[QUOTE=MariaBj;n2420169]Bambikill, vad heter det testkit du skrev om? Låter väldigt prisvärt men jag hittar det inte någonstans.... Att köpa testerna separat känns som kapitalförstöring......[/QUOTE]
https://www.jbl.de/en/products/group/6051/test-case
:)
Jag köpte den med de sex vanligaste/viktigaste - den med NH4 - (dock är det rent tekniskt bara fem, då CO2-testet bara är en tabell där man jämför pH och KH för att utläsa CO2-halt). Men det är ändå billigare än att köpa styckvis. Speciellt med tanke på priserna vissa butiker tar.
Hornbach var billigast av de jag hittat när jag checkat olika butiker men varuhuset finns kanske inte på jättemånga ställen. (De är öht snorbilliga på det mesta inom akvaristik. Ibland bara marginella skillnader men ibland enorma...) JBLs tester finns dock i de flesta djuraffärer och nätbutiker. (Ibland har vissa butiker mer profilering och isf kanske de bara säljer t.ex. Tetra eller Sera osv). Jag har haft den större väskan också men den var rätt onödig för mig eftersom jag inte bryr mig särskilt mycket om varenda liten halt av varenda litet mikronäringsämne.
Då köper jag hellre till de jag vill ha, separat. Jag ska köpa det smalare pH-testet imorgon. Väskan har 3-10 vilket duger fint för "vanliga" kar men jag ska ha surare vatten i karet och då blir mätspannet för vagt. Tror att jag skaffar ett GH också eftersom jag är lite nyfiken på hur det är med den saken. Kollade mitt vattenverks hemsida men såg inget. Man kan ju iofs ringa. (Eftersom jag haft problem med mitt KH vore det halvrelevant att se hur kalcium och magnesium ser ut också).
Tillägg; Hade JBL haft dåligt rykte av någon anledning, hade jag såklart valt något annat. Jag har aldrig hört att t.ex. Sera eller Tetra skulle vara kass - men jag avskyr verkligen deras sunkiga provrör. JBLs flaskor håller forever. Jag har sparat flaskor och sådant från alla tester jag förbrukat, så nu har jag tillräckligt för att köra alla fricking tester på en gång istället för att sitta och vänta och behöva skölja flaskorna mellan omgångarna. :D
Jag vet att många tycker att stickorna är okej nuförtiden men jag tycker helt enkelt att man lika gärna kan få mer exakta värden.