag inte! Man lär sig något nytt varje dag! Nu kommer det bli stora förändringar i vattenkvalitén i mina akvarium skulle jag gissa :)

Annons