Hur räkna bubblor co2?

#1 - 9 juni 2003 09:22
Hej!

Jag är (som vanligt) lite konfunderad... Jag har som jag har sagt tidigare ett "bioplast co2 set 300". Till den är det en reaktor i glas med en smal pip i botten där man ansluter slangen från tuben/nålventilen. Sen är det en spiral som bubblorna går igenom och sen en kammare överst med ett finporigt keramiklock som släpper ut bubblorna. Jag har ingen "riktig" bubbelräknare men försöker ändå räkna bubblorna. Då blir det lite klurigt eftersom en bubbla som kommer in genom pipen i botten delas upp i flera mindre bubblor när den går in i spiralen. Frågan är då var jag ska räkna nånstans, de bubblor som kommer i botten ur slangen eller de som kommer upp i kammaren överst??

/P
#2 - 9 juni 2003 09:24
Kan tillägga att varje bubbla som kommer in i reaktorn delas upp i ungefär 3 bubblor på vägen in i spiralen. Så det blir ganska stor skillnad beroende på hur jag räknar...

/P
#3 - 9 juni 2003 11:44
Det vikiga är väl att du räknar på samma ställe varje gång? Eller är det något problem jag inte förstått? Om man bara räknar på samma ställe varje gång så kan det ju knappast bli fel. Om det är så att någon har sagt åt dig att du skall ha ett visst antal bubblor i minuten i ditt kar så tro honmom/henne inte. Börja försiktigt och mät ofta ph i början. Efter ett tag så kan du öka försiktigt till du nått ett tillfredställande ph. Först då räknar du bubblorna per minut, då kan det räcka som koll att allt funkar i kombination med att titta på fiskar och växter. PH test blir då bara nödvändig i sammband med storrengörning eller var 14e dag.
MVH
Magnus
#4 - 9 juni 2003 11:44
Någon? defdac? Anledningen till att jag frågar är att jag tycker att det borde vara det antal bubblor som kommer ur slangen in i reaktorn men jag har fått "mothugg" av en person som "borde veta". Dock har jag märkt att pH hamnar lite högt samt att tillväxten minskar om jag doserar som han har sagt... En bubbelräknare sitter väl på slangen och räknar de bubblor som passerar?

(edit) Ursäkta, såg inte tropfrogs svar innan jag skrev detta...

Tropfrog, tack för tipsen! Problemet är alltså att bubblorna delar på sig i reaktorn så om jag räknar vad som går in i den eller vad som kommer ut så skiljer det ungefär på en faktor 3... Och säger då någon "x bubblor per sekund/minut" så...???

/P
#5 - 9 juni 2003 11:59
Nu förstår jag nog inte, om du räknar på samma ställe varje gång så kan det knappast vara ett problem. Om du har för högt ph så skall du öka co2 tillsatsen oavsett hur många bubblor du har per minut. Omvänt så gäller att om du har för lågt ph så skall du minska på co2 (oavsett hur många bubblor du har per minut). Det finns ingen som kan ge ett generellt svar typ 40-60 bubblor per minut. Allt är så olika från kar till kar. Själv så kör jag med 120 bubblor per minut och stoppar flödet vid lågt ph med controller. Ditt kars balans kan du inte lära dig i en bok eller via att fråga andra. Ingen känner ditt kar bättre än du själv.
MVH
Magnus
#6 - 9 juni 2003 19:43
OK, tack för svaret! "Problemet" är att jag fortfarande håller på att lära mig karet och behöver vissa riktvärden att hålla mig till, därav kanske en del lite "underliga" frågor ibland. Jag har inte haft nåt kar förut där växterna varit så i centrum som nu. Men jag tar till mig uppmaningen! Fortsättning följer...

/P
#7 - 9 juni 2003 21:04

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker att det borde vara det antal bubblor som kommer ur slangen in i reaktorn men jag har fått "mothugg" av en person som "borde veta". Dock har jag märkt att pH hamnar lite högt samt att tillväxten minskar om jag doserar som han har sagt

Som Tropfrog säger så är antalet bubblor per sekund en hastighet som inte riktigt går att jämföra från kar till kar eftersom det beror på hur stora bubblorna är och hur mycket av varje bubbla som faktiskt hinner lösas upp.

I spiraler är det extra kinkigt att använda antalet bubblor per sekund som riktvärde; Ju fler bubblor per sekund man kör desto sämre upplösning får man eftersom bubblorna exponeras kortare tid för vattnet ju snabbare man kör. Det kan därför bli så att pH:t <b>stiger</b> om man drar på för många BPM i spiralreaktorer av ovanstående anledning.

Därför har Bioplast kombinerat sin spiralreaktor med en kammare som har ett keramiskt membran som fångar upp bubblorna som smiter ut ur reaktorn och sakta ger ifrån sig mikrobubblor som stiger mycket saktare genom vattnet när dom väl lämnar reaktor vilket ger längre exponeringstid. Riktigt smart faktiskt. Jag gissar dock att membran-kammaren snabbt blir överfull om man kör för många BPM.

Denna typ av reaktor har helt klart ett optimalt antal bubblor per sekund och därför även en övre gräns på hur mycket CO2 man kan trycka genom den, och därvidlag även en lägsta gräns för hur lågt man kan få ner pH:t beroende på hur stort akvarium man har.

Därför blir det egalt om du räknar antalet BPM där nere eller där uppe - du vill ställa in det antalet BPM som är optimalt för ditt akvarium och som renderar dig det pH du vill ha. Testa t ex först 30 BPM där bubblan släpps ut, sedan 60 BPM osv tills du ser att du hamnar på ett fint pH.

Lägg märke till att du bör mäta pH:t under en speciell tidpunkt på dagen eftersom pH:t (och därmed CO2-mängden) varierar under dagen - pH:t är som högst mitt på dagen då växterna fotosyntetiserar och tar upp CO2 som mest/bäst. Förslagsvis så mäter du pH:t på kvällen innan ljuset slocknar och noterar då hur många BPM du har. Är du inte nöjd med pH:t så justerar du antalet BPM och mäter nästa dag repeat until satisfied.
#8 - 9 juni 2003 21:20
Tack! Vad skulle man göra utan Zoopet...

/P

Annons