Anledningen till att jag frågar är att jag tycker att det borde vara det antal bubblor som kommer ur slangen in i reaktorn men jag har fått "mothugg" av en person som "borde veta". Dock har jag märkt att pH hamnar lite högt samt att tillväxten minskar om jag doserar som han har sagt
Som Tropfrog säger så är antalet bubblor per sekund en hastighet som inte riktigt går att jämföra från kar till kar eftersom det beror på hur stora bubblorna är och hur mycket av varje bubbla som faktiskt hinner lösas upp.
I spiraler är det extra kinkigt att använda antalet bubblor per sekund som riktvärde; Ju fler bubblor per sekund man kör desto sämre upplösning får man eftersom bubblorna exponeras kortare tid för vattnet ju snabbare man kör. Det kan därför bli så att pH:t <b>stiger</b> om man drar på för många BPM i spiralreaktorer av ovanstående anledning.
Därför har Bioplast kombinerat sin spiralreaktor med en kammare som har ett keramiskt membran som fångar upp bubblorna som smiter ut ur reaktorn och sakta ger ifrån sig mikrobubblor som stiger mycket saktare genom vattnet när dom väl lämnar reaktor vilket ger längre exponeringstid. Riktigt smart faktiskt. Jag gissar dock att membran-kammaren snabbt blir överfull om man kör för många BPM.
Denna typ av reaktor har helt klart ett optimalt antal bubblor per sekund och därför även en övre gräns på hur mycket CO2 man kan trycka genom den, och därvidlag även en lägsta gräns för hur lågt man kan få ner pH:t beroende på hur stort akvarium man har.
Därför blir det egalt om du räknar antalet BPM där nere eller där uppe - du vill ställa in det antalet BPM som är optimalt för ditt akvarium och som renderar dig det pH du vill ha. Testa t ex först 30 BPM där bubblan släpps ut, sedan 60 BPM osv tills du ser att du hamnar på ett fint pH.
Lägg märke till att du bör mäta pH:t under en speciell tidpunkt på dagen eftersom pH:t (och därmed CO2-mängden) varierar under dagen - pH:t är som högst mitt på dagen då växterna fotosyntetiserar och tar upp CO2 som mest/bäst. Förslagsvis så mäter du pH:t på kvällen innan ljuset slocknar och noterar då hur många BPM du har. Är du inte nöjd med pH:t så justerar du antalet BPM och mäter nästa dag repeat until satisfied.