Hur realistiskt är nitrat=0, och är det för mycket skit i botten?

#1 - 2 juli 2020 14:04
Hej! Eftersom mina scalarer inte klarar sig länge misstänker jag att något inte är riktigt bra, alla värden är dock enligt teststicka bra (för fiskarna i alla fall). Har undrat om för mycket nitrat är problemet, särskilt som problem har uppstått om jag använder KNO3 tillsammans med övriga ämnen i PMDD, men teststicka visar hela tiden på 0 nitrat. Hur realistiskt är det att nitrat ligger på 0? Visar stickorna fel? Sedan undrar jag om det är något fel när bottenmaterialet är så pass skitigt att det virvlar upp skit när man drar upp växter? Läste någonstans att man inte ska behöva rengöra botten alls i ett akvarium i balans, och att det är ett tecken på att något är fel om skit blir liggande kvar i botten utan att brytas ned. Stämmer det och vad behöver i så fall göras? Jag har ett akvarium på 480 l, ett ytterfiĺter anpassat för volymen samt ett innerfilter (fluval 3) som behöver rengöras varje vecka då det sätter igen. Är det konstigt? Jag förstår inte var all skit kommer ifrån då växterna ansas på fula blad, det är sparsamt befolkat i akvariet och jag matar inte för mycket.
#2 - 2 juli 2020 14:34
Ja sätter ett fluval 3 igen på en vecka, och då menar vi sätter igen så att flödet avtar markant och inte bara att filtret är lite brunt, då måste det vara nåt lurt på gång! Nån familjemedlem som öser ner mat i smyg varje kväll typ... eller stora rötter som tokruttnar...
#3 - 2 juli 2020 15:00
Stor rot finns definitivt och den blir mer och mer urholkad ja, jag trodde det berodde på att malarna knaprar på dem. Kan det vara den som förpestar vattnet? Kan man inte ha stora rötter i akvariet? Jag har inte anledning att ifrågasätta övriga familjemedlemmars psykiska hälsa på pass att jag tror de öser i mat i smyg :)
#4 - 2 juli 2020 15:10
Men kul tanke hur som helst :)
#5 - 2 juli 2020 15:50
Men hur gör man då egentligen- för malar behöver väl ha rötter om jag inte förstått helt fel? Ska man ha små rötter, eller särskilda sorters rötter, eller ska de bytas ut då och då? Hur gör ni andra?
#6 - 2 juli 2020 16:32
En rot klarar ju inte hur länge som helst och hur länge beror på hårdheten i den, Ta upp den och kolla om den känns murken, är den det så påfrestar den ditt akvarievatten väldigt mycket. sugmalar ska ha tillgång till rötter ja.
#7 - 2 juli 2020 16:37
Tack så mycket för svar, kanske har jag äntligen förstått vad som är fel. Roten är stor och jättegammal och jag har aldrig tänkt på att den behöver bytas. Men det är ju rätt rimligt och logiskt om man tänker efter. Det är säkert den som är problemet och den får bytas ut så snart som möjligt. Så bra att man kan få hjälp ibland
#8 - 2 juli 2020 18:04
Va bra att vi kanske kom på vad som ställer till det i ditt akvarium :)[:-106]
#9 - 3 juli 2020 17:14
Det finns ju vissa som säger det motsatta - och med reservation för eventuella utvecklingar inom tekniken; stickor SUGER. De är helt värdelösa. (Var iallafall så sent som för typ 5-6 år sedan). Kanske de har blivit bättre nu men jag betvivlar det. Köp ordentliga tester. Jag kan inte för mitt liv begripa varför så många djurbutiker fortfarande propagerar för dem... de måste ju veta själva att de är kass. Kanske de vill ha inkomsterna för att först sälja skräpet och sedan sälja ytterligare tester när kunden fått höra från andra att stickor suger... :P

Enligt mig är det fullständigt otroligt att du skulle ha nitratvärden på absolut noll upprepade gånger. Det vore abnormt i allt annat än ett nystartat kar, enligt mig.
Vore det noll skulle det ju inte finnas någon nedbrytningscykel. Och om andra värden ger utslag vore det ju ännu konstigare.

När jag flyttade mina fiskar nyligen till ett annat temporärt kar i väntan på att få klart det större de ska in i - hade jag inte slamsugit botten i deras lilla svartvattenkar på så länge att jag inte ens minns när det hände senast. Med andra ord kan vi säga som så att jag aldrig gjorde det. Jag rörde inte botten över huvud taget vid vattenbyten - förutom om jag skulle ta bort något i stil med större stycken av någon ruttnande växt eller någon fisk som dött av ålderdom, större mängd matrester som av någon anledning blivit över - eller liknande.
När fiskarna grävde runt yrde slammet i stora moln - och lade sig igen väldigt fort. Det var flera cm slam på botten, fiskar och växter kanontrivdes och när jag flyttade över visade testerna perfekta värden för alla basmätvärden. (Jag testar sällan på kar som varit igång länge utan problem).


Som Åheim sade - håller rötter inte för evigt. De ruttnar ju, som all annan organisk materia. Vissa är så hårda i kärnan att de kan hålla en evighet men andra ruttnar fortare. När jag köper rötter brukar jag undvika de som har mycket uppluckrade delar, för de håller ju helt enkelt inte lika länge. Malar brukar inte direkt orsaka speciellt mycket skada på dem - det är så tunna lager de gnager av att de knappast påskyndar förfallet. Malar ska ha rötter de kan få i sig. Jag kan inte svära på det men jag skulle inte tro att riktigt hårda, släta rötter ger dem någonting över huvud taget. De ska ha rötter som de faktiskt kan äta på. Och då blir det ju mer fibriga varianter som tex mangrove. Som då såklart faller sönder fortare. Men när du väljer nya rötter - försök då välja de som är mer solida och inte har så mycket porösa områden där det smular och spretar väldigt mycket. Jag köpte precis en rätt stor rot igår och när jag rotade i lådan i butiken, var det en rot i lådan som såg väldigt snygg ut men när jag lyfte den var den så uppluckrad i stora områden, att den började krasa i händerna på mig, smulor föll i kaskader och jag är 100 % säker på att den garanterat faller sönder i sina beståndsdelar på nolltid i ett kar :P
Och även om det är ett svartvattenkar jag ska ha igång - vill jag då inte ha rötter som ruttnar direkt...
#10 - 4 juli 2020 05:12
Om du tillsätter nitrat till en viss koncentration och stickan inte visar detta så visar den ju fel.
#11 - 4 juli 2020 18:54
Tack för alla reflektioner, jag har också tyckt det verkat orealistiskt att det inte skulle finnas en gnutta nitrat i vattnet. Jag antar att det mest rimliga att tro om problemet är att det handlar just om höga nitratvärden orsakade av en gigantisk ruttnande rot. Eftersom jag har ett inkört akvarium menar jag- då borde väl bakterierna ta hand om det hela så att det blir för mycket nitrat istället för ammonium eller nitrit? Roten är för övrigt borta nu och ja, den befann sig definitivt i en intensiv förruttningsprocess. Så kan det kanske gå om man låter samma mangroverot ligga i karet i tio år eller så :)
#12 - 4 juli 2020 19:05
Fast å andra sidan, är det inte konstigt i så fall att vissa växter visar tecken på kaliumbrist (för det gör de). Om det fanns stora mängder oförbrukat nitrat borde de väl ha tillgång till kalium i överflöd? Jag får inte riktigt ihop det men vill gärna förstå vad det är som pågår- rent kemiskt.
#13 - 4 juli 2020 21:42
Det bara låter så underligt att det skulle vara så extremt höga värden av nitrater att fiskar dör av det - men dina stickor visar noll. DET går verkligen inte ihop. Speciellt inte om du tillför kaliumnitrat. (Eller du gör inte det nu?)
Men visst kan växterna ha kaliumbrist även om de inte har nitratbrist - det beror ju på om du tillför kaliumet eller ej. (Det framgick inte om du använder kaliumnitrat just nu, eller ej, såvida jag inte är helt förvirrad och missar det även om jag letar). Anledningen till att folk använder växtnäring är ju för att så små mängder av vissa näringsämnen tillförs via den naturliga cykeln, speciellt i sparsamt befolkade kar. Kalium är ett ämne som öht är lätt att lida brist på om man inte får i sig det via väldigt specifika källor - även för människor, inte bara växter i ett slutet ekosystem. Nitrater däremot, frigörs ju i långt större mängder genom t.ex. rotens förruttnelse.

Även om stickorna visar uppåt väggarna fel - är NOLL nitrat verkligen märkligt om nu halterna skulle vara så höga. Nej... inte märkligt. Omöjligt. Det finns inte en chans att dina växter skulle kunna käka upp precis all nitrat som produceras (men fiskarna ändå dö av det...?) Ingenting går ihop utan antagandet att stickorna måste vara usla.

Och eftersom ditt kar är inkört - måste det ju finnas nitrat i det - annars skulle det betyda att du inte har någon fungerande cykel öht. Såvida du inte råkat mörda filterbakterierna totalt - så är det ju helt otroligt.

Så vad jag skulle göra om jag var du - vore att köpa ordentliga tester. Det är svårt att reda ut saker med antaganden. En låda med bastesterna kostar inte särskilt enorma summor. (Jag köpte en baslåda JBL-tester för 400 nyligen, då samtliga mina gamla hade gått ut och det är billigare att köpa lådorna än separata tester). Och du kan ju köpa till ett kaliumtest för att se värdena vad gäller den biten. Stickor är verkligen usla... Min brors sådana krånglade en gång och jag minns att jag stack dem i kranvatten och de visade noll för klor... gång på gång... haha (De ska reagera för kloret i normalt kranvatten - och gör det också om de ens fungerar någorlunda som de ska). Alla hans värden var uppåt väggarna när vi istället testade med mina ordentliga tester.
Men min åsikt om stickors värde baseras inte bara på den händelsen utan det faktum att i stort sett alla akvarister fördömer dem då de inte är så värst exakta. Vissa sorter brukar vara sämre på specifika värden, hör man folk säga. Jag minns inte vilken sort jag och brorsan testade. Kanske hade känt igen paketet. (Men jag har inte koll på hur mycket de utvecklats - men lika exakta som dropptester betvivlar jag att de någonsin kommer att bli). API brukar anges som bäst på tester, och har så gjort länge - men jag har aldrig hört något negativt om JBL så jag kör på dem.
#14 - 5 juli 2020 12:57
Jo, jag håller med- behöver skaffa andra tester men det lär behöva dröja två veckor då jag inte är hemma. Men jag är mest nyfiken på vilket eller vilka skadliga ämnen det skulle kunna vara i vattnet. För mycket nitrat förstår jag skulle kunna finnas, men jag funderade på om ammonium eller nitrit kan finnas trots nyttobakterier? Jag förstår att det uppenbarligen kan uppstå vid tillfälligt högre belastning än vanligt, tex ruttnande död fisk, då mängden ammonium ökar markant tillfälligt. Men vid konstant hög belastning borde väl bakterier växa till i motsvarande grad och fortlöpande omvandla till nitrat (via nitrit)? Eller det kanske finns en gräns där mängden bakterier aldrig kan räcka till? Jag måste ju mäta oavsett men jag är nyfiken på hur det egentligen fungerar med de här processerna. Nej, jag göder inte längre med KNO3, men med annat som också innehåller kalium (KH2PO4, K2SO?). Detta då fiskarna verkade må dåligt när jag tillsatte KNO3 (vilket jag såg som diagnostiskt samtidigt som jag känt mig förvirrad av stickorna).
#15 - 5 juli 2020 14:11
[QUOTE=MariaBj;n2419466]Jo, jag håller med- behöver skaffa andra tester men det lär behöva dröja två veckor då jag inte är hemma. Men jag är mest nyfiken på vilket eller vilka skadliga ämnen det skulle kunna vara i vattnet. För mycket nitrat förstår jag skulle kunna finnas, men jag funderade på om ammonium eller nitrit kan finnas trots nyttobakterier? Jag förstår att det uppenbarligen kan uppstå vid tillfälligt högre belastning än vanligt, tex ruttnande död fisk, då mängden ammonium ökar markant tillfälligt. Men vid konstant hög belastning borde väl bakterier växa till i motsvarande grad och fortlöpande omvandla till nitrat (via nitrit)? Eller det kanske finns en gräns där mängden bakterier aldrig kan räcka till? Jag måste ju mäta oavsett men jag är nyfiken på hur det egentligen fungerar med de här processerna. Nej, jag göder inte längre med KNO3, men med annat som också innehåller kalium (KH2PO4, K2SO?). Detta då fiskarna verkade må dåligt när jag tillsatte KNO3 (vilket jag såg som diagnostiskt samtidigt som jag känt mig förvirrad av stickorna). [/QUOTE]

Jo, jag är också sådan som vill veta exakt hur saker fungerar. Jag hade bra betyg i kemi i skolan men det är ofta helt annorlunda när man ska applicera saker i praktiken då det finns så mycket annat att ta med i beaktande. Men om man inte förstår saker från grunden kan det vara svårt att begripa sig på ämnet i stort. Jag är inte särskilt haj på växtnäring men försökte tänka utifrån grunderna om näringsämnen då jag t.ex. råutfodrar mina djur och därmed måste ha pejl på hur olika ämnen påverkar varandra. Även om inte tillämpningsområdet (eller målgrupperna för näringsupptag) är de samma - fungerar ju ämnena likadant i förhållande till varandra, även om de används på olika sätt och till olika syften i olika levande organismer. Men om man t.ex. kollar på näringslära för människor och tar fosfor och kalcium - måste de balanseras för att inte påverka den motsatta partens upptag negativt. Eller C-vitamin och järn - och kalcium och D-vitamin - som behöver varandra för upptag. Eller att C-vitamin, zink, järn m.fl. stör upptag av koppar. Och så vidare. Jag vet inte riktigt vilka ämnen - om några (men rimligtvis) - kalium samarbetar med, eftersom det är så lätt att tillgodogöra sig och därmed sällan är en bristvara bara det finns i miljön för växter i stora ekosystem/det man äter om man är en människa eller ett djur.

Nyttobakterier kan ju absolut finnas i otillräcklig mängd i förhållande till ämnena de ska ta hand om, speciellt vid plötsliga spikar - de hinner ju då inte förökas i en fart som motsvarar belastningen. Om du tänker t.ex. på nystartade kar som befolkas av invånare som producerar de skadliga ämnena, innan en "renhållningsflora" hunnit växa till en omfattning som klarar av att hålla efter mängden av oönskade komponenter i vattnet.
Det är ju därför växter är så viktiga i kar, och att man inte tillför för mycket producenter av föroreningar, för fort i början/eller har för mycket av dem. Växterna tar hand om en del av det - men om de är för få kan de inte ta hand om allt och det blir överskott, och är tillskottet större än t.o.m. en stor växtpopulation kan hantera - samma resultat.

Orsaken till att kaliumnitrat verkar ha varit negativt för dina fiskar kanske då berodde på att du då redan haft stora mängder nitrater i vattnet - från den ruttnande roten - och du sedan tillförde ännu mer. Om då dina stickor visade så fel som de verkar ha gjort - så har du ju då missat hur pass stor nitratmängden antagligen har varit. Jag vet inte alls, det är en gissning, men det känns ju som den rimliga anledningen till att kaliumnitratet orsakat problem med fiskarna.


Då jag också är intresserad av ditt problem för att även jag vill lära mig mer om näringsbiten ner på kemisk nivå - försökte jag googla på överdosering av kalium för att se om det kunde vara skadligt - men kan inte hitta något om att det skulle vara farligt för fisk. Däremot finns en del info om att det förhindrar kalciumupptag för växter - jag vet inte huruvida det kunde ge samma resultat hos fisk. Det vore ju dock inte orimligt eftersom principerna för ämnens samarbete är konstanta. Så det hänger då snarare på fiskars egenskaper vad gäller upptag, bristsymtom etc. Men det anges också att det är väldigt svårt att överdosera kalium så det kanske inte är jättetroligt även om du tillsätter kalium på andra sätt. Så nitratöverdosering känns som en mycket rimligare anledning till skada på fiskarna vid tillskottet av kaliumnitrat till ett kar som troligen redan hade höga halter av nitrater. Även om du gör vattenbyten kanske du inte kunde få bort tillräckliga mängder av det dina växter inte kunde ta upp.
Jag startar upp ett nytt kar just nu och herreguuuuuuud vilka mängder nitrater. (Alla ämnen var i taket - eller snarare fem meter över taket - men eftersom även nitratvärdena var skyhöga har jag alltså en fungerande bakterieflora - bara att den inte hinner med produktionen av det den ska ta hand om). Och jag har inga djur i karet - men däremot massor av rötter varav vissa är nya - och väldigt få växter än så länge. Jag har ympat in mindre mängder skitigt vatten (dvs så länge som möjligt efter ett vattenbyte), bottenslam och filtermaterial från fiskarnas kar men det borde inte ha exploderat så fort på så kort tid av bara det lilla, så det är ju definitivt rötterna som är den stora boven.


Lite synd att du inte fick ett ordentligt test gjort på vattnet innan roten åkte ut, det hade varit intressant att veta.
#16 - 20 juli 2020 19:04
Bambikill, vad heter det testkit du skrev om? Låter väldigt prisvärt men jag hittar det inte någonstans.... Att köpa testerna separat känns som kapitalförstöring......
#17 - 20 juli 2020 20:07
[QUOTE=MariaBj;n2420169]Bambikill, vad heter det testkit du skrev om? Låter väldigt prisvärt men jag hittar det inte någonstans.... Att köpa testerna separat känns som kapitalförstöring......[/QUOTE]

https://www.jbl.de/en/products/group/6051/test-case

:)

Jag köpte den med de sex vanligaste/viktigaste - den med NH4 - (dock är det rent tekniskt bara fem, då CO2-testet bara är en tabell där man jämför pH och KH för att utläsa CO2-halt). Men det är ändå billigare än att köpa styckvis. Speciellt med tanke på priserna vissa butiker tar.
Hornbach var billigast av de jag hittat när jag checkat olika butiker men varuhuset finns kanske inte på jättemånga ställen. (De är öht snorbilliga på det mesta inom akvaristik. Ibland bara marginella skillnader men ibland enorma...) JBLs tester finns dock i de flesta djuraffärer och nätbutiker. (Ibland har vissa butiker mer profilering och isf kanske de bara säljer t.ex. Tetra eller Sera osv). Jag har haft den större väskan också men den var rätt onödig för mig eftersom jag inte bryr mig särskilt mycket om varenda liten halt av varenda litet mikronäringsämne.

Då köper jag hellre till de jag vill ha, separat. Jag ska köpa det smalare pH-testet imorgon. Väskan har 3-10 vilket duger fint för "vanliga" kar men jag ska ha surare vatten i karet och då blir mätspannet för vagt. Tror att jag skaffar ett GH också eftersom jag är lite nyfiken på hur det är med den saken. Kollade mitt vattenverks hemsida men såg inget. Man kan ju iofs ringa. (Eftersom jag haft problem med mitt KH vore det halvrelevant att se hur kalcium och magnesium ser ut också).

Tillägg; Hade JBL haft dåligt rykte av någon anledning, hade jag såklart valt något annat. Jag har aldrig hört att t.ex. Sera eller Tetra skulle vara kass - men jag avskyr verkligen deras sunkiga provrör. JBLs flaskor håller forever. Jag har sparat flaskor och sådant från alla tester jag förbrukat, så nu har jag tillräckligt för att köra alla fricking tester på en gång istället för att sitta och vänta och behöva skölja flaskorna mellan omgångarna. :D

Jag vet att många tycker att stickorna är okej nuförtiden men jag tycker helt enkelt att man lika gärna kan få mer exakta värden.
#18 - 21 juli 2020 19:33
Tack för tipset, jag har beställt samma väska nu då den fyller det mesta av mitt behov just nu (även om koppar och Gh också vore bra att titta på men det kan jag ta sen om det verkar behövas).

Ja, antingen måste stickorna ha varit helt kass eller så var det något annat än nitrat som var problemet. Rent teoretiskt skulle det kanske ha kunnat vara ammonium? Men det skulle väl i så fall förutsätta att jag av någon anledning inte har någon bakteriekultur vilket vore väldigt mysko. Kanske är strömavbrott flera timmar varje dag när jag är på jobbet :) .
#19 - 22 juli 2020 12:38
[QUOTE=MariaBj;n2420305]Tack för tipset, jag har beställt samma väska nu då den fyller det mesta av mitt behov just nu (även om koppar och Gh också vore bra att titta på men det kan jag ta sen om det verkar behövas).

Ja, antingen måste stickorna ha varit helt kass eller så var det något annat än nitrat som var problemet. Rent teoretiskt skulle det kanske ha kunnat vara ammonium? Men det skulle väl i så fall förutsätta att jag av någon anledning inte har någon bakteriekultur vilket vore väldigt mysko. Kanske är strömavbrott flera timmar varje dag när jag är på jobbet :) .[/QUOTE]

Hoppas du blir nöjd men jag ser ingen anledning till att du inte skulle vara det :) Det kan ju vara lite godtyckligt med vilken färg man egentligen tycker att det är - men alla tester är ju på det sättet. Det hade varit sååååå bra om man kunde ha matat in vatten i en maskin och fått ut en prydlig lista med siffror :P När jag jobbat på djurklinik fick jag hjälpa till mycket med testbiten för att labb-damen hade så mycket att göra och stå i. Inte mig emot, det var ganska rofyllt att stå där och pilla med sådant och jag tycker att kemi är roligt. (Mindre kul med leukomalakitgrönt och metylenblått för sedan såg man ut därefter... folk frågade om man gick konstutbildning... haha... man färgar ofta avlivningsvätska med det för att absolut inte kunna blanda ihop sprutor med det och natriumklorid :S Vore lite illa...)

Stickor... ja du... Jag har sett att många erfarna akvarister verkar köra med det nuförtiden så då måste de ju ha blivit avsevärt mycket bättre men för mig sitter det kvar så hårt i huvudet hur jäkla urusla de jag och min bror testat - var. Min brors fiskar mådde skit och jag misstänkte hans stickor så jag tog med mina dropptester + eget akvarievatten från flera kar som jag själv testat först. Jämförde resultat och de stämde inget vidare. Dessutom visade de noll för klor i dricksvatten, flera tester... Då köpte han en väska istället :P
Men även bra stickor diffar lite och när jag läste ett konsumenttest om olika stickor, för att jag var nyfiken på hur mycket de förbättrats - tycktes det vara så att vissa stickor diffade för olika värden, i jämförelse med andra. Och lite diffar de alltid. För ett välfungerande kar spelar det ju ingen roll om de diffar lite grann - men om man har problem vill man ju komma åt så exakta värden som möjligt. Eller i uppstart - där allt är så viktigt. Eller när man har specifika förhållanden man vill åt och behöver mer exakta mätvärden.

Jag tror nog faktiskt att det måste varit rötterna för dig, om problemet löst sig nu. Jag menar - förruttnelse skapar ammoniak/ammonium (jag har inte riktigt kläm på det där men ammoniak avsöndras och ibland omvandlas det till ammonium, om jag förstått det rätt. Ska läsa riktigt detaljerat om det men har fokuserat på att avhjälpa hela problemet i stort) --> massor av nitriter --> massor av nitrater. Så det är ju logiskt. Och fiskarna strök med av överflödet av de två förstnämnda. Eller det sistnämnda men det ska ju till väldiga mängder av det och att du skulle haft noll - finns bara inte. Då skulle du ju inte ha den andra delen av cykeln öht och det vore ju helt sinnessjukt märkligt. Helt omöjligt, till och med - att ha det ena men absolut nada av det andra. För det finns mig veterligen ingenting som skulle fullständigt radera grupp två av bakterier - men inte grupp ett.
Men enormt överskott av rubbet skulle kunna sänka ditt KH och pH till nivåer där floran slutar fungera.

Hur menar du med strömavbrott? Nu blev jag förvirrad :D Tempfluktuationer? (Fast jag tror att vi kan utesluta dagliga, regelbundna strömavbrott, oavsett ;) Lol...)


Jag tyckte först att det kändes helt otroligt för mig (om du orkar ta dig igenom den långa genomgången i min projekttråd, kan du ju kika eftersom det är i grund och botten exakt samma problem - för jag fick enorma problem i den här uppstarten och orsaken var just rötter och grenar. Framför allt grenar) att nya rötter och grenar skulle ställa till saker så sjukt mycket som det gjorde hos mig, men jag var misstänksam.

Jag läste otroligt mycket om saken och det diskuteras väldigt lite om saken pH (i samband med skenande halter av NO2 och NO3)-->påverkan på KH även om motsatsen är en etablerad sanning och ren fakta.
Att rötter skulle påverka pH och KH så extremt, från dag till dag, som det tycks ha gjort hos mig - var något som de flesta fann helt otroligt när jag pratat med folk, kollat forum och läst. Men jag hittade några artiklar där skribenten - som ändå hade 30+ års erfarenhet - stenhårt säger att tanniner + NO2 och NO3 fräter bort KH. Och när jag började åtgärda saker utefter den principen - ändrades allt. Idag har jag vattenvärdena under kontroll men kommer ändå att få manipulera pH/KH framöver. Men allt slog om efter att jag började rätta till värdena med stora, dagliga vattenbyten och annat.
Nu är problemen det som de galna värdena orsakade... ohyra och begynnande algtillväxt. Men jag jobbar på det nu - en sak i taget :)
#20 - 22 juli 2020 16:02
Hmm.... fick du ta bort grenarna och rötterna eller cyklade det in sig och började funka ändå sedan? Jag är lite rädd för att lägga i ny rot men måste ha åtminstone en liten eftersom det finns två malar i akvariet, som nog sörjer sin härliga rot (men säkert gläds åt den förbättrade vattenkvaliteten). Jag har nog tyvärr utvecklat en viss rotfobi :) .

Med strömavbrotten menade jag att om pumpen står stilla i många timmar, och det därför inte blir tillräcklig syresättning inuti filtret, så dör bakterierna där. Men att detta skulle ske upprepat och obemärkt är väl som sagt inte helt sannolikt :) . Dessutom borde det ändå finnas bakterier kvar i bottenmaterialet :) .

Stickorna har visat noll nitrit också, samt bra KH och PH. GH på gränsen nedåt först så jag har tillsatt små mängder magnesium och kalcium, vilket rätat upp det. Det är mjukt vatten där jag bor. Stickorna mäter inte NH4.
#21 - 22 juli 2020 16:42
[QUOTE=MariaBj;n2420347]Hmm.... fick du ta bort grenarna och rötterna eller cyklade det in sig och började funka ändå sedan? Jag är lite rädd för att lägga i ny rot men måste ha åtminstone en liten eftersom det finns två malar i akvariet, som nog sörjer sin härliga rot (men säkert gläds åt den förbättrade vattenkvaliteten). Jag har nog tyvärr utvecklat en viss rotfobi :) .

Med strömavbrotten menade jag att om pumpen står stilla i många timmar, och det därför inte blir tillräcklig syresättning inuti filtret, så dör bakterierna där. Men att detta skulle ske upprepat och obemärkt är väl som sagt inte helt sannolikt :) . Dessutom borde det ändå finnas bakterier kvar i bottenmaterialet :) .

Stickorna har visat noll nitrit också, samt bra KH och PH. GH på gränsen nedåt först så jag har tillsatt små mängder magnesium och kalcium, vilket rätat upp det. Det är mjukt vatten där jag bor. Stickorna mäter inte NH4. [/QUOTE]

Jag tog bort grenarna omedelbart när jag fattade att det var de som ställt till det... då hade de varit i karet typ fyra dagar eller kanske fem - något sådant. Jag hade uppe dem några gånger och torkade/skrubbade av lite slem och drog av lös bark som börjat lossna och då började jag tänka att det nog inte var en hit att barklagret ruttnar så fort. Ett par dagar senare var alla värden genom taket och då hade karet haft innehåll i runt sju dagar totalt... filterstarten var typ dagen innan jag fick i den första roten - något sådant. Fick börja med massiva vattenbyten direkt och efter någon dag fattade jag att det var ormhasseln som ställde till det och den åkte ut illa kvickt. Mangroven har säkerligen bidragit men det var ormhasseln som var den stora boven. Den hade börjat ruttna totalt (fast den var typ säkert 5 år gammal, snustorr och en del av grenarna hade varit i kar förut - dock bara ett kort tag) och avgav sjuka mängder ammoniak. Sparade den ett dygn i en hink i avklorerat vatten och bestämde mig för att testa vattnet. Strax efter att jag satt i dem var värdena knappt mätbara. Efter 18 timmar var det en rejäl mätning av NH4... så jag fann boven :S

Mangroven har fortsatt sänka pH och tanninerna då förmodligen lakat ur KH, men framför allt var det säkerligen de galna värdena av NO2 och NO3 som käkade upp alla karbonater för mig. Det började inte ge sig för efter en vecka med massiva vattenbyten och ursinnigt rensande av minsta lilla skräp därinne...
Problemet i mitt fall var att cykeln kom igång så helvetiskt fort och jag var totalt oförberedd på det. Och innan jag hann få ut grenarna hade de avgett enorma mängder ammoniak. Hade jag haft djur därinne hade de dött allihop... eller snarare frätts bort :S Urk.

Jag har liksom aldrig haft så stora rötter för jag har haft annan inredning i de större kar jag haft. Enorma mängder växter i de flesta - och i ett annat större mest sten. Alla rötter har varit små och jag tänkte inte på att stora rötter skulle kunna orsaka fullt så mycket oreda så jag blötlade dem bara typ ett dygn och skrubbade kanske inte tillräckligt bra... Jag tänkte ju att jag skulle ha svartvatten så det var ju bara bra om de släppte i vattnet... -__-
Eh... nej. Det var det inte. Inte i de mängderna :D Men kaoset orsakades till största del av grenarna, det är 100 % säkert för de hade ruttnat och det fanns inget annat därinne som kunde ha släppt sådana mängder ammoniak. Inga djur, inte särskilt mycket ruttna växtdelar, inga snäckor som låg och ruttnade... ingenting annat än grenarna.

Men självklart kan man ha rötter :) Mina tycks ha släppt ifrån sig det mesta av tanninerna nu för de färgar inte vattnet längre. Jag köper alltid rötter som är så solida som möjligt, jag undviker dem som smular och tycks ha mycket yta där träet är uppluckrat. Men skrubba dem ordentligt, blötlägg ett bra tag (iaf längre än ett dygn :P ) och byt vatten varje gång det blivit brunt för då har du pejl på hur mycket de släpper. När de inte färgar vattnet så mycket, så har de ju lakat ur det värsta :)
Och när de åker i kan du ju övervaka pH och KH så ser du :)
Det tar åratal för en stor rot att ruttna, så länge den inte är helt porös och smulig. Jag har vissa smårötter som säkert är över 10 år gamla (iofs har de inte legat i vatten på åratal nu) och de tycks vara lika solida fortfarande, när de varit i karet i omgångar när jag rumsterade om.

Men vill du prompt inte ha det igen så kan du ju tänka ut annan inredning och så får malarna ha en liten att snaska på :) Men jag tänker absolut inte banga rötter framöver heller, men däremot tänker jag se till att få dem renare och laka ur dem ordentligt. Bättre att sköta pH manuellt än att låta trä ta hand om det godtyckligt :S


Näe att du skulle ha strömavbrott nonstop tror jag inte på. Jag menar, det borde du väl ha märkt på annat tycker jag? Frys och grejer. Bakterierna dör ju inte på nolltid heller. Och i ett ingånget kar är ju floran så stor (ska iaf vara) att den inte borde ta särskilt lång tid på sig för att regenerera ens om något mördat delar av den.

What? Mäter de inte NH4? Vad dumt. Jag menar, då kan ju folk stå med ett nystartat kar och tro att allt är finfint när man inte har NO2 och NO3 - när det kanske beror på att man inte har NH4 heller... Och om det inte funnits något av det sistnämnda - kan ju inte övriga heller finnas. Och för övrigt - om man hade höga värden av det första - men inget av de andra - skulle man ju veta att cykeln inte fungerar. Jag försökte förklara det här med "perfekta värden" för en noob i en tråd men jag vet inte om det gick hem. (Du fattar givetvis principerna men jag menar att det är helt sjukt att de inte visar NH4. Dock kan det ju vara att det testet inte lämpar sig i kombo med övriga tester, på en enda remsa - men då borde de ju stoppa med separata stickor för det, tycker jag...) Det är därför jag hatar att butiker prackar på nybörjare stickor... visst, de kanske är mer benägna att testa om det är enkelt - men om de då har noll koll så tror de ju att allt är finfint om de inte vet hur en cykel funkar :S
Så problemet med stickor är egentligen inte bara vad de mäter och hur exakt - utan även att de är "farliga" för folk som inte brytt sig om att sätta sig in i saker, och vaggar in folk i en falsk trygghet :S

Och det borde följa med ordentliga broschyrer med alla fiskköp om man är nybörjare... :S GAH!


Det måste nästan ha varit något fel på stickorna... noll nitrater liksom... och noll nitriter är också otroligt när du har saker som faller sönder i karet i snabb hastighet :S
Det är ju då om du hade haft en totalt obefintlig bakterieflora men då borde ju ingenting ha överlevt därinne öht. Så det tror jag inte heller på.
#22 - 22 juli 2020 17:23
Nä, det där med strömavbrott var menat som ett skämt :) .

Jag ska återkomma när jag fått hem de nya testerna och använt dem, och rapportera hur värdena skiljer sig från stickornas.
#23 - 22 juli 2020 18:11
[QUOTE=MariaBj;n2420351]Nä, det där med strömavbrott var menat som ett skämt :) .

Jag ska återkomma när jag fått hem de nya testerna och använt dem, och rapportera hur värdena skiljer sig från stickornas. [/QUOTE]

Hahaha :D Hmm, ja, jag fick inte ihop det riktigt :D

Ja, det vore ju intressant att veta hur värdena ser ut i jämförelse för något är ju väldigt märkligt med avläsningarna tidigare.
#24 - 23 juli 2020 17:26
Hmm..... stickorna verkar stämma rätt bra faktiskt. Inte ens 1 mg/l nitrat. Ingen ammonium. Ändå ser jag nu återigen kluven fena på åtminstone en fisk. Vad kan då vara fel, om fiskarna fortfarande inte är helt ok? Jag blir livrädd att det ska vara något som inte går att åtgärda. Vad är nästa sak att kolla upp? Klor? Koppar? Men jag använder vattenberedningsmedel som även ska eliminera kloraminer, och då borde detta väl inte vara problemet, eller kan det det ändå? Kanske får starta en ny tråd och se om någon vet vilka symptom klor och koppar ger på fiskarna :( .
#25 - 23 juli 2020 21:00
[QUOTE=MariaBj;n2420454]Hmm..... stickorna verkar stämma rätt bra faktiskt. Inte ens 1 mg/l nitrat. Ingen ammonium. Ändå ser jag nu återigen kluven fena på åtminstone en fisk. Vad kan då vara fel, om fiskarna fortfarande inte är helt ok? Jag blir livrädd att det ska vara något som inte går att åtgärda. Vad är nästa sak att kolla upp? Klor? Koppar? Men jag använder vattenberedningsmedel som även ska eliminera kloraminer, och då borde detta väl inte vara problemet, eller kan det det ändå? Kanske får starta en ny tråd och se om någon vet vilka symptom klor och koppar ger på fiskarna :( . [/QUOTE]

Hmm. Det bästa vore ju såklart vid runt nollan NO2 men det är ju fortfarande på en klart icke-livsfarlig nivå. Den första bakteriegruppen funkar ju uppenbarligen fint iallafall - eftersom du har NO2 men ingen NH4. Hur många vattenbyten har du gjort sedan roten åkte ur då? Kanske det funnits ett stort överskott som sakta lakats ur och tagits om hand av systemet? (Vattenbyten är ju såklart till för att få bort NO3 men NO2 försvinner ju det också om man byter mycket vatten). Om du nu hade massor av nitriter i vattnet då, så kanske inte bakterierna hann ta hand om en plötslig spik men sedan jobbat ikapp. Eller något. Kloraminer är det ju iallafall inte om du använder vattenberedningsmedel.
Koppar har jag inte den blekaste aning om hur det påverkar fisk. Det dödar skaldjur men fisk... no idea. Dödar gör det ju såklart - det dödar ju allt i extrema nivåer, inklusive människor - men det måste ju vara enorma mängder som förekommer i ditt vatten i så fall. Om du inte råkar ha gamla rör där du bor eller abnormt kranvatten på något sätt - borde det ju knappast förekomma på nivåer som skulle döda eller skada fisk.

Höga värden av "de tre" ger ju diverse skador på fisk - både externa och interna - och om de väl påverkats tar det ju tid innan skadorna läkt. Om fenskadorna ser friska ut - dvs inte röda, inflammerade eller såriga - så är de ju på läkningsvägen troligen. Kanske den aldrig läker ihop helt men om fisken ser ut att klara sig fint med en trasig fena så är det ju helt okej. Jag har sett fisk leva med rejält decimerade fenor som inte fixat till sig efter skador - men ändå klara sig bra.
#26 - 23 juli 2020 21:11
Nej, alltså, det är NO3 som finns i mycket liten (för liten) mängd. Har inte ens kollat NO2, dels inte hunnit och dels verkar det osannolikt utifrån övriga omständigheter....
#27 - 23 juli 2020 23:48
[QUOTE=MariaBj;n2420499]Nej, alltså, det är NO3 som finns i mycket liten (för liten) mängd. Har inte ens kollat NO2, dels inte hunnit och dels verkar det osannolikt utifrån övriga omständigheter....[/QUOTE]

Ahhh. Jag var stensäker på att jag läste nitrIT... My bad. Jag såg nu att det stod nitrAT... Det är därför jag nästan alltid skriver de kemiska beteckningarna istället - för jag måste gå tillbaka och kolla hela tiden "stod det/skrev jag - nitrIT eller nitrAT?" :P

Men tja... finns det NO3 så finns det ju NO2. Men om NH4 är obefintligt - och NO3 lågt - så kan ju inte NO2 heller finnas i några direkta mängder.


Min gissning är iaf att uppkommande skador nu (för jag fattade det som att den här fenans skada dykt upp nu i det senaste) beror på tidigare förhållanden och att resultaten som dyker upp nu, är efterdyningar av tidigare skeva förhållanden - eftersom du haft kontinuerligt förekommande sjukdom på fiskarna. Fast du skrev nog aldrig exakt vad som varit fel med dem (jag kan iaf inte hitta något om saken i tråden, såvida jag inte är blind?) men det verkade som att det var samma problematik hela tiden eftersom du nu skrev "återigen en kluven fena". Är det fenröta (vilket känns troligt, IMO - både utifrån bakgrunden med gravt ruttnande rot som MÅSTE ha förpestat vattnet rejält, + skador på fenor) så poppar det ju upp när fiskarna är i svagt/sårbart skick och det lär de ju vara fortfarande - och ett tag till - innan vattenmiljö och invånare hämtat sig.

Men då ser ju vattnet bra ut nu iallafall. Då borde du ju kunna dosera upp med lite nitrater för att få det till en sund balans - utan att störa något annat. För att låta dem ackumuleras naturligt just nu - ser iallafall jag som en ganska dålig idé med tanke på att karet nog bör hållas så rent som möjligt tills du rett ut vad som är fel med fiskarna. Om det är fenröta behöver ju karet hållas renare än normalt för att minska förekomsten av skiten som orsakar det. Men det gäller ju iofs för det mesta i sjukdoms/skadeväg. Ju renare miljö - desto mindre sekundärproblem för sjuka individer :)

Jag hade satt den med fenan i en karantänstank. Både för att utvärdera, eventuellt behandla den (vilket jag nog hade gjort. Alltså för fenröta. För om tidigare fiskar dött efter liknande symtom - förlorar du inget på att behandla den och se vad som händer) och för att se hur de övriga mår framöver. Om du då ser samma sak hos dem, kan du dra slutsatsen att det definitivt är något smittsamt för jag tror inte att det handlar om någonting i vattnet. Bara att vattenkvaliteten som roten med största sannolikhet orsakat, har gett det grogrund. För nu är vattnet rent men om fiskarna fortsätter uppvisa symtomen - har du något skit i tanken. Och min gissning är fenröta pga antingen svamp eller bakterier men svamp borde du ha sett. Att koppar skulle förekomma i så stora mängder att det skulle ha ihjäl fiskarna - tror jag inte är rimligt. (Och länken jag delade i den andra tråden nämner för all del vävnadsskador men däremot verkar de andra symtomen för kopparförgiftning vara mer typiska). Klor dödar ju genom kvävning typ. Men det kan ge bränna också såvitt jag förstår - men att det skulle sitta på endast fenor, utan att påverka andning och gälar - låter ytterst otroligt. Så är de huvudsakliga symtomen på fenor - finns ingen anledning att misstänka annat än just fenröta.

Om någon annan har någon annan misstanke så är det ju något att ta med i beaktande givetvis :)
#28 - 25 juli 2020 13:35
[USER="64753"]MariaBj[/USER] Hur märkte du på roten att den ruttnande? Luktade den och var mjuk,? Så jag vet om det skulle hända mig
#29 - 25 juli 2020 17:00
Jag startade den här tråden därför att fiskarna fick kluvna fenor och dog, förstod inte vad som skitade ned vattnet men fick tips här av Åheim att en ruttnande rot skulle kunna vara en sak som kan ställa till det. Hade inte tänkt på det förut och hade inte tagit upp roten på bra många år. När den väl kom upp var den liksom helt geggig under, det gick att ta loss bitar som var rätt upplösta och den luktade inte jättegott. I övrigt hade jag under en längre tid noterat att den hela tiden blev tunnare och tunnare, men jag trodde att det berodde på att malarna åt på den. Ungefär så :) .
#30 - 25 juli 2020 17:14
[QUOTE=MariaBj;n2420652]Jag startade den här tråden därför att fiskarna fick kluvna fenor och dog, förstod inte vad som skitade ned vattnet men fick tips här av Åheim att en ruttnande rot skulle kunna vara en sak som kan ställa till det. Hade inte tänkt på det förut och hade inte tagit upp roten på bra många år. När den väl kom upp var den liksom helt geggig under, det gick att ta loss bitar som var rätt upplösta och den luktade inte jättegott. I övrigt hade jag under en längre tid noterat att den hela tiden blev tunnare och tunnare, men jag trodde att det berodde på att malarna åt på den. Ungefär så :) .[/QUOTE]

Tack så mycket! Så jag vet vad jag ska hålla uppsikt och kolla efter om något skulle strula.
#31 - 29 juli 2020 07:18
Ska man våga köpa nya scalarer nu? Jag tycker inte det är ok att släppa i fiskar i ett akvarium där de inte har goda förhållanden men nu kan jag verkligen inte hitta något fel. Såvida de inte blir stressade av botiorna nattetid förstås. Som det är nu finns det en ensam ganska liten scalare i akvariet och den mår väl inte så bra av att inte ha några kompisar. Inga värden är ju dåliga nu.....
#32 - 27 augusti 2020 15:19
Finns det överhuvudtaget något annat som kan orsaka förgiftning hos fiskarna och som kan vara värt att kolla upp om ammonium, nitrit, nitrat, ph och KH är bra, och man använder vattenberedningsmedel som även eliminerar kloramin? Hur är det med fosfat tex, kan det skada om det finns för mycket? Inredningsdetaljer? Har röd lavasten och två små kolstenar. Något annat?
#33 - 27 augusti 2020 15:35
Och hur stora svängningar i ph är acceptabelt från direkt efter vattenbyte till strax före nästa? Jag tillför koldioxid och det gör ju att ph sjunker mer och snabbare. Jag noterar att det sjunker men har inte kontrollerat exakt hur mycket.
#34 - 28 augusti 2020 04:13
Har aldrig märkt någon reaktion på fiskarna att pH stiger vid delvattenbyte även om skillnaden kan bli rätt stor på relativt kort tid. Har man ingen styrning av CO2 via controller får man iaf. ha en droppchecker för att ha koll på pH.
#35 - 28 augusti 2020 18:07
Nu tycker jag att det kan vara lite svårt att läsa av vattentestet för ph, men när jag mätte idag tyckte jag att det verkade vara ph 7 på morgonen innan ljuset tändes, och 6,5 nu på kvällen. Är det oroväckande variationer?
#36 - 29 augusti 2020 07:03
Nej, om det stämmer så är det ett bevis på att tillförsel av CO2 haft en effekt. Utan CO2 i ett välplanterat akvarium utan CO2 hade fallet varit det motsatta alltså ett lägre pH innan ljuset tänds och ett högre på kvällen innan ljuset släcks. En droppchecker är ett väldigt bra hjälpmedel annars för att ha koll på pH.
#37 - 29 augusti 2020 22:14
Ingen som har någon tanke kring inlägg nr 32 i denna tråd? Alltså om det kan finnas något annat som är värt att kolla upp. Alla tips mottages med tacksamhet :) .
#38 - 30 augusti 2020 06:45
Vad som är intressant är att veta är pH och KH på kranvattnet man har, så man har utgångsvärden om man säger så. Tillför man ingen CO2 så är dessa värden i princip stabila ifall man utför delvattenbyten regelbundet en gång i veckan eller var fjortonde dag, vad som nu verkar vara funka bäst. pH kan variera över dygnet (ifall man inte har ett CO2-system) genom växternas fotosyntes men har ingen påverkan på fiskarna. Sen är ett nitrittest bra att ha i början. Vad ev. fosfat skulle komma ifrån fattar inte jag? Lavasten och kolsten är vad jag vet inget lurigt med, men inredningmaterial som verkar färgade eller helt enkelt inte verkar naturligt får man se upp med.
#39 - 1 september 2020 21:05
Ja, skumt bara att alla värden är så bra och ändå blir fiskar sjuka. Är inte det lite konstigt?

Tillför ju co2 (när ljuset är tänt) men ph verkar ju ändå vara tillräckligt stabilt.

Fosfatet kommer mest från pmdd och de värdena har jag inte mätt. Men skulle inte tro att de är för höga.

Jag börjar bli lite rädd att det finns något gift i kranvattnet som vi inte känner till, och som inte är bra för oss heller. Vi har kommunalt vatten men jag vet inte om något kan finnas där ändå som man inte vill ha. Fast det kan väl knappast läcka in något i vattenledningarna som finns omkring dem, som skulle göra att vi får sämre vatten än resten av Västerås. De lär väl vara täta.

Visserligen är det bara scalarerna som har dött men ändå. Varför skulle jag inte kunna ha scalarer när alla värden är perfekta?
#40 - 2 september 2020 10:12
Kommunalt vatten är ju sällan något problem då det måste hålla god kvalitet, och när det bara är scalarerna som dött och övriga fiskar friska tyder väl det på något annat än bristande vattenkvalitet. Skulle kunna vara kvaliteten på scalarerna som är problemet? Vad gäller PMDD så har jag inte hört om att det skulle vålla några problem vad gäller fiskar eller räkor mm. Inte ens om man kör dubbel normaldos.
#41 - 3 september 2020 08:00
Hmm, ja, kan det vara så? De är ju köpta från samma butik visserligen. Vet du mer om detta- att det kan vara dålig kvalitet på vissa fiskar, varför, och hur det i så fall visar sig? Jag har inte tänkt så innan.
#42 - 3 september 2020 09:55
Jo, ibland verkar det vara så att det kommer ut fiskar som är av dålig kvalitet eller odlats under former som gör att dom har svårare att anpassa sig till "normal akvariemiljö". Vet inte ifall du nämnt det tidigare, men hur är det med temperaturen i akvariet?
#43 - 3 september 2020 18:39
26- 27 grader, på sommaren oftast varmare.

Men att testa att köpa scalarer från annan butik nu känns ju oetiskt, ifall de också bara dör.
#44 - 4 september 2020 06:13
Vad jag vet så finns det egentligen inte så många anledningar till att fiskar i akvariet dör i förtid, förutsatt att temperatur osv. är i ordning. 1. Nitritchock (nystartat akvarium). 2.Förgiftning (något kemiskt ämne har hamnat i akvariet oftast genom helt olämpliga inredningsdetaljer). 3. Fiskar av dålig kvalitet. Övriga vattenvärden kan man i princip lämna därhän.
#45 - 4 september 2020 17:17
Höga nitratnivåer kan ju döda fiskar mer på sikt, klor och koppar också väl. Men jag tycker ju att jag uteslutit allt. Och inga fiskar kliar sig eller så, det brukar de väl om vattnet är dåligt. Eftersom bara scalarerna dör så kan man kanske fundera på om det är något fel med dem från början. Men det går väl aldrig att veta när man köper fisk? Eller är det något särskilt man ska fråga efter?

Känns tråkigt att behöva välja bort just den fisk som är min favoritart.
#46 - 5 september 2020 06:27
Har man dödliga nivåer av nitrat så har man ju antingen missat att göra delvattenbyten under väldigt lång tid, matat för mycket osv. Dödliga nivåer av klor får man inte av kranvattnet, så det får komma någon annanstans ifrån isf. Men det lutar ju åt att det är något fel på scalarerna ifall övriga fiskar är helt friska.
#47 - 5 september 2020 20:23
Ja, det har i och för sig förekommit kluvna fenor på någon fantomtetra då och då, men det har då läkt och de har inte dött av det. Det verkar som att alla fiskar utom scalarerna överlever och de ser inte ut att må dåligt.











Annons